Forgó Sándor: MULTIMÉDIA OKTATÓPROGRAMOK MINŐSÉGÉNEK SZEREPE A MÉDIAKOMPETENCIA KIALAKÍTÁSÁBAN Az Eszterházy Károly Főiskola Médiainformatika Intézetében folyó oktató- és kutatómunka tapasztalatai
Részlet az UNESCO grünvaldi dekrétumából (1982). „Az iskola és a család közös felelőssége, hogy a gyerekeket, és a fiatalokat előkészítse egy olyan világra, amelyet a kép, a hang és a szó alkot. Gyermekeknek és felnőtteknek képeseknek kell lenniük arra, hogy ezt a három jelrendszert kölcsönös összefonódásukban is megfejtsék. Ez szükségessé teszi, hogy a követelményekhez hozzáigazítsuk a képzés legfontosabb céljait, amelyeket a „média – alfabetizálás” szóval foglalhatjuk össze.” Részlet az UNESCO grünvaldi dekrétumából (1982).
Mi is a médiakompetencia? Első megközelítés: médiakompetencia olyan ismeretek birtoklását jelenti, amely képessé tesz a hatékony és kreatív médiahasználatra. Eszterházy Károly Főiskola Médiainformatika Intézet
A médiakompetencia szintjei Más szemlélet szerint a poszt-indusztriális társadalom polgára számára alapvető feladat a média megértésének és értelmes használatának a képessége. Szintjei: Ösztönös médiakritika Médiaismeret Médiahasználat Médiakreativitás. (Dieter Backe idézi Komenczi B. Kis-T. L. ) Eszterházy Károly Főiskola Médiainformatika Intézet
KÖLCSÖNHATÁSOK... Munkaerőpiaci elvárások Oktatás MÉDIAKOMPETENCIA kommunikáció, kreativitás, idegen nyelv, informatikai műveltség, médiaismeret... Oktatás kreativitás médiahasználat médiaismeret médiakritika (ösztönös) MÉDIAKOMPETENCIA A pedagógia célrendszer változásai Műveltség tartalom Megismerési folyamat Elektronikus (virtuális) tanulási környezet Tanterv elmélet Tanulás és személyiség elmélet MÉDIAINFORMATIKA szöveg, hang, állókép, mozgókép, tele-és tömegkommunikáció.
A KOMPETENCIA forráskészlete Technológiai feltételrendszer Mondanivaló Tartalmi szolgáltatás Felhasználói elvárások A kompetencia tudatosítása Értékadás Hagyományok Eszterházy Károly Főiskola Médiainformatika Intézet
Médiakompetencia → médiainformatika Médiakompetencia kialakítása a médiaismeret és az informatika fúziója révén létrejövő szakterület keretében valósul meg. Média- ismeret Média- informatika Informatika Eszterházy Károly Főiskola Médiainformatika Intézet
A médiainformatika általános célja A korszerű, médiaismerettel kibővített informatikai ismeretanyag elsajátíttatása. Rendelkezzen a tanuló a médiumok általi információ-szerzés és önkifejezés kreatív képességével. A fentiek birtokában biztosítsa az „információs társadalom”-ban is az esélyegyenlőséget.
Főbb oktatási célkitűzések Az elektronikus médiumok, szolgáltatások tudatos és kreatív használatához szükséges kompetenciák kialakítása. A mediális tartalmak értékalapú, kritikus megítéléséhez és befogadásához szükséges értékszemlélet és attitűdök kifejlődésének elősegítése. A mediális üzenetek tervezési, szerkesztési, ill. gyártási és értékesítési technikáinak megismertetése.
Az intézet filozófiája Hozzáférés Nyitottság Kutatómunka, Tanulmányutak, Konferencia Interdiszcip-linaritás Team munka Társadalmi, piaci igények Érték-közvetítés (a tanári mesterség) Eszterházy Károly Főiskola Médiainformatika Intézet
Az intézet szervezeti felépítése Eszterházy Károly Főiskola Médiainformatika Intézet
Oktatási tevékenységek... 1. Alaptevékenység Könyvtár-informatika szak, Kommunikációtechnikai mérnök A tanárszakok informatikai, oktatástechnológiai képzése 2. Tanárképzés 3. Nem tanári szakok Kommunikáció, gazdálkodás művelődésszerv. szociálped. Mozgóképkultúra, médiaismeret, Iskolai informatika, 4. Szakirányú tk. szak 5. Felsőfokú szakképz. Oktatás- és rendszerinformatika, Multimédiafejlesztő 6. AIFSZ képzés Médiainformatikus 7. Középfokú Szoftverüzemeltető
Médiaközpontú oktatások Közművelődési Tanszék Kommunikáció Tanszék Média- informatika Intézet Rajz Tanszék Gazdaság- tudományi Intézet Eszterházy Károly Főiskola Médiainformatika Intézet
A Multimédia Kutatólaboratórium
A multimédia produkciók értékei Ha azt akarjuk, hogy a digitális taneszközök elterjedjenek az iskolákban, először is meg kell győznünk a felhasználókat arról, hogy jók. (Yamada, Kárpáti A.) A multimédia produkciók értékei
Eszterházy Károly Főiskola Médiainformatika Intézet
Eszterházy Károly Főiskola Médiainformatika Intézet A képzés eszközei Öt munkaállomásos non-lineáris editáló (PC) VHS kamerák SVHS kamerák HI8 kamera D8 kamera Mini DV kamerák DV kamera Két SVHS editáló Eszterházy Károly Főiskola Médiainformatika Intézet
A mozgóképes oktatás rendszere Rajztanárok képzése: Két félév; 3-5 perces etűd, vizsgafilm. Videó speckoll. (szabadon választható): Egy félév, követelmény: szabadon választható műfajú mozgóképes mű. Eszterházy Károly Főiskola Médiainformatika Intézet
Művelődésszervező szak Négy félév, követelmény hetente 20-25 perces kulturális magazinműsor készítése. Eszterházy Károly Főiskola Médiainformatika Intézet
Eszterházy Károly Főiskola Médiainformatika Intézet Film-videó szakirány Tantárgyak Videó-elmélet Készségfejlesztő gyakorlatok Videó-technikai alapismeretek Műfaji sajátosságok gyakorlati alkalmazása (filmes-, videós-, híradós szemlélet) „Tükör” kulturális magazin. Eszterházy Károly Főiskola Médiainformatika Intézet
Eszterházy Károly Főiskola Médiainformatika Intézet Kommunikáció szak Három féléves tanegység, Követelmény: heti 20-25 perces hírműsor szerkesztése. Eszterházy Károly Főiskola Médiainformatika Intézet
Eszterházy Károly Főiskola Médiainformatika Intézet Film és számítógép Használata informatikai ismereteket is kíván. A hallgatóknak szélesebb körű megjelenési lehetőség a médiában. A növekvő hallgatói létszám kezelésének lehetséges alternatívája. Eszterházy Károly Főiskola Médiainformatika Intézet
Multimédia Kutatólaboratórium Az állóképek, hang, mozgókép feldolgozás után itt történik a médimok integrálása Multimédiává. Eszterházy Károly Főiskola Médiainformatika Intézet
Eszterházy Károly Főiskola Médiainformatika Intézet Továbbfejlesztés Elméleti elvek átültetése más területekre (a média informatizálódása – az informatika medializálódása). A rendszer kidolgozása. Gyakorlatorientált tevékenykedtetés. Lehetőségek: nevelés, szemléletváltás. Akadályok: megfelelő informatikai infrastruktúra hiánya, Külön utak az informatikában és a médiában. Megoldás: nyilvánosság, szakmai fórumok. Eszterházy Károly Főiskola Médiainformatika Intézet
Eszterházy Károly Főiskola Médiainformatika Intézet Köszönöm a figyelmet. Dr. Forgó Sándor Eger, Eszterházy Károly Főiskola Médiainformatika Intézet. 2001. http:// www.ektf.hu/~forgos e-mail: forgos@ektf.hu Eszterházy Károly Főiskola Médiainformatika Intézet