Személyes eladás (personal selling) A kommunikációs mix elemei
Marketingkommunikációs mix személyes értékesítés (personal selling) reklám (advertising) vásárlásösztönzési eszközök (sales promotion) közönségkapcsolat (PR) direkt marketing (DM)
Személyes eladás azon eladási formák összessége, ahol a személyes kommunikációt használják érvelésre (pl.: telefonos eladás is) célja: az értékesítés a vevő személyes informálásán, meggyőzésén, ösztönzésén keresztül előnye a célszemélyre szabható, reakció is közvetlenül értékelhető hátránya költséges eszköz használata célszerű, ha nagy mennyiségű vagy értékű az értékesítés komplex jellegű termék alapos bemutatása a szolgáltatást a potenciális vevő igényeihez kell alkítani Vágási (2007): Marketing- stratégia és menedzsment, Aliena. 227. oldal
Vevőszolgálat vásárlással kapcsolatos, vevőknek nyújtott szolgáltatások formái vásárlás előtti - tájékoztatás vásárlás közbeni - eladás vásárlás utáni - vevői elégedettség törzsvásárlói - vevők lojalitása integrált vevőkapcsolat-menedzsment - IKT használatával interaktív kapcsolat a vevők megtartása érdekében
Vevőszolgálat a vásárláskor fő célja: a vevő meggyőzése, vásárlásra ösztönzése eszközei termékhasználat működés bemutatása kipróbálás tanácsadás pénzügyi előnyök nyújtása áruhitel ügyintézése vásárlás kényelmi feltételeinek biztosítása: parkolás, gyermekmegmegőrzés, italautomaták, büfé, étterem stb. Aerobic-figura kipróbálása
Ismert feladatok Gondolják át, majd próbáljanak meg személyesen eladni: életbiztosítást mobiltelefonhoz kötődő szolgáltatást atka mentesítő porszívót (női vagy férfi)
Gyakorló feladat
Csoportmunka 2. Gondolják át, majd próbáljanak meg személyesen „eladni”: gyermeknapon könyvbarát tagsági kártyát nyugdíjas találkozón nagyszülő-unoka könyvtári programot a könyvtár helységeit bérbeadni
Vevő - Gyermeknap nyitott olvasni nem szeret internetezik
Vevő - Nyugdíjas új dolgokba nehezen kezd bele szeret dicsekedni határozatlan
Vevő - bérbeadás lekezelő könyvelő alkat saját elhatározásától nehezen tér el, de a tények alapján változhat a véleménye
Felhasznált irodalom Forgó Sándor (2001): Kommunikációelmélet. Üzleti kommunikáció. Médiainformatikai kiadványok. EKF Líceum Kiadó, Eger. Lackó L. Balázs - Zsom László (2004): Sales&Marketing Szakszótár. Angol - magyar - angol. KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., Budapest. Sándor Imre (2006): A marketingkommunikáció kézikönyve. Aula, Budapest. Veres Zoltán (2003): Szolgáltatásmarketing. KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., Budapest. Vágási Mária (2007): Marketing - stratégia és menedzsment. Alinea, Budapest.