Csecsemőkortól az ifjúkorig. A TÁRSAS KAPCSOLATOK FEJLŐDÉSÉNEK JELLEMZŐI A KÜLÖNBÖZŐ ÉLEKORI SZAKASZOKBAN Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Társas kapcsolatok A kapcsolat előfeltételei a szociális másik észlelése differenciált érzelmek megjelenése kognitív fejlettség szintje önszabályozás alapszintje
Társas kapcsolatok A társas magatartás szintjei (Mérei): magányos semmittevés magányos semmittevés a csoportban magányos játék mások szemlélése őt szemlélik csoportos semmittevés csoportos magányos játék csoportos szemlélés magányos játék a csoportban együttmozgás összeverődés a tárgy körül kollaboráció szereposztásos tevékenység szervezett csoporttevékenység
Társas kapcsolatok Társas magatartásmódok:(szociális penetrancia) modellnyújtás; parancsolás; kezdeményezés; irányítás; tárgyak megszerzése, megtartása; támadás; közeledés; (variálás; színezés; licitálás; dicsekvés; gyámolítás)
Mások vélekedésének visszatükrözése. Társas kapcsolatok Önmagamról való tudás. Mások vélekedésének visszatükrözése.
Csecsemőkor Az első évre az anyával való szoros kapcsolat jellemző. Harlow: majomkísérletek Spitz: árvaházi megfigyelések, hospitalizmus Bowlby: rejtett érzelmi elhanyagoltság Fél éves korra kialakul az elsődleges kötődés. Kötődési típusok (Ainsworth): biztonságosan kötődő - bizonytalan, elkerülő - ambivalens, ellenálló - zavart 2 hó: szociális mosoly (mindenkire) 3 hó: családot megkülönbözteti az idegenektől 8 hó: szeparációs félelem, félelem az idegenektől
Kisgyermekkor Hasonló korú társakkal kapcsolatot kezdeményez. Tartósan együtt játszó gyerekek barátoknak tartják egymást.
Óvodáskor Kortárskapcsolatok fontossá válnak. Önjellemzés és mások jellemzése főleg külső és tevékenység alapján történik meg. Fiúk-lányok csoportjai elkülönülnek.
Kisiskoláskor Átpártolás jellemző a társas kapcsolatokra. Javul a kommunikációs képesség, mimika, hanghordozás. Egyre több pszichológiai sajátosságot említ a leírásokban. Empátia, segítségnyújtás jellemző. A kisiskoláskori csoport biztonságot, támaszt jelent. Fontos a társas helyzet. Fiúk és lányok csoportjai különbözőek.
Pubertás Szociális kapcsolatok: A kezdeti magány oldódik, kialakulnak a kisebb csoportok és szerveződnek a páros kapcsolatok. A serülőkor az intenzív pszichoszexuális fejlődése időszaka. Fokozottan jelentkezik a másik nem iránti érdeklődés. A szülők, tanárok tisztelete visszaesik. A viszonyok átrendeződése jellemző a serdülő és szülő, a serdülő és pedagógus között új viszonyok létesülnek „nem gyermeki” alapon.