Gondolatok a művészet rendszeréről Hogyan fogalmaznánk meg azt, hogy mi a művészet? Mit tartunk művészetnek? Mi az érték/ álérték? Művészet és ipar kapcsolata Alkotó művész/ előadó-művész Egyéni/ kollektív művészet
Mire való a művészet? Van-e célja? Hasznosság/ fölöslegesség kérdése Csak szórakoztat vagy egyéb célja is van? A vallásnak mi köze van a művészethez? A társadalomnak van-e köze a művészethez?
ŐSMŰVÉSZET Prehistorikus "történelem előtti" idő. I.e. 2500-ig. Történelmi háttér Írásos emlék nem lévén a ma élő természeti népek (törzsi szinten élők) felfogásából, életmódjukból következtethetünk az őskor emberének társadalmi életére.
La Roche Fées-i dolmen , Franciaország
Ülő nő. Töprengő férfiak Agyagszobrok
Spirális mintákkal festett edények, Ashmolean Museum, Oxford
Részlet az ún. bikák terméből, Lascaux-i barlang
Részlet a "bikák terméből", Lascaux-i barlang Dordogne megye, Franciaország
A művészetek érzéki jellege Látható vagy hallható formában fejezi ki tárgyát Külső/ belső érzékelés Kifejezés/befogadás
Az élmény Élményhiányennek kielégítése Az embernek lelki igényei is vannak Megismerő tevékenység is
Művészet és valóság A művészi alkotás világát el kell különíteni a valóság világától. A művész a saját szűrőjén keresztül emeli ki a valóság egyes darabjait, azonban ez nem feltétlenül azonos a VALÓSÁGGAL. lásd: karikatúra A szépirodalmi szövegek, bár a valóság egy darabjáról szólnak, annak csak egy kiválasztott, fiktív részletét láttatják.
A szépirodalom Anyaga nem a festék, a (zenei)hang, a márvány, hanem maga a NYELV. Szóművészet/ nyelvművészet Fiktív világot teremt, ennek megfejtése a befogadóra hárul, azaz nő az olvasó (befogadó) szerepe.