A természettudományos és a matematikai ismeretek alapozása konstruálással, kísérletezéssel, modellezéssel Dr. Hegedűs.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Leonardo da Vinci mobilitás 2012 Hungarian Deutsch Mobility
Advertisements

Matematika kompetencia
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
„Ezt egy életen át kell játszani”
A kulcskompetenciák.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Rigó Róbert: „Természettudományos ismeretek integrált és komplex közvetítésének és elsajátításának új formái”
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
Szent István Egyetem Gépészmérnöki Kar Településüzemeltető Szakirányú továbbképzési szak /szakmérnöki képzés/
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP /
Tehetségek segítése a természettudományok területén
Inga lengésideje nem függ a bankoktól
A projektpedagógia elmélete és gyakorlata
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iterációtól a diszkrét dinamikus rendszerig CSERESZNYEÉRÉSI KONFERENCIA Június Pécs Klincsik Mihály Sárvári Csaba.
HEFOP / /1.0 „Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok az Észak-alföldi régió pedagógusképzésében” A „KOTTA” projekt (Szabó.
Természettudományi projektek Ádám Ferencné KF TFK.
„ A pedagógusképzés tartalmi és szerkezeti fejlesztése” című projekt eredményeinek disszeminációja a Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Karának.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
(kép – Philip Shriver) Tanítsunk portfóliókészítést Papp Gyula Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola.
Tananyagfejlesztés Weszely Orsolya Bertalan Tamás
Bevezetés a pszichológiába
Látható hangok Esztétikai foglalkozások 3-8 éves gyermekek
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Alapkompetenciák a munkadarabok tükrében
Kombinatorikai képességek fejlesztése a számítógép segítségével.
Primer tapasztalatok, Cardiff országos, állami ösztönzések (The Learning Country, Flying Start, stb.) önkormányzati feladat és erőforrás – többszektorú.
Kompetensek lettünk? június 27..
Matematika oktatás mérnök és informatikai képzésekben
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP /1/A Interdiszciplináris és komplex megközelítésű digitális tananyagfejlesztés a természettudományi képzési terület alapszakjaihoz.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
HOGYAN VALÓSÍTHATÓ MEG A TÁMOP A HANGSZERES OKTATÁSBAN?
Horváth & Dubecz Tanácsadó Kft. TÁMOP projektben megvalósult képzések.
Harmadik matematikakönyvem
Nem kötelezettség, mindkét fél számára lehetőség Duális képzés.
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Szaktanári Segédlet Tananyagfejlesztés A TÁMOP /2 projekt keretein belül.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
LEGO Dacta program.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Líceum a természettudományért TIOP A projekt célja Eszterházy hagyaték: a tudás elérhetőségéhez korszerű feltételek A természettudományos oktatás.
Készítette: Borsiné Csontos Ilona óvodavezető h.
MÉRÉS ÉS ÉRTÉKELÉS A VIZUÁLIS KULTÚRA TANÍTÁSÁBAN c. konferencia Kádárné Szepesi Ibolya Az általános iskolai értékelés formái, jelene és jövője Eszterházy.
A virtuális víz nyomában. A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi.
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből Rozner Gábor.
Sakk-logikaoktatás a gyakorlatban A logikus gondolkodástól a kritikai gondolkodásig.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A természettudományos és a matematikai ismeretek alapozása konstruálással, kísérletezéssel, modellezéssel Dr. Hegedűs Gábor, főiskolai tanár Kecskemét – Szekszárd – Szeged 2012.

Feltételezések Önmagában nem megoldás csupán a felsőoktatásban növelni a természettudományos és műszaki szakok keretszámának növelése Az elemi, de már az óvodás korban kell elkezdeni az érdeklődés koordinálását! A tevékenység általi tanulás erősíti a legjobban a pozitív tantárgyi attitűdök kialakítását és a hatékony tapasztalatszerzést. A tapasztalás nélkül nincsenek alapok a tudásépítkezéshez. A természettudományok közvetítésénél kiemelt szerepet kell szánni a csodálkozásnak és a motiváltságnak. A természettudományos ismeretek és a matematikai gondolkodás fejlesztésében az elméleti ismeretközvetítés helyett nagyobb teret kell biztosítani az alkotásnak, a modellezésnek, a kísérletezésnek!

A képzés céljai, feladatai Fő cél a közös tananyagfejlesztés, modelljátékok, játékos modellek. Ismerkedés a tevékenységorientált természettudományos és műszaki oktatás tanulásszervezési stratégiáival. A komplex természettudományos oktatás és a konstruktív ismeretelmélet összefüggéseinek bemutatása. Modellek készítése, érdekes kísérletek végzése. A természettudományos és acmatematika oktatásának érzelmi és értelmi motivációi Kreativitás a természettudományos és matematikai modellezésben. Kísérletek, modellezések tervezése. A természettudományos képzés szerepe a komplex személyiségfejlődésben

Érdekes technikatörténeti kísérletek Kísérletezések a levegővel. Bernoulli törvénye. Játékos kísérletezés. Kísérletek levegővel, vízzel. Pascal és Descartes kísérleteinek mai változatai. Gázok, folyadékok tulajdonságainak változása. A gőzgép elődje. Kísérletezés a sűrűséggel és a tömegközépponttal. Descartes és Archimédesz törvényei a mai iskolai gyakorlatban. Játékok a súrlódással és tapadással kapcsolatban. Mágnesesség. Az anyagok csoportosítása és tulajdonságai a konstruálás tükrében.

A konstruálás eszközei Építő és szerelő játékok Statikus és dinamikus építmények A papír tulajdonságai. Tartóoszlop papírból? A konstruálás és az díszítés kapcsolata. Dinamikus üdvözlő lapok tervezése, készítése. Játékok készítése különböző anyagokból. Az anyagok komplex alkalmazás a modellezésben. Természetes anyagok és a konstruálás és a modellezés kapcsolata.

Matematikai modellezés és konstruálás A matematikai gondolkodás fejlesztése papírhajtogatással. Az origami a matematikai gondolkodás és az emlékezet fejlesztésében. Sík és térbeli tangram. Egyszerű matematikai játékok készítése egyénileg és csoportban. A sík- és téridomok különböző formáinak megjelentetése a konstruálásban. A konstruálás, a kísérletezés a mennyiségek tanításában. A kombinatorika és a konstruálás kapcsolatai. Egyszerű számelméleti játékok házi készítése és kipróbálása.

Modellek és játékok fénnyel és hanggal. Színkeverési technikák. Pörgettyűk, búgattyúk. Egyszerű mozgásimitációk. Nagyítók készítése vízzel. „Camera obscura” készítése. Egyszerű fényelméleti modellezés A hőkígyó újszerű alkalmazása. Madzagos telefon készítése Színkeverés buborékfújással. Szappanbuborékok fújása sokféle különböző technikával Hangadó és egyszerű zenei eszközök készítése.

A modellezés és kísérletezés gyakorlata A képzésre kizárólagosan a tevékenykedtetés a meghatározó. A tapasztalatokhoz rendelünk hozzá elméletet, de csak a következtetés szintjén. A tanulásszervezési stratégiák és a módszerek is a közös tevékenység jut kifejezésre. A továbbiakban ennek demonstrálására képek láthatók.

Ajánlott irodalom Hans Joachim Fischer-Hegedűs Gábor (szerk.): Természet és technika a gyermekkorban Kézikönyv I., Kecskeméti Főiskola TFK. 2009. Hans-Joachim Fischer – Hegedűs Gábor (szerk.): Természet és technika a gyermekkorban Kézikönyv II., Kecskeméti Főiskola TFK. 2011. Hegedűs Gábor: Tévhitek és tananyagfejlesztés a gyermekkori természettudományos oktatásban. Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar. 2011. Hegedűs Gábor: A tanulás biológiai és ismeretelméleti vonatkozásai. In: Hegedűs Gábor: (szerk.): Projektpedagógia – Projektmódszer XII., Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar, 19-42. 2011. Hegedűs Gábor: A természettudományos és a matematikai gondolkodás alapozása konstruálással, kísérletezéssel a gyermekkorban. Szerkesztés alatt. Kézirat 2012.