1. Fejezet: Számítógép rendszerek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Alaplap.
Advertisements

A számítógép műszaki, fizikai része
Rendszertervezés Hardver ismeretek.
A számítógép felépítése
Személyi számítógépek
A számítógép felépítése
Neumann-elvek A számítógép legyen teljesen elektronikus, külön vezérlő és végrehajtó egységgel. Kettes számrendszert használjon. Az adatok és a programok.
A mikroprocesszor 1. rész.
A számítástechnika története
A számítógép alapegységei
A számítógép felépítése
Szoftevrismeret Operációs rendszerek.
Alaplapra integrált csatlakozók
Informatikai eszközök
Nagy Gábor MF01-M2.
A számítógép történetéről...
A Neumann-elvű számítógép jellemzői:
a számítógép kézzelfogható részei.
Alapfogalmak Hardver:  A számításokat végző fizikai-technikai rendszer (kézzel fogható, fizikai termékek) Szoftver:  Programok, programrendszerek (szellemi.
A számítógéprendszer.
Alapfogalmak Adat: fogalmak, tények, jelenségek olyan formalizált ábrázolása, amely emberi vagy gépi értelmezésre, feldolgozásra, közlésre alkalmas. Információ:
Központi feldolgozó egység (CPU)
Hardware Hardver (ang.: hardware) alatt a számítógép fizikailag megfogható részeinek összességét értjük. Legegyszerűbb meghatározás talán, hogy a hardver.
2 tárolós egyszerű logikai gép vázlata („feltételes elágazás”)
A memória tárolja a végrehajtandó programokat és a feldolgozásra váró adatokat. A számítógép memóriája adattárokból áll. Minden ilyen adattár memóriaelemekből.
Egy egyszerű gép vázlata
A számítógép Hardver: a számítógép és az azt kiszolgáló egyéb berendezések (az összes „kézzelfogható” számítástechnikai kellék). Szoftver: a számítógépen.
Hardvereszközök Hardvereszközök I.rész. Hardvereszközök CPU Memóri a Input Háttértárolók Outpu t A számítógép felépítési elve Neumann elvek: 1.Soros utasításvégrehajtás.
A számítógép felépítése
A számítógép alapegységei. A számítógép a belsőleg tárolt program segítségével automatikusan hajtja végre a programokat. A memória utasítások és adatok.
Holnap munka-, tűzvédelem számonkérés
A számítógép működéséhez két elv kell egyszerre működjön: automatizált számolás és programozhatóság. Történetét azokig a mechanikus számológépekig szokás.
Erőforrások: Hardver Manver Szoftver.

Neumann János és elvei.
A személyi számítógép részei:
Bemutatkozás Név: Vespi Gábor Kelt: december 27.
Számítógépek története, felépítése összefoglalás
A számítógép felépítése
A Neumann-elvŰ számítógép
A számítógép története
A számítógép felépítése
A számítógép elvi felépítése
Processzor, alaplap, memória
A Neumann-elvű gépek A Neumann elvek:
A számítógép felépítése
A számítástechnika fejlődése
Információ és társadalom
Alaplapra integrált csatlakozók
Ismerkedjünk tovább a számítógéppel
2. Operációs rendszerek.
IT ALAPFOGALMAK HARDVER.
A számítógép felépítése
ifin811/ea1 C Programozás: Hardver alapok áttekintése
A számítógép feladatai és felépítése
1 A számítógépek felépítése jellemzői, működése. 2 A számítógép feladata Az adatok Bevitele Tárolása Feldolgozása Kivitele (eredmény megjelenítése)
Neumann elvű számítógép. Neumann János ► Neumann János december 28-án Budapesten született ► 1930-ban emigrált az USA-ba.
A NEUMANN-ELVŰ SZÁMÍTÓGÉP. A számítógép:  Információk tárolására, feldolgozására szolgáló eszköz.
Sz&p prof.
IKT Olyan eszközök, technológiák összessége, amelyek az információ feldolgozását, tárolását, kódolását és a kommunikációt elősegítik, gyorsabbá és hatékonyabbá.
CPU (Processzor) A CPU (Central Processing Unit – Központi Feldolgozó Egység) a számítógép azon egysége, amely értelmezi az utasításokat és vezérli.
Informatika - 1. alkalom szeptember 14. E1 előadó
Információtechnológiai alapismeretek
Neumann elvek, a számítógép részei
Neumann elvek és a Neumann elvű számítógép felépítése
A számítógép felépítése
Az információ.
Hálózati struktúrák, jogosultságok
A számítógép feladatai és felépítése
A számítógép működésének alapjai
Előadás másolata:

1. Fejezet: Számítógép rendszerek The Architecture of Computer Hardware and Systems Software: An Information Technology Approach 3. kiadás, Irv Englander John Wiley and Sons 2003 alapján

Tipikus számítógép hirdetés Elég gyors a számítógép a fontos programok futtatásához? Megéri az árát a számítógép? Elavul 6 hónap múlva?

Miért tanulunk számítógép architektúrákat? Számítógép felhasználó Megérteni a rendszer képességeit és korlátait Tájékozott döntéseket hozni Fejlessze a kommunikációs készségét az informatikusokkal Rendszer analitikus Vázlatot készít, megállapítja a megvalósíthatóságot és meghatározza illetve dokumentálja a felhasználói követelményeket Program rendszerkövetelményeinek meghatározása Programozó Hatékony programokat készítsen speciális feladatok megoldásához

Miért tanulunk számítógép architektúrákat? Rendszer adminisztrátor Számítógépes rendszer installállása, beállítása, karbantartása, és felújítása Rendszer rendelkezésre állásának maximalizálása Rendszer teljesítményének optimalizálása Rendszer biztonságának biztosítása Web-alkalmazás tervező Optimalizálja az ügyfél hozzáférését a Webes alkalmazásokhoz Webkiszolgáló rendszerek adminisztrálása Kiválassza a megfelelő adatformátumot Hatékony Weboldalak

Input-Process-Output Modell (IPO)

Input-Process-Output Modell (IPO) „Beolvasás – Feldolgozás – Kiírás” Modell: Feldolgozandó adatok beolvasása (input): billentyűzet, egér, scanner, lyukkártya stb. Feldolgozás (processing): számítógép (CPU) végrehajtja a számítógépprogramot Eredmények kiírása, megjelenítése (output): monitor, nyomtató, fax, stb. Tároló eszközök az adatok átmeneti és hosszútávú tárolására: merevlemez, optikai lemez, hajlékony-lemezek, mágnes kazetta

Architektúra részei Hardver Szoftver Adat Kommunikáció Utasítások végrehajtásával adatok feldolgozása képes gép Lehetőséget ad adatok rögzítésére: bevitelre (input) és kiírására (output) Szoftver Rendszer által végrehajtott utasítások Adat Alapvető ábrázolása a tényeknek és az Kommunikáció Adatok megosztása és feldolgozás két különböző rendszer között

Hardver elemek Input/Output eszközök Tároló eszközök CPU – központi feldolgozó egység (central processing unit) Részei: ALU: arithmetic/logic unit (aritmetikai/logikai egység) CU: control unit (vezérlőegység) Interface unit (interfészegység) Memória CPU által végzett műveletek eredményeinek átmeneti (rövidtávú) tárolása

Általános PC

CPU: Központi feldolgozó egység ALU: arithmetic/logic unit Aritmetikai és Bool logikai számítások végrehajtása CU: control unit Utasítások végrehajtásának irányítása Adatok mozgatásának irányítása a CPU-ban Interface unit Utasítások és adatok továbbítása a CPU és más hardver egységek között Bus (Sin): kábelköteg, amely képes jeleket és tápfeszültséget szállítani a számítógép különböző elemei között

Memória Alternatív elnevezések: Bitekből áll, biteket tárol elsődleges tároló-, munkatároló-, RAM- (random access memory/véletlen hozzáférésű memória) Bitekből áll, biteket tárol mindegyik felveheti a 0 vagy 1 értéket 8 bit = 1 byte Tárolja a számítógép által végrehajtott utasításokat (számítógép program) és az általa feldolgozott adatokat Neumann János: tárolt program elve (stored program concept)

Szoftver elemek Alkalmazások Operációs rendszer Felhasználói felület API: application programming interface (programozói interfész) Alkalmazások által használható hívások Fájl kezelés I/O vezérlők Kernel (mag) Memória kezelés Erőforrás ütemezés Program kommunikáció Biztonság Hálózati modul

Kommunikációs elemek Hardver Szoftver Kommunikációs csatornák Fizikai kapcsolatok számítógépes rendszerek között Például: vezeték, telefon vonal, optikai kábel, infravörös fény, rádió hullámok Interfész hardver Közvetlen kommunikáció a számítógép és a kommunikációs csatorna között Modem vagy hálózati kártya (network interface card (NIC)) Szoftver Hálózati protokollok: HTTP, TCP/IP, ATAPI

Számítógép rendszerek Minden számítógéprendszer, bonyolultságától eltekintve tartalmazza a következőket: Legalább egy CPU Memória a programok és adatok tárolására I/O eszközök Hosszútávú adattárolásra szolgáló tároló

Protokollok Közös szabályok számítógépek, I/O eszközök, és szoftverek közötti kommunikációra Példák HTTP: Web szerver és Web böngésző között TCP/IP: interneten lévő számítógépek és helyi hálózatok között ATAPI: CPU és CD meghajtó között

Szabványok Univerzális adat formátum- és protokoll kompatibilitást biztosítanak Vagy a szabadalmi hivatal hozta létre vagy tényleges szabvánnyá vált a nagymértékű használat miatt Példák: Számítógép nyelvek: Java, SQL, C, JavaScript Megjelenítési szabványok: Postscript, MPEG-2, JPEG, GIF Karakterkiosztás szabványok: ASCII, Unicode, EBCDIC Video szabványok: VGA, XGA, RGB

Korai történelem 1642: Blaise Pascal feltalálta a számológépet 1801: Joseph Marie Jacquard megalkotott egy szövőszéket, ami lyukkártyákat használt 1800 -as évek: Charles Babbage megkísérelt építeni egy analitikus gépet (mechanikai számítógép) Augusta Ada Byron megalkotott sok alapvető programozási fogalmat George Boole megalkotta a Bool logikát.

Modern Számítógép fejlesztés 1937: Mark I elkészült (Aiken, Harvard University, IBM). Első elektronikus számítógép reléket használva. 1939: ABC elkészült Első teljesen elektromos digitális számítógép. Vákuumcsövet használ. 1943-46: ENIAC (Mauchly, Eckert, University of Pennsylvania). Első általános tervezésű digitális számítógép 1945: Neumann architektúra terv. A mai számítógépek működésének alapelvei: Tárolt program elve Bináris aritmetika használata 1947: Tranzisztor feltalálása (Bardeen, Shockley, Brattain, Bell Labs). 1951: UNIVAC. Az első kereskedelmi számítógép

Korai számítógépek Babbage analitikus gépe ENIAC