Kultúra és szabadidő Harmati Edina Campus-lét Konferencia, 2010. december 3.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Advertisements

Egymásért fordítsuk meg a napot!. Célok •a fogyatékos emberek elfogadottságának növelése érdekében: ▫integrált események szervezése, ▫a fogyatékos emberek.
Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Átjáró: szférák között - Kulturális antropológia és civil szervezetek. Alkalmazott antropológiai módszerek egy miskolci civil szervezet tevékenységében.
Társadalmi rétegződés, életmód, szabadidő
A szabadidő fogalma.
Kovács Klára Debreceni Egyetem Nevelés-és Művelődéstudományi Doktori Program november Kollektív traumák, határhelyzetek, természeti és társadalmi.
Adatok a romániai 1- és 2%-os kampányokról Határtalan Civil Nap, Budapest, május
A modern szabadidő gender-szempontú vizsgálata hallgatói mintában
Az identitás kifejeződése a debreceni egyetemisták csoportkultúráiban MSZT Konferencia, Balku Anett – Sőrés Anett.
Család.
Új Esély munkakonferencia október 13. Braun József.
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
Negyedik előadás Március 11
Népszerű kultúra és magaskultúra
Szocializáció Fogalmak:
Fesztiválozó egyetemisták Készítette: Buzinkay Nóra „Campus-lét” a Debreceni Egyetemen Műhelykonferencia
SZÉLSŐSÉGES POLITIKAI IFJÚSÁGI CSOPORTOK SZERVEZŐDÉSE ÉS ÉRTÉKVILÁGA. A szélsőjobboldali ideológia reprezentációja a debreceni egyetemisták körében Campus-lét.
F ORMÁLIS ÉS INFORMÁLIS CSOPORTOK A D EBRECENI E GYETEMEN Dusa Ágnes - Sőrés Anett DE Szociológia MA I. TERD-zárókonferencia május 14.
Debrecen május 29. Prof. Dr. Szabó Ildikó Szocializáció az egyetemi csoportok és csoportkultúrák világában Egyetemi élethelyzetek. Campus-lét a Debreceni.
Mc'Donalds egyetem – Az egyetemista lét, mint a tömegkultúra hordozója.
Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Sportoló csoportok a Debreceni Egyetemen.
Gondolatok a művészet rendszeréről
Szociális tanulás formái
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak Társadalmi problémák szociológiája Levelező.
Nemzetek közötti kommunikáció Bevezetés Kulcsszavak definiálása.
Információs társadalom és a társadalmi egyenlőtlenségek Tausz Katalin.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Kultúra „harmadfokon” A harmadfokú képzésben részt vevő hallgatók viszonya a kultúrához Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem VI.
A SZÉLSŐJOBBOLDALI IDEOLÓGIA REPREZENTÁCIÓJA A DEBRECENI EGYETEMISTÁK KÖRÉBEN Sőrés Anett Debreceni Egyetem, Szociológia MA II. Témavezető: Prof. Dr.
Küldő intézmény: Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar Véleménymegosztó szubkultúrák: EMO Készítette: Starcsevics Nikoletta Témavezető:
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
Társadalomtudományi Tanszék
A szocializáció zavarai, deviancia jelenségek
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
Mi jellemzi az egyetemisták mobiltelefon használati szokásait? H1: A fiúk többet kommunikálnak SMS-ben, mint a lányok. H2: A diákok szociodemográfiai.
1. A fogyasztói társadalmak átalakulása az utóbbi fél évszázadban.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Az erdélyi magyar fiatalok értékrendjének sajátosságai. Összehasonlító vizsgálat a román és a magyar fiatalok körében Veress Ilka Nemzeti Kisebbségkutató.
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
Művelődés-gazdaságtan
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Szabados Tímea és Wéber Andrea (EBH) október 26. Intézményekbe vetett bizalom és jogtudatosság a mai magyar társadalomban (Kutatási eredményeink.
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
A kriminálpszichológia
Pszichológiai Ismeretek
A gender-kutatások kritikai jellege Dr. Molnár László PhD egyetemi docens NYME FMK Tanárképző Intézet.
A deviancia értelmezési kerete
New View Beszámoló a tanárokkal történt interjúról.
„Reflektorfényben Te állsz”
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
A SZÉLSŐJOBBOLDALI EGYETEMISTÁK MINT VIRTUÁLIS CSOPORT Sőrés Anett Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29., DAB Székház.
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Faj, Nemzet, Etnikai csoport, Kisebbségek Tantárgyfelelős: Dr
Új Esély munkakonferencia Július 28. Zöld Kakas Líceum Braun József.
Társadalmi kiscsoportok, konformitás és deviancia
Az iskolai szervezet és fejlesztése
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE.
Az életszínvonal és a kereskedelem kapcsolata
Kultúra és kommunikáció
Előadás másolata:

Kultúra és szabadidő Harmati Edina Campus-lét Konferencia, december 3.

Az OTKA kutatás második munkacsoportja amellett, hogy az egyetemisták szakmai érdeklődését illetve elkötelezettségét kutatja, próbálja feltárni a különböző kulturális és szabadidő-tevékenységek, valamint eszmék, ideológiák mentén szerveződő csoportokat, illetve a kapcsolatrendszereket, a másik nemhez, a családhoz és a kortárs csoportokhoz való viszonyokat.

Mi a kultúra? A történelem folyamán megannyi definíciója született. Megkülönböztetünk egy tágabb és egy szűkebb értelmezést A kultúra szó említésekor az átlagos ember talán legelőször a művészi alkotásokat sorolná fel, mely a fogalom szűkebb értelmezését adja, „melynek középpontjában a művészetek, az ismeretek és a társadalom különböző csoportjainak mindennapi magatartása, életmódja, életének minősége áll.” (Vitányi, 1996.) A társadalomtudományok értelmezésében a fogalom sokkal szerteágazóbb, mint a hétköznapi emberek számára.

A kultúra tágabb értelmezése - A kultúra magába foglalja a tárgyakat, a normákat és az értékeket is - Sir Roy Shawt: „Ha bárki bármit tesz, az már kultúra” - Giddens: „A kultúra az emberi társadalmi együttélés legsajátosabb jellemzője” - Vitányi Iván: „A kultúra részben dolgokból (objektivációkból, értékekből), részben e dolgokkal kapcsolatos tevékenységekből (magatartásformákból, viselkedésmintákból) áll, mindig egyszerre mindkettőből.”

A kultúra-felfogás történelmi koronként más és más, horizontálisan (az idő mentén) és vertikálisan (az egyes társadalmi rétegek és csoportok mentén) is folyamatos változásban van. „A posztmodern felfogás szerint nincs (és soha nem is volt) egyetlen kultúra, csak különálló kultúrák vannak, amelyek voltaképpen szubkultúrák.” (Vitányi)

Szubkultúra-kutatások Rácz József elmélete: három fő hullám es évek, chicago-i iskola es évek, birminghami iskola 3. klubkultúrák

Az első hullám - Az 1950-es évekre tehető - A szubkultúra chicago-i modellje a fiatalkori bűnözést és a devianciát pszichológia jellemzőkre vezette vissza - Albert Cohen: az alsóbb társadalmi rétegek fiataljai egy idő után szembesülnek a felsőosztályhoz képest felmerülő saját hátrányukkal, s ez vezet a deviáns, bűnözői viselkedéshez

A második hullám - Az 1970-es évekre jellemző - A Stanley Cohenhez köthető szubkultúra-kutatás mérföldkőnek számított, hiszen ekkor már a stílusos, látványos ifjúsági csoportokat emelték ki - A jellemzők: öltözködés, a társadalom többségétől, a főáramlattól jól elkülöníthető kinézet és ízlés

Az irányvonalak és a Campus-lét kutatás A második hullám és az egyetemi ifjúság: - külső sajátosságok, megkülönböztető jelek - szakok és karok öltözködési stílusa A harmadik hullám és az egyetemi ifjúság: - zenei irányzatok így beemelhetjük a szabadidő ill. a szórakozás kérdését

Sólyom Andrea kutatása – Székelyudvarhely, és Városi ifjúság szubkultúrája - Vajon a szubkultúrákhoz tartozó fiatalok miként látják csoportjukat és a többi csoportot, ill. melyek a bekerülés motivációi? - Eredmény: - A másság kifejezése, a valahova tartozás igénye - A különböző szubkultúrához tartozó egyének és csoportok közötti viszonyt a zene vagy a hasonló tevékenység, a csoportközi viszonyok, s a város méretéből adódó helyi sajátosságok jelentették.

Miért fontosak az egyetemista ifjúság körében vizsgált szubkultúrák? - Albert Cohen elmélete: az egyén életében felmerülő problémák sok esetben csoportszintű megoldások által szűnnek meg „A teljesen elfogadható megoldás végső követelménye, hogy elfogadhatónak bizonyuljon azok számára, akiknek együttműködésétől függünk.” - Mit tesznek meg a fiatalok a csoport érdekében? - „A (hivatalos) ifjúsági kultúra és a szubkultúrák világa leképezi a társadalmi, kulturális egyenlőtlenségeket, sőt azok e közegben polarizáltabban is megjelennek.” (Rácz) - Felmerülő kérdés továbbá: kollektivizmus és ifjúsági deviancia - Szubkultúrák közötti vándorlás – ha igen, miért?

Magaskultúra vs. népszerű kultúra A két kultúra szemben áll-e egymással? Káros-e a tömegkultúra az emberekre? - „Föltehetőleg Löwenthal volt az első, aki módszeresen elemezte a tömegkultúra keletkezéstörténetét, s kimutatta, hogy a század folyamán az írni-olvasni tudás növekedésével, illetve az összes társadalmi javak termelésének és fogyasztásának kommercializálódásával születik meg az olcsó és egyre kisebb igényű kulturális tömegcikk.” (Józsa Péter) - „Nem hagyható figyelmen kívül, hogy a tömegkultúra – minden kritika ellenére – működik!... A kulturális anyag jelentős része nem csúcstermék, mivel az embereknek szükségük van puszta szórakozásra is.” (Józsa) - A személyiségre gyakorolt káros hatás nem minden esetben érvényesül, bár a tömegmédia rendelkezik romboló hatással. (Gans)

Az egyetemista lét és a szabadidő A kérdés tárgyalása fontos akkor, amikor a kultúráról beszélünk, hiszen a „szabadidő-kultúra a kultúra szerves részeként, a mindennapi kultúra építményébe belefoglalva megszabja a szabadidő felhasználásának főbb irányait.” (Fikász) Bocsi Veronika disszertációja – Zinnecker megállapítása: „A fiatalok életstílusában gyakran megfogható egyfajta „időpocsékolás”, amely azonban nem a produktivitás elutasítását jelenti, hanem a saját kultúra kialakításának eszközeként fogható fel.” Az egyetemisták képesek-e tartalmasan eltölteni a szabadidejüket? S mit értünk tartalmas szórakozás alatt?

Empirikus kutatás 6 fókuszcsoportos interjú valamint a Campus-lét hallgatói fórum alapján. Kérdések: - Kultúra fogalmának definiálása - Magaskultúra vs. tömegkultúra - Csoportkultúra és szubkultúra - Csoportkultúra – kollektív döntések? - Szabadidő és szórakozás – s van-e különbség?

Eredmények - 2 fókuszcsoport a tágabb értelmezést említette „A kultúra normák, értékek rendszere.” - 4 fókuszcsoport a szűkebb értelmezést - „A kultúra a társadalmi réteget fogja össze, meghatározza viselkedésüket, azonban minden ország más és más sajátossággal bír, más kultúra jellemzi őket.” A kultúra fogalmáról

Magaskultúra vs. népszerű kultúra Magaskultúra: - termékei: komolyzenei alkotások, képzőművészeti kiállítások - Egyfajta rangot tulajdonítottak neki, mely anyagi értékében is megjelenik - Jó anyagi feltételeket követel - A szépirodalom az, amely kevesebb anyagi befektetést igényel Népszerű kultúra: - nagy tömegekhez szól - televízió, mozi - nem hat negatívan - kellemes kikapcsolódás - a népszerű kultúra leginkább a fiatalabb (14-22) korosztályra káros pl. emo - a férfiak kezdik elveszíteni férfias jellegüket

Csoportkultúra és szubkultúra Ezek a csoportok valamelyest elkülönülnek a többségtől, s – ahogy az első fókuszcsoport fogalmazott – egymás mellett több szubkultúra és csoportkultúra létezhet, melyet a zenei irányzat, a vallott ideológiai és a képviselt eszmék mentén jól elhatárolhatóak. De nem feltétlenül a főárammal szemben működnek a szubkultúrák. Egyediség és másság jellemzi őket, de nem ellenséges vagy ellentétes viselkedés. A szubkultúra-kutatások második és harmadik hullámának jellemzői, azon eredményei igazolódtak be.

Szabadidő és szórakozás - Aktív (sport, horgászat) és passzív (televíziózás, alvás) - Az anyagi feltételek meghatározó jelentőségűek - Albérlet vs. kollégium vs. szülők lakása - A probléma: hogyan lehet a szabadidőre időt szakítani? - „Kocsmázni akkor megyek, ha beszélgetni szeretnék a többiekkel, diszkóba pedig akkor, ha táncolni szeretnék”. - A diszkó = hering party - A házibuli megszervezése bonyolult, néha megoldhatatlan A szórakozás, mint a csoportkultúra kialakulásának helyszíne: - „Régen nem voltam bulizós, de muszáj mostanában mennem azért, hogy a csoporttársak befogadjanak. Régen nem sokat ittam, mostanában sokszor részeg vagyok.” - „Ha valaki nem megy, akkor sok mindenből kimarad.”

Köszönöm a figyelmet!