Team, avagy az együttműködő csoport

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A KISCSOPORTOK FEJLŐDÉSÉNEK ALAPELVEI
Advertisements

„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
Csoport munka.
Álmok… Caso não utilize a parte “voltando a sonhar” do modulo, favor deletar.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
4 négyzetes kérdés Készen vagy? B A
Munkaterv Miért szükséges, mik az előnyei?
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
Konfliktus és kooperáció
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A Belga LSZ fejlesztési terve
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Szeress úgy, mintha Téged még soha senki sem bántott volna meg!!!
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
KONFLIKTUSMODERÁLÁS n SZÜKSÉG- SZERŰEK n TERMÉSZETESEK n DEMOKRATIKUS EGYÜTTÉLÉS  TÖBB KONFLIKTUS  KRITIKUS ÉRTÉKIG!!
A KISCSOPORT. Megközelítések: Cooley: primerszekunder ( az empirikus valóságban(társadalmi munkamegosztás létező, konkrét alakzat)következménye) Simmel:
A CSOPORT MEGHATÁROZÁSA
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III. Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik.
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
SZOCIALIZÁCIÓ A KORTÁRSCSOPORTBAN
A szolgáltatói jelleg erősítése a postai szakképzésben Rosta Péter.
Egyéni döntések a szervezetben
Projektkontrolling A dolgozatot készítette: Bodnár Zsuzsanna Buskó Nóra Csépe Krisztina Szőke Zoltán Varga Nóra.
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
MOTIVÁCIÓ.
A kulturális intelligencia
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 10. óra.
professional coach, motivációs előadó
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Az iskolai csoportok sajátosságai
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Leading Change A változás vezető szemmel. Hogyan lehet sikeresen levezetni egy változási folyamatot?
Resztoratív eljárások bevezetésének lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában “A harmonikus szabad életért” Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Negrea.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
A 2008/2009-es tanév 6 iskola közösségi életének szervezésével kezdődött.
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Szervezeti viselkedés Bevezetés
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
Kihívások a HR szakterület előtt Budapest, PSZE HR Szakmai nap Előadó: Rajnai Attila gazdasági vezérigazgató-helyettes.
Kiscsoportos stratégiai és döntési gyakorlat. Milyen ember a PROJEKT MENEDZSER?
4 Négyzet probléma Készen vagy? B A
Válság és megújulás? Lehetőség vagy krízis?
A vezető a legjobb HR-es.
DIAGNOSZTIKAI ALAPISMERETEK
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
1 Gyorsul a gazdaság növekedése. 2 Nő a beruházás.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A vezetésről.
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
Motiváció.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
2020: HR a virtuális térben A humán erőforrás menedzsment jövője.
Érzelmi intelligencia
Nem minden az aminek látszik…
Minek nekünk stratégia? Horváth & Dubecz. “People don’t leave companies, they leave their managers”. „Az emberek nem a vállalatot hagyják ott, hanem a.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Országos nagykereskedelmi menedzser
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
„ÖSSZEFOGÁSBAN AZ ÉSZAK- HEGYHÁTÉRT”- EFOP
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Előadás másolata:

Team, avagy az együttműködő csoport

Vázlat Csoport és az egyén Csoport fajtái Csoportkohézió Team Teamépítés folyamata Szerepek a csapatokban „Apolló- jelenség” Gyakorlatban

„Kell egy csapat!” – hallani manapság mindenhol. Egyre inkább igaz, hogy „egyedül nem megy”

A csoport és az egyén A csoport olyan egyének közössége, akiknek közösen kialakított normarendszerük van akik különféle szerepeket osztanak meg egymás között akik a közös célok együttes megvalósítása érdekében hatnak egymásra. Munkacsoportok esetén a definíció kiegészül: A munkacsoportok meghatározott munkafeladat elvégzésére szerveződnek.

Csoport mérete Nagy csoportban Kis csoport kommunikációs nehézségek, nehéz előrehaladni, kis „klikkek” kialakulása. Kis csoport Kevés információ átadás. Adott helyzet dönti el, a kettő között

Csoportkohézió A csoportkohéziót azzal határozhatjuk meg, hogy: mennyire elkötelezettek a tagok a csoport közös normái és céljai iránt, mennyire pozitív érzelmek fűzik őket egymáshoz és a csoporthoz. A csoportkohézióra ható tényezők: csoport mérete, tagok függősége a csoporttól, a célokban való egyetértés, siker, a csoport státusza, a vezetés elvárásai és nyomása, külső fenyegetettség.

Team A heterogén csoportok sajátos fajtája, 2 v több egyén között kommunikáció Kialakulásuk előre várható, A különböző szakterületek képviselőinek önkéntes együttműködése, Tagjai között nincs hivatalos kapcsolat, Minél heterogénebb, annál eredményesebb a munka.

A teamépítés folyamata Az első felosztás „7 lépést” különböztet meg 1. Orientáció „Miért vagyok itt?” 2. Bizalom kiépítése „Ki vagyok én?” 3. Az információk cseréje „Mit csináljunk?” 4. Döntés „Hogy fogjuk csinálni?” 5. Szervezés,megvalósítás „Hogyan fogjuk csinálni?” 6. Csúcsteljesítmény „Ez igen!” 7. Megújulás „Miért folytassuk?”

Tuckermann, A csapat fejlődésének 4 szakasza 1. szakasz: Megismerkedés új kapcsolatok szövődnek a team tagjai között 2. szakasz: Viharzóna a csapattagok között támadó személyes konfliktusok, viták jellemzik 3. szakasz: Igazodás a csapattagok egymásra találása 4. szakasz: Teljesítés a jutalom szakasza

Versengés és együttműködés Morton vizsgálata (1997) : Az eredmények alapján magától érthetődőnek tűnik, hogy amikor személyek vagy kisebb egységek együttműködnek egymással, akkor az együttműködés eredményeként nagyobb mérvű szervezettség várható mint akkor, amikor a kapcsolatokra a versengés nyomja rá a bélyegét. A versengés nagyobb személyes bizonytalanságot eredményez, mint az együttműködés.

Seemann elve A „hatalmat” nem kell csúnya szónak tekinteni. A hatalom biztosítja az összefogást és az együttműködést. Nem lehet hatékony az olyan csoport, amelyben nem világos a hatalom kérdése.

Szerepek a csapatokban Előmozdító kezdeményező véleménnyílvánító kérdező szabályalkotó általánosító engedelmeskedő Hátramozdító akadékoskodó vetélkedő mindentudó hírharang

Maudrack és Farrel 20 szerepet különített el Kezdeményező harmonizáló agresszor információt adó kommunikáló akadályozó információt kereső buzdító domináns orientáló Kompromisszumkereső irányító eljárásokban segítő megfigyelő érzelmes követő elismerést kereső kritikus értékelő serkentő

Hogyan állítanátok össze egy ideális teamet?

A felmérésből az derült ki, hogy: „Csupa intelligens emberből kellene állnia, akik könnyedén megbirkóznak a feladattal, hiszen a tehetség hasznos célokra fordítható az életben!”

„Apolló-jelenség” A csoportokat a legokosabb, legintelligensebb emberekből válogatják össze egy „Apolló- csapatba”. Olyan csapatot szerettek volna létrehozni, amely biztosan győzni fog. Az Apolló team az utolsó lett.

Miért? Eredménytelen viták, Saját meggyőződés alapján cselekedtek, Határozott álláspontjuk van, Mások hibáinak észrevétele, Feladatok figyelmen kívül hagyása, Nehezen irányíthatóak, Kölcsönösen egymás hibáztatása.

A kísérletet megismételték 25 alkalom – 3 győzelem 8 csapatból 6. hely

Fontos! A győztes csoportokban minden csoportszerepnek egyértelműen és magas szinten kell megnyilvánulnia, s ha valaki vagy valami mégis hiányzik, idejében fel kell ismerni és rugalmasan alkalmazkodni kell a lehetőségekhez!

Vállalatok A közösen végzett munka magasabb termelékenységű, mintha mindenki egyénileg dolgozik. Hogyan alakítsák ki a csoportokat.

Hol van leginkább szükség a csapatmunkára?

Példa Kosárlabda Csapatmunka kiemelt fontosságú Javadalmazás

Összegzés Akkor folyamodjunk csapatmunkához, amikor igazán nyomós ok van arra. Döntés Vagy a csoport teljesítményét jutalmazzuk, Vagy ez egyéni erőfeszítéseket.

„Egyedül nem megy!” Ha van egy ötleted, van tehetséged, valameddig eljutottál vele, akkor idővel észreveszed, hogy nem csak könnyebb együttműködni valakikkel és munkatársakat bevonni, hanem elengedhetetlen is. Az, hogy mindent te magad csinálj meg, nem a legjobb megoldás!

„A vezető alapfeladata az inspirálás, nem a dominálás, az együttműködés, nem a megfélemlítés.” William Arthur Ward

Források Gyökér Irén: Humánerőforrás-menedzsment Belbin: A team Edward Lazear: A humán erőforrás gazdaságtana

Köszönöm a figyelmet! Csesznok Kitti Dorina