Marketing-kommunikáció

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1. A kommunikáció fogalma, fajtái folyamata
Advertisements

Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Az agrár- és élelmiszeripar az Internet kapujában Előadó: Varga István avagy: az Internet a kapuk előtt.

REGIONÁLIS ÉS HELYI EGYÜTTMŰKÖDÉSI STRATÉGIÁK TUDOMÁNYOS KONFERENCIA REGIONÁLIS ÉS HELYI EGYÜTTMŰKÖDÉSI STRATÉGIÁK TUDOMÁNYOS KONFERENCIA SZÉKESFEHÉRVÁR.
A PR eszközei. Az elmúlt évtizedben a csúcstechnológia három fontos területén, a számítástechnikában, a távközlésben és tömegkommunikációban végbement.
A direkt marketing fogalma
•online kommunikáció •branding, márkaépítés •kommunikációs stratégiák kitalálása, felépítése •Közösségi marketing •Szociális érzékenység, non-profit partnerek.
A publicisztikai és tájékoztató műfajok
7. A PR (Public Relations) tevékenység (Propaganda / Nyilvánosság)
Belső, külső PR, a PR eszközei, céljai
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Bemutatkozik a Premier Kommunikációs Iroda A kommunikáció világában minden nap egy új Premier!
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
DPR kommunikáció alapelvei
Alternatív oktatási finanszírozási lehetőségek Beiskolázást (is) növelő marketing koncepciók és PR tevékenységek módszertana.
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
munkakör a tanirodai gyakorlatban
Reklám.
Közönségkapcsolatok (PR)
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
Corporate Identity a szállodaiparban
Marketingkommunikáció
A könyvtár marketing stratégiája
Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár
Közönségkapcsolat (public relations)
¶r elmélete és gyakorlata. 1. A TANTÁRGY CÉLKITŰZÉSEI A tantárgy általános célja A kurzus végeztével képesek lesznek a PR feladatok elvégzésére és koordinálására.
Kommunikációs politika
Néhány szó a Public Relationsről a pirossal leírtak a kulcsfogalmak
Közönségkapcsolatok (PR)
Vasné dr. Egri Magdolna Kommunikáció -marketingkommunikáció
Tananyagbeosztás 8.Hírnév, imázs 9.Sajtókapcsolatok (Media Relations)
A magyar vontatási piac helyzete és jövője
 2002 október – december  Post szeptember 11-i kampány  Cél: bemutatni az amerikai muzulmánok boldog életét, meggyőzni a világot, hogy ne utálják az.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
SZEMÉLYZETI MARKETING
Medical Spa közös kommunkációja Buktatók és kihívások Verik Orsolya Oxygen Medical.
Public Relations eszközök az egészségügyi intézmények szolgálatában
1,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben'' XII. Országos Konferencia Budapest - Hotel Platánus, február
Reklámozás, Public Relations
PUBLIC RELATIONS TEMATIKA
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
tevékenység a könyvtárban
Összefoglaló feladatsorok Fehér Zsolt. A public Relations Olyan kommunikációs tevékenység, melynek célja a vállalkozás és környezete közötti bizalom kiépítése.
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
PROMOTION Kotler: Reklám Személyes eladás Vásárlásösztönzés
Vállalati arculat.
A marketing piac tartalma
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Hévíz, október 9.
szakmérnök hallgatók számára
Kérdések a második zh-hoz
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
Sponsorare necesse est
2010-ben AZ ÉV KÖNYVTÁRA Egyházi Könyvtárak Egyesülése szakmai továbbképzése Veszprém, június 26.
A marketingkommunikáció
Viszlay Anita Kommunikációs szakember Eger, HKIK augusztus 25.
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Bemutatkozik a Premier Kommunikációs Iroda A kommunikáció világában minden nap egy új Premier!
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
A tömegkommunikáció.
Image elemzés Marketingkommunikációs és Pr eszközök
BRAND KIALAKÍTÁSA A KÖNYVTÁRBAN
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
Vállalkozásmenedzsment I.
ROAD SHOW SZERVEZÉSE Kőváriné Vida Ildikó PR vezető, kamarai tanácsos
A pr tervezés elmélete és gyakorlata I. félév
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Kérdések a második zh-hoz
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Marketing-kommunikáció

1. A promóciós- mix

2. A hatékony kommunikáció kialakítása a) A célközönség meghatározása (ismertség, kedveltség) b) A kommunikáció céljainak meghatározása ( Tájékozódás, tudás, vélemény) c) Az üzenet megtervezése (Lasewell) d) A kommunikációs csatornák kiválasztása (Személyes, személytelen) e) A teljes promóciós költség meghatározása f) Döntés a promóciós mixről e) A promóció eredményeinek mérése

A kommunikációs folyamatok 1. Küldő: az a fél , aki üzenetet küld a másiknak (kommunikációs forrás) 2. Kódolás: az a folyamat , amivel a gondolatokat szimbolikus formába öntik 3. Dekódolás: a befogadó jelentést társít a küldő által továbbított szimbólumoknak 3. Befogadó: az a fél, aki az üzenetet megkapja(közönség, rendeltetési hely) 4. Válasz: a befogadó reakciói

3. Az üzenet megtervezése Az üzenet tartalma: mit mondjon Az üzenet szerkezete: hogyan fogalmazza meg Az üzenet formája: milyen csatorna hogyan jelenjen meg Az üzenet forrása: hol, ki által jelenjen meg

PR DEFINÍCIÓK

Az MTA Nyelvtudományi Intézetének állásfoglalása: „A public relations angol kifejezés a többi idegen eredetű köznyelvi szóhoz hasonlóan kis kezdőbetűvel írandó. Hasonlóképpen a rövidítése is kisbetűs: pr. Ejtésmódja a magyar fonetika szerint péer.”

public relations[1] (ejtsd pé-er és nem pí-ár) [1] Definíció: etimológiailag közönségkapcsolatot jelent, nem helyettesíthető a promócióval és a reklámmal. A PR és a reklám közé gyakran egyenlőségjelet tesznek. Mivel hosszú időn keresztül nem létezett PR-képzés, csupán marketingoktatás, ezért a mai szervezetek vezetői közül sokan ítélik, úgy, Magyarországon, hogy a PR a marketing része. Ma ez a szemlélet már túlhaladott. l. később.

Ugyancsak sokan tévesztik össze a PR-t a sajtótevékenységgel, és szűkítik le a PR tevékenységét a médiakapcsolatokra. Pedig többször fordul elő, hogy a sajtót igénybe sem vesszük a PR-akciók során. [1] Barát Tamás: A pr szerepe a civil -- non-profit – szervezetek életében. URL: http://www.ceo.hu

Az IPR definíciója a pr gyakorlata tervszerű és hosszan tartó erőfeszítés azért, hogy egy szervezet és környezete közötti jóakaratot és kölcsönös megértést felépítsük és fenntartsuk. (az angol pr szövetség, Institute of Public Relations, IPR) az ő felfogásuk ma a legkorszerűbb:

A civil - non-profit - szféra és a kétirányú kommunikáció a szervezet nem zárkózhat be. a civil szervezeteknek fokozott a társadalmi környezetükre történő ráutaltsága. a marketingkommunikáció eszközrendszerét nem, vagy csak korlátozottan tudják igénybe venni.

A PR tevékenység elveiben, semmiben sem különbözik a nyereségorientált (for-profit) és a non-profit, civil – ide sorolandók, az un. "NGO" (Non-Governmental Organisations) kormányzati államigazgatási szervezetek – életében.

Pr= a külső és belső környezettel való totális kommunikáció[1] 1. Ábra [1] Szeles Péter: Public Relation a gyakorlatban. 26. o. Geomédia szakkönyvek. Budapest 1999.

A pr piramis 4 szintje 3. Ábra 4. teljesítmény: a pr megjelenik a vállalati szervezet felépítésében a vezetés iránytűjeként funkcionál a 3. program: a pr megjelenik az üzemi és a kommunikációs tervezésben: közreműködik a tevékenységek hatékony hosszú és rövid távú megtervezésében 2. cselekvés: a pr a kedvező publicitás érdekében szimbolikus akciókat és kampányokat hajt végre 1. kommunikáció: a pr információkat és meggyőződéseket terjeszt, szervezéssel foglalkozik,

A public relations tevékenységhez szükséges ismeretek tárháza[1] 2. ábra. [1] Sam Black. IPPRA Arany Füzet sorozat 7. szám

PR kontra...

A pr és a reklám összehasonlítása célja: áru eladása közvetlen befolyása van piaci TAKTIKA eszköze (rövid időre szól) egyoldalú a kapcsolata a környezettel szűkített információkat közvetít (mivel fizetni kell az időért) potenciális fogyasztóhoz szól kereskedelmi munka része szervezetileg a kereskedelmi igazgató alá tartozik profitorientált public relations célja: megértés, bizalom, közvetett befolyása van piaci STRATÉGIA eszköze (hosszabb időre szól) kétoldalú a kapcsolata a környezettel (visszacsatolás) teljes körű információ juttatás (mivel nincs korlátozva időben) valamennyi érdekszférához menedzsment munka része szervezetileg a menedzsment rész (vezetés közvetlen) szervezet és a köz érdekeinek együttes képviselete

A pr és az újságírás összehasonlítása [1] public relations hírértékben gondolkodik teljes kommunikációt szervez hírnév, image vezérli szervezeti indíttatású (cég/szervezet hírneve) team produktum jellemzi (kommunikációs mix, kreatív team) objektivitás jellemzi munkáját (cég tényei), a személyiség s háttérbe szorul társadalmi presztízse kicsi (új szakma) újságírás hírben,szenzációban gondolkodik Csak saját médiapublicitást saját médiájának példányszáma vezérli személyes indíttatású (saját hírnév, karrier) individuális produktum jellemzi (az újságíró a szerző) szubjektivitása megengedett és gyakori a tények interpretálásában társadalmi presztízse nagy (régi szakma) [1] Szeles P. (I.m)

A PR tevékenység célrendszere tartalma, követelményei; szervezeti és személyi feltételei

Barát T. alapján

A pr szervezet felépítése 1. feladatorientált struktúra: - felbontják a feladatokat, a főnök lát át mindent, de ő nem profi az egyes területeken

2. funkcionális szervezeti struktúra: szerencsésebb, mert a funkción belül sokféle gyakorlatra tehet szert az egyén, de felszínesebb a tudása

4 p modell helyett 4 c modell Product termék customer value, az érték a fontos a vásárló számára, nem a termék. Price ár a cost nem az ár a fontos, hanem a költség, Place az értékesítés helye csatornája a convenience, avagy a kényelem Promotion ösztönzés (marketingkommunikáció) promóció helyett a kommunikáció

11. A PR tevékenység általános és gyakorlati munkafolyamata A PR tevékenység tervezése, koncepció és stratégiaalkotás Az ügynökségi munka folyamata A pr tevékenység szakma terv szintjei: Stratégiai terv Taktikai terv Akcióterv

A PR tervezés folyamata 1. Tervkészítés körülményeinek tisztázása 2. Információgyűjtés, kutatás 3. Kiindulási helyzet rögzítése. SWOT analízis 4. Célmeghatározás 5. Célcsoport kiválasztása 6. Üzenetek megfogalmazása 7. PR eszközök, megjelenési lehetőségek, módszerek 8. A PR terv megvalósításához szükséges idő- és költségterv 9. Várható eredmények, mérhetőségi javaslatok A ráfordítás értékelésére (INPUT). A hatás értékelésére (OUTPUT). Az eredmény értékelésére (OUTCOME). 10. Hatékonyság, értékelés, összegzés. Javasolt stratégia.

Imázs

4. Az imázs fogalmától az arculati kézikönyvig „Az imázs teljes körű összkép rólunk, amely megelőz bennünket és követ, mint az árnyék.” (a szerző)

Corporate Identity A szervezeti azonosság, az önazonosítás és megkülönböztetés más szervezetektől a civil, a non-profit szervezetek esetében ugyanolyan jelentőséggel bír, mint a nyereségorientált cégek, vállalatok életében. A szakirodalom ezt az önazonosságot és megkülönböztetést Corporate Identity-nek nevezi.

Az imázs területei Termék tevékenység (termék), szolgáltatás image - árucsoport image, amely egy egész áru szolgáltatáscsoport vagy árufajta image-ét jelenti. Például a cigaretták, mosóporok kávé stb. A "tömény" fogyasztása a jellemző Olaszország, Brazília, Magyarország. A "törökös" kávé a jellemző természetesen Törökországra, vagy Csehországra. A hosszú, sok vízből készült fekete "leves" -t szeretik az Egyesült Államokban, A "filterkávé" a németek kedvenc itala. Természetesen a kávé image is ennek megfelelően alakul a felsorolt országokban (Barát ).

2. Brand image (márka - védjegy image) egy bizonyos márka image-ét jelenti. A vállalatkép egyik legjelentősebb hordozója vállalat emblémája, neve, vagy maga terméknév. Például a Coca-Cola, a Nescafé vagy a Tokaji aszú stb. Ebben az esetben csak és kizárólag az adott márkára igazak, meghatározók az adott image jellemző vonásai. A védjegynek a termékkel való azonosságra, a pozitív integrációra kel törekednie.

3. Corporate image, (egyedi - testületi- arculat) , mely egy szervezet egészének image-ét jelenti. Ebben az esetben a szervezet vizuális önazonosításáról beszélünk. A vállalat imázs egy meghatározott, vállalat, szervezet általánosított képe, míg a védjegy imázs egy adott termékre vagy vállalatra vonatkozik.

Hogyan formálódik egy szervezet imázsa? 1. termékhasználat: 81% (személyes tapasztalat) 2. cikkolvasás: 39% (objektív háttér információ, esetleg szakértőtől) 3. alkalmazottak ismerete: 32% (bizalmas info-kat kaphatunk tőlük) 4. reklám: 25% 5. tv műsorok: 22% (indirekt szereplés, pl. filmben rágyújtanak egy XY márkájú cigire)

A vállalat arca Az arculati rendszer Az arculati rendszernek számos megnyilvánulási formája létezik. A nyomtatottak közé a levélpapír, fax, PR levél, üdvözlőkártya, matricák, borítékok, névjegyek, számlák, nyomtatványok szórólap, belső magazin, mappák stb. tartoznak. A környezeti elemek közül fontos a cégtábla, recepció kialakítása, külső, belső irányító tábla, zászlók, kiállításon való megjelenés. Viseletek: munkaruházat, járművek, cégmegnyilvánulások, személyek viselkedése Hang: szignál, zenei azonosító, szlogen Elektronikus: reklámspot, Web-oldal, elektronikus kiadványok, diabemutató (slide show),

Hideg színek: a kék, a zöld nyugtató hatásúak, csökkentik a feszültséget. Meleg színek: a vörös, a sárga fokozzák az izgalmat és a feszültséget. Semleges színek: a fehér, a fekete, a szürke nem váltanak ki a szemlélőből semmilyen szélsőséges hatást.

Színek hatása Kék: tudás, gondolkodás Piros: öröm, érzelmek, veszély Pasztellszínek: fiatalság Sárga: boldogság Ibolya: szomorúság, öregség Fekete: gyász (az európai kultúrákban) Zöld: természet Bíbor: elegancia, gazdagság, pompa

2. Az arculattervezés folyamata 1. Előkészítés 2. Tervezés 3. Eszközök (Arculati kézikönyv) 4 Műszaki, nyomdai melléklet 5. Ötletek, javaslatok 6. Időterv 7. Várható eredmény 8. Költségvetés 9. Prezentáció 10. Arculati terv megvalósítása 11. Jelentés 12. Elfogadtatás

Mit jelent az arculatformálás egy könyvtár életében?

PR eszközök

A pr eszközei 1. A személyes kommunikáció eszközei 2. A csoportkommunikáció eszközei 3. A tömegkommunikáció eszközei 4. Egyéb módszerek, formák 4.1. Lobbyzás 4.2. Támogatás 4.2.1. Szponzorálás 4.2.2. Mecenatúra 4.2.3. Fundraising

5. A személyes – közvetlen-és közvetett – formák Levelezés Telefon, telefax, e-mail Üdvözlő- és névjegykártya, naptárak, meghívók, oklevelek, matricák, címkék, térképek, sajtómappák stb. 1. b. Személyes kommunikációs módszerek, formák Személyes kommunikáció szóban Megbeszélés

6. A public relations tevékenység csoportkommunikációs eszközei, és módszerei Az előadás ismérvei, A prezentáció eszközei Vizuális szemléltetők Az audiovizuális szemléltetők Flipchart, Írásvetítő, A fóliák használata, Magnó, Diavetítő, Videó (projektor). Lézerpálca Mikrofon Írásos összefoglalók (Hand-out) A prezentáció megtervezése (Előkészület, Bemutatás) A vita módszeri és technikái, A rendezvények, A road show

Az előadás, prezentáció eszközei Az eszközök használatának ellenőrző kérdései: Ismerem a kiválasztott eszköz(ök) hatását? Kipróbáltam működésüket? Minden működőképes? Jó a sorrend (flipchart, dia, írásvetítő, magnó stb.)? Biztonsággal tudom használni az eszközöket? Az eszközök használata egyszerű és áttekinthető? Olvasható méretűek és írásmódúak a betűk?

7. A tömegkommunikáció és publicitás A közszolgálati és a kereskedelmi médiumok Publicitás A kommunikációs esemény fő összetevői A tömegkommunikáció Az intézményes kommunikáció A tömegkommunikációs alrendszer funkcionális differenciálódása A televízió Telekommunikáció Tele pr jellemzők Média-konvergencia jelensége

8. A nyomtatott kommunikációs eszközök és módszerek. Médiakapcsolatok A nyomtatott PR célú kommunikáció tipikus formái News Release – hírlevél Nyomtatványok Sajtótalálkozók Témagazdarendszer – Sajtóklub A sajtómonitoring Az értékelés szempontrendszere Mennyiségi szempontok Minőségi szempontok

Egyéb műfajok Hír Tudósítás Riport Tájékoztató Szemle Elemzés Publicisztika Új formák Speciális –elektronikus formák.

9. Az elektronikus tömegkommunikációs eszközök és módszerek Kommunikációtechnikai eszközök A public relations tevékenység eszközei, és módszerei elektronikus, (közvetett) formák. Televíziós és rádiós produkciók PR-filmek A videotervezet (szinopszis) A szakanyagírás fázisa Az irodalmi forgatókönyv A technikai forgatókönyv A felvételkészítés munkafolyamata A videofelvételek munkafázisai Műfaji sajátosságok 1. A valóságfilmek (videók) fajtái

A felvétel készítése: 1. A videofelvétel készítésének elhatározása 2. Videotervezet (szinopszis) készítése 3. Szakanyagírás és ennek megvitatása 4. Irodalmi forgatókönyv megírása és lektoráltatása 5. Technikai forgatókönyv megírása 6. Felvétel elkészítése és zsűrizése 7. Kipróbálása

10. Infokommunikációs eszközök alkalmazása a PR gyakorlatában Kommunikációs és információs technológiák (ICT) Az információtechnológia (IT) A prezentáció (tradicionális és számítógépes programok) A lineáris prezentáció ismérvei A multimédia ismérvei Az Internet, mint médium Az on-line marketing Reklám és pr az Interneten Az Internet, mint pr-eszköz (e-PR)

ePR – az Internetes Public Relations – (folytatatás) Web PR, mint tájékoztató interaktív honlap. - Interaktív honlapok, portálok - Web press-room, - Web Konferenciák, - Web kiállítások, - Web aukciók,- stb. Net (háló) PR, - E-mail, Net Press Release, Net levelező listák, Chat rooms, Virtuális szervezetek, Intranet Példák: - interNet kapcsolatok: E-mail - Net Press Release, Net Video-press release, Net - B-roll, - - Net - levelezőlisták,- Chat - rooms, „Job” Bankok - Job finders, - Virtuális szervezetek, etc. - Net Humán kapcsolatok: Intranet Online PR, Elérhetőségi példák: (on-off line; újságok, on-on line; magazinok, fórumok, on-léine adatbázisok, sajtó figyelés, távoktatás)

A public relations eszközei A „pr-torta” szeletei e-PR M-PR

Mikor beszélünk e-PR-ről? Ha: Tájékoztat, Meggyőzés helyett, megértet, Magatartást koordinál Az e-PR feladata a szervezet és a környezete, illetve a környezet és a szervezet közötti magatartás koordinálása.

Magatartás koordináció Meggyőzés helyett megértetés Új fogalom a public relations világában Az e-PR feltételei Tájékoztatás Magatartás koordináció Meggyőzés helyett megértetés

Új fogalom a public relations világában e-PR WEB PR NET PR ON-LINE PR

Új fogalom a public relations világában WEB PR Interaktív Honlap Web Konferenciák Web Prezentációk

WEB PR példák: WEB Kapcsolatok Statikus és dinamikus Interaktív honlapok, portálok (minimum FAQ - GYÍK szolgáltatás) Web press-room, Web Konferenciák, Web kiállítások, Web aukciók, stb.

E-mail Net Press Release Új fogalom a public relations világában NET PR E-mail Net Press Release Net levelező listák, Chat rooms Virtuális szervezetek, Intranet

NET PR példák: interNet Kapcsolatok: E-mail - Net Press Release, Net Video-press release, Net - B-roll, Net - levelezőlisták, Chat - rooms, „Job” Bankok - Job finders, Virtuális szervezetek, etc. Net Humán kapcsolatok: Intranet

On-line média off-line - on-line, Új fogalom a public relations világában ON-LINE PR On-line média off-line - on-line, On-line média, on-line - on-line, On-line adatbázis, on-line távoktatás,stb.

ON-LINE PR példák: Off-line / on line: Papír alapú újságok, magazinok , TV és Rádió állomások on-line megjelenése On-line / on-line: On-line magazinok, Portal oldalak, On-line - videó sajtókonferenciák, On-line Fórumok - on-line közvélemény-kutatás, On-line banki szolgáltatások, stb. On-line Adatbázis elérhetőségek: Szervezetek adatbázisai (jelszóval, vagy a nélkül), On-line szervezeti könyvtárak, On-line távoktató programok, Web-Sajtó-Radar (pld: on-line sajtófigyelés), stb.