Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak Összeállították: Ágoston Magdolna agoston@etszk.u-szeged.hu Skype: agomag Németh László enel@enternet.hu Skype:enel33
Az esszé helye, szerepe a szakmatanulási módszereken belül Az önálló megismerés eszköze, amely egyedi formában keresi az eredeti összefüggések láthatóvá tételével a szerző saját, autonóm látásmódjának megjelenítését Szakirodalmi fogalmazás; a tanuló értelmiségivé válása folyamatát meghatározó képességeinek, az önálló gondolkodásnak és a véleményalkotásnak fejlesztését szolgáló műfaj
Egy szakmai témáról szóló, a szerző saját látásmódját is kifejező, elemző leírás; tér, ahol a gondolat szabadsága szárnyalóan, és egyedien töltheti ki a rendelkezésére álló teret A megnyílás műfaja, ahol a tanuló belső gondolatai szentélyébe engedi belépni a tanárt, azt kérve Tőle, hogy csendben szemlélődően járja körül, értse meg a tanuló megosztott gondolatait
Egy olyan visszacsatolási forma, amely megmutatja a tanárnak és a tanulónak: hogyan halad a tanuló az ismeretszerzésben hogyan illeszti tapasztalataihoz, korábbi ismereteihez, értékrendjéhez a feltárt új tényeket hogyan teremt összefüggéseket a tények között önmaga számára egy adott témakörben s amelyhez kapcsolódva a tanár kifejti véleményét a tanuló haladásáról úgy, hogy követi annak gondolatmenetét, és saját, kapcsolódó reflexióival hozzájárul a tanuló fejlődéséhez
Tanulási teljesítmény értékelésre szolgáló olyan dokumentum, amelyről a tanár véleménye kifejtése mellett az adott képzési formának megfelelő értékelési rendszer szerint „osztályzatot” is ad
Az esszé javasolt szerkezete Fedőlap: a készítő neve; az esszé címe; a műfaj megjelölése; képző szervezet neve, székhelye; készítés dátuma; kurzus vagy tantárgy megnevezése; oktató neve. Bevezetés: a téma megnevezése, a szakirodalomból tudható tények rövid összefoglalása. A téma definiálása: a vizsgált téma, és kapcsolódása a szakterülethez, és az áttekintett irodalomhoz.
Tárgyalás: a téma tárgyalásának szempontjai a feldolgozott forrásokban, a szerzők által alkalmazott vizsgálati módszerek, vélekedéseik, valamint a készítő saját véleményének illesztése ezekhez a tényekhez. Összegzés: milyen új információhoz jutott a tanuló; a tanuló saját álláspontjának rövid összefoglalása Forrásjegyzék
Az esszéhez felhasználható források Tudományosan elfogadott, nyomtatott és digitalizált: Könyvek Tanulmányok Cikkek Szemléltetésre felhasználható illusztrációk: Fotók, képek, (szép)irodalmi idézetek,
A forrásjegyzék formai követelményei Forrásjegyzékben szükséges pontosan jelölni: A forrás címét A forrás kiadóját A forrás szerzőjét/szerzőit A kiadás évét e-források esetén feltalálási helyét, (letöltési) idejét is A forrásokat alfabetikus rendben kell megadni A szöveget másfeles sorközzel, 12-es betűnagysággal kell szerkeszteni