Az Európai Unió céljai és munkaprogramjai az oktatás és a képzés területén. A bekapcsolódás lehetőségeinek és az ide tartozó jó gyakorlatoknak a bemutatása.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat mint képzőintézmény Bencze Györgyné Hajni.
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia pillére: Az alkalmazkodóképesség növelése Soós Roland Igazgató ÉRÁK.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Információs és kommunikációs technológiák a hazai és a francia közoktatásban.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
A Lisszabon-folyamat és az oktatás képzés nemzeti politikája Dr
TÁJÉKOZTATÓ AZ EURÓPAI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZERRŐL (CQAF) ÉS AZ FSZ-NEK A RENDSZERHEZ VALÓ KAPCSOLÓDÁSÁRÓL PROF. DR: KISPÉTER JÓZSEF EGYETEMI.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
Általános tájékoztatás az oklevélmellékletről
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM A Diplomás Pályakövetési Rendszer eredményeinek beépítése az egyetemi döntési folyamatokba Dr. Szűcs Edit minőségbiztosítási.
„Oktatás és Képzés 2010” Konferencia a lisszaboni célok megvalósításáról - tájékoztatás és fórum - Lisszaboni célok és a megvalósítás mérföldkövei Munkacsoportok.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Képesítési Keretrendszerek Európában
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Gondolatok az EVH Tájékoztatási Központjának második éves munkaprogramjához, kiemelten kezelve a Leader-t Haris Martinos, EVH Tájékoztatási Központ csapatvezetője.
Az EU-s hálózati munka tapasztalatai a hajléktalan- ellátásban FEANTSA
Az NFT társadalmi egyeztetése civil szemszögből Civilek a Nemzeti Fejlesztési Terv Nyilvánosságáért - CNNy Pécs, március 23.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Európa 2020 A lisszaboni stratégiát felváltja az Európa 2020 stratégia Az új stratégia központi kérdése az Unió versenyképessége, de más, új célokat is.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
"Új látásmód" érzékenység, innováció és közös tanulás a látássérült emberek munkaerő-piaci re/integrációjáért TAMOP /
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Az OKKR-projekt várható eredményei Temesi József pillérvezető Az Országos Képesítési Keretrendszer kialakítása: helyzetkép és javaslatok január 21.
A Nemzeti Koordinációs Pont feladatairól
Mobilitási stratégia Jövőkép: 2013-ra a mobilitás váljon a humánerőforrás fejlesztés elismert, bevett és könnyen hozzáférhető eszközévé Magyarországon.
EKKR-OKKR: az európai folyamat és magyar állomásai
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
Molnárné Stadler Katalin
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Hauser Zoltán szakmai vezető Oktatási Hivatal EFOP VEKOP
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Az Európai Unió céljai és munkaprogramjai az oktatás és a képzés területén. A bekapcsolódás lehetőségeinek és az ide tartozó jó gyakorlatoknak a bemutatása. Az integrált megközelítés alkalmazása a folyamatban. Széchenyi István Egyetem Európa-tanulmányi Központ Oktatási Minisztérium Győr, május nap, 2. képzési blokk Előadó:. dr. Milassin László vezető. Széchenyi István Egyetem Európa-tanulmányi Központ

A munkaprogram megvalósításának első szakasza ( ) A munka elsô szakaszában (2001–2004) a munkaprogram céljai megvalósításának elôsegítésére az Európai Bizottság 10 munkacsoportot hozott létre. Magyarország 2002 végétôl vehet részt ezeknek az EU-s bizottságoknak a munkájában. Az elsô szakaszban az egyes munkacsoportok: - meghatározták az elsôbbséget élvezô témákat, - feltérképezték az eddigi kezdeményezéseket, - elkészítették a folyamat ellenôrzésére szolgáló indikátorok elôzetes listáját. A legtöbb munkacsoport az elsô körben összegyûjtötte a különbözô országokban megvalósított szakmapolitikai és stratégiai jó gyakorlatokat. A 10 oktatási témájú munkacsoporton kívül 3 technikai munkacsoportot (CPH munkacsoportok) hoztak létre 2002 novemberében, feladatuk a Koppenhágai Nyilatkozatban meghatározott konkrét, szakképzés-specifikus prioritások megvalósítása.

A munkaprogram megvalósításának első szakasza: jelentés 2003-ban nyarán minden munkacsoport jelentést készített az addigi tevékenységérôl. A Koppenhágai Koordinációs Csoport helyzetelemzést készített a Koppenhágai Nyilatkozat prioritásainak végrehajtásában elért eredményekrôl. Ezek a jelentések szakmapolitikai üzeneteket és ajánlásokat is tartalmaznak a nemzeti döntéshozók számára. Az „Oktatás és képzés 2010” program megvalósításának elsô 2 évét és azt a felismerést követôen, miszerint konkrétabb és szakmapolitikailag megalapozottabb anyagoknak kellene készülniük, amelyek hatékonyabban támogatják a nemzeti szintû fejlesztéseket, a munkamódszer némileg módosult 2004 eleje óta: így például a munkacsoportok együttmûködésének hatékonyabbá tétele érdekében közös almunkacsoportokat hoztak létre ben minden munkacsoportnak átfogó jelentést kell készítenie, melyeket felhasználnak majd a lisszaboni stratégia megvalósulásáról készülô 2005-ös idôközi beszámoló és az „Oktatás és képzés 2010” folyamat céljainak megvalósulásáról szóló következô, 2006-os közös jelentés elôkészítésekor.

A munkaprogram megvalósításának első szakaszának eredményei 1.Európai definíciók, alapelvek, kritériumok 2.Szakmapolitikai ajánlások 3.Jó szakmapolitikai gyakorlatokkal kapcsolatos anyagok 4.Az indikátorokkal kapcsolatos munka

1. Európai definíciók, alapelvek, kritériumok (folyt. köv.)  Kulcskompetenciák és tanárok/oktatók témakör (A és B munkacsoport eredményei)  Javaslat a fiatalok által a kötelezô oktatás végéig elsajátítandó nyolc kulcskompetenciára vonatkozó európai keretrendszerrôl  Javaslat a tanárok és képzôk képesítéseinek és kompetenciáinak európai referenciakeretéül szolgáló közös keretrendszerrôl  Az informális és nem formális tanulás elismerése (CPH és H munkacsoportok)  Közös alapelvek az informális és nem formális tanulás elismerésére  Egész életen át tartó pályaorientáció (CPH és H munkacsoportok)  Az egész életen át tartó pályaorientáció területén létezô szakmapolitikai elképzelések, rendszerek és gyakorlatok erôsítése Európában  Kézikönyv szakmapolitikai döntéshozóknak

1. Európai definíciók, alapelvek, kritériumok (folytatás)  Átláthatóság és minôségbiztosítás a szakképzésben (CPH munkacsoport)  Egységes keretrendszer a végzettségek és kompetenciák átláthatósága érdekében (Europass)  Közös minôségbiztosítási keretrendszer  Kreditátvitel a szakképzésben (CPH munkacsoport)  Javaslat a szakképzésben megvalósítandó kredit-átviteli rendszer alapelveirôl és közös referenciaszintjeirôl  Mobilitás (F munkacsoport)  Charta-tervezet az oktatási célú mobilitás minôségérôl  Referenciakeret a mobilitáshoz való hozzáférés elômozdítását célzó politikákkal kapcsolatosan, különös tekintettel a kis- és középvállalkozásokra és a hátrányos helyzetûekre

2. Szakmapolitikai ajánlások  A munkacsoportok 2004-es jelentéseinek fontos részét képezik a nemzeti döntéshozók számára megfogalmazott szakmapolitikai ajánlások, melyek fôként az almunkacsoportok eredményein, a 2003-ban megfogalmazott ajánlások megvalósulásán és az azóta összegyûjtött új jó gyakorlatok elemzésén alapulnak.

3. Jó szakmapolitikai gyakorlatokkal kapcsolatos anyagok  2002 óta a munkacsoportok szisztematikus módon információt gyûjtöttek olyan szakmapolitikai gyakorlatokról, amelyekrôl a szakértôk úgy gondolták, hogy segíthetik a részt vevô országok tanulását egymástól. A közeljövôben hozzáférhetôvé kívánják tenni az eddig összegyûjtött legfontosabb jó gyakorlatokat, és meg fogják vizsgálni ezek beilleszthetôségét abba az adatbázisba, amelyet a Cedefop tervez kialakítani az egész életen át tartó tanulás terén létezô jó gyakorlatok összegyûjtésére.

4. Az indikátorokkal kapcsolatos munka  Alapvetô feladat a 2010-re kitûzött célkitûzések és mérföldkövek megvalósítására irányuló folyamat értékelésének támogatására megbízható és releváns indikátorok fejlesztése.  Ennek elsô lépéseként 2003-ban 29, a célkitûzésekkel összefüggô indikátort választottak ki. Ezeknek az indikátoroknak, különösen a Tanács által 2003 májusában jóváhagyott öt mérföldkônek az elsô elemzését 2004 januárjában a Bizottság elfogadta.

Az elsô Közös Idôközi Jelentés  A lisszaboni stratégia oktatás és képzés területén történô megvalósításáról szóló, a Tanács és a Bizottság elsô Közös Idôközi Jelentését tavaszán fogadta el az Európai Tanács.  A Közös Idôközi Jelentés fô üzenete a következô: „Az oktatási és képzési rendszerek reformjának ütemét fel kellene gyorsítani”, valamint ha az oktatás-ra és képzésre vonatkozó lisszaboni célkitûzést 2010-re el szeretnénk érni, figyelembe kell venni az „Oktatás és képzés 2010” programot a nemzeti politikák kialakításakor.  A Közös Idôközi Jelentés jól demonstrálja a jelentôs szakmapolitikai ágak (Konkrét jövôbeli célkitûzések, Egész életen át tartó tanulás, Koppenhágai és bolognai folyamat) között létrejövô integráltabb megközelítés kialakítása felé tartó folyamatot.

Az elsô Közös Idôközi Jelentés 3 kiemelt fejlesztési prioritása 1.A reformoknak és a befektetéseknek a tudás alapú társadalom kulcsterületeire kellene fókuszálniuk, nagyobb mértékû állami beruházások, illetve magánbefektetések bevonásával. A beruházások növelését össze kell kapcsolni a források hatékonyabb felhasználásával. 2.Az egész életen át tartó tanulás koncepciójának valósággá kell válnia. Ehhez koherens és átfogó nemzeti stratégiák kidolgozására van szükség, kívánatos, hogy 2006-ig minden tagállam kidolgozza saját stratégiáját. 3.Létre kellene hozni az oktatás és képzés Európáját, különösen a felsôoktatásra és szakképzésre vonatkozó Európai Képesítési Keretrendszer kidolgozása által.

A munka jelenlegi szakasza (2004–2006)  A felsôoktatás és a szakképzés közötti kapcsolat kialakítása: az Európai Képesítési Keretrendszer (EQF) kidolgozása  Prioritások és tevékenységek a 2005–2006-os idôszakban  A koppenhágai folyamat következô fázisa  Egy integráltabb megközelítés kialakítása  Az EU-s munkacsoportok és a 2004-ben létrehozott alcsoportok tevékenysége

1. Európai Képesítési Keretrendszer (EQF) kidolgozása A Közös Idôközi Jelentésben az szerepel, hogy ki kell dolgozni „egy európai keretrendszert, amely a végzettségek elismerésének közös referenciakeretéül szolgálhat”. Egy ilyen keretrendszer meg fogja könnyíteni az európai munkaerôpiac egyenletes mûködését, és jelentôs hatása lesz az európai állampolgárságra, az egyenlô esélyekre és a társadalmi befogadásra. A jelentés egyértelmûen kimondja, hogy az Európai Képesítési Keretrendszernek (EQF) kompetenciákra és tanulási eredményekre kell utalnia, ezáltal túlmutatva a formális képzésen. A felsôoktatásról és a szakképzésrôl szóló, márciusi ír elnökségi konferencia javasolta, hogy az EQF, kezdeti szakaszában kapcsolja össze a felsôoktatási képesítési keretrendszert (amelyrôl várhatóan a bergeni miniszteri találkozón 2005 májusában születik megállapodás) és a szakképzési közös referenciaszinteket. Az „Oktatás és képzés 2010” program keretében kidolgozott közös referenciáknak és alapelveknek, amelyek célja az átláthatóság, a minôség és a kölcsönös bizalom támogatása, szintén kapcsolódniuk kellene az EQF-hez.

2. Prioritások és tevékenységek a 2005–2006-os idôszakban A Bizottság tervei szerint a munka következô szakaszában az elsô idôszak eredményei alapján a munkamódszert meg kell változtatni úgy, hogy az biztosítsa a munkaprogram konkrétabb megvalósítását, és hatékonyabban támogassa a nemzeti szakmapolitikák igényeit és prioritásait. Ez azt jelenti, hogy a Bizottság a jövôben a nagy munkacsoportokat csak akkor hívná össze, ha igazán szükséges, és inkább a speciális célokra kialakított, kisebb szakértôi csoportok találkozóit támogatja. A munka következô szakaszában fontos feladat a munkacsoportok eredményeinekszéles körû terjesztése, valamint a munkacsoportokban összegyûjtött sikeres szakmapolitikai gyakorlatok és a mérföldkövekhez kapcsolódó indikátorelemzések, tanulmányok, más nemzetközi szervezetek eredményeinek nagyobb mértékû felhasználása.

3. A koppenhágai folyamat következô fázisa A novemberi Koppenhágai Nyilatkozat kimondja, hogy két éven belül találkozót hívnak össze, amelynek keretében áttekintik az elért eredményeket, és javaslatokat tesznek a prioritásokra és stratégiákra vonatkozóan. A 2004 decemberében megrendezett miniszteri konferencián került sor a Maastrichti Közlemény kiadására, melynek célja a Koppenhágai Nyilatkozat frissítése, hangsúlyozva annak szükségességét, hogy nemzeti szinten is megvalósuljanak az európai szinten megállapított közös referenciakeretek és alapelvek, és új prioritásokat tûznek ki a szakképzés terén az európai együttmûködés további erôsítése érdekében.

4. Egy integráltabb megközelítés kialakítása A Közös Idôközi Jelentés megfogalmazza, hogy az „Oktatás és képzés 2010” folyamat hatása és széles körû ismertsége a különbözô kezdeményezések közötti összhangon múlik ra a szakoktatással és képzéssel, az egész életen át tartó tanulással és a mobilitással kapcsolatos európai szintû tevékenységek összehangolásának meg kellene történnie. A következô idôszakban sor kerül a munkacsoportok mandátumának pontosabb definiálására, a módszerek ésszerûsítésére és a szinergia növelésére. A szakképzés terén a koppenhágai prioritásokat és munkaszerkezeteket fokozatosan be kellene vonni az „Oktatás és képzés 2010” folyamatba. A folyamat munkaszerkezetét 2005-ben felül kell vizsgálni abból a célból, hogy kialakíthatóak legyenek bizonyos szektorközi (a szakképzést és a felsôoktatást együttesen érintô, az oktatást és képzést és a munka világát összekapcsoló) témák. Továbbá, egy integráltabb európai szintû megközelítés mellé jobb nemzeti, regionális és helyi szintû koordinációt kellene kialakítani. Elsô lépésként szüksé-ges lenne „Oktatás és képzés 2010” bizottságok felállítása nemzeti szinten, bevonva minden érintett minisztériumot és a társadalmi partnereket (ideális esetben egy szélesebb közönséget).

5. Az EU-s munkacsoportok és a 2004-ben létrehozott alcsoportok (folyt. köv.) 1. A munkacsoport: Tanárok és oktatók képzése és továbbképzése 3 alcsoport: „Tanárok professzionalizmusa”; „Indikátorok”; „Minôség a szakképzésben” 2. B1 munkacsoport: Kulcskompetenciák 3 alcsoport: „A kevésbé elônyös helyzetû csoportok”; „Európai dimenzió”; „Vállalkozói készség” 3. B2 munkacsoport: Idegen nyelvek tanítása 4. C munkacsoport: Információs és kommunikációs technológia az oktatásban és képzésben 5. D munkacsoport: A matematikában, a természettudományban és a mûszaki tudományokban való részvétel növelése 1 alcsoport: „Iskolák-egyetemek közötti partnerség”

5. Az EU-s munkacsoportok és a 2004-ben létrehozott alcsoportok (folytatás) 6. E munkacsoport: Erôforrások legjobb hasznosítása 2 alcsoport: „Erôforrások hatékonysága”; „Magánberuházás” 7. F munkacsoport: Mobilitás és európai együttmûködés 8. G munkacsoport: Aktív állampolgárságra nevelés/ társadalmi kohézió 2 alcsoport: „Egész életen át tartó tanulás a demokratikus állampolgárságért”; „Fogyatékosok az egész életen át tartó tanulásban” 9. H munkacsoport: A tanulás vonzóvá tétele, a munka világával, a kutatással és a társadalom egészével való kapcsolat erôsítése 1 alcsoport: „Indikátorok” 10. Indikátorok és mérföldkövek munkacsoport 3. almunkacsoport: „Mobilitás”; ”Megtanulni tanulni”; „Tanárok és oktatók almunkacsoport”

„A – Pedagógusok képzése és továbbképzése” munkacsoport tevékenysége 1.Kihívások 2.Közös európai keretrendszer a tanárok és oktatók kompetenciáira és képzettségére vonatkozóan (A tanári professzionalizmust és a minôségbiztosítást támogató alcsoportok munkája) 3.Indikátorfejlesztés – a tanárképzés minôségének javítása

„B1 – Kulcskompetenciák” munkacsoport tevékenysége -A tudásalapú társadalom igényei -Alapvető készségek meghatározásának problematikája -A munkacsoport működésének 3 szakasza -A munkacsoport albizottságok keretében foglalkozott az egyes kulcskompetenciák és az európai dimenzió, a foglalkoztatáshoz kapcsolódó készségek, valamint a társadalmi befogadás viszonyaival. -A foglalkoztathatóság követelményének beillesztése

„B2 – Idegen nyelvek tanítása” munkacsoport tevékenysége 1.Az EU nyelvoktatási akcióterve elkészítésének elôsegítése és megvalósításának nyomon követése 2.Négy indikátor kifejlesztése lehetôségének megvitatása 3.„Jó gyakorlatok” gyûjtése és vizsgálata 4.Ajánlások megfogalmazása a döntéshozók számára A) Szakmapolitikai ajánlások B) Helyi vagy osztálytermi szintre vonatkozó ajánlások 5. Nemzetközi kitekintés, értékelés

„C – Információs és kommunikációs technológiák az oktatásban és képzésben” munkacsoport tevékenysége 1.A munkacsoport munkájának célja 2.A „jó IKT-politika” meghatározása 3.A mérföldkövekkel (benchmarks) kapcsolatos munka áttekintése (OECD, EIA, PISA, EU) 4.„Jó IKT-politikák” és jó gyakorlatok gyûjtése 5.„Jó IKT-politikák” elemzése 6.Szakmapolitikai ajánlások megfogalmazása -Az IKT-politikák és stratégiák beillesztése a hosszú távú oktatási célkitûzésekbe -Támogató szolgáltatások biztosítása az oktatásban résztvevôk számára -Az oktatásban résztvevôk felkészítése az IKT oktatásban, képzésben történô alkalmazásával járó változásokra -Kutatások támogatása, új indikátorok megfogalmazása, a kutatási eredményekhez való hozzáférés biztosítása mindenki számára

„D – A matematikában, a természettudományban és a mûszaki tudományokban való részvétel növelése” munkacsoport tevékenysége „2010-re az Európai Unióban a matematika, természettudomány és mûszaki tudományok terén végzett felsôoktatási hallgatók számát a 2000-es szinthez képest legalább 15 %-kal kell növelni, ugyanakkor a nemek közti egyenlôtlen eloszlásnak mérséklôdnie kell.” A matematika, a természettudományok és a mûszaki tudományok szociológiai aspektusa. A természettudományos tantárgyak fejlesztése. Karriertanácsadás / a területen elérhetô karrierlehetôségek. Tanártovábbképzés. Indikátorok, jó gyakorlatok, hatótényezők feltérképezése.

„E – Erôforrások legjobb hasznosítása” munkacsoport tevékenysége -Kulcsfontosságú feladatok: „A munkacsoport fôleg azáltal látja el feladatát, hogy összegyûjti és értékeli a nemzeti szintû jó politikákat, illetve a nemzeti oktatásfinanszírozási rendszerek feltérképezését célzó adatszolgáltatást teljesít az Európai Unió Bizottsága számára.” -Javaslatok a felsőoktatás és a szakképzés számára -Intézményi változásokra és ösztönők bevezetésére tett javaslatok -Kapcsolat más munkacsoportokkal -Alkalmazott indikátorok

„F – Mobilitás és európai együttmûködés” munkacsoport tevékenysége -Célkitűzések -Mobilitási nemzeti jelentések (2003.) -A mobilitás minôségének javítása -A mobilitáshoz való hozzáférés elôsegítése -A mobilitásra vonatkozó indikátorok meghatározása -Nemzeti mobilitási stratégiák kialakítása -A tanárok és oktatók mobilitása -Jó példák gyûjtése a fenti területeken -A jogi és adminisztratív akadályok felszámolása

„G – Aktív állampolgárságra nevelés, egyenlô esélyek és társadalmi kohézió munkacsoport” tevékenysége  A munkacsoport a címben jelzett nagyon összetett célkitûzés pontos megfogalmazására szervezôdött. Feladata a pontos definíciók megalkotása, a célkitûzés megvalósításához kapcsolódó feladatok leírása, az ehhez vezetô lehetséges eszközök összegyûjtése, az Európában az e területen létezô politikák és példaadó gyakorlatok összegyûjtése és elemzése.  A munkacsoport arra próbál megoldást találni, hogyan tud hozzájárulni az európai együttmûködés az oktatás területén ahhoz, hogy az országokban megkezdôdjön, illetve folytatódjon a társadalmi kohézió kialakulása és továbbéljenek az évszázados európai értékek.  Az Oktatási Miniszterek Informális Tanácsa július 11–14-i rotterdami ülésén ajánlásokat fogadott el. Feladatok; irányelvek.

„H – A tanulás vonzóvá tétele, a munka világával és a civil társadalommal való kapcsolatok erôsítése” munkacsoport tevékenysége  A munkacsoport a lisszaboni célkitûzések alapján 2002 márciusában meghatározott 13 célkitûzés közül eredetileg kettôvel foglalkozott kiemelten és integráltan: a „vonzóvá tenni a tanulást”, valamint, „a munka világával, a kutatással és a társadalom egészével való kapcsolat erôsítése” kérdésével.  2003 tavaszán a következô négy prioritás körvonalazódott a csoport fô vizsgálati területeként: 1. Tanulást elôsegítô környezet (új tanulási kultúráért) 2. A formális oktatási és képzési intézmények, valamint rendszerek rugalmassága 3. Partnerség, valamint az együttmûködés terének megteremtése 4. A tanulás során szerzett ismeretek, képességek mérése, elismerése  Validáció, kreditátvitel a szakképzésben

„Indikátorok és mérföldkövek” munkacsoport tevékenysége  A munkacsoport tevékenysége a következô fô feladatokra vonatkozik: A barcelonai indikátorterületek értelmezése, véleményezése, kiegészítése; Az indikátorterületekhez konkrét indikátor-javaslatok megfogalmazása; Hiányzó indikátorterületek, indikátorok kidolgozása ; A többi munkacsoport által javasolt indikátorok véleményezése, megvitatása.  A fejlesztések jelenlegi tartalmi súlypontjai  A 29 indikátor szerkezeti vázának aktualizálása, az indikátorok elemzéseinek továbbfinomítása, javaslattétel új indikátorokra

Az EU munkacsoportok ajánlásai, következtetései  Az alapkészségek, idegennyelv-tanítás és vállalkozás munkacsoport által definiált kulcskompetenciák áttekintése  Az „Idegen nyelvek tanítása” munkacsoport fontos dokumentumai  Az „Információs és kommunikációs technológiák az oktatásban és képzésben” munkacsoport javaslatai az indikátorokra vonatkozóan  A matematikában, a természettudományban és a mûszaki tudományokban való részvétel növelésével foglalkozó munkacsoport júliusban megfogalmazott javaslatainak fôbb elemei  A „Mobilitás és európai együttmûködés” munkacsoport fontos dokumentumai  „A tanulás vonzóvá tétele, a munka világával és a civil társadalommal való kapcsolatok erôsítése” munkacsoport fontos dokumentumai  Az „Indikátorok és mérföldkövek” állandó munkacsoport fontos dokumentumai  Az „Indikátorok és mérföldkövek” munkacsoport által elfogadott indikátorok

Jó gyakorlatok a tagállamokban  A projekt címe: A gyakorlatban megszerzett szakismeret elismerése Franciaországban a január 17-ei modernizációs törvény kimondja, hogy „Minden személynek, függetlenül korától, iskolai végzettségétôl, joga van, hogy kérésére a szakmai gyakorlatát felmérjék, értékeljék és a követelmények teljesítésérôl részére szakmai kompetencia bizonyítványt állítsanak ki.” Az egyén államilag elismert szakképesítést, vagy részképesítést szerezhet a gyakorlatban szerzett tapasztalata alapján anélkül, hogy részt venne a formális oktatási, vagy képzési rendszerben. A jelöltek úgynevezett „Bizonyítási dossziét” (portfoliót) állítanak össze, szakember segítségével, majd bizottság előtt vizsgát tesznek.

Köszönjük a figyelmet!