Gondolatok a művészet rendszeréről

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hieroglifák.
Advertisements

A realizmus XIX. század második fele
LEONARDO DA VINCI - ARÁNYOK
A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
Az őskori vallás.
Történeti episztemológia
YES •A "progresszív" (haladó) kifejezést a mai napig használják olyan zenei törekvésekre, amelyek kísérleti módon, az adott műfaj megszokott, elfogadott.
Művészet By: Turi Krisztina.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
Szocializáció Fogalmak:
Kép - képsor A kép értelmezésének (dekódolásának) szintje: felismerés
Kultúra – nemzet – emlékezet
Vizuális kommunikáció bevezetés
Segédanyag a vizuális kultúra tanulásához Horák György
A művészetek születése Bevezetés az irodalomtörténetbe I.
Hagyományos és nem hagyományos dokumentumok a könyvtárban
Média és Gazdaság, ha a keresztény hit számít NymE-SEK, Szombathely, május 9. Dr. Németh Norbert.
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
A társadalomtudományi kutatás módszerei
A 19. századi líra átalakulása
Készítette: Szatmári Kinga
ŐSKOR MŰVÉSZETE 5.oszt. Nékám Róbertné.
A mai órán az őskor festészetével ismerkedünk meg!
A 2. ZH eredményei.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
„Sztárok” az irodalomban
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Az avantgárd művészeti irányzatok
Tanulási célú migráció a világban és itthon
Ajándékok és viszonzásuk
„Varázslatos természet” projekt
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia.
vizuális kommunikáció
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
a kifejező és az ábrázoló jelleg
A tér képi megjelenítése 2. rész Geometriai alapok
Színész Szerep Nézők  Színház lényege, ami nélkül, nincs színház  Nincs színház  Színész / szerep-be lépés,  Néző (közönség), több ember  Közös.
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
ISTEN IGÉJE ÉLETRE KEL. Mi is az a BIBLIODRÁMA? nincs definíció jellegű válasz „kísérleti spiritualitás” életre keltő, megelevenítő, játékban, testben.
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
Az öt érzék - öt kortárs művészeti alkotás a Ludwig Múzeumból - Korosztály: óvoda és alsó tagozat Műveltségi terület: Ember és természet, Művészetek Várjuk.
Méliusz Juhász Péter Megyei Könyvtár
FEKETE VALÉR (SIOR) PÁSZTORVÖLGYI ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM.
Az őskor művészete I.e. ~ – i.e Készítette: Ecseri István.
Hegel ( ) művészetfilozófiája
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Hagyományok, népművészet Magyarországon
Az öt érzék - öt kortárs művészeti alkotás a Ludwig Múzeumból - A diasor a Ludwig Múzeum Az öt érzék című múzeumpedagógiai foglalkozás előkészítéséhez.
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Művészetek Palotája. Budapest legfiatalabb többfunkciós kulturális létesítménye m²-t meghaladja az alapterülete.
Az őskor művészete Kr.e ig.
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
Médiagazdaságtan GSVMG11KNC /II. Alapfogalmak.
A MŰVÉSZET KEZDETEI Kr. e időszámításunk kezdetéig
Tehetséggondozás mozgóképkultúra és médiaismeret
Poltrona di Proust | 1978 Alessandro Mendini Fiktusz Lilla.
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
a kifejező és az ábrázoló jelleg
A stílus.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Ősi barlangrajzok.
Marx a versben – vers az órán
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Gondolatok a művészet rendszeréről Hogyan fogalmaznánk meg azt, hogy mi a művészet? Mit tartunk művészetnek? Mi az érték/ álérték? Művészet és ipar kapcsolata Alkotó művész/ előadó-művész Egyéni/ kollektív művészet

Mire való a művészet? Van-e célja? Hasznosság/ fölöslegesség kérdése Csak szórakoztat vagy egyéb célja is van? A vallásnak mi köze van a művészethez? A társadalomnak van-e köze a művészethez?

ŐSMŰVÉSZET Prehistorikus "történelem előtti" idő. I.e. 2500-ig. Történelmi háttér Írásos emlék nem lévén a ma élő természeti népek (törzsi szinten élők) felfogásából, életmódjukból következtethetünk az őskor emberének társadalmi életére.

La Roche Fées-i dolmen , Franciaország

Ülő nő. Töprengő férfiak Agyagszobrok

Spirális mintákkal festett edények, Ashmolean Museum, Oxford

Részlet az ún. bikák terméből, Lascaux-i barlang

Részlet a "bikák terméből", Lascaux-i barlang Dordogne megye, Franciaország

A művészetek érzéki jellege Látható vagy hallható formában fejezi ki tárgyát Külső/ belső érzékelés Kifejezés/befogadás

Az élmény Élményhiányennek kielégítése Az embernek lelki igényei is vannak Megismerő tevékenység is

Művészet és valóság A művészi alkotás világát el kell különíteni a valóság világától. A művész a saját szűrőjén keresztül emeli ki a valóság egyes darabjait, azonban ez nem feltétlenül azonos a VALÓSÁGGAL.  lásd: karikatúra A szépirodalmi szövegek, bár a valóság egy darabjáról szólnak, annak csak egy kiválasztott, fiktív részletét láttatják.

A szépirodalom Anyaga nem a festék, a (zenei)hang, a márvány, hanem maga a NYELV. Szóművészet/ nyelvművészet Fiktív világot teremt, ennek megfejtése a befogadóra hárul, azaz nő az olvasó (befogadó) szerepe.