Szociális munka szakmai tudás és sztenderdizáció Ágoston Magdolna Skype: agomag Fotó: Börner Mónika 2006.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kozma Judit Bizonyíték-alapú szociális munka modell az oktatásban TÁMOP /2-C "Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században"
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
TÁJÉKOZTATÁS A SZAKMAI VIZSGARENDSZEREK KUTATÁSÁRÓL Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék Az FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági.
Projekt vezetés és kontroll – Mi történik a gépházban?
Szervezetfejlesztési Program
Mit tanítsunk? Változó szakmai kompetenciák, változó szakmai elvárások…. Magyarországi Szociális Szakemberek Képzéséért Egyesület ISKOLASZÖVETSÉG 2012.
Szociális munkások a közszférában március 27. Varga István főiskolai adjunktus Szociális munkások a közszférában március 27. Varga István főiskolai.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
Munkaterv Miért szükséges, mik az előnyei?
Szervezetfejlesztés, vezetésfejlesztés
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
A szociális szolgáltatások modernizációja Tereptanári műhely Miskolc, szeptember 28.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál.
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
1 Az „ÁROP A polgármesteri hivatalok szervezetfejlesztése pályázat” háttere „Helyi igényekre épülő szervezetfejlesztés a Zalakarosi Polgármesteri Hivatalban”
1. előadás.
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
6. előadás.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Településmarketing Értékaudit.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Egyéni döntések a szervezetben
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Ellenőrzés, visszacsatolás
Fogd A Kezem Alapítvány
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Resztoratív eljárások bevezetésének lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában “A harmonikus szabad életért” Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Negrea.
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Előtérbe kerül-e a természeti erőforrások fenntartható használata, vagy a gazdaság és a fogyasztás okozta környezetszennyezést minimalizálandó még ebben.
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
Az elméletek és a gyakorlat viszonya a szociális munkában Összeállította: Ágoston Magdolna Forrás: Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd,
A sztenderdizáció hátrányai a szociális munkában Összeállította: Ágoston Magdolna Skype: agomag.
Szupervízió formái (L. van Kessel)  - duális: vizor - vizand tapasztalati szupervízió- élő szupervízió  csoportos szupervízió: vizor – a vizand egy csoport.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
SOS Telefonos Lelkisegély Szolgálat I. Telefonos Nyílt Napok május 11.

A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 13.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Életen át tartó tanulás/ személyi fejlődés/ minőségirányítás Bevált gyakorlatok A szociális munkások/ szociálpedagógusok munkájában a bécsi.
A PROTOKOLLOK SZEREPE A PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLATI FELADATOK ELLÁTÁSÁNAK TÁMOGATÁSÁBAN (TÁMOP B) Szitó Imre fejlesztéskoordinátor, főmunkatárs EDUCATIO.
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
Hatékonyságnövelés, avagy: Buktatók és előnyök a társas praxisban 2014 PMK dr. Bába András – Polequi Bt.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar Kórházszövetség XXVII.
Munkatársak alkalmasságának vizsgálata „Szolgálni, mint a fény”
RÁCZ ANDREA DEBRECENI EGYETEM, SZOCIOLÓGIA ÉS SZOCIÁLPOLITIKA TANSZÉK Hatékonyságmérések a gyermekvédelmi szakellátásban.
Toborzás elvi és módszertani kérdései
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
A Gyulahús Kft. szerepe a projekt megvalósításban
TÁMOP /2-2F FVM Dunántúli Agrár-szakképző Központ
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Múzeumi gyűjtemények menedzsmentje, avagy a Spectrum Magyarországon
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Szociális munka szakmai tudás és sztenderdizáció Ágoston Magdolna Skype: agomag Fotó: Börner Mónika 2006

intézményesített/zárt szakértelem akadémikus tradíciók formális tudásúj struktúrák kialakításatudás és evidencia alapú szakmaiság létrehozott/ kifejlesztett tudás hagyományos tudás elemei elemei szakmai hagyományok:kontextuális és tapasztalati gyakorlati és tapasztalati kapcsolatok: orientáló tudás tudás reflektív/nyitott szakértelem /Lymbery összeállítása nyomán (2003, p. 112) Budai, 2007/

A menedzserizmus, mint a szabványosított hatékonyság jellemzői Racionalizál ” jó döntések jó élethez, a jó tervezés jó eredményekhez vezet” szabványosít, műveletekre, adott kompetenciákra bontja le a szakemberi feladatköröket és a folyamat megszervezésében az integráló-koordináló szerepköröket, a reguláló hatóerőt, a stratégiai tervező funkciókat az erőforrások allokálását folyamatosan magához vonja input-output mércéket, minőségi sztenderdeket szab meg, mér, ellenőriz, felügyel,

átláthatóságot teremt önmagának dominanciát biztosít a piaci befektetők és a politikai mező által befolyásolt térben a menedzserek egyre inkább kulcspozícióba kerülnek, autonómiát harcolnak ki, hogy mikor, hol, milyen arányban kell leépíteni, átstrukturálni, alvállalkozói szerződéseket kötni, bezárni, megszüntetni, elindítani projekteket, invesztálni…

A menedzserizmussal kapcsolatos félelmek professziók „szolgálata” átminősül a fogyasztó számára felkínált „szolgáltatássá” a technikai tudás és kompetenciarendszer hangsúlyozódik az etikai elemekkel szemben a szociális munkások helyettesíthetők lesznek olyan alacsonyabb képzettségű, nem szociális szakemberekkel kidolgozottabb praxismodelleket felváltja a szabványokra épülő vezérfonalak mechanikus alkalmazása, amihez sem képzett szakemberekre, sem árnyalt tudásokra nincs szükség

a kliensek személyessége, a szociális problémahelyzetek egyedisége veszik el típusokba, homogén ellátási csoportokba szortírozott klienseket, akik előre megszerkesztett programcsomagokat kapnak, és akiket egy „szociális problémamegoldó termelés” futószalagjára helyeznek

A sztenderdizáció fő területei-nyugati példák –minimum sztenderdek A gyakorlatának feltételei, a fizikai követelmények: épületek adottsága, helyiségek, eszközök és berendezések A szolgáltatásokban feladatot ellátók, képzettségi, továbbképzési követelményei, munkakörökhöz kapcsolva A munkatársak lelki egészségét védő minimumkövetelmények (szupervízió, az esetterhelés, adminisztráció aránya a napi munkában etc.)

A szolgáltatások demokratikus, stábszerű és szakmaközi munkáját megalapozó feltételek, a szakmai értékelés (evaluáció) feladatai A szakemberek etikai kötelezettsége: Etikai Kódex érvényesülésének feltételei, és megszegésének következményei Adatvédelem, és a kliens jogbiztonságát elősegítő feltételek

Tapasztalatok a menedzserizmus/sztenderdizáció működéséről - hátrányok A felügyeletet gyakorló (felső) vezetés vagy hatóság viszonyulása csak kezdetben változik, majd a formalizált hierarchiák visszarendeződnek. A vezetők ritkán tesznek fel kérdéseket, a demokratikus légkörű team munka változatlanul ritkaságnak számít. A ügyfél, igénybevevő-központú szolgáltatás jelszava csak a reform kezdetekor érvényesül a praxisban. A minőség fenntarthatósága adminisztratív kötelességekké silányul, a tartalma kiürül, csak egy bizonyítvány lesz a falon.

A vásárlói igények figyelembevétele (pld. a kínálat, a minőség): a kliens igénye ritkán találkozik a szolgáltatási lehetőségekkel a szociális intézményekben. Alacsony képzettségű munkatársak esetleg a képzettségüket, és tudásukat meghaladó feladatokat és felelősséget kapnak. A munkatársak, a kliensek és más érintettek beleszólása és részvétele a választhatóság lehetőségeinek és intézményes kínálatok kialakításába csak korlátozottan vagy egyáltalán nem érvényesül. A különböző reformpróbálkozások és modellkísérletek csak a szervezetek belső működésére figyelnek, és gyakran elfeledkeznek a külső környezet jellemzőiről. A változástatások mögül gyakran hiányzik a know- how és a tapasztalat

Tapasztalatok a menedzserizmus/sztenderdizáció működéséről - előnyök felszínre hozta a szociális munka céljainak és szándékainak újbóli áttekintését; kik is a szociális munkások és hogyan cselekedjenek Hangsúlyossá vált a minőségről folyó diskurzus: a kliensek közvetlen formálóivá válhattak a szolgáltatásoknak szociális intervenciók és segítő folyamatok teoretikus újragondolását, módszertani megújulását váltotta ki felhívta a figyelmet a segítő beavatkozások rejtett kontrolljaira

a szociális szakmával szembeni homályos elvárások letisztultabbakká váltak: a szociális munka, a szociális szolgáltatások nem mindenhatók és nem lehetnek egyedül felelősek a szociális problémák megoldásáért menedzserizmus szemléleti alapját meghatározó környezet fontossága ismét ráirányította a figyelmet a közösségi szolgáltatásokra, és az inteprofesszionális szemlélet és gyakorlat kialakításának fontosságára

A sztenderdek sorsa a kis magyar abszurdban-saját víziók A sztenderdek feleslegessé tehetik a magasan képzett szakembereket, helyettük munkaerőpiacról kiszorult „joli-jokereket” alkalmaznak A „jolik” mechanikusan alkalmazzák majd a sztenderdeket, a klienselégedettség tovább csökken Többen bizonyítva látják majd: nincs szociális munka ezért képzés sem kell A „kiemelt ellenőrzési projekt” és helyi képviselői majd elégedetten ellenőriznek és minősítenek A fenntartók újabb költségtakarékossági kaput találnak, a helyett, hogy minőséget fejlesztenének

Szakmai sztenderdek és képzési sztenderdek Szakmai sztenderd: kiindulópont? Szakmai kompetencia fogalmak és sztenderdek Szakmai sztenderből képzési sztenderd: nemzetközi, hazai Képzési sztenderdek: elvek, stratégiák, módszerek Képzési sztenderdek: mi mérhető, és hogyan?