Termékkategóriák a marketingben Készítette: Árendás Veronika Forrás: Törőcsik Mária-Jakopánecz Eszter: A fogyasztói ellenállást kiváltó termékek – egy.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A marketing fejlődése és szerepe
Advertisements

A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
Információs technológiák terjedése és hálózatosodás a gazdálkodók körében: lehetőségek és korlátok Csótó Mihály BME - Információs Társadalom- és Trendkutató.
EXTERNÁLIÁK.
Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
A turizmus rendszer környezete
A marketing Készítette: Fajka Melitta Zeng Fanni.
Agrárgazdaságtan II. Előadás
Kereskedelem Szakmacsoport
A piac Szakiskola.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fogalma, összefüggések
Árpolitika a turizmusban
Sikeres Székelyföld – 3 Fórumsorozat Csíkszereda, november 25. RÁDULY ATTILA Elnök, Zöld Nap Egyesület, Kézdivásárhely KÖRNYEZETTUDATOSSÁG.
Alapfogalmak.
Értékesítési ajánlat elemei február. A termék koncepciója Tisztázandó a termék vagy szolgáltatás célpiaca.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
Az RTM kialakulása és koncepciójának lényege
A fogyasztóvédelem gazdasági alapjai
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
A marketingkoncepció.
A TERMÉKSTRATÉGIA LEGFONTOSABB ELEMEI
7. Előadás Termék stratégia
Marketing alapismeret
A marketing kialakulása, fogalma, fejlődése
A marketing alapjai.
Marketing mix.
A marketing piac tartalma
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
A MARKETING KIALAKULÁSA ÉS FEJLŐDÉSTÖRTÉNETE
Bauer András - Berács József:
Termelésmenedzsment Production Management
Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők
Minőség menedzsment 6.előadás
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
Stratégia célrendszer
A marketingkörnyezet elemzése
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. Telefon: Telefax: Web:
Családbarát szolgáltatások Tényleg jó üzlet? december 2.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
Marketing alapok Kopcsay László.
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
II. A MARKETING ALAPVETŐ FOGALMAI
A PIAC.
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
9. fejezet Megjelenés a nemzetközi piacon
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Vállalati terv bemutató
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
A piac és a piacgazdaság
Innováció és marketing – termékpolitikai döntések – marketing a termékfejlesztésben Marketing gyakorlat 5.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Bevezető előadás.
A kereskedelem fogalma, szerepe a gazdaságban
TERMÉKPOLITIKA.
TERMÉKPOLITIKA Kószó Kriszta.
Előadás másolata:

Termékkategóriák a marketingben Készítette: Árendás Veronika Forrás: Törőcsik Mária-Jakopánecz Eszter: A fogyasztói ellenállást kiváltó termékek – egy sajátos termékkategória Rekettye Gábor: Értékteremtés a marketingben A cikk célja a fogyasztói ellenállást kiváltó termékek ismertetése és a marketingelméletbe való beillesztése.

Variációk marketingtankönyvekből Piacorientáció Variációk marketingtankönyvekből Nem tárgyalják Első négy korszakot tartja számon A társadalmi felelősségvállalás Komplex megközelítés Egyéb Termelés- Termék- Értékesítési- Marketing-orientáció Társadalom-központú Társadalmi marketing-orientáció Társadalmi felelősség-vállalás Érték- Minőség-orientáció Kapcsolati marketing Interaktív / online m. Hálózati m. Termelési, bürokratikus, értékesítési, termékorientált m. Termelés-, eladás orientált Értékorientáció Kapcsolati m.

A piacorientáció időbeli fejlődése Kezdet: a vállalat figyelme a termelés szervezésére irányult. 1920-as évek: tömegtermelés, a súlypont átkerült az értékesítésre és reklámkampányokra. A társadalom marketing koncepciója: törekszik a társadalmi jólét növelésére. 3 fél érdekeit kell nézni: a vásárlók, az eladók és a társadalom egészének érdekeit. A kotleriánus marketingelmélet (2006): koncepciója a belső m., az integrált m., a kapcsolati m. és a társadalmi felelősségre épülő marketingelemeket egyaránt tartalmazza. + STP (segmentation, targeting, positioning) : a vállalatok piaci tevékenysége és sikeressége tudatos építkezést feltételez.

„Sose vegyük le szemünket a fogyasztóról.” Egyes termékek megbuktak már a piacra kerülést megelőzően. Ennek okai: a vevői igényeknek való nem megfelelés és a kereslet hiánya. „Sose vegyük le szemünket a fogyasztóról.” A kereslet fajtái: Sandhusen: nincs k., megfelelő vagy rendszertelen, túl nagy. Kotler: negatív k., nincs k., látens, bizonytalan, rendszertelen, teljes, túlk., nem kívánt k.

Termékkategóriák Fogyasztási javak Termelési eszközök (consumer goods) (industrial goods) A társadalom tagjainak személyes fogyasztására, az ő szükségleteik kielégítésére hivatottak. A termelő fogyasztás tárgyai. Van átfedés a kettő között. Pl.: tüzelőolaj, elektromos energia…

Fogyasztási javak Kényelmi t. Bevásárlási t. Speciális t. (convenience goods) A fogyasztónak a vásárlás előtt elegendő ismerete van. Egységára alacsony. Helyettesíthető. Bevásárlási t. (shopping goods) A fogyasztók összehasonlítják a termékek jellemzőit. A márkatudat és a hírnév a fontos. Speciális t. (speciality goods) Márkapreferencia Hajlandók komoly pénz-, idő- és energiaráfordítást kifejteni. Háztartási alaptermékek (staples) Impulzus termékek (impulse products) Rendkívüli (vész)helyzetekben szükséges termékek (emergency products) (homogeneus shopping products) Homogén (heterogeneus shopping products) Heterogén A fogyasztási cikkeket szokás még a tartósság szerint is felosztani: Tartós, félig tartós és napi fogyasztási cikkek.

Termelési eszközök Anyagok és alkatrészek Tőke javak Segédanyagok és szolgáltatások Nyersanyagok, energiahordozók Épületek, nagy berendezések Segédanyagok, fogyóeszközök Megmunkált anyagok, alkatrészek, félkész és késztermékek Kisberendezések, gépek A fenntartás és javítás termékei Szolgáltatások

A fogyasztói ellenállást kiváltó piacok A kereslet és a kínálat megosztja a potenciális fogyasztókat, ezért csoportok keletkeznek: Az emberi egészségre, ill. a környezetre való vélt v. káros hatás miatt mutatott ellenállás. (gén- és nanotechnológia) Társadalmi aggályokat felvetőterületek. Közös jellemzők: A termékek alapvető szükségletekre kínálnak megoldást Félelmet váltanak ki Bizonytalanságot okoz Az ellenállás oka: az emberre és/vagy környezetre gyakorolt feltételezett/valós káros hatás, ill. a felmerült etikai, társadalmi, politikai kérdések és problémák egyaránt.

Szervezett ellenállás Bizonyos problémák olyan komplexek, amelynek végső megnyilvánulása a tömbszerű fogyasztói ellenállás. A fejlődés nem mindig tart lépést a biztonságos fogyasztáshoz szükséges infók biztosításával. A fogyasztói ellenállás formái Koppelmann : viselkedésbeli és kognitív Rham: elutasítás, elhalasztás és szembenállás

T.: A fogyasztói ellenállás nem tekinthető az adaptálás ellentettjének, ill. nem tekinthető „nem adoptálásnak”. Kiváltó okok: Kötődhet az ok a fogyasztó által képviselt normákhoz és alapvető hiedelmekhez. A mindennapi rutinnal kapcsolatban kialakuló konfliktus. A társadalmat érintő kérdésekben nagy szerepet játszik a közvélemény. Ez mindig valaminek a kontextusában értelmezendő Alakulásában nagy szerepe van a tömegkommunikációnak, a médiának.

Az innováció és a társadalom kapcsolata Innovációk sajátossága: Az alapvető bizonytalanság, vagyis „tudatlanság”. „Azt sem tudjuk, hogy mit nem tudunk.” Multi-direkcionalitás (változatok sokasága és az azokat érintő szelekciós folyamat). A releváns társadalmi csoportok hatással vannak az innováció sorsára. Az elfogadás esélyeit befolyásolja: az innováció feltételezett hasznossága a becsült tartalmi költsége a várt mellékhatások lehetséges hatásai a társadalom fontosabb érdekcsoportjainak erőviszonyaira

Az innováció társadalmi alkalmazását meghatározza: Az újító miként tudja módosítani a társadalmi környezetet A társadalmi környezet miként észleli és értékeli az innováció hasznosságát Az innováció társadalmi beágyazottságát befolyásolja: Annak relatív előnye Kompatibilitása Komplexitása Kipróbálhatósága Az eredmények megfigyelhetősége

Köszönöm a figyelmet!