Énfunkciók A személyiségnek, mint önszabályozó

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Tanfelügyelet – egységes külső értékelés
FÉSZEKRAKÓ és GÓLYAVÁRÓ CSOPORT
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
Család.
A turizmus rendszer környezete
Szervezetfejlesztés, vezetésfejlesztés
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Picasso: Festival Mondial HUNGART ©
Értékelés a pedagógiában
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
Mitől működik? Az optimális tanóra modellje A STEP 21 tanóra-diagnosztikai modell Szakmai információs nap a tanítási gyakorlatokról TÁMOP – 08/1/B
A személyiség.
A fogyasztói magatartás
Önismeret Horváth Renáta.
Szocializáció Fogalmak:
 L.U.N.A. - (Lét - Utak, Nevetés, Alkotás) Kommunikációs és önismereti komplex művészeti program drámacsoportja a Jóvá–Tett-Hely Közösségi Foglalkoztatójában.
A személyes kompetencia fejlődése és fejlesztése
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Gordon W. Allport vonáselmélete
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Alfred Adler individuálpszichológiája
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
A gondozás,nevelés egysége
Egy eklektikus szerző humanisztikus oldala
A lehetséges énképek.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Pedagógiai személyiségmodellek
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Gyakorlati tanácsok és módszerek a jogkövető magatartás kialakításában.
Egyéni döntések a szervezetben
HUMÁNKONTROLLING Készítette: Buránszki Szilvia – MRDA9O, KGKIEG I.ÉVF.
Ellenőrzés és értékelés az alsó tagozatos matematika oktatásában
Együtt egymásért és magunkért
A fejlesztő értékelés.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
AZ ISKOLA.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
A pszichikumról általában
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Éntudat – identitástudat - énkép
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
A kiinduló pont – a jövő egészségpolitikájának reális megközelítése Az egészségügy fenntartható fejődésének alap- feltétele, hogy összhangba kell hozni.
Pszichológiai Ismeretek
Ajánlás a nevelés és az oktatás újjáépítésére 2010.
A szarvasmarha értékmérő tulajdonságai
A NEVELÉS TERÜLETEI.
A szarvasmarha értékmérő tulajdonságai
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Út a sikeres tanuláshoz
Az iskolai szervezet és fejlesztése
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A szocializáció folyamata
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
Kakusziné Körtvélyesi Anikó
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Előadás másolata:

Énfunkciók A személyiségnek, mint önszabályozó rendszernek feltételezett középpontja a saját tudattal bíró „én”, amely nemcsak irányítja, elemzi, ellenőrzi és értékeli ön- magát, hanem reális képet is igyekszik kialakítani a személyiségről, sőt önmaga fejlesztésére is képes.

Az énfunkciók formái 1. Éntudat 2. Énkép 3. Én-ideál 4. Önellenőrzés (önkontroll) - önértékelés 5. Önnevelés

Éntudat környezetétől elhatárolni, személyiségének egységes és  = saját személyiség tudata – személyiségtudat;  az én előbb érzéki, majd tudati szinten válik külön a környezetétől, a környezetében élőktől;  segítségével képes az ember önmagát másoktól, egész környezetétől elhatárolni, személyiségének egységes és aktív jellegét átélni;  nem tévesztendő össze az öntudattal, amely nem más, mint a puszta létezés, a környezet történéseinek az áté- lése;  a szocializáció folyamatában, annak eredményeként – 2,5 – 3 éves kor körül – fokozatosan alakul ki, és mind- végig a szocializáció feltételeként funkcionál.

Énkép (1) szajelzései alapján önmagáról alkotott összképben ra-  azon személyiségvonásoknak az összessége, amelye- ket az egyén önmagának tulajdonít;  lényege a személyiség önismeretében, a környezet visz- szajelzései alapján önmagáról alkotott összképben ra- gadható meg;  fejlődésében meghatározó szerepe van az öntudat és az éntudat kialakulásának;  kialakulása hosszú fejlődés eredménye: „az én testem”- „én csinálom”- ”én tudom”-”én értékelem (önértékelés); az egyes életkori szakaszokban újabb és újabb minősé- gi változásokon megy át;  tudatos és tudattalan elemekből áll;

Énkép (2) tás; ció egészséges fejlődésének.  összetevői: testkép, szociális kép, önbecsülés, identi- tás;  az egyén valamennyi megnyilvánulását befolyásolja;  tárgyilagossága, stabilitása biztosítéka a többi énfunk- ció egészséges fejlődésének.

Én-ideál súlyzavart idézhetnek elő.  viszonyítási alap, ún. eszményi kép;  sikerre orientál;  közte és az énkép közötti konfliktusok átmeneti egyen- súlyzavart idézhetnek elő.

Önellenőrzés (önkontroll) - önértékelés (1)  egymást feltételező funkciók;  az önellenőrzés az egyéni megnyilvánulásokra, teljesít- ményekre, valamint különböző személyes tulajdonsá- gok alakulására történő tudatos odafigyelés, ezek folya- matos szembesítése a társadalmi elvárásokkal, a kör- zet visszajelzéseivel, illetve az én-ideállal;  az önértékelés pedig a fentiekben szerzett tapasztalatok kritikai önmegítélése;  mindkettő megfelelő működésének alapja a jó önisme- ret (a tárgyilagos énkép), de megbízható működésük vissza is hat ez utóbbi problémamentes fejlődésére;

Önellenőrzés (önkontroll) - önértékelés (2)  szerves tartozékai, előfeltételei a saját személyiség fej- lesztésének;  koordinált összműködésük eredményeképpen válik a személyiség önszabályozó rendszerré.

Önnevelés nevelési folyamat belső (intim) oldala;  a személyiségformálás egyik fontos komponense;  a személyiség társadalmi fejlődésének kiegészítője, a nevelési folyamat belső (intim) oldala;  önmagunkat nevelni azt jelenti, hogy éntudatunk révén részt veszünk saját személyiségünk formálásában;  önnevelésre a személyiség egyes szférái (a jellem és a különböző motívumok) különösen fogékonyak;  önneveléssel az ellenőrzési és értékelési funkciók haté- konysága tökéletesedik;  befolyást gyakorolhat más emberekre, közvetlenül pél- da formájában, közvetve pedig olyan erkölcsi légkör megteremtésével, amely arra ösztönöz, hogy ki-ki fele- lősebben viszonyuljon saját személyiségéhez.