SZEMÉLYEK SZABAD MOZGÁSA AZ EURÓPAI UNIÓBAN

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Előadó: Dr. TÖRÖK GYÖRGYI adószakértő
Advertisements

EU és Magyarország 7. előadás A magyar állampolgárok jogai az EU-ban.
TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁSA
Gazdasági alapszabadságok
2014 MUNKAJOGI ELŐADÁS.
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Inclusion Europe Respect - Solidarity - Inclusion Az ENSZ Fogyatékosügyi Konvenciója: Kihívások és szükség a változásokra Klaus Lachwitz.
EGYENLŐ BÁNÁSMÓD ELVE ÉS ÁLTALÁNOS DISZKRIMINÁCIÓTILALOM
APEH (új nevén a NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal) prezentáció
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
8. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Szabadka, november A CARTESIO-ÜGY: ITT A SZÉKHELY, HOL A SZÉKHELY? KLENANC Miklós (Szegedi.
A Kollektív szerződéskötés a reprezentatív szakszervezetek között
Munkavállalás az Európai Unióban
Egyenlő értékű munkáért egyenlő bér?
Az alapjogok védelme az Európai Unióban
EURÓPAJOG BELSŐ PIAC ALAPSZABADSÁGOK
Szabad mozgás az Európai Unióban. Az uniós polgárság Maastrichti Szerződés (1992/93) „Létrejön az uniós polgárság. Uniós polgár mindenki, aki valamely.
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
Nemzetközi Adózás a Gyakorlatban
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Megújulás és folytonosság a jogi személyek szabályozásában
Az európai közösségi jog általános rendszere szerinti elismerés Oktatási Hivatal Magyar Ekvivalencia és Információs Központ Budapest, november 10.
SZABÁLYSÉRTÉS DR SZALAI ERZSÉBET 2014.IV..
Bevezetés.
Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság
Kereskedelmi jog I. VII. Előadás Egyes társasági formák Az egyesülés.
Az orvos szabálysértési felelőssége
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
A JOGI SZEMÉLY ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
Nemzetiség A nemzetiség a természetes különbözőség egymást erősítő, szerves egységének része, vagy a gyűlöletkeltéssel szított megosztottság szétszakítottság.
A bevándorlási politika néhány kritikus pontja az Európai Unióban Szalayné Sándor Erzsébet PTE ÁJK november 5.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
Állampolgárság.
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
Polgári Légiközlekedési Hatóság
A nemzeti eljárásrend szabályozása -uniós kitekintés
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
Magyar Ekvivalencia és Információs Központ
Álláskeresőként történő nyilvántartás
A munkaviszony megszüntetése
„Határon innen és határon túl – integráció és migráció a Kárpát-medencében” A Szociális és Munkaügyi Minisztérium és a munkaerő-migráció Korózs Lajos államtitkár.
Az adatvédelem szabályozása
1. / Áttekintés ›Az EU természete ›Mikor lehetséges / alkalmas eszköz az EU jog? ›Az EU jogorvoslat keretei ›Tagállammal szembeni EU jogorvoslat ›Kötelezettségszegési.
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Külkereskedelem és EU jog Dr. Marosi Zoltán Rein és Társai Freshfields Bruckhaus Deringer Iroda október 18.
Bizonyítványok és oklevelek elismerése Magyarországon és külföldön, elsősorban az Európai Unióban Oktatási Hivatal Magyar Ekvivalencia és Információs Központ.
A szolgáltatási irányelv alkalmazásából nyíló lehetőségek a kkv-k számára A gazdasági élet stratégiái június 28. Külügyminisztérium.
Az Európai Unió gazdasági joga III. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Európai Uniós ismeretek A négy alapszabadság. Alapvető jogok az Európai Közösségben – a 4 alapszabadság EGK – cél: a tagállamok közös piacának kiépítése.
A közigazgatási eljárás II.
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
Az Európai Unió polgári eljárásjogának kialakulása, fejlődése Joghatósági szabályok az Európai Unióban Debrecen, november 16.
A munkaidő beosztása a 2003/88/EK irányelv tükrében
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD)
Polgári perjog előadás
A jogforrási rendszer II.
Kompetenciák 1. Joghatóság
Az uniós jog közvetlen alkalmazhatósága és közvetlen hatálya; az uniós jog és a magyar jog viszonya november 27.
Oktatási Hivatal Magyar Ekvivalencia és Információs Központ
Nemzetközi magánjog II.
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
Jogharmonizáció az Európai Unióban Dr
KÜLFÖLDI ELEM ESETÉN ALKALMAZANDÓ ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA NKE.
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

SZEMÉLYEK SZABAD MOZGÁSA AZ EURÓPAI UNIÓBAN Szalayné Sándor Erzsébet

EK / EU Az egyén jogi helyzete az EU-ban bonyolult képet mutat: Vonatkoznak rá a nemzeti jogrendszerek alapjogi rendelkezései – az EJEB-hez fordulás lehetőségével Egyenlő bánásmód elve és általános diszkrimináció tilalom az EKSzerződés szerint Vonatkoznak rá az EK/EU SZEMÉLYEK SZABAD MOZGÁSÁRA vonatkozó rendelkezései: - gazdaságilag aktív tevékenységet végzők - nem kereső tevékenységet folytatók Szalayné Sándor Erzsébet

Személyek szabad mozgása Gazdasági alapszabadság, amennyiben jövedelemszerzés céljából történik a másik tagállamban való tevékenység: - munkavállalás szabadsága - letelepedés szabadsága - szolgáltatás szabadsága (részletesen nem!!) Amennyiben nem kereső tevékenységről van szó más tagállamban: - uniós polgárság Szalayné Sándor Erzsébet

Személyek szabad mozgása Munkavállalás szabadsága: másik tagállamban „függő viszonyban” végzett munka Letelepedés szabadsága: természetes- vagy jogi személyek másik tagállamban tartósan önálló gazdasági tevékenységet folytatnak Szolgáltatások szabadsága: valamely tagállamban lakóhellyel vagy székhellyel rendelkező személyek egy másik tagállamban nyújthassanak szolgáltatást FŐ ELV: DISZKRIMINÁCIÓ TILALMA E JOGOK: NEM KORLÁTLANOK Szalayné Sándor Erzsébet

Munkavállalás szabadsága 1. EKSz 39. cikk értelmezése Mi akadályozhatja? Diszkrimináció más tagállamból érkezőkkel szemben Eltérő kötelezettségeket megállapító jogszabályok, adminisztratív intézkedések Társadalombiztosítási rendszerek közti koordináció-hiány Az EKSz és a másodlagos jogalkotás is ezen akadályok felszámolását célozza Szalayné Sándor Erzsébet

Munkavállalás szabadsága 2. A tilalom címzettjei: - az állam jogalkotó és végrehajtó központi szervei, a bíróságok, a regionális és helyi önkormányzatok (=közhatalmi szervek aktusai) - bármely olyan rendelkezést kibocsátó intézmény, ami a munkaviszonyt kollektív jelleggel szabályozza Szalayné Sándor Erzsébet

Munkavállalás szabadsága 3. Az EKSz 39. cikkének közvetlen hatálya van (Európai Bíróság): - vertikális (magánszemély – hatóság) - horizontális (magánszemélyek egymás között) Szalayné Sándor Erzsébet

Munkavállalás szabadsága 4. A diszkrimináció tilalma: Hasonló vagy összehasonlítható tényállásokat különbözőképpen, Különböző tényállásokat azonos módon kezelnek És ez objektív okokkal nem igazolható Szalayné Sándor Erzsébet

Munkavállalás szabadsága 5. A munkavállaló fogalma: a tényállásnak valamilyen módon több tagállamhoz kell kapcsolódnia Nincs egységes fogalom (más számára, utasítás alapján, díjazás ellenében) aszerint változik, hogy mely területen kerül alkalmazásra – nem jövedelemtől függ, a tevékenység jellege határozza meg A fogalom alá tartoznak a részmunkaidőben foglalkoztatottak, a gyakornokok, az álláskeresők is Szalayné Sándor Erzsébet

Munkavállalás szabadsága 6. EKSz 39. cikk Közvetlen hatály kérdése (Watson and Belmann) Munkavállaló fogalma (Ninni-Orasche, Lair) Határon átnyúló elem követelménye (Steen I.) Közszolgálatban való alkalmazás kérdése (Sotgiu, Lawrie-Blum) A személyi hatály kérdése - jogosultak köre (Ruhr, Humer, Clean Car Autoservice) - kötelezettek köre (Walrave, Angonese) Diszkrimináció tilalom – akadályozási tilalom (Casagrande, Bosman) Szalayné Sándor Erzsébet

Munkavállalás szabadsága 7. Kimentési okok: írott + íratlan Írott kimentési okok (EKSz 39. cikk (3) bek.): - közrend, közbiztonság, közegészség (Adoui,Bonsignore) Íratlan kimentési okok – a Cassis formula alapján ill. objektív okok miatt (O’Flynn) Szalayné Sándor Erzsébet

Munkavállalás szabadsága 8. Írott kimentési okok értelmezése(1): A fogalmakat az EKSz határozza meg, a Tanács 64/221/EGK irányelve állapítja meg azokat a feltételeket, amelyek alapján a tagállamok hivatkozhatnak rá E fogalmak országonként és korszakonként eltérő tartalommal bírhatnak, ezért a tagállamok mérlegelési szabadsággal bírnak – de csak a közösségi jog által körülhatároltan, a közösségi intézmények (EuBí) ellenőrzése alatt Szalayné Sándor Erzsébet

Munkavállalás szabadsága 9. Írott kimentési okok értelmezése(2): A kivételek alkalmazása nem szolgálhat gazdasági érdekeket Az intézkedést csak az érintett személyes magatartása alapján lehet foganatosítani A kimentési okra való hivatkozás a társadalom valamely alapvető érdekét sértő, tényleges és kellőképpen súlyos fenyegetés létét feltételezi (Sirdar) Arányosság elve!!!! Szalayné Sándor Erzsébet

SZEMÉLYEK GAZDASÁGI CÉLÚ MOZGÁSÁNAK MÁSIK FORMÁJA: LETELEPEDÉS SZABADSÁGA Szalayné Sándor Erzsébet

Letelepedés szabadsága 1. EKSz 43-48. cikk Letelepedés fogalma: - határozatlan ideig tartó, saját felelősségre végzett gazdasági tevékenység - saját államától eltérő területen - egy helyhez kötött létesítmény útján (fixed establishment, C-221/89 Factortame) Szalayné Sándor Erzsébet

Letelepedés szabadsága 2. Ismérvek: Mindenképpen jövedelem ellenében Tartós, stabil és folyamatos részvétel az adott tagállam gazdasági életében Önálló tevékenységet folytatók: - szabadfoglalkozásúak (orvos, ügyvéd, építész) - vállalkozók (természetes és jogi személyek) Szalayné Sándor Erzsébet

Letelepedés szabadsága 2. Határokon átlépő jelleg: Nem alkalmazható a kizárólag egy tagállamot érintő esetekre A másik tagállamban szerzett, a közösségi jog alapján elismert szakképesítésből adódó előnyöktől azonban az egyént a saját tagállamában nem lehet megfosztani (Angonese) A származás szerinti tagállam nem hátráltathatja saját polgárai v. a saját joga szerint bejegyzett társaságok más tagállam területén történő letelepedését Szalayné Sándor Erzsébet

Letelepedés szabadsága 3. Fajtái: Elsődleges letelepedés Másodlagos letelepedés Elsődleges letelepedés: - a társaság központi ügyintézési helyének és ellenőrzésének áttelepítése - a munkavállaló egy másik tagállam területén kíván önfoglalkoztatóként dolgozni Szalayné Sándor Erzsébet

Letelepedés szabadsága 4. Másodlagos letelepedés: képviselet, fiók- vagy leányvállalat létrehozása, másik tagállam területén társaság bejegyzésében való részvétel Több munkahely szerzése vagy fenntartása a tagállamok területén Társaság fogalma (EKSz 48. cikk) Szalayné Sándor Erzsébet

Letelepedés szabadsága 5/a. EKSz 48. cikk Minden társaság, amelynek létesítő okirat szerinti székhelye, központi ügyvezetése vagy üzleti tevékenységének fő helye a Közösség területén van, a letelepedés szabadsága tekintetében ugyanolyan bánásmódban részesül, mint azok a természetes személyek, akik a tagállamok állampolgárai. Szalayné Sándor Erzsébet

Letelepedés szabadsága 5/b. Társaság fogalma (EKSz 48. cikk): „ … a polgári vagy kereskedelmi jog alapján létrejött társaság, beleértve a szövetkezeteket és a közjog vagy a magánjog hatálya alá tartozó más jogi személyeket, kivéve a non-profit szervezeteket” Szalayné Sándor Erzsébet

Letelepedés szabadsága 5. Közvetlen hatály (EKSz 43. cikk) mindkét viszonylatban Közhatalom (EKSz 45. cikk) kérdése (official authority) - ebben a körben a letelepedés szabadságát nem kell alkalmazni - a kivételt azonban a közhatalom gyakorlását közvetlenül és specifikusan (esetileg is) magukban foglaló tevékenységekre kell korlátozni (Reyners) Szalayné Sándor Erzsébet

Letelepedés szabadsága 6. Kimentési lehetőségek - Írott okok: EKSz 46. cikk – közrend, közbiztonság és közegészség - Íratlan okok (Cassis-formula) - közös szabály: nem lehetnek diszkriminatívak, a közérdeket (general interest) szolgáló feltétlen követelményeknek kell lenniük (Gebhard) Arányosság elvének betartása!! Szalayné Sándor Erzsébet

Letelepedés szabadsága 7. Ingatlantulajdon szerzése (EKSz 44. cikk (2) bek. e. pont): más tagállamban történő föld és épülettulajdon szerzésének lehetősége – csak akkor korlátozható, ha a saját állampolgárra nézve is azonos a szabályozás Szalayné Sándor Erzsébet

Letelepedés szabadsága 8. Ügyvédi hivatás gyakorlása 98/5/EK irányelv Hazai szakmai cím használata mellett szabadon gyakorolhatja más tagállamban, bizonyos korlátozásokkal – ha saját országában már nyilvántartásba vették Integrálódhat a fogadó ország ügyvédei sorába – ez a megoldás azonban különbözeti vizsgákhoz ill. gyakorlathoz köthető Szalayné Sándor Erzsébet

A NEM KERESŐ TEVÉKENYSÉGET FOLYTATÓ SZEMÉLYEK SZABAD MOZGÁSÁNAK KERETEI AZ EURÓPAI UNIÓBAN Szalayné Sándor Erzsébet

A nem kereső tevékenységet folytató személyek szabad mozgása Uniós polgárság (Maastrichti Szerződés) - a nemzeti állampolgárságot kiegészíti - többletjogosítványokat biztosít Konkrét tartalma: - EU bármely tagállamában szabadon mozoghat, tartózkodhat, - helyhatósági és európai parlamenti választásokon részt vehet a tartózkodási helye szerinti tagállamban - diplomáciai és konzuli védelemben részesülhet harmadik államok területén - petíciót nyújthat be az Európai Parlamenthez illetve az ombudsmanhoz fordulhat Szalayné Sándor Erzsébet

A nem kereső tevékenységet folytató személyek szabad mozgása 2. Rövidebb idejű tartózkodás= 3 hónap - gyakorlatilag az utazás szabadsága - vásárolt termékek után „otthon” adómentesség: az adót a vásárlás helyén fizeti meg Hosszabb tartózkodás (3 hónapot meghaladó) engedélyhez kötött bizonyos feltételek teljesülése esetén Szalayné Sándor Erzsébet

A nem kereső tevékenységet folytató személyek szabad mozgása 3. Hosszabb idejű tartózkodás A Tanács három irányelvet fogadott el a tartózkodási engedélyek kiadásának feltételeiről: A tartózkodás jogának általános keretei (90/364/EGK) Az aktív tevékenységet befejezettek (nyugdíjasok: 90/365/EGK) Tanulás céljából más tagállamban lévő személyek (diákok: 90/366/EGK) Szalayné Sándor Erzsébet

Nem kereső tevékenységet folytató személyek szabad mozgása 4. A tartózkodás jogának általános keretei (90/364/EGK) Jogosult az a személy, aki megtakarítása, vagyona alapján igazolni tudja, hogy rendelkezik olyan anyagi fedezettel, hogy nem szorul rá a befogadó tagállam szociális segélyeire Szalayné Sándor Erzsébet

Nem kereső tevekénységet….. 5. Nyugdíjasok tartózkodásának feltételei (90/365/EGK) Amennyiben nyugdíjukból, egyéb igazolt forrásaikból származó jövedelmük akkora, hogy bizonyíthatóan nem kell a befogadó állam szociális segélyét igénybe venniük Szalayné Sándor Erzsébet

Nem kereső tevékenységet….. 6. Diákok tartózkodásának feltételei (90/366/EGK) A diákok szabadon választhatják meg oktatási intézményüket – de tartózkodási engedélyre van szükség Ez automatikusan megadható, ha: Felvételt nyertek, ill. beiratkoztak Rendelkeznek betegbiztosítással És a létfenntartáshoz szükséges anyagi eszközökkel Szalayné Sándor Erzsébet

KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET !! Szalayné Sándor Erzsébet