Marketingkommunikáció I.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1. A kommunikáció fogalma, fajtái folyamata
Advertisements

Marketing mix Holt (1995).
??? Reklám!!!.
5. A reklám Megszületett a reklám törvény: évi LVIII. törvény (ami már megjelenése előtt is heves vitákat váltott ki) A törvény hatálya kiterjed,
A direkt marketing fogalma
Reklámeszközök, reklámhordozók
7. A PR (Public Relations) tevékenység (Propaganda / Nyilvánosság)
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
MARKETING.
A reklámeszközök jellemzöi
DPR kommunikáció alapelvei
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Kecskemét, október 16.
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Reklám.
Közönségkapcsolatok (PR)
Reklámok a médiában Magyari Alexandra.
Különös tekintettel a gyógyszerekre
Marketingkommunikáció
Kommunikáció.
MARKETING-KOMMUNIKÁCIÓ
Közönségkapcsolat (public relations)
A kommunikációs mix elemei
Személyes eladás (personal selling)
Kommunikációs politika
Közönségkapcsolatok (PR)
Marketingkommunikáció
Vasné dr. Egri Magdolna Kommunikáció -marketingkommunikáció
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
19. Tétel Tevékenységünk alapja a kommunikáció
6. Tétel Új üzletét szeretné reklámozni
Medical Spa közös kommunkációja Buktatók és kihívások Verik Orsolya Oxygen Medical.
Reklámozás, Public Relations
A KOMMUNIKÁCIÓS MIX-STRATÉGIA ALAPJAI
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
PROMOTION Kotler: Reklám Személyes eladás Vásárlásösztönzés
A marketingkommunikáció
Marketing mix.
A marketing piac tartalma
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Hévíz, október 9.
„A győri szennyvíztisztító telep fejlesztésének információs DNS vizsgálata és a kommunikációs zsanérfunkciók működtetése.” „Regionális fejlesztések és.
A reklám alapjai és formái 11. szeminárium
Hálózati architektúrák
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
A marketingkommunikáció
8. Az eladásösztönzés.
A marketingkörnyezet elemzése
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
MARKETING-KOMMUNIKÁCIÓ
A tömegkommunikáció.
Marketing alapok Kopcsay László.
A MARKETINGKOMMUNIKÁCIÓ VONAL ALATTI ESZKÖZEI
PR public relations „Nyilvános kapcsolatok” A szervezetről felismerhető és hiteles arculatot alakítson ki a szervezet különböző célcsoportjaiban. Külső.
Bányászati kommunikáció Koritár Henriett Koordinációs munkatárs - NFM Országos Bányászati Konferencia Március Egerszalók.
Kommunikáció.
A reklám centruma.
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE 2. A célkitűzés. 2. A reklámcélok megtervezése.
Reklámterv Hanzl Bence „A reklám annak művészete, hogy a fejet célozzuk meg, és a pénztárcát találjuk el.” Vance Oakley Packard.
Kommunikáció és tömegkommunikáció. Sorold fel a kommunikáció közvetett formáit!  Audiovizuális  Vizuális  Auditív.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
Barka Tours Utazási Iroda Marketing terv
A vásárlási döntés folyamata
Kommunikáció és tömegkommunikáció. Sorold fel a kommunikáció közvetett formáit!  Audiovizuális  Vizuális  Auditív.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Előadás másolata:

Marketingkommunikáció I. Reklámkommunikáció II. Marketing és reklámügyintézők számára Marketingkommunikáció I.

A kommunikáció fogalma, elméleti alapjai Az embert körülvevő világban dominanciája van a kommunikációnak: Rendszerfenntartó Rendszerfejlesztő Segíti a megismerést és az ismeretek adaptálását (átalakítás, hozzáidomítás). Az általa elsajátított tudás felhasználása vezet a magasabb szintű állapot eléréséhez. A kommunikáció szükségszerűség és kényszerűség amely nélkül nem létezhet in formációcsere.

A kommunikáció jellemzői Valaki: vannak kibocsátók (kommunikátorok) Valamiről: van tárgya Valamit: a tárgyhoz információ kötődik Valamilyen célból: általában a tájékoztatás befolyásolás szándékával Valamilyen módon: közvetítő csatornán át, megfelelő eszközzel Valamilyen kifejezési formában, kódban: különböző kommunikációs relációban (viszonylat, forma) Valakinek, valakiknek: befogadók, célcsoportok, címzettek Valamilyen eredménnyel: befogadók álatli elfogadás, közömbösség, elutasítás Zavaró tényezők meglétével: ami nehezíti,, agy lehetetlenné teszi az üzenetváltást Shannon – Weaver (1938) a kommunikáció általános modellje

A Shannon –Weaver modell értelmezése Kibocsátó felől: információforrás > üzenet > adó > kódolás > jel …. az információt fontosnak tartja a vevő (befogadó) felé továbbítani / érzelmi, moti-vációs, információs, ellenőrzési okokból/ Képes az információt üzenet formájában megfogalmazni Képes ezt olyan formában kódolni, hogy a befogadó dekódolni tudja

Az átviteli csatorna felől: …jel > csatorna // zajforrás // > vett jel… Az adó és vevő közötti kapcsolatot létrehozni A kódolt üzenetet a lehető legkisebb zavarással eljuttatni a befogadóhoz A kódot mindvégig megőrizni A kommunikációs teret és időt a szükséglet szerint alkalmazni

A vevő felől: vett jel > vevő > dekódolás > üzenet > rendeltetési hely Képes venni a csatornán érkező jelet Rendelkezik az jelsor dekódolására, vagyis az üzenete eredeti állapotában aktiválni Képes azt a rendeltetési helyére juttatni

A kommunikáció szintjei Biológiai kommunikáció Állati kommunikáció Közvetlen emberi kommunikáció Társadalmi kommunikáció Technikai kommunikáció Információelméleti-kibernetikai kommunikáció

A kommunikáció csoportosítása I A kommunikáció csoportosítható: A kommunikáció iránya… A kommunikáció módja… A résztvevők száma ( társadalmi méret )… A kommunikáció intimitása… A kommunikáció lépcsőfokai... A kifejezés eszközei… …alapján.

A kommunikáció csoportosítása II. A kommunikáció iránya szerint Egyirányú ( aszimmetrikus) Kétirányú ( szimmetrikus) Többirányú ( egy adó-több vevő, több adó- egy vevő, több adó-több vevő ) Kommunikátor szemszögéből kifelé, vagy befelé irányuló (azonos csoport felé, vagy külső csoport felé > teljes, vagy szűrt információ)

A kommunikáció csoportosítása II. A kommunikáció módja szerint Közvetlen kommunikáció ( érzék-szervi térben zajlik, minden érzék-szerv részt vehet benne ) Közvetett kommunikáció (alapvetően közbeiktatott közeg segítségével zaj-lik, csak egyes érzékszervek vesznek részt benne )

A kommunikáció csoportosítása II. A résztvevők száma szerint Interperszonális kommunikáció ( sze-mélyek közötti ) Multiperszonális kommunikáció ( cso-port és tömegkommunikáció )

A kommunikáció csoportosítása II A kommunikáció csoportosítása II. A kommunikáció intimitása (belsőségesség, meghittség) szerint Nyilvános tömegkommunikáció Nyilvános csoportkommunikáció Bizalmas kiscsoportos kommunikáció Bizalmas interperszonális kommunikáció Intim interperszonális kommunikáció

A kommunikáció csoportosítása II. A kommunikáció lépcsőfokai szerint Egylépcsős > közvetlen megcélzottak Kétlépcsős > áttételesen megcélzottak Többlépcsős > a tájékoztatottak és az általuk tájékoztatottak is már legalább a 2.-3. lépcsőben vannak

A kommunikáció csoportosítása II. A kifejezés eszközei alapján Fizikai Esztétikai Egyezményes jelek vagy Verbális Non verbális ( mimika, testtartás, gesztus, stb.) Ultraverbális ( hangképző szervek által képzett nem kódolt kifejezések)

A marketingkommunikáció A marketingkommunikáció kiindulópont-ja a Kotler által felállított marketing – mix. Ennek alapján a marketingkommuniká-ció a marketing szerves eleme: Társadalmi és vezetési elemek láncola-ta, melyek során az egyének és cso-portok termékeket és értékeket alkot-nak s cserélnek ki egymás között, mi-alatt kielégítik szükségleteiket és igé-nyeiket.

Szervezett gondolkodásmód, melyben a piaci szegmentumokat elvárásai a marketing szervezetek értékeit akarjuk közös nevezőre hozni. ( piacfelmérés, piacszervezés, piac-kielégítés ) Kotler 4 alapvető támpontot ad meg: Product > termék Price > ár Place > értékesítési csatornaa Promotion > marketingkommunikáció,eladásösztönzés Ezt nevezi a szakirodalom marketing mix-nek

A marketingkommunikáció olyan tervezett, szervezett cselekvéssorozat, mely a vállalat marketingrendszerének szerves része, abba illeszkedve arra irányul, hogy egy terméket (szolgáltatást) – márkát, vállalatot megismerjünk, azt népszerűsítsük, felkelt-sük iránta a fogyasztó figyelmét, illetve megtartsuk annak érdeklődését. A marketing 4P-je közül az első három a negyedik számára mondanivalót, üzenettartalmat jelöl ki.

A marketingkommunikáció területei Kotler négyes felosztása alapján: Reklám (Advertising) Személyes eladás (Personal Selling PS) Vásárlásösztönzés (Sales Promotion SP) Kapcsolatalakítás (Public Relations / PR /) Mára ez már kissé elavult > pl. nem lehet ezeket egymástól elkülönítve kezelni, de egy csoporton belül pedig egymástól jól elváló elemeket találunk ( pl. direct marketing, szponzorálás rendezvények vásárok stb. ) Ma jobbnak látszik a: klasszikus reklám (Above The Line ), és nem hagyományos marketing eszközök (Below The Line) felosztás

Vásárlásösztönzés (Sales Promotion) Hasonlít a reklámhoz tartalmában és egyes formai megvalósítás tekintetében De zömében egy már bevezetett, fogyasztó által ismert termékre irányul Nem a termékjellemzők előnyeivel, hanem a termékhez kötődő kiegészítő előnyökkel operál Információs csatornái eltérnek a reklámétól ( üzenetek lehetnek tömegkommunikációsok de személyhez szóló is) Ezért az igazi eltérés a célcsoport összetéte-lében van

Közönség kapcsolatok (Public Relations) A marketing mix önálló szakosodott eleme Kiemelkedő jellegzetessége a cég/szerve-zet kapcsolatrendszerére épül, bizalmi alapú Nem értékesítés központú Hosszú távon érvényesülő Nem csak a külső, hanem a belső közönségnek is szól ( lojalitás elvárása)

Személyes eladás (Personal Selling) Fogalomköre az értékesítés mellett a PR kommunikációhoz is kapcsolódik Az eladás mellett fontos a cég általi meggyőzés a hitelesség a társadalmi elvárások, társadalmi szerepvállalások alapján a pozitív arculat kialakítsa a vásárlóban Célközönsége teljesen személyesnek tűnhet

Reklám I. A későbbiekben ezzel részletesen foglal-kozunk, most csak a reklám legjel-lemzőbb vonásait emeljük ki: Fizetett Tömegkommunikációs alapú Személytelen Termékeket és/vagy cégeket népszerűsít ill. ismertet meg A kibocsátó általában beazonosítható

A reklám meghatározása Olyan tájékoztatás, amely termék, szolgáltatás, ingatlan, jog és kötelezettség (áru) értékesítését vagy más módon történő igénybevételét… továbbá az áru és a vállalkozás nevének, megjelölésének, tevékenysége népszerűsítésének, áru, vagy árujelző megismertetésének… előmozdítását szolgálja.

A reklám nem személyes, fizetett, befolyásoló célzatú kommunikáció Azonosítható közzétevővel Termékekről, szolgáltatásokról és eszmékről Melyeket különböző médiumokban tesznek közzé

A reklám tárgyai Politika Társadalom Gazdaság Márka Vállalat akciók

A reklám célcsoportjai Fogyasztói (B2C, ritkán B2A) Üzleti (B2B)

Folyamat alapú csoportosítás Bevezető reklám Emlékeztető reklám Újrapozícionáló reklám A tárgyról új információt nyújtó reklám

Helyszín alapján Helyi Regionális Országos Nemzetközi (globális)

A marketingkommunikációs piac elnevezést jelen esetben gyűjtőfogalomként használjuk, mert: Ide sorolunk mindenkit, aki a közönséget meg kívánja célozni A klb. reklámkommunikációval foglalkozó vagy annak helyt adó csoportok komoly haszonnal dolgoznak A piac dinamikusan fejlődik Az ATL és BTL eszközök egyaránt alkalmazásra kerülnek, de az előbbi jobban a z utóbbi nehezebben mérhető eredményeket mutat

Kimutatható költségtényezők Kommunikációs célú kutatások A kutatások által meghatározott célpontokra irányuló tervezés A tervezett üzenetek realizálása, kivitelezése Az üzenetek közzététele A hatásmérés, utólagos munkálatok ( eltérő lehet egy már bevezetett márka szélesebb körű népszerűsítése, mint egy új márka szűk piaci bevezetése )

A kommunikációs piac szereplői Elsődleges szereplők Kommunikátorok (üzenet kibocsátók) > profitorientált és non-profit cégek, szervezetek Másodlagos szereplők Szolgáltatók (erős szakosodás) Piac- és közvélemény kutatók Full service reklámügynökségek PR és kommunikációs tanácsadó cégek Médiatulajdonosok Média ügynökségek Direct marketing ügynökségek Kivitelező, gyártó cégek

A marketing (reklám)kommunikáció intézményi háttere Itt találhatók ennek a piacnak a Harmadlagos szereplői: Szakmai szervezetek (etikai háttér) Kamarák – etikai bizottságok Etikai kódexek Jogi háttér ( törvényi szabályozás) Reklámtörvény Médiatörvény Sajtótörvény Versenytörvény Példák az etikai kérdések körében vitára okot adó esetek köréből Szervezetek: - Magyar Reklám Etikai Bizottság - Önkorlátozó Reklámtestület

Kommunikációs eszközök kiválasztásának szempontjai a reklámnál Megfogalmazás módja szerinti Verbális (auditív) Non verbális (vizuális, egyéb érzékszervet igénybe vevő) Kombinációs Hordozó alapján csoportosított Függnek a megfogalmazás módjától ATL és BTL elemek egyaránt szerepelnek benne

Eszköz/médium kiválasztás szempontjai Érzékszervi hatás - Vizuális, auditív, audiovizuális, egyéb, kombinált vagy komplex Irányíthatóság, célozhatóság Területileg > lokális, regionális, országos, nemzetközi Réteg szerinti > a szociális csoportosítások alapján ( életkor, nem, jövedelem, lakhely stb.)

Szelektáló médiumok > sok a közös nevező (szaklapok, rétegműsorok stb.) Kevésbé szelektáló médiumok > kevés, vagy nincs közös nevező (országos napilapok, tv, rádió) Rugalmasság: Könnyen mozgósítható és gyorsan reagáló eszközök Közepesen rugalmasak Rugalmatlanok

Publicitás: Magas ismertség Közepes ismertség Alacsonyabb, de specifikus ismertség Alacsony ismertség A befogadói helyzet, állapot: Outdoor – köztéri, szabadtéri Indoor – zártterületi Privát terület

A médium presztizse (tekintély, befolyás) Magas befolyásoló hatású Átlagos hatáskiváltó Alacsony hatású Az üzenet élettartama: Elvárható hatáskifejtés ideje Múlékonyság alapján csoportosított

Kivitelezés, technikai szempontok Költségkihatások Jogi korlátozások

Információforrások a megfelelő eszközválasztáshoz Médiaajánlat Szakmai kiadványok Szakmai szervezetek, szövetségek Saját belső szervezet

Reklám II. A hagyományos reklámnál /ATL/ általában hat megjelenési területről beszélünk: Nyomtatott sajtó Szabadtéri eszközök Rádió Televízió Mozgókép, állókép ( mozi, diavetítő rendszerek) Internet

ATL és BTL eszközrendszer Mára már a Promotion klasszikus elemei között nem szerepel számos terület, míg a másik oldalon új és új elemek jelennek meg. Ezért napjaink csoportosítása inkább BTL/ATL rendszert alkalmazzuk, ahol alapjában a reklám a BTL területe, míg az SL,PR, stb. az ATL-hez tartozik.

BTL. eszközök A /Below The Line / BTL eszközök esetében az alábbi megjelenési területekről beszélünk: Direct Marketing, DM Sales Promotion ( vásárlásösztönzés) Point of Purchase POP (vásárlás helyén folyó reklám Eseménymarketing, rendezvények Kiállítások, vásárok Személyes eladás Kapcsolatépítés, közönségkapcsolatok (Public Relations PR ) Nyomtatványok

ATL eszközök Lásd a reklám 3.

ATL és BTL eszközök összehasonlítása ATL eszközök: Hagyományos tömegkommunikációt veszi igénybe Ezért kevésbé szelektív, célközönség kiterjedt, vegyes összetételű Tarifás rendszer keretein belül vehető igénybe Megbízó és megbízó ügynöksége Média-jutalékot vehet igénybe

ATL és BTL eszközök összehasonlítása Szelektivitása nagyobb az ATL-nél, ezért sokkal inkább célcsoport irányos Egyedi, bekerülési költségvetést kíván Célcsoport elérés miatt költséghatékonyabb

Mindkét forma azt erősíti meg: Az egyes elemek megvalósítása ma már magas szintű szakmai és speciális felkészültséget feltételez A jó reklám esetében nem elegendő egyetlen elem alkalmazása A sajátos ötletek és a modern gondolkodás tág lehetőségére nyitott Az integrált kommunikáció szerepe egyre nagyobb Az egymást erősítő elemek a célcsoportok tudatában képesek kialakítani az egységes vállalat és termékképet