Örkény István és a groteszk

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EGY CSEPP EMBERSÉG Hallgasd a zenét, nézd a képeket!
Advertisements

Íme, az én anyám és az én testvéreim
II. Fejezet A testek mozgása
Halál a néphagyományban
Témahét a 3. b osztályban október
Sor láncolt ábrázolással
A család beszélget A Kovács család összeül január elején megbeszélni családjuk pénzügyi helyzetét.
Az ILIAS rendszer a következő címeken érhető el:
Örkény István: Tóték.
Egy csoport sikeres ember, karrierjük csúcsán, mindegyiküknek jó állása, álom autók és házak tulajdonosai, meglátogatták hajdani egyetemi professzorukat.
Folyamodjatok az Úrhoz,
Az alvásról az időmérleg tükrében Néhány társadalmi faktor hatása
Mountain of China Jól tudjuk…. és mégsem teszünk semmit.
3. lépés: Fenomenológiai elemzés
Mi látszik egy jéghegyből?
SZÜLŐI KÉRDŐÍV Az intézményi minőségfejlesztési keretében között kitöltött szülői kérdőívek kiértékelése (A kérdőív kitöltésére.
Zeng, lelkem, ez új reggelt,
Tűnödtem… wondered: " Kik az én számítógépes barátaim ? "
Készítette: a Dalai Láma
Ki hallott már információbrókerekről?. A legfontosabb kérdés, hogy a kérdésekre mit válaszolnak maguk az információbrókerek. Mi ez? Új szakma? Specializálódás?
„A régi és új” közösségi gondoskodásról - Jegyzetek a lelki segítés identitásról a fejlődő országokból nézve Lelki Egészség Világnapja Konferencia, Budapest,
Boole- féle algebra Készítette: Halász Rita I. István Szakképző Iskola szeptember 19.
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
Gondolatok a művészet rendszeréről
Készítette: Fergéné Mészáros Éva Törökné Beke Ida
Kémiai reakciótipusok
IPPI ÁLTALÁNOS ISKOLA SZILÁGY MEGYE
A tudományos munka néhány szerzői jogi vonatkozása
PETŐFI SÁNDOR ÁLTALÁNOS ISKOLA, GIMNÁZIUM és SZAKKÖZÉPISKOLA Tovább.
Következik a Z-bozonnal történő részletes ismerkedés. Ez lesz a délutáni méréseik tárgya is ! Most igazán tessék figyelni és bátran kérdezni is ! Lesz.
Most pedig jöjjön a mai napunk sztárja: a J/  részecske!
Egy csepp emberség Hallgasd a zenét, nézd a képeket!
A fordítás és a fiktív fordítás vizsgálata hermeneutikai szempontból
Gazdasági ismeretek.
Magasabbrendű idegtevékenység
Egy posztmodern regény: Ottlik Géza: Iskola a határon
Reformáció = Megújulás. Tegnap megértettük, hogy megújulni… csak szabadon lehet!
Konzultációs nap – Minőségfejlesztési Iroda szeptember 18. Fekete Krisztina Fókuszban a formahibák.
Az emberi magatartást kialakító tényezők
♫ Hangszóró szükséges ♫ Hangszóró szükséges Az oldalak kattintásra haladnak tovább. Copyright © 2008 Tommy's Window. All Rights Reserved David Brandt.
„Egészségedre” témahét. „Egészségedre” témahét „Egészségedre” témahét.
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
Boole-algebra (formális logika).
Lehet-e a 21. században családi szerepekről beszélni?
Merkúr.
Arany és Petőfi barátsága
A 4-6 évesek rajzfejlődése
A dinamika alapjai III. fejezet
Egészség Betegség.
Ányos István Pál Készítette: Horváth Vivien. Amiről szó lesz… Élete Művei Stílusa Gróf Zrínyi Miklósról című verse Utóélete.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Lelki egészségünk. Régóta tudjuk, hogy lelki fájdalmaink és titkaink magunkba temetése hosszú távon nem csupán boldogtalan személyiséggé tesz bennünket,
A kommunikáció tényezői
Az olvasóvá nevelés (tév)útjai Jó és rossz példák iskolákból, könyvtárakból Gombos Péter Kaposvári Egyetem április 28.
Személyiségteszt.
Saját magunkat mindig arról próbáljuk meggyőzni, hogy mennyivel boldogabb lesz az életünk majd, ha megházasodunk, megszületik az első gyermekünk, majd.
Vezető nélküli autók az utakon 2015-től? Számítógépes alapismeretek, első beadandó feladat.
Mit gondol, okoz-e jelentős hatáscsökkenést, ha kimarad néha a gyógyszer bevétele? (százalékos megoszlás)
A Temetés von Margitta. Egy nő pont elhagyta a kávézót, ahol ép az ebédszünetét tartotta, mikor meglátott a másik oldalon egy halottas menetet, amelyik.
Tűnődtem… " Kik az én számítógépes barátaim ? ".
PR public relations „Nyilvános kapcsolatok” A szervezetről felismerhető és hiteles arculatot alakítson ki a szervezet különböző célcsoportjaiban. Külső.
Dr. Tokics Imre: TANULMÁNYOK A JELENÉSEK KÖNYVÉRŐL TANULMÁNYOK A JELENÉSEK KÖNYVÉRŐL.
Oktatási tananyag a holokauszt téma tanításához
Gyakorló óra 5/12.
Tanórai szokásaim 5/14.
Milyen a Szellemi életünk?.  Erre megkérdezték: „És te milyen jelt mutatsz, hogy miután láttuk, higgyünk neked? Mit cselekszel? Atyáink a mannát ették.
Jézus és a tízparancsolat
Digitális világ Online márkaépítés Kereskedelmi márkák és Nem kereskedelmi márkák Az óra célja: megérteni, hogyan segítik a honlapok a márkák ismertségét.
Mely sorok hallatán szomorúság és csalódottság fogott el
Az okos vásárlás lehetőségei a Kaposvár Kincse példáján
Előadás másolata:

Örkény István és a groteszk

Egy rövid beszélgetés…. -De rég találkoztunk! Hogy vagytok? -Mi újság nálatok? -Milyen jól nézel ki? -Hát az iskola hogy megy?

Általában mit válaszolunk? Mit tud meg a kérdező ezekből a válaszokból? Téged idegesítenek az ilyen beszélgetések? Miért? Miért tesszük fel ezeket a kérdéseket?

Fejezd be a beszélgetést! -Jó napot! -Hogy van? - Köszönöm, jól. - És az egészsége hogy szolgál? - Nincs okom panaszra. ……. (Ha befejezted: TK: 100. o.2/b.)

Hogylétemről -Jó napot. -Hogy van? -Köszönöm, jól. -És az egészsége hogy szolgál? -Nincs okom panaszra. -De minek húzza azt a kötelet maga után? -Kötelet?-kérdeztem hátrapillantva.- Azok a beleim.

Groteszk képek

Arról, hogy mi a groteszk A példázat szerint mi a meghatározója a groteszk ábrázolásnak: a felvett nézőpont vagy a kiválasztott tárgy? Emeld ki azokat a részeket, ahol a szokatlan nézőpont nem csupán másképp mutatja, hanem meg is változtatja a látott dolgokat! Az írás második része egy temetést mutat be. Milyen ellentétes érzelmeket, minőségeket rendel egymáshoz a választott nézőpont?

Örkény István: Arról, hogy mi a groteszk- megoldások A, a felvett nézőpont B, „kapkodnak a szoknyájuk után” „Frissen csapolt sör” fordítva „ fölhulló hópelyhek”, „koporsót eltalálni mennyivel nehezebb” C, könnyek vihorászás szívettépő hang kuncogás Sír derűs lélek jajonganak mókás, káröröm

D, El lehet kerülni a képmutatást, a tettetett gyászt, a hazudott részvétet E, Az utolsó bekezdés

Milyen hamis érzelmeket, nem őszinte viselkedést lehet elkerülni a groteszk szemlélettel? Melyik rész szól arról, hogy a groteszk szemlélet nem gúnyolja az őszinte érzelmeket?

In memoriam dr. K.H.G. -Hölderlin nehéz olvasmány németek számára is, nagy költő, de kevéssé ismert. - Heine ismertség szempontjából olyan a németeknek, mint nekünk Petőfi, de zsidó származása egy időben tilos volt említeni is. Versei azonban mindig szerepeltek a német iskolai szöveggyűjteményekben, de a szerző neve nélkül. Schiller is nagyon népszerű alkotó. Nevével a németség szabadságvágya függ össze néhány nagyon ismert verse és drámája révén. Rilke majdnem kortárs, költő a szereplők számára, csak szűk, művelt körben ismert (Magyarországon hamar vált olvasottá).