A klasszikus athéni filozófia (Kr. e. V. sz. vége - Kr. e. 322)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Advertisements

A szeretet himnusz értelmezése
Az Élet Igéje április.
Egy fényképész álma, zene és a tudás néhány gyöngyszeme.
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
Tommy's Window dia ♫ Hangszóró szükséges A gyerekek örökkévalók
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Miről szól a Katégoriák? Cat.3: „Amikor valamit másvalamiről, mint alanyról állítunk, mindaz, amit az állítmányról mondunk, az alanyról is mondható. Pl.
és a legkevésbé teljes az
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Albert Einstein idézetek.
Az „ösztönlény” nevelése és lelkigondozása
Görög filozófia.
Hódi Sándor A TUDÁS HATÁRAI
PLATÓN Kakuk Ádám 12.D.
A test-lélek probléma a filozófiában
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
FILOZÓFIATÖRTÉNET.
PLATÓN (Kr. e ).
A hellénizmus korának filozófiája (Kr. e Kr. u. 3. sz.)
Albert Einstein idézetek.
Szeretet nélkül Szeretet nélkül élni nem lehet élni nem lehet Merk Mihály Gorog Rita Dalma.
Építészet.
Mára ugyancsak megtépázta az idő a sárkányok létezését, mivel kizárólag mesékben bukkannak fel. A 16 század elején, az emberek elkedztek hinni a sárkányok.
Amint fent, úgy lent. Amint belül, úgy kívül.
Buddhista logika és paradoxonok
PÁL LEVELE A RÓMAIAKHOZ ig Az okos istentisztelet.
Valami aggaszt, vagy idegesít?
Pedagógiai antropológia és etika
♫ Hangszóró szükséges ♫ Hangszóró szükséges Az oldalak kattintásra haladnak tovább. Copyright © 2008 Tommy's Window. All Rights Reserved David Brandt.
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
Folyamodjatok az Úrhoz,
Michal Snunit A lélekmadár
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
ban született a francia Le Haye-ben - jezsuita és katonaiskolában tanult - sokat utazott, pl. Magyarországon is - Ulm-ban misztikus álmot látott:
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
- Előkelő athéni családból származott - Fiatalként politizált, de csalódott a demokráciában, ezért a filozófia felé fordult, Szókratész tanítványa lett.
SZÍVEKET GYÜJTÖK !! Mácz István:.
Kicsoda Isten? 4. prédikáció
Miért nem valóságos az idő?
Volt (Phaidón 100 skk.): „… amit a legszilárdabbnak ítélek … feltételezem, hogy van valami, ami maga a szép önmagában véve, meg ami a jó, meg ami a nagy,
A logika története – mi a tárgya és hol kezdődik?
Arisztotelész I.e 384-i.e 322.
Az ókori Görögország Hellas
2. A görögök és a kozmosz. Korai források: i.e. 8. század Homérosz (kb. i.e tól szájhagyomány) Hésziodosz- Istenek genealógiája Antropomorf kozmosz.
Pozitív gondolatok.
A kurzus anyaga: 12 válogatott szöveg a filozófia történetéből
Értelmezések.
2013. június Az Élet Igéje „De ha jót cselekesztek és ugyanakkor türelmesen szenvedtek, ez értékes Isten előtt.” (1Pét 2,20)
Az élet igéje július.
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Jn 14,26 A Vigasztaló pedig, a Szentlélek, akit az Atya küld az én nevemben, megtanít majd titeket mindenre, és eszetekbe juttat mindent, amit mondtam.
Milétoszi filozófusok
Bölcsességek, aforizmák
NA ÉS ? ? ? HOGYAN VISELKEDIK AZ IGAZI FŐNÖK ? Ha főnök vagy, olvasd, mennyire illik rád, ha azt szeretnél lenni, figyelj jól, és legyél jó vezető ! !
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Halász Judit Semmi sem tökéletes
Mt 19,16-30.
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
Református istentisztelet 2015 január 11 vasárnap.
Filozófiatörténet előadások 1I.
Mit jelent önmagunk és mások szeretete?
Nagyböjt III Vasárnap Á-év János 4,5-42 Jézus megérkezett Szamaria egyik városába, amelyet Szikarnak neveznek, közel ahhoz a földdarabhoz, amelyet Jákob.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Platón Kr. e. 4. század első fele
JÉZUS ISTENSÉGÉBE VETTET HIT ALAPJAI
Szókratész Pörczi Zsuzsa
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Előadás másolata:

A klasszikus athéni filozófia (Kr. e. V. sz. vége - Kr. e. 322)

A szofista filozófia - "szophisztai" - a bölcsesség tanítói, vándortanítók - a szofista megnevezés hamarosan pejoratív értelmet nyer, a mértékadó filozófusok (Platón és Arisztotelész, talán Szókratész is) kritikája nyomán.

Miért kritizálják őket? Mert a szofisták - nem hisznek az igazságban, azaz tagadják az "objektív" - minden kor, minden embere számára azonos érvényű - igazság és értékek létét, - tanításukban a szónoki tevékenység felülkerekedik az igazságon, pénzért tanítanak, aprópénzre váltják a tudást, a szofista pejoratív értelme: bölcselkedő, látszat igazságok tanítója,

- Tevékenységük és nézeteik történeti háttere - nincs egységes világmagyarázat, sőt egymásnak ellentmondó tanítások léteznek, - a Kr. e. V. században a görögök közvetlen kapcsolatban állnak más kultúrákkal, azaz más értékekkel, - a demokratikus közéletben való hatékony résztvétel nélkülözhetetlenné teszi a szónoki ismereteket, - igény van a tevékenységükre.

Jelentős szofista filozófusok PROTAGORÁSZ (Kr. e. 480-410) - Az istenekről - sem azt nem tudhatjuk, hogy léteznek, sem azt, hogy nem, homomensura-tétel: "Minden dolognak mértéke az ember, a létezőknek is, amint vannak, a nem létezőknek is, amint nincsenek.” - GORGIÁSZ - A nem-létről avagy a természetről a./ semmi sem létezik, b./ ha valami mégis léteznék, az nem lenne megismerhető, c./ ha megismerhető lenne is, az ismeretet nem tudnánk másokkal közölni.

SZÓKRATÉSZ (Kr. e. 470-398)

nem hagy hátra írásos emléket, ennek ellenére a legnagyobb hatású filozófus, - „Az írás megöli a lelket.” Platón, Xenophón és Arisztotelész munkáiból tudjuk, mit taníthatott élet és tanítás egysége Fordulópont a filozófiatörténetben

„Nekem bizony egyáltalán nincs időm ilyesmire, s ennek oka, barátom, a következő: még nem vagyok képes – a delphoi felirat értelmében – „megismerni önmagamat”, s nevetségesnek látszik előttem, hogy míg azt nem ismerem, tőlem idegen dolgokat vizsgáljak. Ezért tehát búcsút mondva nekik, elhiszem, amit a hagyomány tart róluk, és – mint az imént említettem – nem az ilyesmit, hanem önmagamat vizsgálom: hogy valami szörnyeteg vagyok-e. aki Tüphónnál is bonyolultabb, és jobban okádja a tüzet, vagy pedig szelídebb és egyszerűbb lény, aki természeténél fogva valami isteni és minden elvakultságtól menetes osztályrészhez jutott.”

bábáskodás - dialógus, melynek során a mester segít a tanítványban már benne lévő tudást napvilágra hozni, - a tudás bennünk rejlik, - a tanulás - visszaemlékezés - anamnézisz-elmélet

„Ha tehát a lélek halhatatlan és többször született, és minden dolgot látott, ami itt és ami a Hádészban van, semmi sincs, amit meg ne tanult volna; így hát nem csoda, hogy az erényre és más dolgokra is vissza tud emlékezni, melyekről azelőtt tudomása volt. Minthogy pedig az egész természet rokon vele és a lélek eleve megtanult mindent, nincs semmi akadálya annak, hogy aki egyvalamire visszaemlékezik, amit tanulásnak neveznek az emberek, az rátaláljon az összes többire is, ha bátor az illető, s nem fárad bele a kutatásba. Mert a kutatás és a tanulás teljes egészében nem más, mint visszaemlékezés.”

- a tudás szintjei: 1. - velünkszületett, bennünk rejlő tudás 2. - határozott formára hozott - definitórikus - tudás 3. - isteni tudás A felejtés oka: Léthé síkság, Amelész folyó

- Az ember egyedüli lehetősége, sőt kötelessége, hogy a veleszületett tudást határozott formára hozza. De soha nem lehet bizonyos abban, hogy valóban a teljes igazságot birtokolja. A bölcsességhez hozzátartozik, hogy szem előtt tartjuk: az emberi tudásnak határai, korlátai vannak. - az irónia: tudásunkat távolságtartó kritikával kell kezelni: "Tudom, hogy nem tudok semmit."

Platón: Szókratész védőbeszéde 1. Szókratész személyét érintő szóbeszédek - a jóslat 2. A perbe fogás magyarázata - León elleni per 3. a vádak és a felemás védekezés - az ifjak megrontása - az igazságosságra való tanítás - a közösség isteneinek kultusza - a daimonion 4. a tevékenyégének értelmezése - isteni küldetés, soha ilyen jó nem érte még Athént 5. ítélet 6. az utódokról 7. a halálbüntetés elfogadása - a halál jó.