Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember 13. 1. Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tökéletes verseny Közgazdaságtan 10. hét.
Advertisements

Kereslet rugalmassága
Makroökonómia gyakorlat
Mikroökonómia szeminárium 4. Termelés elmélet
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
Mikröokonómia 1. konzultáció
Közgazdaságtan 5. hét.
Birkás György Makroökonómia 1. előadás Birkás György
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Vállalat kínálati magatartása
Agrárgazdaságtan II. Előadás
Fogalma, összefüggések
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
REP – 3. kurzus.
A fogyasztói döntések elmélete
A félév programja Dátum Témakör Előadó február 6.
A kurzus programja Dátum Témakör ELŐVIZSGA szeptember 15.
Matematika a közgazdaságtanban
EGYENSÚLYI MODELLEK Előadás 4.
8. hét: Rövid táv IS-görbe
Makroökonómia I.2006/2007. tanév, 2. félév 8. előadás 1/11 DátumTémakörElőadó február 6.Bevezetés – A makroökonómia tudománya Fenyővári Zsolt február 13.A.
Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
BEVEZETÉS A KÖZGAZDASÁGTANBA I.
Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás 1 Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás 1 DátumTémakör szeptember.
1 Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 6. előadás 1 DátumTémakör szeptember 11.Bevezetés – a kurzus programjának és követelményeinek ismertetése.
A kurzus programja Dátum Témakör december Piaci elégtelenségek
A ppt fájlokat a GTK honlapján…
Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 1. előadás 1 BEVEZETÉS A KÖZGAZDASÁGTANBA Előadás: szerda óra, Laky Dezső terem (GO3) Előadó:
Makroökonómia I.2006/2007. tanév, 2. félév 1. előadás 1 A kurzus programja előadás: kedd 14-16, TIK nagyelőadó előadók:Czagány László, docens –
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 9. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
A félév programja: Dátum Témakör Előadó február 6.
BEVEZETÉS A KÖZGAZDASÁGTANBA II.
Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 1. előadás 1 DátumTémakör szeptember 11.Bevezetés – a kurzus programjának és követelményeinek ismertetése.
A kurzus programja Dátum Témakör ELŐVIZSGA szeptember 15.
A kurzus programja Dátum Témakör november 17.
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 10. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
A kurzus programja Dátum Témakör november 10.
Piaci kereslet és kínálat
Egy termék piaci kereslete azt fejezi ki, hogy a vásárlók összessége
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
FOGYASZTÓI MAGATARTÁS
A közömbösségi görbék rendszere
A költségvetési egyenes. A költségvetési egyenes Azon jószágkombinációk összessége, amelyeket a fogyasztó adott pénzjövedelméből megvásárolhat annak teljes.
A fogyasztó optimális választása
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
2008 február 26.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2008 január ● Módszertan Módszertan ● 15+ célcsoport  15+ célcsoport 
Egy termék piaci kereslete azt fejezi ki, hogy a vásárlók összessége
Költségek, költségfüggvények
Közgazdaságtan 4..
MAKROÖKONOMIA Előadás Szabó Richard BMF KKGK VSZI
Kereslet, kínálat, ármechanizmus, fogyasztói-, és termelői többlet
Kereslet-rugalmassági számítások
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
Családbarát szolgáltatások Tényleg jó üzlet? december 2.
MIKROÖKONOMIA Előadás Szabó Richard BMF KKGK VSZI
MIKROÖKONÓMIA 2007/2008 I. félév. „Egész életünkben – a bölcsőtől a sírig, s még azon túl is – a közgazdaságtan könyörtelen igazságaiba ütközünk. Mint.
FOGYASZTÓI MAGATARTÁS ÉS A KERESLET. A fogyasztó és a háztartás  Minden piaci ügylethez két fél: egy vevő és egy eladó szükséges.  Az eladók termelők.
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie Mikroökonómia Dr. Karajz Sándor Gazdaságelméleti Intézet Miskolci.
BME Üzleti gazdaságtan Andor György. BME Ismétlés ›1 Gazdaságpszichológiai alapok – motiváció, drive, homo oeconomicus –1.1 Motiváció, szükséglet és hasznosság.
Üzleti gazdaságtan Andor György.
Üzleti gazdaságtan Andor György.
A. melléklet: Mikroökonómiai alapok
Piac, rugalmasság, egyensúly, adók hatása
KÖZGAZDASÁGTAN: Mikro- és makroökonómia BMEGT30A001
Makroökonómia 11. szeminárium Az IS-LM-modell
A kereskedelem fogalma, szerepe a gazdaságban
A kereslet.
Előadás másolata:

Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai szeptember A fogyasztói viselkedés mikroökonómiája szeptember A termelés mikroökonómiája, a vállalat viselkedése október Piaci elégtelenségek október A makroökonómia alapjai. A gazdasági tevékenység mérése október A nemzeti jövedelem meghatározása október Gazdaságpolitika I. A fiskális politika november Gazdaságpolitika II. A monetáris politika november Kínálatoldali közgazdaságtan november Nemzetközi kereskedelem november Árfolyampolitika december Esettanulmány  a magyar gazdaság aktuális kérdései december 13. ELŐVIZSGA

Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 2 Az előadás felépítése 1.A kereslet 2.A fogyasztói optimalizáció 3.A kereslet rugalmassága 4.Egyéni és piaci kereslet 5.Extern hatások a fogyasztásban

Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 3 1. A kereslet  A kereslet fogalmáról  A teljes keresleti függvény  Parciális keresleti függvények Kereslet:Javak meghatározott mennyisége iránti vásárlási szándék. A közgazdaságtanban: Kereslet:Függvényszerű kapcsolat… szükségletfizetőképes szükségletkereslet

Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 4  A teljes keresleti függvény A vizsgált jószág keresletét befolyásoló összes tényező és a jószágból keresett mennyiség függvényszerű kapcsolata. Q X = f(P X, I, P Y, P Z, … Z 1, Z 2, …Z n )  Parciális keresleti függvények Egyetlen magyarázó változó hatását vizsgáljuk a többi változatlansága mellett. P QQQXQX I PYPY

Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 5 2. A fogyasztói optimalizáció  A fogyasztói döntés tényezői  A közömbösségi görbék  A költségvetési korlát  Az optimális jószágkombináció A fogyasztói döntés tényezői Külső tényezők árak jövedelem Belső tényezők szükségletek preferenciák

Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 6  A közömbösségi görbék Y X  A U0U0 U1U1 U2U2 U3U3 Az azonos megelégedettségi szintet képviselő jószágkosarak halmaza közömbösségi görbe:

Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 7  A költségvetési korlát Y X   A B Költségvetési halmaz Költségvetési egyenes (korlát) I/PYI/PY I/PXI/PX Költségvetési korlát: A jövedelem teljes elköltése mellett megvásárolható jószágkosarak halmaza

Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 8 Y X U0U0 U1U1 U2U2 U3U3  Az optimális jószágkombináció I  Optimális jószágkosár

Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 9 3. A kereslet rugalmassága  A kereslet rugalmasságának fogalma  A kereslet árrugalmassága  A kereslet jövedelemrugalmassága  A kereslet keresztár-rugalmassága A kereslet rugalmassága: Megmutatja, hány százalékkal változik a keresett mennyiség valamely magyará- zó változó egy százalékos változásának hatására. Képletben:

Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 10  A kereslet árrugalmassága A kereslet árrugalmassága:Megmutatja, hány százalékkal változik a keresett mennyiség az ár egy százalé- kos változásának hatására. Képletben: Az árrugalmasság értékei E P < 0 normális árhatás E P = 0 tökéletes rugalmatlanság E P > 0 paradox árhatás pl.Giffen-javak

Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 11  A kereslet jövedelemrugalmassága A kereslet jövedelemrugalmassága: Megmutatja, hány százalékkal változik a keresett mennyiség a fogyasztó jöve- delmének egy százalékos változása hatá-sára. Képletben: A jövedelemrugalmasság értékei E I > 0 normál hatás E I = 0 tökéletes jövedelem- rugalmatlanság E I < 0 „inferior” jószág

Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 12  A kereslet keresztár-rugalmassága A kereslet keresztár- rugalmassága: Megmutatja, hány százalékkal változik egy jószág keresett mennyisége egy másik jószág árának egy százalékos változása hatására. Képletben: A keresztár-rugalmasság értékei E X,Y < 0 kiegészítő javak E X,Y = 0 semleges javak E X,Y > 0 helyettesítő javak

Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás Egyéni és piaci kereslet Egyéni kereslet:Egy fogyasztó által keresett mennyiség az ár függvényében Piaci kereslet:Az összes fogyasztó által keresett mennyi- ség az ár függvényében d1d1 d2d2 d3d3 D P Q A piaci keresleti függvény az egyéni keresletek horizontális aggregátuma

Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás Extern hatások a fogyasztásban  Az externalitás fogalma, szerepe a fogyasztásban  A minőségi hatás  A presztízshatás és a nyájhatás  A Giffen-javak Externália: (külső gazdasági hatás) Ha egy gazdasági tranzakció hatással van olyan szereplő(k)re, aki(k) a tranzakcióban nem vett(ek) részt. Externália: (a fogyasztás során) Ha a keresletet magyarázó változók egyi- kének módosulása befolyással van más magyarázó változók alakulására.

Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 15  Minőségi hatás A fogyasztó az árból következtet a termék minőségére. Kérdés: Ésszerű viselkedés-e?  Presztízshatás és nyájhatás Presztízshatás: Ha mások veszik, ő mérsékli a keresletét. Nyájhatás: Ha mások veszik, ő növeli a keresletét.  Giffen-javak Alapvető fontosságú, nagy jöve- delemhányadot lekötő jószág ese- tében növekvő árra növekvő kere- sett mennyiséggel reagál a fo- gyasztó P Q d

Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 16 Jó éjszakát!