MARKETING KOMMUNIKÁCIÓ Tantárgyfelelős dr. Kisváradi György BGF KVIFK Kisváradi és Társa BT
EMBERI SZÜKSÉGLETEK KELETKEZÉSE Hiányérzet Export Szükséglet Termelés Kereslet Kínálat Import Vásárlóerő Raktár- készlet
KERESLET KíNÁLAT EGYENSÚLYA Mit jelent a kereslet-kínálat egyensúlya? cikkelemenként időben térben értékesítési feltételekben (ár, hitel, szolgáltatások)
Kötelezően elköltendő JÖVEDELEM MEGOSZLÁS JÖVEDELEM MEGOSZLÁSA: Kötelezően elköltendő jövedelemhányad Szabadon elkölthető jövedelemhányad
SZÜKSÉGLETKIELÉGíTÉSI RANGSOR P i a c- b e f o- l y á- s o- l á s R a n g s o r
MARKETING MARKETING ÉS A KÖRNYEZET VISZONYA Környezet VÁLLALKOZÁS
MARKETING A környezet elemei: hatósági +országos +helyi társadalmi gazdasági lakosság
Marketingkommunikáció PIACBEFOLYÁSOLÁS Marke-ting Kommu-nikáció Marketingkommunikáció
PIACBEFOLYÁSOLÁS Piacbefolyásolás: Kommunikatív Nem kommunikatív elemek reklám termék PR minőség PS mennyiség SP ár CI választék image csomagolás design szervíz, garancia értékesítési kondíciók védjegy
KOMMUNIKÁCIÓELMÉLET KOMMUNIKÁCIÓ FOGALMA: információ átadás (közlés) befolyásolás „Belefoglalunk minden olyan eljárást, amellyel az egyik emberi elme, a másikra hat” -Weaver (Shannon-Weaver: A kommunikáció matemetikai elmélete OMIKK 1986) Közösség egyén kapcsolata egyéni csoportos intézményes
KOMMUNIKÁCIÓELMÉLET KOMMUNIKÁCIÓ LÉNYEGE: KOMMUNIKÁCIÓ információ átadás közlés befolyásolás Kommunikáció formái: növényi állati emberi technikai előzők kombinációja
SZERVEZÉS-VEZETÉS CXXXIV. KOMMUNIKÁCIÓS MODELL: (SHANNON-WEAVER: IDÉZETT MŰ, MÓDOSíTVA) INFORMÁCIÓ FORRÁS RENDELTETÉSI HELY ADÓ CSATORNA VEVŐ ADOTT JEL VETT JEL KÜLSŐ ZAJ FORRÁS (CSATORNA ZAJA) ÜZENET ÜZENET BELSŐ ZAJ FORRÁS (ELTÉRŐ KÓDOK) VISSZACSATOLÁS
KOMMUNIKÁCIÓELMÉLET KOMMUNIKÁCIÓ = HíRKÖZLÉS HíRKÖZLŐRENDSZER SÉMÁJA: (Shannon-Waever: idézett mű) INFORMÁCIÓ FORRÁS RENDELTETÉSI HELY ADÓ VEVŐ ADOTT JEL VETT JEL ÜZENET ÜZENET ZAJ FORRÁS
KOMMUNIKÁCIÓELMÉLET A hírközlés hármas problémája: a.) milyen pontosan vihetők át a hírközlési szimbólumok? (technikai probléma) b.) az átvitt jelek mennyire pontosan hordozzák a kívánt jelentést (szemantikai probléma) c.) a vett jelentés milyen hatékonysággal váltja ki a kívánt hatást? (hatékonysági probléma) (Shannon-Waever: idézett mű)
Kommunikáció elemei: adó (forrás) üzenet kód csatorna befogadó (vevő, fogyasztó) hatás szándékos tényleges bumeráng
KOMMUNIKÁCIÓELMÉLET Zavarok a kommunikációban: külső zaj belső zaj
KOMMUNIKÁCIÓELMÉLET Információk fajtái: szemantikai esztétikai
KOMMUNIKÁCIÓELMÉLET Információ mértékegysége: általános a 2 kimenetes választás (10 kimenetes esemény nagyon ritka) (0-1, igen-nem kimenet)=1 egység (bit) (kettes alapú lg-sal mérjük) pl: 16 üzenet esetén, 16=24, azaz log2 16 = 4 bitnyi információ
KOMMUNIKÁCIÓELMÉLET KOMMUNIKÁCIÓ: Közösség egyén kapcsolata -egyéni (személyes), -csoportos, -intézményes (tömeg)
KOMMUNIKÁCIÓELMÉLET SZEMÉLYES KOMMUNIKÁCIÓ JELLEMZŐI: egyéni és társadalmi közvetlen kölcsönös viszony „ráhatás” (rokon- ellenszenv) egymás viselkedésének előrelátása több síkú +verbális +nonverbális VEVŐ ELADÓ KAPCSOLAT
KOMMUNIKÁCIÓELMÉLET CSOPORT KOMMUNIKÁCIÓ JELLEMZŐI: közvetlen több síkú (verbális, nonverbális) A CSOPORT JELLEMZŐI: jellemző a kommunikáció módja, csoportnormák viszonylag tartós egység közös célok, egyéni célok funkcionális egység alá- fölérendeltségi viszonyok értékekhez igazodnak csoportok egymás közötti kommunikációja
A kommunikáció célja a beállítottság megváltoztatása KOMMUNIKÁCIÓELMÉLET CSOPORT KOMMUNIKÁCIÓ JELLEMZŐI: REFERENCIA CSOPORT: amely csoport viselkedési normáit elfogadom, az a referencia csoportom A kommunikáció célja a beállítottság megváltoztatása
KOMMUNIKÁCIÓELMÉLET TÖMEGKOMMUNIKÁCIÓ JELLEMZŐI: MINDIG INTÉZMÉNYES KÖZVETETT (INDIREKT) „SZÉTSZÓRT” A KÖZÖNSÉGE EGYOLDALÚ KÉT LÉPCSŐS KOMMUNIKÁCIÓ
KOMMUNIKÁCIÓELMÉLET TÖMEGKOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI: MOZGÓSíTÁS AGITÁCIÓ VÉLEMÉNY FORMÁLÁS TÁJÉKOZTATÁS KRITIKA OKTATÁS NEVELÉS SZÓRAKOZTATÁS
KOMMUNIKÁCIÓELMÉLET KOMMUNIKÁCIÓ FAJTÁI (ÉRZÉKSZERVI HATÁS ALAPJÁN): VERBÁLIS (HALLÁS) NONVERBÁLIS(LÁTÁS, SZAGLÁS, TAPINTÁS, íZÉRZÉS)
KOMMUNIKÁCIÓELMÉLET VERBÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ: vokális kommunikáció (az üzenet tartalma) paranyelv (az üzenet közlésének formája) hangtulajdonságok hangbeli jellemzők hangbeli módositók hangbeli különállók Hangbeli tulajdonságok: -hangszín -hangterjedelem -e kettő kontrollja Hangbeli jellemzők: -nevetés, sírás, sóhajtás Hangbeli módosítók: -intenzitás, kiterjedés Hangbeli különállók: - „aha”, „öö”, „eh” , izé beépülő szünetek ( relatív, abszolút)
KOMMUNIKÁCIÓELMÉLET NONVERBÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ testi jellemzők kinezikus viselkedés térérzékelés (proxemika) környezeti tényezők testmozgás -emblémák -szemléltetők -érzelemmutatók -szabályozók készítmények
KOMMUNIKÁCIÓELMÉLET HATÁSVÁLTOZTATÁS MECHANIZMUSAI UTÁNZÁS AZONOSULÁS TANITÁS /TANULÁS/ UTASITÁS
KOMMUNIKÁCIÓELMÉLET KOMMUNIKÁCIÓ MEGJELENÉSI FORMÁI: AGITÁCIÓ PROPAGANDA MANIPULÁCIÓ
MARKETINGKOMMUNIKÁCIÓ IMAGE IMAGE jellemzői: Eredmény (nem tevékenység) jelleg Szubjektiv benyomás Független a vállalkozás nagyságától Minden(ki)ről alakul ki vélemény AZ IMAGE ..."/SZUBJEKTIV ÉRTÉKITÉLETEK ÖSSZESSÉGE, S MINT EREDMÉNY LEHET VALÓS, TORZ, ÉS A KETTŐ KEVERÉKE." Sándor Imre: Marketingkommunikáció KJK 1987/
MARKETINGKOMMUNIKÁCIÓ IMAGE IMAGE KETTŐS JELLEGE: OBJEKTIV SZUBJEKTIV
MARKETINGKMMUNIKÁCIÓ IMAGE IMAGE FAJTÁI: Gazdasági szféra szerint: vállalat termék védjegy
MARKETINGKOMMUNIKÁCIÓ IMAGE IMAGE FAJTÁINAK ÖSSZEHANGOLÁSA: vállalat termék védjegy
MARKETINGKMMUNIKÁCIÓ IMAGE IMAGE FAJTÁI: Kialakulás módja szerint: spontán tervszerű
MARKETINGKOMMUNIKÁCIÓ IMAGE IMAGE FAJTÁI: Idődimenzió szerint: előzetes /tény, current/ jövőbeli /kivánatos, wish/
MARKETINGKOMMUNIKÁCIÓ IMAGE IMAGE FAJTÁI: Kiinduló pont szerint: ön (tükör, self) külső (outside)
MARKETINGKOMMUNIKÁCIÓ IMAGE IMAGE KIALAKITÁS FOLYAMATA: JELENLEGI HELYZET ELEMZÉSE JÖVŐBELI ÁLLAPOT MEGHATÁROZÁSA
MARKETINGKOMMUNIKÁCIÓ IMAGE JELENLEGI HELYZET ELEMZÉSE: ÜZLETPOLITIKA, VÉDJEGYPOLITIKA KNOW-HOW, LICENSZ POLITIKA MŰSZAKI-TUDOMÁNYOS POTENCIÁL SZOCIÁLPOLITIKA VÁLLALATI MUNKASTILUS KOMMUNIKÁCIÓS TEVÉKENYSÉG VÁLLALAT NEVE, EMBLÉMÁJA
MARKETINGKOMMUNIKÁCIÓ IMAGE JÖVŐBELI HELYZET MEGHATÁROZÁSA: MINDEN TERÜLETRE KITERJED NEM VÁLTOZTATHATÓ RÖVID TÁVON ÖSSZEHANGOLT TEVÉKENYSÉG
MARKETINGKOMMUNIKÁCIÓ PUBLIC RELATIONS BIZALOM MEGSZERZÉSE BIZALOM MEGTARTÁSA KÖRNYEZETET VESZI CÉLBA A DÖNTÉSI HELYZETBEN LEVŐKET CÉLOZZA VÁLLALATVEZETÉSHEZ KAPCSOLÓDIK
MARKETINGKOMMUNIKÁCIÓ PUBLIC RELATIONS KÉTIRÁNYÚ TEVÉKENYSÉG: TÁJÉKOZTAT TÁJÉKOZÓDIK
MARKETINGKOMMUNIKÁCIÓ PUBLIC RELATIONS KÉT TERÜLETET ÖLEL FEL: KÜLSŐ PR BELSŐ PR KÜLSŐ PR BELSŐ PR
MARKETINGKOMMUNIKÁCIÓ PUBLIC RELATIONS ESZKÖZEI: BELSŐ PR: személyes: tárgyalás, utasitás, stb csoportos: brigád / műhely/ értekezlet tömegkomm: vállalati újság, stb.
MARKETINGKOMMUNIKÁCIÓ PUBLIC RELATIONS KÜLSŐ PR: Személyes: tárgyalás, stb Csoportos: szimpozium, szakmai kiállitás, stb Tömegkomm: sajtó, TV, rádió, stb
MARKETINGKOMMUNIKÁCIÓ PUBLIC RELATIONS PR ÉS A REKLÁM KAPCSOLATA: ELTÉRÉSEK: Más a cél Hosszabb távú Nincs eladási (közvetlen) szándéka Kétirányú tevékenység Két területet ölel fel Nagyobb igazságtartalom
MARKETINGKOMMUNIKÁCIÓ PUBLIC RELATIONS AZONOSSÁGOK: Marketingkommunikáció eszközei Eszközeik hasonlók (egyet kivéve)
SZPONZORÁLÁS I. MECENATURA SZPONZORÁLÁS SZPONZORÁLÁS FOGALMA: üzleti viszony együttműködés anyagi javak jogok, előnyök kölcsönös előnyök
SZPONZORÁLÁS II. TERÜLETEI: SPORT KULTÚRA OKTATÁS EGÉSZSÉGÜGY SZOCIÁLIS TERÜLETEK
SZPONZORÁLÁS III. CÉLJA: TERMÉK /CÉG, SZOLGÁLTATÁS/ BEVEZETÉSE TERMÉK ISMERTSÉGÉNEK NÖVELÉSE BIZALOM NÖVELÉSE 1:1 SZABÁLY HASONLÓ, MINT A REKLÁM, VAGY A PR HOSPITALITY=FOGADÁS AZ ESEMÉNYEN
SZPONZORÁLÁS IV. SZPONZOR FAJTÁK: NÉV SZPONZOR FŐ SZPONZOR MELLÉK SZPONZOR /ARANY, EZÜST, BRONZ TÁMOGATÓ/
SZPONZORÁLÁS V. HOGYAN SZPONZORÁLJUNK? SZPONZOR SZEREPE SZPONZORÁLT SZEREPE
SZPONZORÁLÁS VI. HOGYAN SZPONZORÁLJUNK /SZPONZOR/? ÜZLETPOLITIKAI CÉLKITŰZÉSEKBŐL KELL KIINDULNI MARKETINGSTRATÉGIAI MEGFONTOLÁSOK SZÁMITÁSBA VEENDŐ TERÜLETEK ELEMZÉSE KONKRÉT CÉLOK „KIJELÖLÉSE” KAPCSOLATFELVÉTEL ÁLLÁSPONTOK EGYEZTETÉSE MEGÁLLAPODÁS /SZERZŐDÉSKÖTÉS/ MEGJELENÉS AZ ESEMÉNYEN EREDMÉNYEK, KÖVETKEZTETÉSEK
SZEMÉLYES ELADÁS I. personal selling FOGALMA: eladó vevő személyes kommunikációja CÉLJA: INFORMÁLÁS MEGGYŐZÉS FORMÁI: SZÓBELI ÍRÁSBELI
SZEMÉLYES ELADÁS II. ELŐNYEI: GYORS, RUGALMAS REAKCIÓ KEVESEBB FELESLEGES ERŐFESZÍTÉS PRIMER INFORMÁCIÓK SZEREZHETŐK ALACSONY ESZKÖZIGÉNY TÖBBNYIRE AZONNAL REALIZÁLHATÓ EREDMÉNY
SZEMÉLYES ELADÁS III. HÁTRÁNYAI: MAGAS AZ EGY KONTAKTUSRA ESŐ KÖLTSÉG JÓL KÉPZETT ELADÓGÁRDA SZÜKSÉGES IDŐIGÉNYES A CÉLCSOPORT ELÉRÉSE
SZEMÉLYES ELADÁS IV. AZ „ELADÓ” SZEMÉLYISÉGE: SZAKTUDÁS EMPÁTIA KÉSZSÉG KAPCSOLATTEREMTŐ KÉSZSÉG MEGGYŐZŐ ÉRVELÉSI TECHNIKA MEGNYERŐ KÜLSŐ VÁLTOZÓ ELVÁRÁSOKNAK VALÓ MEGFELELÉS CÉGISMERET IDEGEN NYELVTUDÁS (HA KELL)
SZEMÉLYES ELADÁS V. A SIKERES ELADÁS NÉGY FÁZISA: SZÜKSÉGLET ELEMZÉS SZÜKSÉGLET TUDATOSÍTÁS SZÜKSÉGLET MEGOLDÁS SZÜKSÉGLET KIELÉGÍTÉS
DIREKT MARKETING I. KÖZVETLEN KAPCSOLAT: CÉG CÉG CÉG FOGYASZTÓ KÖZÖTT
DIREKT MARKETING II. KIALAKULÁSÁNAK OKAI: SOK A HASONLÓ TERMÉK TÚL SOK A HASONLÓ REKLÁM INDIVIDUALIZÁLÓDIK A PIAC HATALMAS TÖMEGŰ REKLÁM (ROMLÓ HATÁSFOK) HAGYOMÁNYOS MÉDIÁK NAGYON MEGDRÁGULTAK
DIREKT MARKETING III. AMBASSADOR MODELL: „NAGYKÖVETEK” TÖRZSVÁSÁRLÓK VISSZATÉRŐ VÁSÁRLÓK ELSŐ VÁSÁRLÓK, KIPRÓBÁLÓK ÉRDEKLŐDŐK ÉRDEKTELENEK, TÁJÉKOZATLANOK
DIREKT MARKETING IV. ESZKÖZEI: DIRECT MAIL TELEFONMARKETING TELETEXT TELEFAX E-MAIL INTERNET ÜGYFÉLKÁRTYÁK VEVŐKLUBOK
DIREKT MARKETING V. ÜGYFÉLKÁRTYÁK: HITELKÁRTYA ENGEDMÉNY KÁRTYA KLUBKÁRTYA
DIREKT MARKETING VI. KLUBOK: VIP KLUB FAN KLUB ELŐNYKLUBOK AJÁNLÓK KLUBJA ÉLETSTÍLUS KLUB
DIREKT MARKETING VII. CÍMLISTA VS. ADATBÁZIS ADATBÁZIS TARTALMA: DEMOGRÁFIAI ISMÉRVEK ÜGYFÉLTÖRTÉNETI ADATOK PSZICHIGRÁFIAI ISMÉRVEK TERMÉKADATOK MÉDIAINFORMÁCIÓK KÜLSŐ ADATFORRÁSOK
VÁSÁRLÁSÖSZTÖNZÉS I. SALES PROMOTION Az SP. fogalma: engedmények (különleges ajánlat) az ajánlat tudatosítása a fogyasztóban A vállalati üzletpolitika eszköze Koordinált piacbefolyásoló tevékenység
VÁSÁRLÁSÖSZTÖNZÉS II. SALES PROMOTION SP akció helyszíne szerint: kitelepüléses akció kitelepülés nélküli akció
VÁSÁRLÁSÖSZTÖNZÉS III. SALES PROMOTION SP akció lehet: árengedményes akció árengedmény nélküli akció
VÁSÁRLÁSÖSZTÖNZÉS IV. SALES PROMOTION Vásárlásösztönzés típusai: bemutatás (pl. áruminta) jutalom kedvezmény játék egyéb (kitelepüléses akciók)
VÁSÁRLÁSÖSZTÖNZÉS V. SALES PROMOTION Vásárlásösztönzés típusainak lélektani hatása: I. Bemutatás -az új termék megismerésének rizikóját csökkenti -értéknövelő szerepű (pl. kisebb csomagolás, kóstoló, stb) - egyet fizet kettőt kap - x %-os árengedmény játék egyéb (kitelepüléses akciók)
VÁSÁRLÁSÖSZTÖNZÉS VI. SALES PROMOTION Vásárlásösztönzés típusainak lélektani hatása: II. Jutalom -termék kelendőségének fokozása a cél -termék bevezetésénél is alkalmazható, bár ott nem jellemző -csökkenti az áru értékét (kelendőségét), ha nem megfelelő az ajándék)
VÁSÁRLÁSÖSZTÖNZÉS VII. SALES PROMOTION Vásárlásösztönzés típusainak lélektani hatása: III. Engedmény, kedvezmény - a forgalom növelése a cél - nem növeli a keresletet, csak előrehozza a vásárlásokat - a márkahűség ellen hat - csökkenti a áru értékét
VÁSÁRLÁSÖSZTÖNZÉS VIII. SALES PROMOTION Vásárlásösztönzés típusainak lélektani hatása: IV. Játék - a forgalom növelése a cél - a játék izgalma növeli a vásárlói kedvet gyűjtő akciók nyerési lehetőségek
VÁSÁRLÁSÖSZTÖNZÉS IX. SALES PROMOTION Vásárlásösztönzés típusainak lélektani hatása: V. Egyéb - a forgalom növelése a cél - több helyszínen történő árusítás pl. kitelepüléses akciók
VÁSÁRLÁSÖSZTÖNZÉS X. SALES PROMOTION Vásárlásösztönzés során figyelembe-veendő jogszabályok: - SzJA törvény - Szerencsejáték törvény
REKLÁM I. q A B t PIAC-KUTATÁS, REKLÁM, GYÁRTMÁNY- FEJLESZTÉS, PR, stb. A B F E N N T A R T Ó R E K L Á M/A/ t BEVEZETŐ REKLÁM/A/ BEVEZETŐ REKLÁM /B/
REKLÁM II. FOGALMA: GAZDASÁGI TEVÉKENYSÉG FORGALOM NÖVELÉS (ABSZOLÚT, RELATíV) ISMERTSÉG NÖVELÉS RÖVID TÁVÚ TEVÉKENYSÉG MŰVÉSZI TEVÉKENYSÉG
REKLÁM III. REKLÁM FUNKCIÓI: IGÉNYKELTŐ, SZÜKSÉGLETTEREMTŐ PIACTEREMTŐ PIACSTABILIZÁLÓ/ PIACBŐVíTŐ
REKLÁM IV. REKLÁM FEJLŐDÉSÉNEK OKAI: ÚJ TERMÉKEK MEGJELENÉSE KÖZVETVE KÖZVETLENÜL TERMELÉSI HÁTTÉR FEJLESZTÉS KÖZLEKEDÉS, SZÁLLÍTÁS FEJLŐDÉSE TÁVKÖZLÉS FEJLŐDÉSE REKLÁMESZKÖZÖK FEJLŐDÉSE
REKLÁM V. REKLÁM FAJTÁI: ALANYA SZERINT: EGYÉN (SZEMÉLYRE SZÓLÓ) CSOPORT, RÉTEG MINDENKINEK SZÓLÓ
REKLÁM VI. REKLÁM FAJTÁI: TÁRGYA SZERINT: TERMÉK SZOLGÁLTATÁS CÉG ESEMÉNY
REKLÁM VII. REKLÁM FAJTÁI: TERÜLETE SZERINT: HELYI ORSZÁGOS NEMZETKÖZI
REKLÁM VIII. REKLÁM FAJTÁI: CÉLJA SZERINT: BEVEZETŐ FENNTARTÓ BETERELŐ ÁTTERELŐ
REKLÁM IX. REKLÁM FAJTÁI: STILUSA SZERINT: RACIONÁLIS EMOCIONÁLIS
REKLÁM X. REKLÁM FAJTÁI: IDŐTARTAMA SZERINT: ESETI SZEZONÁLIS TARTAM
REKLÁM XI. REKLÁM FAJTÁI: REKLÁMOZTATÓ SZERINT: TERMELŐ (SZOLGÁLTATÓ) KERESKEDŐI
REKLÁM XII. REKLÁM FAJTÁI: TERÜLETE SZERINT: HELYI ORSZÁGOS NEMZETKÖZI
MARKETINGKOMMUNIKÁCIÓ VÉDJEGY I. FOGALMA: Minden grafikailag ábrázolható megjelölés, amely alkalmas arra, hogy valamely árut, vagy szolgáltatást megkülönböztessen mások áruitól, szolgáltatásaitól (1997. évi XI. törvény)
MARKETINGKOMMUNIKÁCIÓ VÉDJEGY II. MI LEHET VÉDJEGY? szó, szóösszetétel, szlogen, név betű szám ábra, kép sík, vagy térbeli alakzat (áru, csomagolás formája) szín, színösszetétel, fényjel, hologram hang az előbbiek kombinációja
MARKETINGKOMMUNIKÁCIÓ VÉDJEGY III. FOGALMA: vizuális megjelölés megkülönböztető jelleg kizárólagos rendelkezés utánzás kivédése
MARKETINGKOMMUNIKÁCIÓ VÉDJEGY IV. FUNKCIÓI: megkülönböztethetőség azonosíthatóság garanciális funkció (minőség) gazdasági verseny eszköze
MARKETINGKOMMUNIKÁCIÓ VÉDJEGY V. VÉDJEGY FAJTÁK: fő védjegy mellék védjegy defenzív védjegy tartalék védjegy