TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola
A tantárgy-orientált oktatás az idegen nyelv, mint tantárgy ismeretanyagának a helyi tanterv szerinti magasabb óraszámban és magasabb követelményekkel történő oktatását jelenti. A megnövelt nyelvtanítási-nyelvtanulási idő hozzájárul ahhoz, hogy a tanuló nyelvileg eljusson egy használható alapszintre.
A tantárgy-orientált nyelv oktatás célkitűzései: Lélektani célok: Kedvet ébreszteni a nyelvtanulás és más idegen kultúrák megismerése iránt Sikerélményhez juttatni a diákokat Az idegen nyelvek iránti motiváció kialakítása és fenntartása
Nyelvi célok: Tudatosodjon a tanulóban, hogy anyanyelvén kívül idegen nyelven is kifejezheti magát Megalapozni a későbbi nyelvtanulást: szóbeli kommunikatív, receptív készségek fejlesztése, továbbfejleszthető nyelvtanulási stratégiák kialakítása. A nyelvi készségek megfelelő szintű megalapozása, alkalmazása a második idegen nyelv-tanulásban önállóan.
A tanuló a mindennapi, gyakorlati nyelvhasználat szintjén legyen képes sikerrel kommunikálni írásban és szóban egyaránt A tanuló szerezzen alapos ismereteket a célnyelv országainak kultúrájáról, hagyományairól, mindennapi életéről és történelméről Az idegen nyelv tanulása segítse hozzá a tanulót más tárgyakkal kapcsolatos ismeretek megszerzésére (interdiszciplinaritás)
Az idegen nyelvet produktívan, változatos szókinccsel, sajátos nyelvi fordulatokkal használja Távlati cél nem a szabályok alkalmazása, hanem a spontán, anyanyelv-elsajátításhoz hasonló nyelvelsajátításra építkezve a kommunikatív kompetencia elérése az adott idegen nyelven.
8. osztály végére a tanulók nyelvtudása érje el a B1 szintet (Közös Európai Referenciakeret által meghatározott nyelvi szint). Ezen a szinten képes megérteni a mindennapi beszéd lényegét, képes interakcióban sikerrel részt venni ismereti körének megfelelő témákban
A tantárgy-orientált nyelvoktatás feladatai: a kommunikatív nyelvi kompetenciák körébe tartozó nyelvi, szociolingvisztikai és pragmatikai kompetenciák megalapozása és fejlesztése, ezen belül a lexikális, grammatikai, szemantikai, fonológiai, helyesírási és helyes kiejtési kompetenciák. Differenciált és kooperatív technikák alkalmazásával továbbfejleszthető nyelvtanulási stratégiák kialakítása, a tanulók személyiségének fejlesztése
Emelt óraszámmal az esélyegyenlőséget megteremtve biztosítani a kiemelkedő képességűek tehetséggondozását, a lassabban haladók számára pedig felzárkóztatást Projektmunkák Az élményszerű nyelvtanuláshoz elengedhetetlenül szükséges játékok, dalok, mozgásos tevékenységek változatos alkalmazása
A tanulási program általános követelményei A tanuló alkalmazza a nem verbális kommunikáció eszközeit megfelelő lexikai, nyelvi struktúrákkal képes legyen interakciókban sikerrel részt venni képes legyen elsajátítani a helyes kiejtés, hangsúly és intonáció használatát
tudja felismerni a beszélt, írott szöveg kommunikációs szándékait a beszélt és írott szöveg mondanivalóját, lényegét értse meg, illetve tudja a speciális információkat kigyűjteni (skimming, scanning) legyen tisztában az írásbeli közlésformák leggyakoribb formáival
Módszertani alapelvek Kommunikatív feladatrendszer Változatos módszertani munkaformák, tanulási technikák A tanuló- és tevékenységközpontú módszerek
Értékelés Formatív értékelés jutalomkártya, matrica Diagnosztikus értékelés fejlettségi szint, továbbhaladási ütem
Félévkor, év végén szöveges értékelés, szempontjai: Félévkor, év végén szöveges értékelés, szempontjai: Beszéd Szövegértés Nyelvtan Szókincs Memoriterek Órai aktivitás Fegyelem