M&T 08 A mérnöki tevékenység szintjei 01

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Oktatásszervezés gyakorlat tavasz VIZSGAANYAG Tudásszintek, beválás.
Advertisements

Szervezetfejlesztési Program
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Fontosabb fogalmak Képesség :
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Esettanulmányok szerepe a felsőfokú képzésben
A projekttervezés első lépései
AZ INFORMÁCIÓ Forrás: Dr. Haig Zsolt: Hadviselés az információs hadszíntéren [Zrínyi Kiadó]
A szakmai nevelés lényege, célja és feladatai
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Gazdasági modellezés,döntési modellek
Szervezetfejlesztési Program
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Tájékoztató a Vidékfejlesztési Albizottság i üléséről Finta István Ph.D.
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Képesítési Keretrendszerek Európában
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
Szakértők és rendszerek
Kérdések a második zh-hoz
A háború és a modern fegyveres erő
Mérő László egyetemi tanár ELTE Gazdaságpszichológiai Szakcsoport
Távmunka tanácsadói képzés a BME-n
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
A valószínűségi magyarázat induktív jellege
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
Harmadik matematikakönyvem
AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS
Az OKKR szintjei és szintleírásai a 6–8. szint Bókay Antal.
Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során: a elv alkalmazása Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során:
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Kutatásmódszertani dilemmák
AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Kutatási alkomponens Összegzés Borbély Tibor Bors ÁFSZ- FSZH szakmai tanácsadó, Ph.D. jelölt Visegrád,
MEDIÁTOROK GYAKORLATORIENTÁLT KÉPZÉSE
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Csuklós munkadarab-befogó készülék koncepcionális tervezése
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
BME VBK tájékoztató 1.
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

M&T 08 A mérnöki tevékenység szintjei 01 mesterség, tudomány, művészet A képzés szintjei (ASc), BSc, MSc, (PhD)

M&T 08 A mérnöki tevékenység szintjei 02 A mérnöki tevékenység tartalma Az észlelt jelenségek, hatások fogalmi leírása A fogalmak közötti összefüggések feltárása alkalmazása A folyamatok, kölcsönhatások kimenetelének előrejelzése, megelőzése

M&T 08 A mérnöki tevékenység szintjei 03 Kulcsfogalom Modell keret, vázlat, forgatókönyv, információtömb, gondolkodási stratégia, sematikus anticipáció, sablon, mintasablon, sztereotipia, prototipus, templát, pattern séma

M&T 08 A mérnöki tevékenység szintjei 04 Kéttámaszú tartó F EI e L EI, L F e = e (L,EI; F) adottság hatás következmény fesztáv, merevség terhelés lehajlás

M&T 08 A mérnöki tevékenység szintjei 05 Személyszállító vállalkozás F EI e L EI, L F e = e (L,EI; F) adottság hatás következmény flotta,szabályozás… menetrend, hálózat gazdasági eredmény

(„kimenetel” előre jelzése) Húzott rúd („kimenetel” előre jelzése) alak ~ keresztmetszet (A), hossz (L), anyag ~ rugalmassági modulus (E) hatás ~ erő (F), megnyúlás (u) F F A, L, E feszültség (σ) alakváltozás (ε)

M&T 08 A mérnöki tevékenység szintjei 07 Kölcsönhatások, összefüggések felismerése XVII. század ut tensio, sic vis XIX. század Egyensúly F = Aσ Folytonosság u = εL Anyagtulajdonság σ = Eε u = FL(AE)-1

M&T 08 A mérnöki tevékenység szintjei 08 Viszony a modellekhez Mesterség a modellekre vonatkozó ismeretek (fogalmak, összefüggések) alkalmazása Tudomány az ismeretek alkalmazhatósági tartományának felderítése, bővítése, kiterjesztése a modellben használt fogalmak, összefüggések megtartása mellett Művészet eredeti modell felépítése új fogalmak alkotásával és összefüggésekkel

M&T 08 A mérnöki tevékenység szintjei 09 Viszony a modellekhez Mesterség a modellekre vonatkozó ismeretek (fogalmak, összefüggések) alkalmazása BSc alapképzés MSc mesterképzés

M&T 08 A mérnöki tevékenység szintjei 10 modellhez való viszony mester igazolt és széles körben használható modelleket alkalmaz tudós feltárja, szélesíti a modellek érvényességét, alkalmazhatósági tartományát művész feltalálói eredetiséggel lényegi felismeréseket tükröző modelleket alkot

M&T 08 A mérnöki tevékenység szintjei 11 felsőfokú képzés modellkészlet ismeret és alkalmazási kompetencia bemutatás, használat és gyakorlás

M&T 08 A mérnöki tevékenység szintjei 12 tudásalapú társadalom ? a tudás tartalma, kiterjedése, szerkezete, mélysége Érdekkülönbségek a képzési kínálat és a képzettségi kereslet között Fáziskülönbségek a képzés és a foglalkoztatás hullámai között

M&T 08 A mérnöki tevékenység szintjei 13 képzési szintek Apprentice –inas – ASc Bachelor – legény – BSc Master – mester – MSc Ph Doctor – doktor – PhD undergraduate – BSc – alapképzés graduate – MSc – mesterképzés

M&T 08 A mérnöki tevékenység szintjei 14 Milyen időtartama legyen a BSc és az MSc szintű képzésnek külön-külön és egymásra épülően? Különbözzön-e egymástól a pályára kibocsátó BSc képzés anyaga az MSc szintre felkészítő BSc képzésétől? Milyen finanszírozási kvantumok fedezzék a BSc és az MSc szintű képzést? Milyen optimális létszámarányok feleltethetők meg a képzési szinteknek?

M&T 08 A mérnöki tevékenység szintjei 15 séma modell keret, vázlat, forgatókönyv, információtömb, gondolkodási stratégia, sematikus anticipáció, sablon, mintasablon, sztereotipia, prototipus, templát, pattern

M&T 08 A mérnöki tevékenység szintjei 16 A kognitív pszichológia fogalmainak alkalmazása az alapképzés és a mesterképzés tartalmának, céljának megértését könnyíti meg * * * * * Mérő László Új észjárások Tericum, 2001

M&T 08 A mérnöki tevékenység szintjei 17 A sakktudás karakterisztikus szintjei a versenyviszonyok közepette minősített sakktudások birtokosai valamennyien ugyanazt a táblát látják, a figurák mozgási szabadságfokát merev szabályok határozzák meg, a játékosok ezeket az adottságokat nem befolyásolhatják, mégis egymástól jelentősen eltérő tudásszinteket lehet megkülönböztetni

M&T 08 A mérnöki tevékenység szintjei 18 A kezdő sakkozó ismeri a szabályokat, felismeri a lehetséges lépéseket, ki tudja értékelni egy-egy húzás közvetlen következményeit, és számára kedvező vagy kedvezőtlen voltát. Néhány tucat egyszerű sémát ismer és alkalmaz. A haladó, másodosztályú sakkozó ismeri azokat az egyszerűbb állásokat, amelyekben a felek lehetőségei kiszámolhatók. Játszmái kimenetele ezekben az esetekben inkább tudásának, mintsem az állás megítélésének kérdése. Használt sémáinak száma néhány száz.

M&T 08 A mérnöki tevékenység szintjei 19 A mesterjelölt sok száz játszma lejátszása, elemzése eredményeként ki tudja értékelni a középjátékban kialakuló állásokat, állásfejlesztési változatok mérlegelésével törekszik helyzete javítására. Az általa ismert és alkalmazott sémák száma több ezer, ezek nagy hányada összetett. A nagymester a játszmák alakításának stratégiai elveit is ismeri. Különféle hadállás-változatok százait lefedő általános mintázatok ismeretében, egymásba fejthetőségük tudatában ítél meg állásokat. Több tízezer egymásba ágyazódó, egyszerűbb és összetettebb séma felhasználásával érvényesít egész játszmákat átszövő stratégiai elgondolásokat.

M&T 08 A mérnöki tevékenység szintjei 20 A tudásszint mérése Élő-pontszámok Kezdő 1300-1400 Haladó 1700-1900 Mesterjelölt 2100-2300 Nagymester 2500-

M&T 08 A mérnöki tevékenység szintjei 21 A szakértelem ismerethalmaza a sémák száma, összetettsége, szakszerűsége, a feladványok (feladatok, helyzetek, beavatkozási lehetőségek …) kezelésének módja, a szaknyelv szóhasználata, a gondolkodás tudatosságának mértéke szakmánként más és más lehet. E különbségek ellenére a sakktudás négy szintjének megfelelő tagolás sokféle szakma esetében előnyösen alkalmazható.

M&T 08 A mérnöki tevékenység szintjei 22 Szakmai sajátosságok és összefüggések Anyanyelvi képzettségi szint Paradigmák alapjai (determinisztikus természettörvények, statisztikus gazdasági törvények, ember-alkotta törvények) Képzettség vs átképzés, szakmaváltás, pályamódosítás Jogász-, építész-, orvosképzés

M&T 08 A mérnöki tevékenység szintjei 23 A műszaki szakértelem körében a sémával analóg kifejezések közül a legkifejezőbb a modell. A szakmai tudás veleje a modellválasztás, a felsőfokú képzés lényege a jelenségek, folyamatok modelljeinek megismertetése. A tananyag a valóságot közelítő elméleteket, összefüggéseket tartalmazza, a modellek érvényességét és alkalmazhatóságát tárja fel, az alkalmazás feltételeit, módjait, lépéseit tárgyalja.

M&T 08 A mérnöki tevékenység szintjei 24 Az állás, az elemzés és lépés sakkbéli fogalomkörének megfelelő halmaz elemei a jelenség, helyzet, folyamat észlelése, felismerése, megértése, kifejletének előre látása; a kifejlettel összefüggő feladatok felismerése, megfogalmazása; a szükséges és lehetséges beavatkozások azonosítása, elemzése; a várható következmények tisztázása és kezelésmódja; a beavatkozás lépéseinek megállapítása, technikai megvalósítása.

M&T 08 A mérnöki tevékenység szintjei 25 Apprentice – inas (érti a jelenségek legény vagy mester által közölt modelljeinek főbb jellemzőit, a modellek alkalmazásában irányítással, egyszerű lépésekkel részt tud venni). Bachelor – legény (felismeri a gyakran előforduló jelenségeket, ismeri a szakma egyszerűbb modelljeit és ezek alkalmazásának módját, helyesen választja meg az egyszerű jelenségek esetében alkalmazható modelleket, a modellek alkalmazásába egyszerű részfeladatok kialakításával be tudja vonni az inast, a mester által meghatározott modellnek megfelelő lépéseket érti és megvalósítja).

M&T 08 A mérnöki tevékenység szintjei 26 Master – mester (felismeri a jelenségeket, helyesen ítéli meg azok összetettségét, ismeri a szakma modellkészletét, a modellek alkalmazhatóságának feltételeit és korlátait, tudatában van saját kompetenciája korlátainak, együtt tud működni összetett feladat megoldásában más szakmák mestereivel, a beavatkozás egész folyamatát átlátja, felismeri a modellkészlet továbbfejlesztését igénylő jelenségeket, megérti a doktor észjárását és alkalmazni tudja a tőle kapott ajánlásokat). Doctor – doktor (képes bonyolult jelenségek, folyamatok felismerésére, elemzésére, ismeri szakmája modellkészletét, ezek pontosságának és alkalmazási lehetőségeinek korlátait, kiterjeszti a modellek érvényességi tartományát, fejleszti alkalmazási módszereiket, új jelenségekhez modelleket kapcsol, szükség esetén kiegészít, vagy előállít új modelleket).

M&T 08 A mérnöki tevékenység szintjei 27 A bemutatott tagolás a képzési követelmények meghatározásában, az oktatás szemléletmódjában megalapozza a tudásszociológiai tapasztalatokkal összhangban lévő szintek értelmezését. Egy-egy szakterület modellkészlete képzési megfontolásoktól függetlenül feltárható, a modellkészlethez való viszony jellegére irányuló figyelem esetén kikerülhetnek a viták fókuszából a tartalmi-mennyiségi kérdések.

M&T 08 A mérnöki tevékenység szintjei 28 Következtetések – 1 A képzési szint iránti gazdasági-társadalmi igények identifikálását megkönnyíti a modellkészlethez való viszony figyelembe vétele. * * * A BSc szintű szakértelem gyorsan alkalmazkodik a követelményekhez, miközben nem terheli gyökeres modellváltoztatási vagy fejlesztési javaslatokkal a rendszert. Az MSc szintű szakértelem kereslete szerényebb és célzottabb.

M&T 08 A mérnöki tevékenység szintjei 29 Következtetések – 2 A felsőoktatás tananyaga nagyon sokszínű, a tankönyvek, jegyzetek, előadások nagyobb hányada a modellek és a modellalkalmazás ismeretanyagát a mennyiségi és részletező igényességre törekedve fejti ki. * * * A képzés valódi céljának elérését és a hallgatók eligazodását megnehezíti, ha azt a hiedelmet erősíti bennük az oktatás, hogy nem modelleket ismernek meg, hanem magát a szakma gyakorlatát.

M&T 08 A mérnöki tevékenység szintjei 30 Következtetések – 3 A kognitív pszichológia perspektívájából racionális képzés keretében a BSc szintre vezető szakaszon egyszerű és konkrét modellek megismerésére összpontosul a figyelem, az MSc szinthez közeledők képzésének fókuszába viszont a feladványok kezelésére alkalmas modellek megválasztásának, alkalmazhatóságának elvei és összefüggései kerülnek.