Járattervezés számítógéppel

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
LOGISZTIKA és a SZÁLLÍTMÁNYOZÁS
Advertisements

A marketing információs rendszer
A magyar vállalkozások üzleti helyzete területi metszetben és a válságra adott reakciók Czibik Ágnes (GVI) MKIK Gazdaság- és Vállalkozáskutató.
Hatékonyságvizsgálat, dokumentálás
Területi együttműködések, társulások, hálózati tanulás TÁMOP-3.2.2/08/A/2 Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon.
EuroScale Mobiltechnika Kft
TARKA-BARKA Szászvár Főtér
Járattervezés számítógéppel a városi áruellátásban Hirkó Bálint.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
A MAGYAR LOGISZTIKAI EGYESÜLET OKTATÁSI TEVÉKENYSÉGE
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
Járatütemezési optimalizáció
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
V. A készletezés logisztikája
Értékesítési csatornák
Beszerzés K&N Sportlégszűrők
Készítette: Unyatyinszki Csaba
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
Benchmarking.
2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Számítógépes járattervezés és irányítás a városi áruellátás területén.
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Eltéréselemzés Beszámolási rendszer
Új törekvések a logisztikai közreműködésben
Járattervezés - járatszerkesztés
E-beszerzés Bravo csoport.
infor:COM - Fitté tesszük!
III. A logisztika jövője
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Döntéselőkészítés, döntéstámogatás
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Projektkontrolling A dolgozatot készítette: Bodnár Zsuzsanna Buskó Nóra Csépe Krisztina Szőke Zoltán Varga Nóra.
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
Ipari középvállalat projektvezetőjének tapasztalatai az integrált vállalatirányítási szoftver bevezetési szakaszában Projektmenedzsment Fórum A kis-
Repülőgép Üzemeltetési osztály működési struktúrájának módosítása
II. Logisztikai tervezés
Szilvási Mihály TM Magyarország Kft.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Munkavédelem és controlling
Logisztikai ügyintéző
Kaposvári Egyetem Gazdaságtudományi Kar 2009/2010-es tanévre pótfelvételi eljárásban meghirdetett képzések.
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
A kis- és közepes vállalkozások információs rendszerei Erdős Ferenc.
1 Költségvetés tervezés 6. előadás. 2 Tartalom A tervezési renaissance Az éves operatív terv Mitől függ az éves operatív terv hatékonysága?
Hatékonyságnövelés, avagy: Buktatók és előnyök a társas praxisban 2014 PMK dr. Bába András – Polequi Bt.
Készletgazdálkodás és logisztika
A TÁVMUNKA Balázs Viktória Emberi erőforrások III. évfolyam.
Iskolai számítógépes hálózat bővítése Készítette Tóth László Ferenc.
Cégnév Üzleti terv. Célkitűzések A cég hosszú távú céljainak egyértelmű bemutatása –Használjon a cég növekedését alátámasztó kifejezéseket, de legyen.
A külterületi kármentesítést meghatározó feltételrendszer és a kivitelezés összehangolása, együttműködés az irányító szervekkel.
A magánbiztonsági szektor megérett a változásra, problémáink kulcsa a kezünkben van.
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
Beszerzések hatékonyság növelése
11. tétel.
Vállalatirányítási rendszerek bevezetése és tapasztalatai a KKV szektorban Oldal Zoltán vállalati tanácsadó Gy-M-S Kereskedelmi és Iparkamara KKV vezetők.
8. tétel.
BPR – Business Process Reengeneering
Üzleti terv bemutatása
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
Elméleti járattervezési alapok
Elméleti járattervezési alapok
Szállításszervezési módszerek Járattípusok 1
Előadás másolata:

Járattervezés számítógéppel

Számítógépes járattervezés Mindig is kellett járatokat tervezni Számítógépes járattervezés Mindig is kellett járatokat tervezni. Mi ezzel a gond? Az Európai Unióba belépve a magyar vállalatoknak hazai területen is erősödő külföldi konkurenciával kell számolniuk. A versenyben maradáshoz a vállalatoknak ellátási láncaikat tovább kell javítaniuk. Követelmények, melyek az ellátási-elosztási feladatok megszervezését nehezítik: a rendelések volumene csökken, a szállítások gyakorisága nő; az árufogadásra a megrendelők egyre szűkülő időablakot adnak meg; a minőségi kérdések előtérbe kerülnek; a járművezetők foglalkozatási idejére vonatkozó előírásokat be kell tartani; a rendeléstől az áru átadásáig terjedő idő (ciklusidő) zsugorodik stb. Másképpen: a tervezést a legkülönfélébb feltételek nehezítik, a rendelkezésre álló idő egyre zsugorodik, s ezzel párhuzamosan az üzemanyagárak, a bérköltségek emelkednek, az erősödő verseny miatt viszont a ráfordítások csökkentésére nagyobb igény lenne, mint bármikor.

Számítógépes járattervezés Mit nevezünk speciális járattervező rendszernek? A látszólag megoldhatatlannak tűnő problémára, azaz a szolgáltatás javításának és a költségek egyidejű csökkentésének kérdésére van megoldás: ez a számítógépes járattervezés (speciális szoftverekel). A szakemberek is gyakran összetévesztik a járattervező rendszereket (JTR) a sokkal egyszerűbb útvonaltervező szoftverekkel, vagy a térképpel nem rendelkező, nagyobb rendszerek részét képező “járatbasoroló” modulokkal. Előbbiek nem készítenek járatot, az érintendő pontok sorrendjét a diszpécsernek kell megadnia. Utóbbiak általában fix járatokkal, más esetben területi elv alapján kialakított körzetekkel dolgoznak. A fix túraterveket legtöbbször kézi tervezéssel alakítják ki. A program a rendeléseket a fix túrákra teszi, s csak azt figyeli, hogy a mennyiség ne lépje túl a jármű kapacitását. A megoldások a bejárás sorrendjét általában nem adják meg.

Számítógépes járattervezés Mit nevezünk speciális járattervező rendszernek? A mai igényeknek megfelelő JTR a következő tulajdonságokkal rendelkezik: a tervezést az az összes megrendelésre és a teljes járműparkra egyszerre hajtja végre, a tervezés során szem előtt tart minden előírást, feltételt, igényt (idő- és kapacitáskorlátok, áruösszerakhatóság, járműméretek stb.), optimálishoz közelálló megoldást ad, az eredményeket térképre vetítve vizuálisan megjeleníti, a járattervek manuálisan módosíthatók, ezt interaktív program segíti, amely a feltételeknek ellentmondó beavatkozások következményeire azonnal felhívja a figyelmet, a vállalat egyéb számítógépes rendszereivel összeköthető, az eredmények ellátási lánc más résztvevői számára is megtekinthetők.

Számítógépes járattervezés Mit lehet a járattervező rendszerekkel elérni? Az Egyesült Királyságban a kormányzat végeztetett 2000-ben egy felmérést ami 600 cégre terjedt ki, s célja a számítógépes járattervezés elterjedésének és hasznosságának feltérképezése volt. A vizsgálatból kiderült, hogy a 600 megkeresett vállalatból 138 (23%) használt valamilyen számítógépes rendszert a diszpécserek munkájának támogatásához. A független felmérés szerint a speciális JTR-t használó vállalatok jelentős, 15-20%-os esetenként még ennél is nagyobb költség-, idő- és járműszám megtakarítást értek el.

Számítógépes járattervezés Honnan ered a megtakarítás? A járművek kihasználása javul. Ezen belül: - a szükséges járműfutás mérséklődik; - csökken az üzemanyagszükséglet; - a járművek teherbírás és futáskihasználása javul; - a feladat ellátó járművek száma jelentősen csökken; - kevesebb járműre lesz szükség. A járművezetők munkakörülménye javulnak. Ezen belül: - a járművezetői munka kihasználása, kevesebb az állásidő; - a munkaidő túllépések száma csökken; - a járművezetők foglalkoztatása egyenletessé válik.

Számítógépes járattervezés Honnan ered a megtakarítás? A diszpécseri munka hatékonysága javul. Ezen belül: - a tervezési időszükséglet több óráról akár néhány percre csökken; - a tervezést végző létszám csökken (egy főre); - az operatív járműirányítás javul; - az adminisztrációs idő csökken, a kézi adatfelvitel megszűnik. A szolgáltatási színvonala jelentősen javul. Ezen belül: - az ügyfelek igényeit teljes egészében be lehet tartani; - késői rendeléseket nem kell visszautasítani; - a tervek pontosak és végrehajthatók, ezért nincs elmaradt teljesítés; - a szállítási ciklusidő (rendeléstől teljesítésig) csökken; - a rendelésfelvételi idő lezárása későbbi időpontra tehető. Környezetvédelmi előnyök. Ezen belül: - csökken az utak forgalma, kevesebb jármű dolgozik; - kisebb a környezetszennyezés, kevesebb káros égéstermék.

Számítógépes járattervezés Honnan ered a megtakarítás? Raktári folyamatok hatékonysága javul. Ezen belül: - az árukiszedésre (komissiózás) több idő jut; - a raktári anyagmozgatási munka csökken; - a teljesítések nem maradnak el, a járatok időben indulnak. Forrás: Good Practice Guide 273, Freight Transport Association, 2000)

Számítógépes járattervezés A járattervező rendszerek egyéb alkalmazási lehetőségei Forrás: Good Practice Guide 273, Freight Transport Association, 2000) A napi járattervezésen felül a Számítógépes taktikai, stratégiai feladatok megoldására (is) használható. Ilyen feladatok: - árajánlat készítése megbízások elnyeréséhez; - legmegfelelőbb járműpark (darabszám, összetétel) meghatározása; - áruellátási szokások elemzése: rendelési idők (nap, időablak stb.); - igények változásának hatásvizsgálata (pl. mennyiség növekedése); - hatósági előírások betartásának hatásvizsgálata; - depó (pl. cross-docking) helyének megkeresése; - saját járműpark foglakoztatása vagy harmadik fél igénybevétele stb.

Számítógépes járattervezés A Számítógépes megtérülési ideje tipikusan 3-6 hónap

Számítógépes járattervezés A Számítógépes rendszer felépítése

Számítógépes járattervezés A Számítógépes magyarországi használói Magyarországon egyelőre kevés cég használ speciális járattervező rendszert. A JTR használók között találunk - nagy magyar vállalatokat (MOL, Magyar Posta), - globális vállalatokat (Coca-Cola, Pepsi-Cola, Dreher, Opel) - vezető, több száz kocsi irányítását, szervezését végző logisztikai vállalkozókat (Rynart, Tibbet&Britten, SZK Transzport, Hungarocamion) és - számos közepes és kisebb járműparkot üzemeltető fuvarozó vagy termelő vállalalatot (Raksped, Medexpress, Gallicoop, Arvit, SáGa Foods, Debreceni Hús, ISV, Veszprémtej stb.).

Számítógépes járattervezés A megfelelő járattervező rendszer kiválasztása A legtöbb cég, amelyik JTR-t vezet be, korábban nem használt ilyen szoftvert, ezért néhány tanács a beszerzés eldöntéséhez, a bevezetés megszervezéséhez indokolt lehet. A tapasztalatok szerint, ha egy jó rendszer valahol nem hozza a várt eredményeket, akkor a probléma legtöbbször az előkészítés hiányosságaira vezethető vissza.

Számítógépes járattervezés A megfelelő járattervező rendszer kiválasztása A kiválasztás szokásos, javasolható menete a következő: 1. A jelenleg működő járattervezési rendszer problémáinak feltárása; 2. Az adott feladat ellátáshoz alkalmas járattervező rendszer kiválasztása. Fontos, hogy a rendszer teljesíteni tudja a vállalat követelményeit, a járműszámra, a feladat jellegére, a tervezés pontosságára tekintettel. Tájékozódni kell arról, hogy a program le van-e fordítva magyarra vagy sem. 3. A járattervező rendszer működésének megtekintése, mégpedig lehetőség szerint saját adatokkal. 4. Ha a rendszer jónak bizonyul, célszerű referenciákat keresni, ilyen típusú rendszert használó vállalatokat megkeresni, akár helyszíni tájékozódással is.

Számítógépes járattervezés Döntés a járattervező rendszer bevezetéséről 5. Döntés a rendszer bevezetéséről. A döntés előtt a következő kérdéseket indokolt feltenni: Van-e a rendszerhez szupport? Különösen ajánlott a hot-line használati segítség megléte. Fontos a szupport ára! Hazai példák sora támasztja alá ennek, hogy a külföldről (esetleg a tengerentúlról!) érkező szupport szakemberek díjai egy idő után magát a rendszer beszerzési árát is meghaladhatják. A gyártó cég frissíti-e és milyen gyakorisággal a rendszert? Vállal-e a gyártó cég “fazon-igazítást”? Milyen a rendszerbe beépített segítség, van-e magyar kézikönyv? Milyen a rendszerrel együtt adott térkép? Ez utóbbi különösen akkor érdekes, ha Magyarországon forgalmazó céggel nem rendelkező rendszert vásárolunk. Ilyenkor gyakori, hogy a beépített térkép elavult, vagy annak rendszeres karbantartása nem megoldott.

Számítógépes járattervezés A járattervező rendszer bevezetése 6. Ha a döntés megszületett, akkor nagy figyelmet kell fordítani az installálásra. Ide tartozik: - az rendszer használatában érintett szakemberek képzése, - a rendszer más rendszerekkel való kapcsolódási pontjainak kiépítése, - a teljeskörű törzsadat-felvétele stb. 7. A képzéssel együtt fokozatosan rá kell térni a párhuzamos tervezésre: - kezelői gyakorlat megszerzése, - rendszerparamétereket beállítása, kalibrálása stb.