PLATÓN Kakuk Ádám 12.D.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BEVEZETÉS A FILOZÓFIÁBA
Advertisements

Kondicionális Eddig: Boole-konnektívumok ( , ,  ) Ezek igazságkonnektívumok (truth-functional connectives) A megfelelő köznyelvi konnektívumok: nem.
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Matematika a filozófiában
Tudás, közösség, hatalom
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
2012.FEBRUÁR 20-MÁRCIUS 13. Deák Ferenc Általános Iskola, Iregszemcse felső tagozat.
Görög filozófia.
A szabadítás öröm-e? (az idősebb tékozló fiú) Lukács 15,25-32
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Kétértékűség és kontextusfüggőség Kijelentéseink igazak vagy hamisak (mindig az egyik és csak az egyik) Kijelentés: kijelentő mondat (tartalma), amivel.
Epikurosz élete és tanításai
Arisztotelész életútja.
Kutya nélkül élni lehet,de nem érdemes.
Matematika Eredete és története Kaszás Tamás.
Pitagorasz tétel és életútja.
A test-lélek probléma a filozófiában
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A klasszikus athéni filozófia (Kr. e. V. sz. vége - Kr. e. 322)
PLATÓN (Kr. e ).
A hellénizmus korának filozófiája (Kr. e Kr. u. 3. sz.)
F. Bacon ( ) és a modern tudományok alapvetése.
Kant és a transzcendentális filozófia
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Isten akarata-e, hogy megházasodjam? A házastárs kiválasztása.
ANTOINE DE SAINT- EXUPERY Gondolatok „A kis herceg” című könyvből.
Építészet.
Mikortól meddig; Voltam, Vagyok, Leszek?. ÉSZREVÉTLENÜL JELEN VOLTAM AZ ŐSEIMBEN MINDEN EMBERNEK VAN, VOLT, VAGY LESZ ANYJA. IGAZ EZ AZ ÁLLÍTÁS? TEGYÜK.
A mentor és a mentorált munkakapcsolatának bemutatása
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
Pedagógiai antropológia és etika
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
Nevelés az ókorban Egyiptom Róma Görögország.
Bevezetés a filozófiába
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
- Előkelő athéni családból származott - Fiatalként politizált, de csalódott a demokráciában, ezért a filozófia felé fordult, Szókratész tanítványa lett.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
2. A logika története Gregor Reisch  1503  Typus logice Premissae
Moritz Schlick: Pozitivizmus és realizmus
A logika története – mi a tárgya és hol kezdődik?
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
Antropológa IV. rész Az emberi ismeret. Az ismeret fontossága Van-e kapcsolat a külvilág és a gondolat közt? (Mátrix) Van-e lét, van-e igazság? - a lét.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
Arisztotelész I.e 384-i.e 322.
Az ókori Görögország Hellas
Püthagorasz ( ) Fizika és matematika Fizika és misztika
Pozitív gondolatok.
A kurzus anyaga: 12 válogatott szöveg a filozófia történetéből
Készítette:Kökényesi Márk.   Életének kezdete  Filozófiája  A tudományok felosztása  Etika és utópia  Képek Tartalomjegyzék.
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Milétoszi filozófusok
BEVEZETÉS A FILOZÓFIÁBA
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Filozófiatörténet előadások 1.
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
Máté András
Filozófiatörténet előadások 1I.
Csereklei Levente. Tartalomjegyzék Élete és tanulmányai Későbbi évei Tudományos eredményei Forrás.
Bevezetés az újkori filozófiába. Miért új korszak? -szabad városok -polgárság (pénz és tudás) -egyház- és tekintély- ellenesség - ész.
Aquinói Szent Tamás.
Milyen a Szellemi életünk?.  Erre megkérdezték: „És te milyen jelt mutatsz, hogy miután láttuk, higgyünk neked? Mit cselekszel? Atyáink a mannát ették.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
A fizika mint természettudomány
Az újkori bölcselet első jelentős képviselői: F. Bacon és Descartes
Platón Kr. e. 4. század első fele
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Előadás másolata:

PLATÓN Kakuk Ádám 12.D

Szókratész „tanítványa” (Kr. E. 424-347) Szókratész etikai racionalizmusát igyekszik metafizikailag, ismeretelméletileg, lélek(elme)filozófiailag megalapozni. Végső soron a Szókratészi etikának megfelelő politikai filozófiát is kidolgoz. Metafizikai elméletében a preszókratikus hagyományokat is folytatja. Dialógus formában ír: nem mindig biztos, hogy mi az ő álláspontja, bár általában ‘Szókratész’ mondja ki. Az első aki professzionálisan, más területektől elkülönítve, intézményes keretek közt (Akadémia) foglalkozik a filozófiával.

Platón (görögül: Πλάτων) (régiesen Plátó, eredetileg: Arisztoklész; Kr Platón (görögül: Πλάτων) (régiesen Plátó, eredetileg: Arisztoklész; Kr. e. 427, Athén vagy Aigina – Kr. e. 347), ókori görög filozófus, iskolaalapító. Hatása jelentős volt az ókori és a középkori filozófiára, művei manapság is viták és filozófiai vizsgálódások tárgyát képezik. Munkásságának nemcsak társadalomtudományi, hanem irodalmi értéke is nagy jelentőséggel bír.

Élete Athénban született Kr. e. 427/428-ban. Előkelő, régi családból származott: apja Ariszton, Kodrosz, az utolsó athéni király családjából származott, anyja Periktione, Szolón közeli rokona volt. Apját korán elveszthette, mert anyja még Platón gyermekkorában férjhez ment másodjára is, egy Pürilampész nevű emberhez.

Neve Görög szokás szerint Platón valószínűleg eleinte apai nagyapja után az Arisztoklész nevet viselte; később (Diogenész Laertiosz szerint Ariszton nevű testedző mesterétől [2]) kapta a Platón nevet, amely „széles vállút” jelent - ez abban a korban már rögzült személynév volt, így nem biztosan utal testi adottságra,[3] ugyanakkor Phleiuszi Timon a Szilloiban a legszélesebb hátúnak nevezte (platüsztatosz)

Milyen kérdések merülnek föl Szókratész etikai tanításával kapcsolatban? Ha az erény tudás, akkor hogyan lehetünk biztosak benne, hogy tudással (episztémé) van dolgunk, nem puszta vélekedéssel (doxa)? – Ismeretelmélet Mire irányul ez a tudás, a világ mely részére? – Metafizika Miért biztos, hogy a tudás irányítja cselekvéseinket, nem mondjuk az ösztönök? - Lélekfilozófia

Ismeretelmélet: Szókratész: az ismeretek benne rejlenek a lélekben – elő kell csalogatni. De ha már születéstől fogva így van, akkor az igaz ismeretek születésünk előtt kerültek a lélekbe. Vagyis a megismerés = visszaemlékezés. Részlegesen maradtak ismeretek lelkünkben, ezekre támaszkodva juthatunk tudáshoz. A megismerés nem az empirikus tapasztalatból származik. Legközelebbi rokona a matematikai tudás. Az empirikus tapasztalat egy folytonosan változó, ellentétekkel teli világot tár elénk (Hérakleitosz), amelyet megismerni nem lehet, mert nincs állandó lényege.

Lélekfilozófia: Milyen az a lélek, amely megfelel Szókratész etikai tanításának? A lélek hallhatatlan, különben nem tudna a születés előttre visszaemlékezni. Független a testtől. A lélek hallhatatlanságának bizonyításai: Nincsenek részei, tehát nem bomolhat föl (talán csak az értelmes lélekrészre áll). A lélek a mozgató. Ha keletkezne, akkor nem volna mozgató, ha elpusztulna, megállna a mozgás.

Etika és politika: A boldog élethez az erények egységére van szükség (Szókratész) Ezt az igazságosság teremti meg: amiként a lélekrészek közt az értelmesnek kell irányítania, éppígy az igazságos államban a filozófusoknak. Az állam vezetőinek hosszú tudományos képzésben kell részt venniük, és bonyolult kiválasztási folyamaton átesniük. Az elméleti tudás és a gyakorlati tudás tehát összekapcsolódik.

Platón filozófiáját alkotói tevékenységének három korszakában fejtette ki. Ez alapján osztályozzuk műveit is korai dialógusok (szókratikus korszak), középső dialógusok (formatan, politika) és a kései „nagy” dialógusokra.

A szókratikus korszakban Platón filozófiáját úgy értelmezhetjük, mint annak a keresése, hogy hogyan használjuk a szavakat az értelmes gondolkodás során. A szavak értelmes használata magában foglalja azt, hogy nézeteinket alávetjük mások kritikájának, ellenőrizzük az implikációkat, mindez pedig dialógust eredményez.

Platón korai dialógusainak egyik jellemzője egy állítás implikációinak a felvázolása azért, hogy leellenőrizhesse, vajon konzisztens-e önmagával és más állításokkal. Az a kérdés, hogy elfogadható-e egy állítás vagy sem, mindaddig nem válaszolható meg, amíg az állítás implikációit és kapcsolatait fel nem tártuk.

A középső dialógusaiban Platón rámutat néhány hiányosságra a hipotetikus és tagadó eljárásban, amelyet a korai dialógusokban Szókratész érvelési módszereként mutatott be. Platón rámutatott, hogy létezik olyan hipotetikus kiindulópont, amelyre intuitív bizonyosság és jó politika építhető. A késői dialógusok a szűkebb értelemben vett filozófia, a fogalmak elemzéséből áll.