A skolasztika metafizikája

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
Advertisements

A tér és idő filozófiája
Matematika a filozófiában
A fizika világ- és Isten-képe
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Szemiot i ka.
Miről szól a Katégoriák? Cat.3: „Amikor valamit másvalamiről, mint alanyról állítunk, mindaz, amit az állítmányról mondunk, az alanyról is mondható. Pl.
A KÖZÉPKORI NEVELÉS.
Az egyed-kapcsolat modell
Görög filozófia.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
A párbeszéd (egy valódi megtörtént eset)
Logika Érettségi követelmények:
A test-lélek probléma a filozófiában
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
A szabadság kérdése a filozófiában
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A középkori filozófia főbb kérdései
Középkori istenérvek.
Hit és Tudás Szombathely, SEK, április 4. Dr. Németh Norbert.
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
A számfogalom bővítése
1 1 1.
XXX. ORSZÁGOS TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRI KONFERENCIA BUDAPEST,
A locke-i azonosságkoncepció értelmezésének problémái Szívós Eszter.
George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet Bartha Dávid.
KISS CSABA EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM
A valós világ modellezése. Az embert a valós világ modellezésekor a következő gondolatok vezérlik: Absztrakció Megkülönböztetés Osztályozás Általánosítás,
Buddhista logika és paradoxonok
4. Elmefilozófia.
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
Egy algériai barlangfestmény (Taszil), i. e évezred.
Pedagógiai antropológia és etika
A metatudat tere: a transzcendentalista kultúra The Space of Meta- Consciousness: the Transcendentalist Culture László Márfai Molnár (HU)
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
- Előkelő athéni családból származott - Fiatalként politizált, de csalódott a demokráciában, ezért a filozófia felé fordult, Szókratész tanítványa lett.
AZ ATEISTA FILOZÓFUS.
Fogalom-rendszerek - bevezetés -. Minden fogalom az emberi gondolkodás terméke Mindazok a dolgok, amelyek alapján a fogalom létrehozható, az emberi gondolkodástól.
2. A logika története Gregor Reisch  1503  Typus logice Premissae
Egyetemek és vágánsok 14/A.
Miért nem valóságos az idő?
Hilary Putnam: Time & Phisical Geometry Körtvélyesi László.
Volt (Phaidón 100 skk.): „… amit a legszilárdabbnak ítélek … feltételezem, hogy van valami, ami maga a szép önmagában véve, meg ami a jó, meg ami a nagy,
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
FILOZÓFIATÖRTÉNET I. Metafizika
Filozófiatörténet előadások 7.
Aquinói (Szent)Tamás XIII. század
A kvantifikáció igazságfeltételei “  xA(x)” akkor és csak akkor igaz, ha van olyan objektum, amely kielégíti az A(x) nyitott mondatot. “  xA(x)” akkor.
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Gottfried Wilhelm Leibniz sz. Filozófus Matematikus
Filozófiatörténet előadások 4.
A MATEMATIKA FELÉPÍTÉSÉNEK ELEMEI
Máté András
Készítette: Brindzik Milán 9.b
Filozófiatörténet előadások 1I.
 A matematikai statisztika a természet és társadalom tömeges jelenségeit tanulmányozza.  Azokat a jelenségeket, amelyek egyszerre nagyszámú azonos tipusú.
Aquinói Szent Tamás.
Prolegomena Keresztény szimbólumok „A szimbólum a valóság olyan szintjeit nyitja meg, amelyek máskülönben zárva vannak előttünk… illetve.
A tanárképzésről Tél Tamás ELTE.
18. század közepe – 19. század eleje
Az újkori filozófia főbb irányzatai – empirizmus és racionalizmus
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Bevezetés a filozófiába
A nyelv mint jelrendszer
Az újkori bölcselet első jelentős képviselői: F. Bacon és Descartes
Marcel Cohen fotóművész képeiből
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Előadás másolata:

A skolasztika metafizikája Univerzáliák Aquinói Szent Tamás

A skolasztika A középkori teológia és filozófia korszakai: Patrisztika (I-VIII. század) Skolasztika (IX-XVI. század) Alapproblémájuk: a keresztény hit teológiai, filozófiai megalapozása („a filozófia a teológia szolgálólánya) A skolasztika - a latin schola – iskola szóból - alapja az antik filozófia (főként Arisztotelész) és a patrisztika eredményei - módszere az érvek és ellenérvek sorozatos egymás ellen feszítése a megoldásig

Az univerzáliák lat. universale (pl. universalia) – egyetemes Az arisztotelészi attribútumok Species – a faj szubsztancia Differencia – az egyazon specieshez tartozó egyedeket egymástól megkülönböztető sajátos tulajdonság Sajátosság – a species egyedeinek nem szükségszerű tulajdonsága (pl. Szókratész filozófus – ez nem szükségszerű) Akcidens – az egyénnek az a tulajdonsága, ami más speciesre is jellemző lehet (pl. Szókratész kövér – kövér a sertés is lehet) + Genus – nem Ez az öt attribútum egyetemesen állítható minden individuális szubsztanciáról – ezek az univerzáliák

Az univerzália-vita alapja „…nem fogok például beszélni arról, hogy vajon függetlenül léteznek-e a genusok és a speciesek, vagy egyedül és pusztán az értelemben vannak, továbbá, ha függetlenül léteznek, akkor vajon testek-e vagy testetlenek, és vajon különállóan, vagy pedig az érzékelhető dolgokban, illetve ezek körül léteznek-e függetlenül – mivel ezek igen mély dolgok és tüzetesebb vizsgálatot kívánnak” [Porphüriosz (233-304) Bevezetés Arisztotelész kategóriák c. művéhez]

Az univerzália-vita Realisták – négyfokú hierarchikus rendszer A csúcson Isten, a teremtő, de nem teremtett természet áll Isten létrehozta magából az univerzálék, azaz az ideák világát, amely a teremtett és teremtő természet Ezekből jön létre a természeti dolgok világa, a teremtett és nem teremtő természet A nem teremtett és nem teremtő természet azonos Istennel amikor az egész teremtett világ visszatér Őbelé Ebben a hierarchiában valami annál valóságosabb, minél magasabb helyet foglal el a rendszerben.

Az univerzália-vita Nominalisták az univerzálék nem valóságos létezők, hanem gyűjtőnevek, amelyekkel individuális dolgok közös tulajdonságait nevezzük meg. Arisztotelész szerint az önálló létező nem más, mint a szubsztancia a szubsztanciák közül az individuális szubsztanciák az elsődlegesek az individuális szubsztanciák alaptulajdonsága, hogy nem lehetnek állítmányok egy alany-állítmány szerkezetű mondatban az attribútumok ellenben valamennyien állítmányok következésképp az attribútumok nem lehetnek szubsztanciák, vagyis önálló létezők

Az univerzália-vita Konceptualisták – Petrus Abaelardus az univerzálék valóban nem lehetnek dologi létezők de nem lehetnek önmagukban álló gyűjtőnevek sem, mert: Beszédünk nem kapcsolat nélküli szavakból, hanem állításokba foglalt szavakból áll Az univerzálék tehát mindig állításokban fordulnak elő Az állítás előfeltétele a tárgyát megragadó gondolkodás művelete, amely összeveti egymással az észleleteinket és azoknak az állításban történő megfogalmazását Következtetés: az univerzálék az elme fogalmai

Aquinói Szent Tamás (Tommaso d'Aquino 1224/1225 - 1274) Főbb művei: De fallaciis, 1244 De propositionibus modalibus, 1244/1245 Contra impugnantes Dei cultum et religionem, 1257 Super Boethium de hebdomadibus, 1258 Summa contra gentiles, 1258–1264 Summa theologiae, 1265–1272 Magyarul: A teológia foglalata I-II. (Bp., 2002, 2003) Officium de corpore Christi 1264 De perfectione vitae spiritualis, 1269 Contra pestiferam doctrinam retrahentium homines a religionis ingressu, 1270 De aeternitate mundi contra murmurantes, 1270 De substantiis separatis, 1272–1273 De mixtione elementorum ad magistrum Philippem, 1273

A Summa theologiae Szerkezetében az egyetemi előadás két módszere ötvöződik lectio - előadás disputatio – vita A disputatioban a magister egy teológiai vagy filozófiai tételt (questio)fogalmaz meg ezt cikkelyekre (articulus) bontva részleteiben vizsgálja a kérdéseit és válaszait a hallgatóknak klasszikus filozófiai és teológiai érvek alapján joguk van vitatni

A Summa theologiae Az articulus felépítése Indító kérdés ami az articulus címe (pl. Van-e Isten?) A kérdésre adandó válasz ellenérveinek felsorakoztatása, amely ezzel a fordulattal kezdődik: Videtur quod…. (Úgy tűnik, hogy…) Az ellenérvekkel szemben a szerző tekintélyérvekre hivatkozik, mellyel azt indokolja, miért áll jogában nem elfogadni az ellenérveket. Ennek kezdő fordulata: Sed contra…(De ez ellen szól…) A szerző saját álláspontjának kifejtése, melyet a Respondeo dicendum quod…(Feltétlenül azt kell mondanunk, hogy…) fordulat vezet be Álláspontjának bizonyításaképpen a 2. pont ellenérveinek egyenkénti megcáfolása. Ez a rész a Ad primum ergo dicendum quod… (Az elsőre tehát azt kell mondanunk, hogy…) szavakkal kezdődik

Lássuk a medvét…

Még egyszer tehát… Az articulus felépítése Indító kérdés ami az articulus címe (pl. Van-e Isten?) A kérdésre adandó válasz ellenérveinek felsorakoztatása, amely ezzel a fordulattal kezdődik: Videtur quod…. (Úgy tűnik, hogy…) Az ellenérvekkel szemben a szerző tekintélyérvekre hivatkozik, mellyel azt indokolja, miért áll jogában nem elfogadni az ellenérveket. Ennek kezdő fordulata: Sed contra…(De ez ellen szól…) A szerző saját álláspontjának kifejtése, melyet a Respondeo dicendum quod…(Feltétlenül azt kell mondanunk, hogy…) fordulat vezet be Álláspontjának bizonyításaképpen a 2. pont ellenérveinek egyenkénti megcáfolása. Ez a rész a Ad primum ergo dicendum quod… (Az elsőre tehát azt kell mondanunk, hogy…) szavakkal kezdődik