Az online marketing kommunikáció hatékonyságának mérhetősége és jelenlegi helyzete április 24. Összegzés Jelenlegi helyzet Hatékonyság Mérési lehetőségek Vizsgált területek Célkitűzések Pái Attila OTDK Konferencia, Gyöngyös, 2003 A téma aktualitása Tartalom:
Összegzés Jelenlegi helyzet Hatékonyság Mérési lehetőségek Vizsgált területek Célkitűzések A téma aktualitása Tartalom: A téma aktualitása OTDK, 2003, Gyöngyös Európában az év végére az internet felhasználók száma eléri, a 196 milliós tábort (eMarketer jelentés, 2003). Magyarországon 1,596 millió ember hozzáfér 1,267 millió ember használja (Netsurvey, MOM felmérés 2002 III. negyedév). 643 ezer ember rendszeresen használja az internetet. (NRC, VLR felmérés, 2003) Az internet elképesztően gyors növekedésével mennyiségi robbanást idézett elő az információs piacon. „Míg a rádiónak 30 évre, a televíziónak 13 évre volt szüksége az 50 milliós felhasználói tábor eléréséhez, az internet esetében csupán 4 év kellett” (USA Kereskedelmi minisztériuma) Az internet ma már alkalmas a fogyasztók információs igényeinek a kielégítésére. Így: az internetet a XXI. század új médiumának lehet nevezni. 2
Összegzés Jelenlegi helyzet Hatékonyság Mérési lehetőségek Vizsgált területek Célkitűzések A téma aktualitása Tartalom:Célkitűzések OTDK, 2003, Gyöngyös Az online piac megismerése Kik a piac szereplői? Milyen kapcsolat van a piac szereplői között? A piac szereplői, hogyan jelennek meg az interneten és milyen stratégiát követnek? Az online piac jelenlegi helyzetének bemutatása Az online marketing kommunikáció eszközeinek a bemutatása Online reklám és típusai PR, vállalati arculat Értékesítés ösztönzés Személyes eladás, direkt marketing Az online marketing eszközök hatékonyságának mérése Mi mérhető? Hogyan mérhető? Hogyan értelmezhető? Az online marketing kommunikáció hatékonysága és értelmezése Megítélhető –e a hatékonyság? A hatékonyság megítélésének alkalmazott kiindulópontjai Az online marketing kommunikáció gyakorlati alkalmazása Az Axelero online marketing kommunikációja Reklámfelület értékesítés, Adverticum Rt. A Compaq Computer Magyarország (HP) online marketing kommunikációs tevékenysége Így a dolgozat iránytű az online marketing kommunikáció iránt érdeklődőknek 3
Összegzés Jelenlegi helyzet Hatékonyság Mérési lehetőségek Vizsgált területek Célkitűzések A téma aktualitása Tartalom: Vizsgált területek- a megvalósítás OTDK, 2003, Gyöngyös Eredmény: Az internet világának bemutatása-I.fejezet Az új kommunikációs irányzatok bemutatása-IV.fejezet Az online piac jelenlegi helyzete-VI.fejezet Carnation Rt. Szabó Erik-vezető tanácsadó Eredmény: Megjelenés az interneten-II.fejezet Az online marketing kommunikációja-III.fejezet Compaq (HP) Mezricky László-marketing ig. Adverticum Rt. Kincses Anikó-ügyvezető Axelero Rt. Pohly Ferenc-PR igazgató Eredmény: Az online kommunikáció a gyakorlatban-V.fejezet Kutatások, elemzések vizsgálataSzakirodalom vizsgálata KövetkeztetésekÖsszefoglalásJavaslatok Eredmény: 4
Összegzés Jelenlegi helyzet Hatékonyság Mérési lehetőségek Vizsgált területek Célkitűzések A téma aktualitása Tartalom: Mérési lehetőségek OTDK, 2003, Gyöngyös Log-file elemzés- a felhasználók cselekedetei alapján Mérhető: Az adott weboldalt hányan látogatják Milyen egy online reklám átkattintási aránya Milyen útvonalon böngészik a honlapok között és azokon belül Technikai paraméterek (operációs rendszer típusa, a képernyő felbontása, a látogatás ideje, hossza, helye stb.) Nem vagy csak nehezen mérhető: A látogatók demográfiai jellemzői A látogatók életstílus jellemzői A látogatók érdeklődési köre A látogatók egy adott termékkel, szolgáltatással kapcsolatos véleménye, ismerete Márkaismertség Problémák: Ideiglenes tárazás Közös használatban lévő számítógépek Log-file elemzésOnline piackutatás 5
Összegzés Jelenlegi helyzet Hatékonyság Mérési lehetőségek Vizsgált területek Célkitűzések A téma aktualitása Tartalom: Mérési lehetőségek OTDK, 2003, Gyöngyös Online piackutatás- a felhasználók véleménye alapján Mérhető: Az adott weboldalt látogatók demográfiai életstílus jellemzői A látogatók internet-használati szokási A látogatók érdeklődési köre, vásárlási, információszerzési, szokásai stb. A reklámok, weboldalak tetszésének mérése Márkaismertség Technikai paraméterek (operációs rendszer típusa, a képernyő felbontása, stb.) Nem vagy csak nehezen mérhető: Egy adott weboldalt látogatók száma Milyen útvonalon böngészik a honlapok között és azokon belül? A reklámok átkattintási aránya A tényleges viselkedés-nem az igazmondással van a probléma, hanem az érzékelésből adódó eltérésekből Nehézségek: A célcsoport elérése (Megoldás: net-panel) A reprezentativitás biztosítása (Megoldás: súlyozás) A leghatékonyabb mérési módszer a logfile elemzés és az online piackutatás ötvözése lenne. Log-file elemzésOnline piackutatás 6
Összegzés Jelenlegi helyzet Hatékonyság Mérési lehetőségek Vizsgált területek Célkitűzések A téma aktualitása Tartalom:Hatékonyság OTDK, 2003, Gyöngyös Amiből sokan kiindulnak: 1000 megjelenés Ft. Az átkattintási arány átlagban 0,5-1% Így egy elérés: Ft. Amit nem vesznek figyelembe: A reklámok márkaépítő hatását (a reklámcsík készítésénél sokan nem is figyelnek rá.) A reklámokat követően a felhasználók vásárlási magatartását (A reklámokat követően sokan gyakran hagyományos módon vásárolnak.) Az információs igények kielégítését 7
Összegzés Jelenlegi helyzet Hatékonyság Mérési lehetőségek Vizsgált területek Célkitűzések A téma aktualitása Tartalom: Jelenlegi helyzet OTDK, 2003, Gyöngyös % Az internetezőket leginkább a szórakozási lehetőségek (64%) technikai újdonságok (59%) és az utazási lehetőségek (58%) érdeklik. Forrás: NRC Piackutató Kft. N=5006 Bázis (gyakori internetezők)=643 ezer fő VLR:
Összegzés Jelenlegi helyzet Hatékonyság Mérési lehetőségek Vizsgált területek Célkitűzések A téma aktualitása Tartalom: Jelenlegi helyzet OTDK, 2003, Gyöngyös Az internetezők leginkább a nyereményjátékkal egybekötött hirdetést (47%), az (34%) és hírlevél reklámot(35%) fogadják el. Forrás: NRC Piackutató Kft. N=5006 Bázis (gyakori internetezők)=643 ezer fő VLR:
Összegzés Jelenlegi helyzet Hatékonyság Mérési lehetőségek Vizsgált területek Célkitűzések A téma aktualitása Tartalom: Jelenlegi helyzet OTDK, 2003, Gyöngyös Az internetezők 19%-a naponta kap reklám tartalmú t. Forrás: NRC Piackutató Kft. N=5006 Bázis (gyakori internetezők)=643 ezer fő VLR:
Összegzés Jelenlegi helyzet Hatékonyság Mérési lehetőségek Vizsgált területek Célkitűzések A téma aktualitása Tartalom: Jelenlegi helyzet OTDK, 2003, Gyöngyös Az internetezők 12,5% szinte mindig 36,5%-a csak akkor olvassa el a reklámtartalmú eket, ha érdekli. Forrás: NRC Piackutató Kft. N=5006 Bázis (gyakori internetezők)=643 ezer fő VLR:
Összegzés Jelenlegi helyzet Hatékonyság Mérési lehetőségek Vizsgált területek Célkitűzések A téma aktualitása Tartalom: Jelenlegi helyzet OTDK, 2003, Gyöngyös Az onine reklám hatására az internetezők 79%-a látogatott meg még nem ismert új weboldalt. Forrás: NRC Piackutató Kft. N=5006 Bázis (gyakori internetezők)=643 ezer fő VLR:
Összegzés Jelenlegi helyzet Hatékonyság Mérési lehetőségek Vizsgált területek Célkitűzések A téma aktualitása Tartalom: Jelenlegi helyzet OTDK, 2003, Gyöngyös Az onine reklám hatására az internetezők 11%-a már többször vásárolt valamely terméket vagy szolgáltatást az interneten. Forrás: NRC Piackutató Kft. N=5006 Bázis (gyakori internetezők)=643 ezer fő VLR:
Összegzés Jelenlegi helyzet Hatékonyság Mérési lehetőségek Vizsgált területek Célkitűzések A téma aktualitása Tartalom: Jelenlegi helyzet OTDK, 2003, Gyöngyös Az onine reklám hatására az internetezők 27%-a már többször vásárolt valamely terméket vagy szolgáltatást hagyományos módon. Forrás: NRC Piackutató Kft. N=5006 Bázis (gyakori internetezők)=643 ezer fő VLR:
Összegzés Jelenlegi helyzet Hatékonyság Mérési lehetőségek Vizsgált területek Célkitűzések A téma aktualitása Tartalom:Összegzés OTDK, 2003, Gyöngyös Az internet nem technológiai, hanem gazdaságossági kérdés. Az online reklám piacon, még mindig magas a reklámcsíkok aránya, bár az utóbbi évben jelentősen növekedett az marketing alkalmazása. Az internet terjedésének, már csak kisebb mértékben a technológia szab határt, sokkal inkább a kulturális identitásban és az anyagi helyzetben keresendő a válasz. Megfigyelhető, hogy az internetezők egyre tudatosabban használják a világhálót. Az online marketing és reklám alkalmazása lassan növekszik, akkor lenne igazán jelentősége, ha a teljes népesség 15-20%-a gyakori internetező lenne. Még sajnos a vállalatok jelentős részének, mindig nincs megtervezve az internetes stratégiája. KövetkeztetésekJavaslatokÖsszefoglaló 15
Összegzés Jelenlegi helyzet Hatékonyság Mérési lehetőségek Vizsgált területek Célkitűzések A téma aktualitása Tartalom:Összegzés OTDK, 2003, Gyöngyös KövetkeztetésekJavaslatokÖsszefoglaló A kérdés: Hogyan csináljunk, hatékony online marketing kommunikációt? A válasz: Nem megválaszolható Miért? A piac nagyon gyorsan fejlődik Még az előző eszközök lehetőségét sem ismerik ki, mikor már mindenki az új eszközökről és azok előnyeiről beszél. Lehetőségek: Én nagy lehetőséget látok a mobil-internet és a targetált mobilreklámokban. 16
Összegzés Jelenlegi helyzet Hatékonyság Mérési lehetőségek Vizsgált területek Célkitűzések A téma aktualitása Tartalom:Összegzés OTDK, 2003, Gyöngyös KövetkeztetésekJavaslatokÖsszefoglaló Az online piac szereplői egyre tudatosabban használják az internetet, akár a vállalati, akár a felhasználói oldalról nézzük. Egyre kevésbé vannak túlzott várakozások, nagy csalódások Ma még nincs nagy jelentősége ennek a kommunikációs csatornának. A online reklámköltés mindössze 1-1,5%-át teszi ki az össz reklámköltésnek. Ennek oka: Az FMCG szektor távolmaradása (lassú közeledése). Magas a reklámcsíkok, online hirdetések ára Alacsony az aktív (gyakori) internetezők száma Végszóként elmondható, az hogy az online marketing kommunikáció jelentősége csak nőni fog, csökkenni sohasem. 17
Összegzés Jelenlegi helyzet Hatékonyság Mérési lehetőségek Vizsgált területek Célkitűzések A téma aktualitása Tartalom:Összegzés OTDK, 2003, Gyöngyös Köszönöm a figyelmüket! Pái Attila