KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN Gaál Gabriella Eszterházy Károly Főiskola Neveléstudományi Tanszék gaalgabi@ektf.hu
Gyulai István figyelmeztetése: „ A fenntarthatóság a környezet és társadalom minden kérdését együttesen szemlélő és megfontoló tudatos társadalmat követel. Nemcsak tudatos döntéshozókra, társadalmi csoportokra, de minden egyes ember változására, tudatosságára, együttműködésére is szükség van.”
A cél megvalósulása a pedagógiában: Az ENSZ a 2005-2015 közötti éveket a „Fenntarthatóság pedagógiája” évtizedének nyilvánította. Bevezetésre került a Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia. A közoktatási intézményekben a pedagógiai program részévé vált a helyi környezeti nevelési program.
A környezetről, a környezetben, a környezetért.
A környezetről = környezeti problémákról szóló ismeretek átadása A földi rendszer alapfogalmainak megismerése. Az élettelen, az élő, a társadalmasított Föld fogalma.
A környezeti alapproblémák történeti megközelítése Ember és környezete a fémek használatának kezdetéig. A fémek használatának kezdetétől a történelmi középkorig. A történelmi középkortól a XXI. századig.
Napjaink globális és lokális problémái A népesedés. Az urbanizáció. A fogyasztás. Az ipari termelés és a mezőgazdaság hatása a környezetre. Az élővilág pusztulása.
A földi rendszer megváltozott működésének jelei Globális klímaváltozás. Az ózonpajzs elvékonyodása. Az elsavasodó környezet. A világóceánok szennyezettsége. A génkészlet pusztulása.
Védett természeti és kulturális értékeink Nemzeti Parkok, védett természeti értékek megismerése. Világörökségek Magyarországon.
A környezetben = a környezetnek, mint a tanulás eszközének megismerése A környezeti nevelés olyan értékek felismerésének és fogalmak meghatározásának folyamata, amelyek segítenek az ember és környezete kapcsolatának megismerésében; az értelmezéshez szükséges készségek és hozzáállás kifejlesztésében. Hatást gyakorol a környezet minőségét érintő döntéshozatalra, személyiségformálásra, egy széles értelemben vett viselkedésmód kialakítására.
A környezeti nevelés jellemzői Múlti-és interdiszciplináris. Rendszerszemléletre nevel. Lokális és globális egyszerre. Analisztikus és holisztikus. Értelmi és érzelmi nevelés is. Folyamatos és élethosszig tartó. Alternatív gondolkodás elsajátítását segíti. Aktuális és jövőbe tekintő egyszerre. A megfelelő viselkedési normákat alakít ki.
Környezeti nevelés a tanítási órákon Természettudományos összetevők. Humán összetevők. Technikai összetevők. Testkultúrához kapcsolódó összetevők.
Környezeti nevelés tanórán kívüli, iskolai formái Szakkörök. Tanulmányi versenyek. Pályázatok. Akciók. Tematikus hetek. Zöld Napok.
A környezeti nevelés iskolán kívüli szervezeti formái
Módszertani specifikumok Projektmódszer. Tréningmódszer. Drámapedagógia. Szerepjátékok.
Környezetért = környezettel szembeni gondoskodó magatartás és egyéni felelősség kialakítása.