M.SZÖGEDI ILDIKÓ PTE ETK adjunktus cím: 2008

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Első előadás.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Primer és szekunder kutatás
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
Humánkineziológia szak
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
A szocializmus Magyarországon szabadon választható tárgy SZOLNOKI FŐISKOLA 2010/2011-es tanév I. félév Levelező tagozat Társadalomtudományi Tanszék Dr.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Készítette: Tóth Enikő 11.A
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
A PSZICHOLÓGIA TÉMÁI, TÖRTÉNETE, NÉZŐPONTJAI, MÓDSZEREI
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Mivel foglalkozik a pszichológia?
A „közbülső változók” bevezetése
Behaviorizmus (előzmények)
PEDAGÓGIAI SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA (NMP_PS021K2)
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Kommunikáció az egyetemen c. konferencia ápr. 28.
A társadalomtudományi kutatás módszerei
A baloldali kék egyenesnek melyik a folytatása? Nézd különböző távolságokból!
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
Bevezetés a pszichológiába
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
A szociálpszichológia módszerei
III. Sz. Belgyógyászati Klinika
A CONTROLLING MINT INTERDISZCIPLINÁRIS TUDOMÁNY
A fordítás és a fiktív fordítás vizsgálata hermeneutikai szempontból
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
Olvasás írott szövegek - és jelképek, ábrák, képek, képsorok - megértésének, használatának és értékelésének képessége, annak érdekében, hogy az egyén képes.
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
Bevezetés a pszichológiába
Vezetés és kommunikáció
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
A PEDAGÓGIA ALPJAI.
NEVELÉSTÖRTÉNET.
NEVELÉSELMÉLET.
ANDRAGÓGIATÖRTÉNET.
A pszichológia módszerei
Az intelligencia körülhatárolása és mérése
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia mint tudomány
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
A PSZICHIÁTRIA ALAPVONALAI
Általános művészetpszichológia II. 2.rész
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
Kötelező irodalom Általános lélektan – IV. GONDOLKODÁS.
A... TANTÁRGY OKTATÁSA KÍSÉRLETI/PROJEKT FORMÁBAN Projekt/kísérlet konkrét címe Név | Tanár neve | Iskola.
Korai tehetségnevelés
A kriminálpszichológia
Pszichológiai Ismeretek
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
A Számvitel Didaktikája
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Magyarország gazdaság- és társadalomtörténete
Gének, környezet, viselkedés
Tantárgyi tematika Területi gazdaságtan Nyíregyházi Főiskola, 2007/2008. II. félév Filepné dr. Nagy Éva.
SZORONGÁS M.SZÖGEDI ILDIKÓ PTE ETK Az egészségi állapotot befolyásoló tényezők.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Pályaválasztási napok Pszichológia képzés Pálinkás Brigitta Károli Gáspár Református Egyetem.
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
egy kiváló tudós gazdag életművéről
Előadás másolata:

M.SZÖGEDI ILDIKÓ PTE ETK adjunktus E-mail cím: iszogedi@gmail.com 2008 PSZICHOLÓGIA – I.-II. M.SZÖGEDI ILDIKÓ PTE ETK adjunktus E-mail cím: iszogedi@gmail.com 2008

KÖVETELMÉNYEK Tantárgy jellege: kötelező Kredit érték: Vizsgakövetelmény: KOLLOKVIUM ESETTANULMÁNY- INTERJÚ, ELÉGEDETTSÉGI LIKERT-SKÁLA KÉSZÍTÉSE

BIBLIOGRÁFIA- I. Bernáth László -Révész György: A pszichológia alapjai, Tertia Kiadó,Bp.1994. Atkinson : Pszichológia, Osiris,Bp.1995. Ronald J. Comer: A lélek betegségei Osiris,Bp.2000. Döme László: Személyiségzavarok, Animula Kiadó, Bp.2000. Hebb : A pszichológia alapkérdései Gondolat kiadó,Bp.1975.

BIBLIOGRÁFIA – II. Horányi Özséb. (szerk.) Kommunikáció I.- II. kötet, General Press Kiadó, Bp.2004./Robinson,W.P.:A nyelv funkciói 255.o./ László János: -Nyelv és kommunikáció (Bernáth L. szerk.) A pszichológia alapjai, Tertia Kiadó,Bp.1994./269-278.o/ - László János-Buda Béla: Beszéd a szavak mögött, Tömegkommunikációs Kutatóközpont,Bp.1981. - László János: Szociálisreprezentáció-elmélet In: lászló J.: Társas tudás, elbeszélés, identitás, Scientia Humana/Kairosz,1999.(9-41.o.- 42-78.o. Narratív pszichológia) - Reboul,A.-Moeschler,J.: Grice öröksége és a kognitív pragmatika A társalgás cselei, Osiris, Bp.2000.(76-99.o.)

BIBLIOGRÁFIA- II. Pataki Ferenc: Csoportlélektan II. Gondolat, Bp.1980.(128-167.o.) Knapp, M.L.:A nem verbális kommunikáció, Kommunikáció II.48.o.(Horányi Ö.szerk) Cseh-Szombathy L.-Ferge Zs.: A strukturált megfigyelés. A szociológia felvétel módszerei,KJK.Bp.138-149.o.) Falus Iván - Ollé János:Statisztikai módszerek pedagógusok számára, OKKER kiadó,Bp.2000.(Kutatás-Spss módszer) Earl Babbie: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata, Balassi Kiadó,Bp.1998.

BIBLIOGRÁFIA – III. G.W. Alport: Az előítélet, Gondolat, Bp.1977. Mérei F.: Társ és csoport,Akadémia,Bp.1989. (45-49.o.)A pár és a csoport Lewin, K.:A mezőelmélet a társadalomtudományokban,Gondolat,1972. Lewin, k.: Csoportdinamika, KJK, 1975./A házassági konfliktus háttere 195-215.o. A jutalmazás és a büntetés pszichológiai helyzetei 348-407.o./ Sherif: Normaképződés csoportszituációban, Hunyady szerk.Szociálpszichológia,gondolat,Bp.1973. 233-250.o. Mead, G.H.:A pszichikum, az én és a társadalom,Gondolat,1973.173-286.o. Sherif:A vonatkoztatási csoport fogalma az emberi kapcsolatokban,200-209.o.Kelley:A vonatkoztatási csoportok két funkciója, Pataki F. szerk. CSL Gondolat,1980.

BIBLIOGRÁFIA - IV. László János: Az én, }ELŐADÁS László J.: Szerep és szerepelmélet }ELŐADÁS László J.: Szerepek és szerepkonfliktusok }ELŐADÁS Buda Béla: A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei Animula, Bp.1994. Mérei Ferenc: Közösségek rejtett hálózata, Osiris,Bp.1998. Michael W. Eysenck – Mark T. Keane: Kognitív Pszichológia, Nemzeti TK.Bp.2003. Pléh- Síklaki -Terestyéni: Nyelv-Kommunikáció-Cselekvés, Osiris,Bp.1997.

BIBLIOGRÁFIA – IV. Szabó Katalin: Kommunikáció felsőfokon, Kossuth Kiadó,Bp.2001. Béres István – Horányi Özséb: Társadalmi kommunikáció, Osiris,Bp.1999. Hewstone /Stroebe /Codol /Stephenson: Szociálpszichológia 21-55.o. 130-161.o.163-215.o.272-337.o.445-476.o. Don Richard Riso - Russ Hudson: Személyiségtípusok, Park Kiadó,Bp.1996. Buda Béla: Pszichoterápia, Akadémia Kiadó,Bp.2004. Fodor László:Bevezetés a pszichológiába, BGF főiskolai jegyzet,Bp.2002. Váriné Szilágyi Ibolya – Solymosi Zsuzsa: A siker lélektana, Hatodik Síp Alapítvány Új Mandátum Kiadó, Bp. 1999.

Mivel foglalkozik a pszichológia? Elnevezése: görög eredetű szó - psziché = lélek + logosz = tan PSZICHOLÓGIA-PSYCHOLOGY: A viselkedést és a mentális folyamatokat tanulmányozó tudomány. Pszichológia atyja: Wilhelm Wundt 1879.Lipcse Kisérleti pszichológiai laboratórium létrehozása

PSZICHOLÓGIA FELADATA Feltárja a lelki jelenségek kiváltó okait Lefolyásuk törvényszerűségeit Hatásukat az emberi cselekvésre

PSZICHOLÓGIA VIZSGÁLJA Az egyéni lelki megnyilvánulások szabályszerűségeit Egyén - indivídum fejlődését A társas helyzetben, és csoportban lezajló lelki történések hatásmechanizmusait

A PSZICHOLÓGIA KUTATJA A személyiség ( indivídum) szerveződését A személyiség fejlődését A viselkedés általános és egyéni jellemzőit, indítékait

A pszichológia tudományok felosztása TÁRGYUK SZERINT ( MIT? ) 1.EMBERLÉLEKTAN a/. Egyénlélektan (személyiségpszichológia) - normális jelenségek lélektana - kóros jelenségek lélektana b/. Társas lélektan (szociálpszichológia) 2.ÁLLATLÉLEKTAN

CÉLJUK SZERINT ( MIÉRT? ) 1/.ÁLTALÁNOS LÉLEKTAN 2/.ÖSSZEHASONLÍTÓ LÉLEKTAN a/. összehasonlító állatlélektan b/. differenciál –pszichológia és pszichodiagnosztika c/. fejlődéslélektan d/. nemek lélektana e/. etnopszichológia

A tevékenység jellege szerint (alkalmazási területek ) (HOGYAN? ) 1/.Pedagógiai pszichológia 2/.Orvosi lélektan: klinikai pszichológia, pszichoterápia 3/.Munkalélektan: Ipari -közlekedési-mezőgazdasági lélektan 4/.Reklámpszichológia 5/.Művészetpszichológia 6/.Sportpszichológia 7/.Kriminálpszichológia

A pszichológiai nézőpontok, irányzatok gyökerei Időszámításunk előtti IV. – V. század Görög filozófusok : Szókratész, Platón, Arisztotelész : „A lelki élet alapvető kérdéseire keresték a választ: Helyesen észlelik-e az emberek a világot? Az emberek alapvetően racionálisak vagy irracionálisak? Képesek vagyunk-e szabad választásra?”

Pszichológiai irányzatok XIX. század irányzata - introspekció A pszichológiában a kezdeti filozófiai kérdésfeltevés és a fiziológiai irányok átalakultak és elkülönültek biológiai és kognitív nézőpontokra. Introspekció: az egyén önmegfigyelése, saját észleletei, gondolatai és érzései természetének megfigyelését és rögzítését jelenti Pl. egy fényvillanás, színes fény közvetlen érzékleti benyomásának megjegyzését

MODERN NÉZŐPONTOK A PSZICHOLÓGIÁBAN BIOLÓGIAI NÉZŐPONT BEHAVIORISTA NÉZŐPONT KOGNITÍV NÉZŐPONT PSZICHOANALITIKUS NÉZŐPONT FENOMENOLÓGIAI NÉZŐPONT

Pszichológia kutatási módszerei Tudományos terminus: azt jelenti, hogy az adatgyűjtésre használt kutatási módszerek a/. Torzítatlanok, nem részesítenek előnyben egy hipotézist egy másikkal szemben b/. Objektívek, hogy a szakemberek megismételjék pl. a megfigyeléseket, és megkapják ua. azokat az eredményeket 1/.KUTATÁSI MÓDSZEREK -új eredmények feltárása 2/.VIZSGÁLATI MÓDSZEREK -már meglévő eredmények alkalmazása

A kutatás két alapvető módszere: a megfigyelés és a kisérleti módszer Jellemzői: Feltételeket a kisérlet vezető teremti meg Feltételeket variálják( független változó) és vizsgálják azok hatását a megfigyelt jelenségre (függő változó) Pl. alvás mennyisége (független változó)- tanulás (függő változó) Adatgyűjtés legmegbízhatóbb forrása Formái: laboratóriumi és természetes kisérlet, kontrollcsoport alkalmazása

Kisérlettervezés Kisérleti csoport -> kontrollcsoporttal Többváltozós kisérletek: MÉRÉS: állításainkat mennyiségi formában közöljük, tehát a változókhoz számokat rendelünk- ezt nevezzük mérésnek. A kisérletekben nem egyetlen személyen végzünk méréseket, hanem személyek egy mintáján. Az eredmény olyan számhalmaz, amelyet összegezni-értelmezni kell. Ezt segíti a statisztika. Leggyakoribb statisztikai fogalom az átlag, vagyis a számtani középérték. A próba azt jelzi, a megfigyelt különbség ténylegesen a független változó hatásának köszönhető, nem pedig a véletlen tényezők szerencsétlen egybeesésének.

Vizsgálati módszerek Intelligencia tesztek Formái: Intelligencia tesztek Speciális képesség – alkalmasság vizsgáló tesztek Projekciós tesztek

II.MEGFIGYELÉS MEGFIGYELÉS: Önmegfigyelés - introspekció Mások megfigyelése – extrospekció KÉRDŐÍVES ELJÁRÁSOK INTERJÚ ESETTANULMÁNYOK

MEGFIGYELÉS Interjúnál alkalmazott megfigyelési szempontok 1. Bőr reakciói -arcpír -vakarózás 2. A nyálkahártyák változásai -szájszárazság -nyelési kényszer -köhögési inger 3. Izzadás -hónalj -tenyér -arc, homlok 4. Szemtünetek -szempillacsapás gyakorisága, jellege -könnyelválasztás mértéke 5. Légzés -légzésfrekvencia fokozódása -légzés mélységének változása -légvétel folytonossága 6. Szívritmus -frekvencianövekedés -frekvenciacsökkenés

KÉRDŐÍVES ELJÁRÁSOK KIKÉRDEZÉS: SZÓBELI - ANAMNÉZIS - EXPLORÁCIÓ - SZABAD ASSZOCIÁCIÓ ÍRÁSBELI: NYÍLT ZÁRT SKÁLÁK

Tanárcentrikus - Hallgatócentrikus oktatás Diplomás ápoló IV Tanárcentrikus - Hallgatócentrikus oktatás Diplomás ápoló IV. (Finn-nappali) 2004. Likert-skála értéke 1-6

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!