M61 Nohabok.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A napfogyatkozas Készítete Heinrich Hédi.
Advertisements

A két vízi út között ugyanis 24 m (!) a szintkülönbség!
Vonóhorgos, 4 kerékpáros szállító
A kétütemű befecskendezéses (DITECH)motor

1. Hogyan hozható működésbe a homokszóró? a)
ÉRZELMI FELSZABADULÁS TECHNIKA RÖVIDEN, KÉPEKBEN.
Súroló H 402 Kézi használat. ERGONOMIKUS PROFESSZIONÁLIS SÚROLÓ SZÁRÍTÓGÉP.
1. Hány darab vészfék kar van elhelyezve a járműben?
Megvalósítás lehetőségei. Kiss Béla MÁV ZRt. VMMSZK
2014. ÁPRILIS UTOLSÓ HETE AZ IMMUNIZÁCIÓ VILÁGHETE „ Ön mennyire naprakész ? ’’ Szerkesztette: dr Lázár Sarnyai Nóra.
A lovak történetétől egészen a lovas oktatásig.
 Az alaplap kiválasztása előtt figyelembe kell venni, hogy milyen processzort szeretnénk magunknak, hiszen ettől függ, hogy milyen lapkakészletű/foglalatú.
Hogyan gondolkodjunk az árakról Állnak a falak… BUDAPEST május 22.
Havonta új katalógussal jelentkezünk!
Az alárendelő összetett mondat
A méhnyakrák elleni küzdelem világhete ALKALMÁBÓL Január
Vigevano Egy 60 ezres városka Milánótól 30 kilométerre.
Small Liga Mozgás vezérlő rendszere
A két vízi út között ugyanis 24(!)m. a szintkülönbség!
Készítette: Bajkó Balázs Hullár Péter
Homorú tükör.
Ismerkedés a szintezéssel
Történelem vizsga képei
Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi
AVL fák.
Hurrikánok, Tájfunok, Tornádók
Világunk egyik globális környezeti problémája a levegőszennyezésből adódó üvegházhatás és felmelegedés. A személygépkocsikból áradó gázok is felelősek.
 A felhasználói felület határozza meg az operációs rendszer megjelenését, az asztal felépítését, és azt, hogyan navigálhatunk az operációs rendszer.
Történelmi visszatekintés
hogy mitől zakatol a vonat?
A Titanic első útjára indult a látóhatár fel és senki sem tudta előte, hogy sosem látják viszont.
Egyedül olvasd el... különösen az utolsó részt
Ethernet – bevezetés.
Nézettáblák, felső-N analízis Március 20. Rózsa Győző.
A holdillúzió magyarázata
a MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt.
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai kar Szobakerékpár Tervezése Gépészeti tervezés módszerei feladat Készítette: Pásztor Péter Pásztor.
Hálózati architektúrák
Az EU panaszmechanizmusai a gyakorlatban Dr. Bendik Gábor ügyvéd Levegő Munkacsoport
TÖMBÖK Asszociatív adatszerkezetek Tömbök
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2005/2006. őszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
Fékberendezések II Tárcsafékek
A V43 sorozatú mozdonyok felszerelése önműködő fékrudazat-állítóval
Problémák az interoperábilis közlekedésre alkalmas vontatójárműveknél Dr. Márkus Imre vezérigazgató 1.
A HŰTENDŐ KÖZEG HŐMÉRSÉKLETÉT KÖZVETLENÜL ÉRZÉKELŐ TERMOSZTÁTOK
A csillagászat keletkezése
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
Gyűjtősínek Jenyó Tamás 2/14 E.
Történelem vizsga képei
Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi
Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi
Az élet igéje április „Testvérek, ne panaszkodjatok egymásra…” (Jak 5,9)
Az áramlástan szerepe az autóbusz karosszéria tervezésében Dr
Ciklonok, anticiklonok. Az általános légkörzés
A feladat : Építsünk AVL-fát a következő adatokból:100,170,74,81,136,185,150,122,52,190,144 (Az AVL-fa olyan bináris keresőfa, amelynek minden csúcsára.
TASKI vento 8S/15S Sales prezentáció
A háztartások nagyobb szennyezők az iparnál A háztartások szennyezőanyag-kibocsátása már nagyobb, mint az iparé - állapították meg kutatók. A prágai Károly.
Szerkesztette: Dr Lázár Sarnyai Nóra.  Az emlőrák korai kimutatására alkalmas mammográfiás vizsgálat negyvenéves kor felett javasolt a hölgyek számára.
Kén-dioxid indikátorok: a zuzmók
Hőmérséklet változás A hőmérséklet az anyagok egyik fizikai jellemzője, állapothatározó. Változása szorosan összefügg az anyag más makroszkopikus tulajdonságainak.
Hőmérséklet változás A hőmérséklet az anyagok egyik fizikai jellemzője, állapothatározó. Változása szorosan összefügg az anyag más makroszkopikus tulajdonságainak.
A Falkirki Kerék A XXI. évszázadba lépő Skócia ötletes alkotása a falkirki vízikerék, monumentális emelőszerkezetével csónakon juthatnak el egy csatornára.
Írta és előadja: Hajgató Bence. Adat hordozó szenzor chip-ek napjainkban 1. Oxford Nanopore /emberi/  Nanométer nagyságú, sejtmembránként dolgozó szenzorokat.
A Kheopsz piramis.
A Mozilla magyar nyelvű szerkesztőjének használata
Biztosítóberendezési ismeretek Szigetelések elhelyezése Rétlaki Győző TEB Technológiai Központ.
Keretek modellezése, osztályozása és számítása
Tesztlap Teszt megkezdése.
A két vízi út között ugyanis 24(!)m. a szintkülönbség!
Előadás másolata:

M61 Nohabok

A mozdonyszekrény A mozdony mindkét végén egy-egy vezetőállás található, melyek vázát a klasszikus EMD-orral együtt a hossztartókból és keresztmerevítőkből álló, mellgerendákkal lezárt főkeretre hegesztették. A bordákkal merevített lemezekből álló oldalfalak közvetlenül az oldalfal-merevítőkre vannak hegesztve, ellentétben az ausztrál és amerikai mozdonyok levehető lemezekből álló oldalfalaival. A levehető tetőpanelek és egy csavarokkal rögzített, kivehető keresztmerevítő megkönnyítik a géptérhez való hozzáférést és a gépcsoportok ki- és beszerelését. A hűtők — a mozdony hosszából sokat megtakarítva — a motor fölött találhatók, emiatt a géptér ugyan „kompakt” elrendezésű, mégsem bukkannak fel benne olyan váratlan akadályok, mint mondjuk egy M62-ben. A főkeret alatti, forgóvázakkal közrefogott térben találhatók az akkumulátorszekrények, valamint levegő- és gázolajtartályok; ez utóbbiakból egy-egy szintjelző és beöntőnyílás látszik az oldalfalak alján. A töltőnyílások kellő magasságban vannak a gázolajtartály felett, hogy a pálya megdőlésekor se kerüljön ki üzemanyag a szabadba

M61 020

A vezetőállások Mint korábban említettük, a mozdony mindkét végén egy-egy vezetőállás található, előttük a jellegzetes orral, amely ütközések esetén védi a mozdony személyzetét. A jó helykihasználásnak köszönhetően az egész vezetőállás magasabban helyezkedik el, mint a legtöbb hazai vontatójárműnél, ami nem csupán biztonságosabb, de jobb kilátást is biztosít. A NOHAB-ok vezetőállásának esztétikai értékét sem szabad elhallgatni, különösen az utóbbi évtizedek hazai gyártású mozdonyainak gyakran siralmas „formatervezése” miatt. Sajnos Európa-szerte kevésbé szívlelték meg az áramvonalas orr előnyeit, igaz, néhány újabb vontatójármű megalkotásakor legalább a hatékonyabb ütközésvédelemre gondoltak. A szélvédőket egy-egy pneumatikusan meghajtott ablaktörlővel és kettő-kettő állítható napellenzővel látták el. A vezetőállás oldalsó ablakai előtt egy-egy nagy visszapillantó tükör található. A párnázott, oldalirányban és függőlegesen állítható vezetőülés acélvázra épült fel. A vezetőállás vezetővel szembeni oldalán egy asztal található, amelybe egy villamos főzőlapot építettek be. A vezetőállás oldalsó ablakai előtt egy-egy nagy visszapillantó tükör található. A párnázott, oldalirányban és függőlegesen állítható vezetőülés acélvázra épült fel.

M61 019

A géptér Az M61 egyik figyelemre méltó tulajdonsága a géptér kompakt kialakítása. Ez azért vált lehetségessé, mert a főkeret hossztartói a géptérben nem foglalják el a mozdony teljes szélességét. Így az oldalsó járdalemezeket le lehetett süllyeszteni a főkeret aljának szintjére, ezáltal a géptér felső részében annyi hely maradt szabadon, hogy még az európai űrszelvény-előírások betartása mellett is a motor felett kaphattak helyet a hűtők. Ez a helytakarékos megoldás ezután kedvezően hat a mozdony hosszára is. Bár a géptér üzem közben nincs túlnyomás alatt (mint ahogy az egyes legendásan tiszta ausztrál Clyde-GM-eknél megfigyelhető), mégis elegendően védett a szennyeződés beáramlása ellen. Ez sajnos nem mondható el számos más vontatójárműről, így az M41-ről sem, melynek átgondolatlan felépítése nagyban elősegíti a szennyeződés felhalmozódását a géptérben. A hanyag karbantartás és többek között a tavasszal tömegesen betóduló és a géptérben felhalmozódó nyárfapelyhek az utóbbi időben egyre gyakrabban okoztak ennél a sorozatnál súlyos tűzeseteket. Az M61-esekre visszatérve megemlítést érdemel még, hogy az európai űrszelvény ugyan nem tette lehetővé a géptér olyan tágas kialakítását, mint az amerikai ősöknél, ám a géptéren belül is letisztult vonalvezetésből adódóan a NOHAB-oknál sem akadályozzák az átjutást olyan váratlan akadályok,.

M61 017

A forgóváz A forgóvázak rugózása kétlépcsős. A tengelyágyvezetékek tetején két egymásba illesztett csavarrugó támasztja ki a tengelyeket, a forgóváz hegesztett acélkerete pedig négy flexicoil-rugó közvetítésével kapcsolódik egy forgócsapkeretre, amely közvetlenül a csapszegre támaszkodik. Ez az egyszerű, de hatékony megoldás jó futási tulajdonságokat eredményez, melynek a közelébe sem ér egy V43-as hattyúnyakas forgóváza, vagy egy M41-es UFB-forgóváza, a pazarló módon megszerkesztett M62-ről nem is beszélve. A forgóvázak mindegyikén hat fékhenger található, melyek a kerekeket mindkét oldalról fékező féktuskókat működtetnek. Mindkét vezetőállásban található egy-egy kerék a rögzítőfék kezelésére. A tapadást segítő homok gumicsöveken keresztül jut az első és utolsó kerékpárhoz, a homokoló pedig kézzel vagy az önműködő perdülésvédelem vezérlésével működtethető mindkét menetirányban.

M61 017

Az utolsó út A MÁV 20 db.  NOHAB-ot vásárolt 1963-64-benMára mindössze 9 maradt meg belõlük, de ebbõl is kettõ (M61 002 és 013) üzemképtelen állapotban van. A még  létezõ mozdonyok közül az M61 001, 004, 006, 010, 019 és az M61 020 Tapolcán, míg az M61 017  Rákoson teljesít szolgálatot.  A 004-es és 010-es gépeket az elmúlt években az eredetihez hasonló csíkos festéssel látták el.