e-HRM Válságmenedzselés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Tájékoztatás a szakmai programok megvalósításáról június 26. BARTÓK TAMÁSNÉ.
Szervezetfejlesztési Program ÁROP Budapest, Károlyi-Csekonics Rezidencia November 12. VÁLTOZÁSKEZELÉS FEJLESZTÉSI MÓDSZERTAN.
Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Az ÁFSZ szervezetfejlesztési törekvései különös tekintettel.
© Copyright 2013 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. Önkéntes oktatói tapasztalatok.
Nyerjünk együtt! TAMOP /
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
A szolgáltatások minőségének biztosítása és értékelése
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
VI. Országos Távmunka Konferencia december 6. Az OTP Csoport távmunka tapasztalatai Magyarországon és Romániában.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Benchmarking.
Közigazgatási technológia
Pepper Rendszerház Zrt.
A humánerőforrás kérdései, változások menedzselése
Családi vállalkozás.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A postai képzés lehetséges irányai a felnőttképzésben és a szakképzésben április 5. Előadó: Szűts Ildikó Humánerőforrás vezérigazgató helyettes.
A szervezeti problémák kezelése
SZEMÉLYZETI MARKETING
Humánerőforrás Kontrolling
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Távmunka tanácsadói képzés a BME-n
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Emberi Erőforrás Menedzsment Stratégia, politika, tervezés az emberi erőforrások menedzsmentjében EEM. 02.
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A változások menedzselése, szervezetfejlesztés
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
EGY SIKERES PROJEKT ISMÉRVEI ÖTLETTŐL A MEGVALÓSULÁSIG Vendler Balázs, ügyvezető.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
1 Gazdasági változások a rendszerváltás után 1990-es évek: Első multinacionális cégek megjelenése Új management kultúra Keleti piac helyett nyugati piac.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Válság és megújulás? Lehetőség vagy krízis?
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
A diplomás pályakövetés lehetséges céljai és intézményi szolgáltatások kialakítása: INNOVÁCIÓ vagy IRRITÁCIÓ? Volume 2 Andrási Monika – Majó Zoltán 2009.
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Érdekképviselet, képzés, távmunka Bihall Tamás alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Budapest, december 7.
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
HEFOP és projekteredmények, hasznosíthatóság és egymástól tanulás Dr. Podruzsik Szilárd.
Vállalkozásmenedzsment I.
Miskolc, Szenior tudáskormányzás Cédrus-NET Konferencia 1 Szenior kompetencia-deficit Csutorás György - Matiscsákné dr. Lizák Marianna.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Toborzás elvi és módszertani kérdései
Kérdések a második zh-hoz
Az emberi erőforrás menedzsment (EEM)
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
beruházás-tervezési ABCD
Előadás másolata:

e-HRM Válságmenedzselés

e- HRM Válságmenedzselés

www.hrportal.hu Az oldal részei: HR szakmai Hírek 1. Az emberi erőforrás kezelés információs rendszere - e-HRM adta lehetőségek www.hrportal.hu Az oldal részei: HR szakmai Hírek HR ismeretek - itt elméleti anyagok (HR informatika) Kalkulátor Pályázatok

HR informatika Forrás: http://www. hrportal. hu/index. phtml Nagy létszám esetén az emberi erőforrás gazdálkodás hatalmas adminisztrációs terhet ró a vállalatokra, különösen fontos tehát, hogy az effajta tevékenységeket egy korszerű informatikai rendszerrel váltsuk fel. A HR-es informatikai megoldások területei: Az adminisztráció kiterjedhet: - a személyzeti ügyek elektronikus lebonyolítása, - a bér és juttatási rendszerek integrált kezelése, - az alkalmazottak időgazdálkodásának megtervezése, felügyelete, - a szervezetfejlesztési teendőkben. A szervezetfejlesztés területe: - az összehasonlítást lehetővé tevő tudásbázis felállítása, - a naprakész szervezeti hierarchia megjelenítése, - a kapcsolatrendszer megadása, - az utánpótlásrendszer működtetése.

Az e-HRM fogalma, előnyei Forrás: http://www.hrportal.hu/index.phtml?page=feature&id=34363 Az elektronikus emberierőforrás-menedzsment (e-HRM) a rutinfeladatok automatizálásával és minőségi tájékoztatási rendszerével gondoskodik arról, hogy mindegyik alkalmazottunkról megkapjuk a különböző fejlesztésekhez szükséges információkat. Az e-HRM előnyei a szervezet számára: - adminisztratív rutinfeladatok csökkentése, - papírmunka visszaszorulása, - értékalkotó szolgáltatások nyújtásának képessége, - elemzések, jelentések, kimutatások elkészítésének megkönnyítése, - idő, személyzet, költségek megtakarítása, - gyors információáramlás. Az e-HRM előnyei a munkavállaló számára: - rugalmas, gyors adminisztráció, - minőségi tájékoztatás a legfrissebb információkat mutatva (kompenzációs csomagokról, képzési lehetőségekről), - elkötelezettség és elégedettség növekedése.

A társadalom fejlődési fokozatai Értékalapú tudástársadalom Forrás: Mayo Zoltán Értékalapú tudástársadalom 3. 2. Tudástársadalom 1. Információs társadalom

Az online munkaerőpiac tagozódása Forrás: Mayo Zoltán Virtuális helyszínek Példák 1. Portál site-ok állás illetve karrier rovatai www.origo.hu www.index.hu 2. szakosodott tartalomszolgáltatók oldalai: online karrier magazinok, álláscentrumok oldalai (adatbank) www.jobpilot.hu www.allas-start.hu 3. Személyzeti tanácsadók, munkaerő-közvetítők, vagy munkaerő-kölcsönzők weboldalai (online kapcsolattartás) www.hill.hu www.target.hu 4. Szervezetek, cégek, nagyvállalatok weboldalai www.bosch.hu www.t-online.hu

Az „e-Európa” – információs társadalom mindenkinek” program Állami szerepvállalás az online munkaerőpiacon az Európai Unióban és Magyarországon Forrás: Mayo Zoltán Az „e-Európa” – információs társadalom mindenkinek” program A program előzményei: ha Európa hátrányba kerül a 21. század globális versenyvilágában adott a lehetőség Európa hátrányának megszüntetéséhez

A tagállamok megállapodtak e-Európa Forrás: Mayo Zoltán A stratégia fontosabb elemei a következők: egy új tudás-infrastruktúra kiépítése gazdasági reformok az innováció-készség fejlesztése a szociális ellátó illetve az oktatási rendszerek modernizálása A tagállamok megállapodtak információkhoz való hozzáférése a lakosságnak, a kétirányú tranzakciókat bevezetése (bejelentés – visszaigazolás a neten) 3. a komplex ügyintézést online módszerekkel

2. A változásmenedzselés A változásmenedzsment a változások kezelésére használt folyamatok, eszközök és technikák összessége, annak érdekében, hogy a lehető legjobb eredményt érhessük el.

Radikális változások irányítása Forrás: JeromeWant,1995. Elsőrendű változások: a szervezetek környezetével áll kapcsolatban. Másodrendű változások: alacsonyabb szintről, de még mindig a környezetből indul. Harmadrendű változások: mikro szintű változások

Sikeres változtatás A sikeres változtatás feltételei (David Gleicher) V = E • J • L, V > K Ahol V: a Változtatás „energiája” E: a fennálló helyzettel való Elégedetlenség, J: világos Jövőkép a kívánatos helyzetről, L: világos elképzelés a megteendő gyakorlati Lépésekről, K: az érintetteknek „mibe Kerül” a változtatás.

A változtatás szakaszai és erőtere A meghozott döntés megvalósítása folyamán három egymást követő lépésre van szükség a tervezett változtatás sikeres megvalósításához: − a felengedés (unfreezing) fázisában megteremtjük a régi állapottól való elszakadás motivációs feltételeit, − a mozgatás (moving) fázisában előmozdítjuk a szükséges változás létrejöttét, − a megszilárdítás (freezing) fázisában pedig gondoskodunk a változás tartóssá válásának motivációs feltételeiről. (Lewin, 1951).

Változtatási stratégiák Forrás: Chin – Benne, 1969 Az osztályozás szerint alapvetően négyfajta stratégia közül választhatunk. Facilitatív (megkönnyítő, előmozdító) stratégia: kedvezmények, jutalmak kilátásba helyezésével, az érintettek kedvére való feltételek megteremtésével teszi könnyebbé a változtatás megvalósítását. (Célprémiumok, kedvezőbb munkaidő, vonzóbb munkakörülmények, stb.) Átnevelő stratégia: az emberek értékrendjét, gondolkodásmódját, viselkedését – vagyis a szervezeti kultúra alapvető elemeit – igyekszik megváltoztatni a tervezett változtatás sikere érdekében. A kialakult rutin „visszatanulása” („unlearning”), a meglévő beidegződésektől való megszabadulás keserves folyamat.

Az eredményes meggyőzés lépései Forrás: Conger (1999) 1. a meggyőzésben sikeres személyeknek először is meg kell alapozniuk hitelességüket; 2. ki kell alakítaniuk céljaikat oly módon, hogy a meggyőzendő személyekkel közös pontokat találjanak; 3. pozíciójukat színes nyelvhasználattal és impozáns bizonyítékokkal erősítik; 4. érzelmileg ráhangolódnak a közönségre.

Konfliktusmenedzsment (Mastenbroek, 1993) A szervezetben – nemcsak változtatáskor, hanem bármikor – előforduló konfliktusok jellegzetes típusai: Instrumentális konfliktus: „a szervezet, mint gépezet (instrumentum)” működésében lép fel, az elvégzendő feladatokkal kapcsolatos, gyakorlatias, szakmai okokból. Szocio-emocionális konfliktus: „a szervezet, mint család” problémája, amely olyankor keletkezik, amikor az érintett személyek vagy csoportok identitása kerül veszélybe. Ezek a problémák érzelmi töltetűek, az emberek önképével, véleményével, előítéleteivel, valamint a bizalom és elfogadás kérdéseivel kapcsolatosak. Tárgyalási konfliktus: a szervezet, mint ”piac” színterén keletkezik, a korlátos erőforrások elosztásakor. Ilyen korlátos erőforrás szinte bármi lehet: pénz, eszköz, hely, érdekes munka, adminisztratív támogatás, automatizálás, stb. Hatalmi konfliktus. „a szervezet, mint az erőviszonyokon alapuló rangsor” színterén, a hatalom növelésére vagy megőrzésére irányuló törekvések összeütközésekor keletkezik. A horizontális kapcsolatokban ez gyakran a „felelősségért” folyó vetélkedés formájában jelenik meg. Vertikális kapcsolatokban tipikusan olyan feszültségek keletkeznek, mint pl. a szerepkonfliktus.

A változtatási stratégiák és a konfliktustípusok kapcsolata

Benchmarking Változtatások esetén gyakran felmerül a kérdés, hogyan lehetne hasznosítani mások tapasztalatait. Erre a célra alakult ki a benchmarking módszertana. A benchmarking a legjobb gyakorlatok keresése, tanulmányozása,összehasonlítása a szervezet saját gyakorlatával és a tanulságok hasznosítása a szervezet saját gyakorlatának fejlesztésében. A „legjobb gyakorlat” (best practice) a benchmarking kulcsszava: olyan megoldást jelent, ami máshol kiemelkedően jól bevált.

Felhasznált irodalom Lévai, Z., Bauer, J.: A személyügyi tevékenység gyakorlata. Szokratész Külgazdasági Akadémia, Budapest, 2006. Matiscsákné dr. Lizák Marianna prezentációja

Köszönöm a figyelmet!

Köszönöm a figyelmet!