A középkori filozófia főbb kérdései

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A történelmi idő.
Advertisements

A kora keresztény zene (I-IV. század) antik gyökerei
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Tisztelet - dicsőség Jon Palmer.
Készítette: Barta Krisztina
és a legkevésbé teljes az
Melyik vallás az igazi? Előadás Csongrád május 31.
Az antikvitás akropolisz.
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
Az Ókori Kelet világnézete
A szabadság kérdése a filozófiában
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
FILOZÓFIATÖRTÉNET.
A hellénizmus korának filozófiája (Kr. e Kr. u. 3. sz.)
Középkori istenérvek.
KERESZTÉNYSÉG A KULTÚRÁK VÁLSÁGÁBAN február SEK A vallás és a vele kapcsolatos tárgyak / tudományágak.
Hit és tudás a Teremtés Könyve alapján
Isten misztériumának előzetes kérdése
Hit és Tudás Szombathely, SEK, április 4. Dr. Németh Norbert.
Az antik görög világképek Az első filozófiai/”tudományos” világképek
Építészet.
Fordulópontok a millennium értelmezésében Nagy Zsófia Sola Scriptura Teológiai Főiskola.
ÖSSZEFOGLALÁS Egy játék és tanulságai Hitünk valósága Minden mindenben.
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
Biológia 2.. Petrarca a studiolójában (15. sz., miniatúra)
Pedagógiai antropológia és etika
Az Élet Igéje október „Állhatatossággal fogjátok megmenteni lelketeket.” (Lk 21,19)
A keresztény egyház a korai középkorban
A metatudat tere: a transzcendentalista kultúra The Space of Meta- Consciousness: the Transcendentalist Culture László Márfai Molnár (HU)
Afrikai teremtéstörténet
A világ képe az arabokról
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer AlkotmányAlkotmány – Rövid szövegRövid szöveg.
Készítette: Jon A. Palmer
"Az Úr félelmében járva" Apcsel 9:31 Jon Palmer. Az Úr félelmében járva Az egyháznak tehát egész Júdeában, Galileában és Samáriában békessége volt: eközben.
Kicsoda Isten? 4. prédikáció
Apokalipszis 12/C.
Európa vallásai.
Antropológia VI A szabad akarat II.. Kierkegaard Az emberek valóban ostobák. Azokkal a szabadságokkal, amelyek valóban az övék, nem élnek, hanem olyanokat.
Tudományos gondolkodás története és tudományfilozófia
Az ősi magyar hitvilág.
Kulturológia története III.
Az orosz kultúra jellegzetessége
1. A boldogság evolúciója
Vallás A vallás a természetes értékrendre vezető lelkiismereti szabadság, vagy a természetellenesség eltűrésének diktátori eszköze? Veled Európa, de nélküled.
Az Özönvíz.
Filozófiatörténet előadások 1I.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Aquinói Szent Tamás.
GONDOLATOK A VALLÁSRÓL Nem sokat tudunk róla Ázsiában szerzett világkép ma a népmesékben Szerkezetileg hasonlít a kereszténységre, Vándorlás közben őseink.
Erika F. Puni, PhD Stewardship Ministries Director General Conference.
18. óra Világvallások.
1. A „teremtéstörténet(ek)” elbeszélése(i) a) Helye (helyük) a Bibliában: Ter (1 Móz) 1, 1 – 2, 25 (= első két fejezet). b) Keletkezése: - Viszonylag.
A bűnbeesés („ősbűn”) és az áteredő bűn. 1. A bűnbeesés bibliai elbeszélése /1. a) A szöveg helye és célja. - Rögtön a teremtés leírása után található.
Kialakulása, nyugati és keleti
A. Az „Ige” kifejezés. János evangélista Jézus Krisztusról mint az „Igéről” ír: - a görög szövegben a Logosz szó szerepel. János a görög filozófiából veszi.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
„ ..férfinak és nőnek teremtette…”
Az ókori kultúrák.
ÜZLETI ETIKA I. Az etika tudományának fő területei
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
III. Kérdések a teremtéssel és az anyagi világgal kapcsolatban
A klasszicizmus
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
A teremtő és gondviselő Atya
KERESZTÉNY FUNDAMENTUMOK
2. előadás és szeminárium Az alapok I.
Ókori közel-keleti vallások
Felvilágosodás kora A VILÁG MEGISMERÉSE.
Előadás másolata:

A középkori filozófia főbb kérdései

Az európai kultúra kialakulása - a IV-V. századra a mai értelemben vett európai kultúra minden alkotóeleme együtt van: - a görög, római antikvitás, - zsidó-keresztény kultúra - a kelta, germán ún. barabár-kultúra - a leglényegesebb változást a keresztény vallással elterjedő világkép jelenti, mely gyökeresen különbözik mind a görög-római, mind a barabár kultúrák világképétől

A kereszténység - a kereszténység szinkretikus vallás - különös ereje van arra, hogy különféle hagyományokat magába olvasszon vagy eggyé formáljon - minden szinten katalizátor szerepet tölt be, és újjászervezi a Nyugat-római Birodalom romjain Európát (lásd a keleti fejlődés különbségeit). Ehhez a hagyományok különbözőségét kell meghaladnia.

1. A világképek különbözősége görög-római világkép: - a kozmosz örökkévaló, nem teremtés útján jön létre; - ha valamilyen világon túli (transzcendens) erő szerepet játszik is a kozmosz kialakulásában és működésében, az teljesen személytelen (núsz, theosz), és nem azonos a vallás transzcendenciájával. zsidó-keresztény világkép: - a világot Isten teremtette hat nap alatt, kezdete és vége van; - ez a teremtő erő azonos a vallási transzcendenciával, és személyes vonásokkal rendelkezik (gondviselő).

Teremtés-koncepciók - creatio ex nihilo: Isten a semmiből teremtette a világot, egyedi, egyszeri aktus által - csorbul az isteni örökkévalóság és mindenhatóság eszméje - creatio continua: az isteni örökkévalósággal és mindenhatósággal az egyeztethető össze, ha Istent folyton (örökké) teremtőként gondoljuk el, a teremtés csak az ember számára értelmeződik időbeliként

2. Világtörténelem - üdvtörténet görög-római: - a világ örökkévaló, ciklikusan változó, a keletkezés és a pusztulás szakadatlan folyama, olyan elvet keresnek, mely éppen ezt igazolja (ha a kezdetnél számolnak is valamilyen transzcendens erővel, a végcélnál semmiképpen, kiv.: Arisztotelész) zsidó-keresztény: - a világ valahonnan valahová tart, a világi események egy Isten által megszabott cél felé tartanak, a világtörténelem az isteni terv beteljesedése, a cél az üdvösség, tkp. maga Isten, vagyis a világnak transzcendens célja van.

A történelem stádiumai: teremtés - bűnbeesés - megváltás - üdvösség - nem csak a világ történelme, de az egyéné is

3. Az ember helye a kozmoszban (etika) görög-római: - az ember önmagában hordja rendeltetésének célját - boldogság, - ezt a különböző iskolák egybehangzó vélekedése szerint a világgal kialakított helyes viszony által, a földi világban berendezkedve lehet elérni, az élet középpontja: a földi élet ; - az etikai értékek, az erények nincsenek alávetve semmilyen transzcendens akaratnak zsidó-keresztény: - az ember rendeltetése az üdvösség, aminek a legfőbb gátja maga a világ (lásd: a világ szó jelentése az Újszövetségben) - üdvözülni kell, ez Isten által megszabott cél, a lélek egyesülése Istennel, a világon túlival, a túlvilágon; - az etikai értékek az isteni akaratnak való engedelmességből születnek

4. Isten helye a kozmoszban - Isten nem marad meg vallási transzcendenciának, hanem a filozófiai világmagyarazát arkhéjává lesz, Isten a világ alap-oka (teremtője és fenntartója) - Isten (léte) filozófiai problémává válik - horror vacui - a hit és a tudás azonos - Szt. Ágoston (354-430) – illumináció istenbizonyítékok