JÓ GYAKORLAT Digitális taneszközök használata történelem órán
Több érzékszervre hat, így megkönnyíti a megértést. DIGITÁLIS TANESZKÖZÖK TÖRTÉNELEM ÓRÁN VALÓ HASZNÁLATÁNAK AZ ELŐNYEI: Több érzékszervre hat, így megkönnyíti a megértést. A diákok figyelmét jobban le lehet kötni, látványosabbá, színesebbé tehető egy-egy óra. Nagyobb a tanórai fegyelem/figyelem, megértés. A lényeg kiemelése, vázlatkészítés elősegítése. Követhetőbb az anyag feldolgozása, a füzetvezetés. Képi és szöveges források a feldolgozásakor többet ad az interaktív tábla segítségével megtartott óra az eddig megismert módszereknél. Könnyebb egy-egy kor hangulatának felidézése. Képelemzések, kommunikáció- és vitakultúra fejlesztése. Jobb motivációs hatás az egyéni gyűjtőmunkák során. Tanulás kevesebb idő alatt hoz azonos eredményt. Tananyag feldolgozásához szükséges számítógépes elemek bármikor újra előhívhatóak. Animációk használatával könnyebben megérthető a tér-idő változása.
DIGITÁLIS TANESZKÖZÖK TÖRTÉNELEM ÓRÁN VALÓ HASZNÁLATÁNAK A CÉLJAI: Számítógéppel való együtt tanulás módszereinek a hasznosítása (szemléltetés, elemzés, forrásértékelés, kommunikáció, készségfejlesztés stb.). Interneten fellelhető, a történelem oktatása során felhasználható digitális tartalmak és taneszközök felkutatása.
DIGITÁLIS TANESZKÖZÖK FELHASZNÁLÁSI LEHETŐSÉGEI Videó alkalmazása /filmrészletek/. CD-k, DVD-k alkalmazása /képek, korhű zenék, különféle hanganyagok, filmbejátszások/. Interneten fellelhető tananyagok használata. SDT elemeinek a felhasználása. Szövegszerkesztő (Word) használata. Táblázatkezelő (Excel) használata. Bemutató készítő (Power Point) használata. Interaktív tábla alkalmazása /Alkalmazásával nincs szükség külön írásvetítőre, episzkóptáblára, CD lejátszóra, videomagnóra. Minden multimédiás elem egy felületen, integráltan jelenhet meg.
TANÁROKKAL SZEMBENI ELVÁRÁSOK Alapvető informatikai ismeretek megléte. (Szövegszerkesztés, képek másolása-beillesztése, grafikon - szerkesztés, PowerPoint használatának az ismerete). Sdt - tananyag ismerete. (Böngészési, letöltési ismeretek stb.) Aktív tábla használatában való jártasság. Szükséges az előzetes átgondolás, szerkesztés, időgazdálkodás elvégzése. Több felkészülési időt igényel a tanórákra. Az Interneten elérhető információk bősége gondot okoz. Ajánlott, hogy a tanár végezzen előzetes „leválogatást”, és a diákok csak az általa javasolt helyeket nézzék meg.
A több érzékszervre ható tanítás, megkönnyíti a megértést.
Animációk használatával könnyebben megérthető a tér-idő változása.
Nagyobb a motiváció az egyéni gyűjtőmunkák során.
A csoportmunkának köszönhetően javul a beszédkészségük, bátrabban nyilvánítanak véleményt.
A csoportmunka fejleszti az együttműködési készséget.
Jobb az órai fegyelem,figyelem, megértés
Digitális taneszközök használatával könnyebb vázlatot készíteni, áttekinthetőbb a tanulók munkája a füzetben.
KÉSZÍTETTE: Pinto Renato – Széchenyi Körúti Általános Iskola, Sportiskola és AMI 5000. Szolnok, Széchenyi krt. 10.