A kommunikációs mix elemei Direkt marketing (DM) A kommunikációs mix elemei
Marketingkommunikációs mix reklám (advertising) személyes értékesítés (personal selling) vásárlásösztönzési eszközök (sales promotion) közönségkapcsolat (PR) direktmarketing (DM)
Direktmarketing interaktív marketingmódszer, ami az egyéni fogyasztóra koncentrál célja: a mérhető, közvetlen válasz vagy vásárlás vagy mindkettő kiváltása a fogyasztóból kezdetben csomagküldő áruházak (XIX. sz. 2. fele) modern direktmarketing 2 évtizede (IKT) előnye vevők számára kényelmes a szolgáltatásoknál is olcsó, gyors közvetlen kapcsolat a fogyasztókkal hátránya címlisták, adatbázisok elérése > adatbázis-marketing a tolakodó társak miatti rossz hangulat: hirdetéssel teli postláda, spam, egyéb „fölösleges” telefonhívás, sms stb. Vágási (2007): Marketing- stratégia és menedzsment, Aliena. 227. oldal
A DM eszközei informálás/vásárlásösztönzés megrendelés katalógusok hirdető lapok, füzetek, újságok nyomtatott sajtótermékek címre küldött levél telefon TV shop videokazetta megrendelés levél e-mail mobiltelefon (sms, beszélgetés)
A DM tervezésének lépései célok meghatározása általában értékesítés, de lehet más is, pl. a kapcsolat ápolása célcsoport meghatározása adatbázisok címlisták közvetítő eszközök kiválasztása ajánlat megfogalmazása, megjelenítése termék, promóció a megrendelés eszközének kiválasztása költségvetés megvalósítás megrendelés (informálás) eszközének előállítása és a fogyasztóhoz juttatása ellenőrzés, értékelés hatékonyság vizsgálata (feedback)
Gyakorló feladat
Csoportmunka készítsen DM-kampányt az alábbi témakörökben: futás középiskolások számára kerékpár családoknak kondícionáló terem különleges ajánlatai
Felhasznált irodalom Forgó Sándor (2001): Kommunikációelmélet. Üzleti kommunikáció. Médiainformatikai kiadványok. EKF Líceum Kiadó, Eger. Lackó L. Balázs - Zsom László (2004): Sales&Marketing Szakszótár. Angol - magyar - angol. KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., Budapest. Sándor Imre (2006): A marketingkommunikáció kézikönyve. Aula, Budapest. Veres Zoltán (2003): Szolgáltatásmarketing. KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., Budapest. Vágási Mária (2007): Marketing - stratégia és menedzsment. Alinea, Budapest.