Analitikus szociálpszichológia Erich Fromm analitikus szociálpszichológiája Wilhelm Reich munkássága: Freudomarxizmus és szexuálpolitika
Erich Fromm analitikus szociálpszichológiája
Fromm analitikus szociálpszichológiája először a PA és marxizmus összeegyeztetésén dolgozott mindkettő modernizálása Fromm hirdette meg az analitikus szociálpszichológia programját „Az analitikus szociálpszichológia feladata és módszere" (Fromm, 1932) pszichoanalízis: feltárta az emberi jellem fejlődésének alapjait „hiányzó láncszem„
Fromm analitikus szociálpszichológiája az emberek fejében lévő ideológia gazdasági-társadalmi szféra objektív állapota miért reprodukálódik egyéni szinten a gazdasági uralmat fenntartó represszió? miért a fasizmus és nem a proletárforradalom diadalmaskodik Németországban? (freudomarxizmus-vita)
Fromm analitikus szociálpszichológiája adott társadalmi-gazdasági viszonyok – a család közvetítésével – kondicionálják a karakterstruktúrát bizonyos társadalmakban: autoritásviszonyok internalizálása, tekintélynek való feltétlen engedelmesség + a kisebbségi, alárendelt helyzetben lévő csoportokra kivetített agresszió ( Freud: adott a társadalmi elnyomás a nyugati kultúrákban) analitikus szociálpszichológia feladata: a közös, társadalmilag releváns, pszichikus attitűdöket és azok tudattalan gyökereit vizsgálni
Fromm analitikus szociálpszichológiája neofreudista irányzatok és a humanista pszichológia freudi és marxi elméletek kombinációja: dogmáktól megszabadított marxizmusnak és az új utakat kereső szocialista humanizmus összeegyeztetése főbb művei: Menekülés a szabadság elől, Az egészséges társadalom, Az önmagáért való ember, A szeretet művészete, A remény forradalma, Létezni vagy birtokolni, A pusztító hajlam anatómiája
Erich Fromm (1900-1980) 1900-ban született Frankfurtban, ortodox zsidó családban zsidó értelmiségiek között tanult és nevelkedett a Szabad Zsidó Tanházban dolgozott, mellette szociológiát, filozófiát és pszichológiát tanult 1924-ben került kapcsolatba a PA-val (Müncheni Egyetemen és a Berlini Pszichoanalitikai Intézetben) feladta zsidó vallási ortodoxiát és a marxizmus felé fordult első PA művei vallási témákkal foglalkoztak kezdettől fogva foglalkozott a gazdasági és társadalmi tényezőkkel, a büntetőjog és a büntetési rendszer szociológiájával Frankfurtban ő lett a Társadalomkutatási Intézet szociálpszichológiai projektjének vezetője
A frankfurti iskola egy iskolája a neomarxista kritikai elméletnek, társadalomelméleti kutatásoknak, és filozófiának németországi Frankfurti Egyetem Társadalomkutatási Intézet 1924-ben nyílt meg a tudományos marxizmus kutatóhelyeként, Max Horkheimer lett az igazgatója 1930-ban célja „a társadalmi élet átfogó ismerete és megismerése” volt a „frankfurti iskola” egy nem hivatalos fogalom, amivel azokat a gondolkodókat illetik, akik kapcsolatban állnak a Társadalomkutatási Intézettel, vagy akikre az hatással volt az Intézet által képviselt társadalomkritika különösen nagy hatást gyakorolt az 1960-as évek diákmozgalmára
Erich Fromm (1900-1980) 1934 május: az Egyesült Államokba emigrált, New Yorkban magán praxis 1934 – 1941: Columbia Egyetemen tanított 1940: megkapta az amerikai állampolgárságot 1950: Mexikóvárosba költözött, a Mexikói Egyetem orvosi karának különleges professzora 1956: megalapította a Mexikói Pszichoanalitikai Társaságot ötvenes évek közepétől: politikai közéleti aktivitás amerikai békemozgalom, tiltakozás az Egyesült Államok atomfegyver-politikája és a vietnami háború ellen 1974: visszaköltözött Európába Svájcban telepedett le 1980: szívinfarktusban meghal
Fromm analitikus szociálpszichológiája személyiségelmélete: az egyén személyiségére a tudattalan erőkön kívül a társadalmi, kulturális tényezők is jelentősen hatnak egzisztenciális háttér: ember magárahagyatottsága a társadalomban libidinózus struktúrája: biológiailag adott, de a gazdasági-társadalmi feltételekhez való aktív és passzív alkalmazkodása során jön létre a család a mediáló közeg egy társadalom specifikus libidinózus struktúrájának lényege az adott társadalomra jellemző karaktervonásaiban fejeződik ki
Fromm analitikus szociálpszichológiája a karakter: reakcióképződés a kisgyermekkori (pregenitális) libidókésztetésre 3 alapvető jellem: orális, anális, genitális genitális jellem: mentes a lelki torzulásoktól anális karakter: burzsoá-kapitalista szellem (szeretet és élvezet megvonása, együttérzés hiánya, birtoklásvágy) a tekintélyelvű családi nevelésnek köszönhetően öröklődnek ezek a vonások nemzedékről nemzedékre
Fromm szociálpszichológiai kutatása empirikus társadalomkutatás az elméleti kérdések megválaszolására: a társadalmi uralom miként vezet az emberi szubjektum deformációjához? a deformált szubjektum „a tekintélyelvű személyiség" a fasizmus pszichológiai nyersanyaga cél: „a Harmadik Birodalom előestéjén" kimutatni e deformációk, karaktertorzulások meglétét jól körülhatárolt társadalmi csoportok körében a német munkások és alkalmazottak tömegeiben
Fromm szociálpszichológiai kutatása a vizsgálat célja: a munkások és alkalmazottak véleményeinek, életformáinak és beállítódásainak megismerése kérdőív: 271 kérdés politikai meggyőződés, általános világnézeti kérdések, sajátos jellemvonások, család és tekintély, szabadidő felhasználása egész kérdőív összes válaszából karakterstruktúra megalkotása két ellentétes karaktertípus: 1. autoriter = tekintélyelvű-szadisztikus 2. radikális = forradalmár-genitális
Fromm karakterológiája Az egyik típus: kiakasztott képek családi fotográfiák, égetett famunkák vagy háborús ábrázolások a modern építészetet csúnyának találta, úgy vélte, hogy a sorsáért mindenki maga felelős, általában úgy találta, hogy a gyereket nem kell szexuálisan felvilágosítani és a nevelés nem nélkülözeti a verést
Fromm karakterológiája A másik: politikai vezetők képét akasztotta a falra, a modern lakótelepeket szépnek találta, aki szerint az egyén sorsáért a társadalmi feltételek és a nevelés felelősek, hajlott a szexuális felvilágosításra és a testi fenyítés ellenfele volt
Az autoriter típus hatalommal való azonosulás, a saját vágyak elfojtása és agresszió más csoportokkal szemben „Ha e jellem hatalmat érzékel, szinte automatikusan tisztelnie és szeretnie kell azt. (…) Boldog, ha parancsot követhet, feltéve, hogy e parancsok olyan hatóságtól származnak, amelynek van hatalma (...), de amelyet ugyanezért tisztelhet és szerethet.” készként fogadja el a hatalmi-elnyomó berendezkedést: „A sorshoz való igazodás a mazochista heroizmusa, a sors megváltoztatása a forradalmáré.”
Fromm karakterológiája nem besorolható emberek: a köztes vagy ambivalens típus akkori weimari köztársaság társadalma: 1. autoriter típus ~ náci és más jobboldali pártok hívei 2. radikális típus ~ baloldali pártok tagjai kutatás eredményei a politikai hovatartozás és a személyiségstruktúra összefügg egymással
Fromm szociálpszichológiai kutatása a kutatás kritikája: módszertani hiányosságok nem ad magyarázatot a német munkásmozgalom válságára és a fasizmus jelenségére túl erős összefüggés feltételezése a jellemstruktúra és a politika és kulturális viselkedés között autoriter tendenciák a baloldaliaknál, radikális beállítottság a jobboldaliaknál érdeme: újrafogalmazza az empíria és az elmélet viszonyát a társadalomkutatásban
‘Az anyajog elméletének szociálpszichológiai jelentősége’ anyajogú társadalom: pozitív értékek (demokratikus, spontán, feltétlen szeretet) patriarchális uralom: pszichológiailag az apa tekintélyén, az Ödipusz-komplexuson, a bűntudaton, és túlszabályozott felettes-én elfojtó működésén alapszik, gazdaságilag a magántulajdonon az autoriter jellem ~ patricentrikus lelki struktúra matricentrikus alkat: érett, autonóm én matricentrizmus marxizmus pszichés bázisa: szükségletek szerinti elosztás, a személyiség harmonikus kibontakozásának szocialista elmélete
A tekintély elleni lázadás két formája ‘A Tanulmányok a családról és a tekintélyről’ fennálló tekintély megbukik, de a tekintélyelvű struktúra megmarad tekintély megdőlése az autoriter karakterstruktúrára jellemző szadomazochisztikus tendenciák megszűnése vagy gyengülése autonóm és integrált személyiség, szilárd én nincs szüksége egy felette hatalomtól való függésre, szabadságot pozitív tartalommal tölti meg
Menekülés a szabadság elől (1941) a szabadság két típusa: pozitív szabadság: valamire való szabadság jogosultságokat, lehetőségeket jelent, megvalósulási lehetősége a szeretet, a humánus eszmények, és az önmegvalósításra alkalmas munka negatív szabadság: a szabadság a magára hagyatottság és elidegenedettség metaforája, szabadulás valamitől valódi szabadságra való képesség: társadalmi-gazdasági feltételeken múlik
Menekülés a szabadság elől (1941) háttere: elszakadás az elsődleges köteléktől szabadabbá válás, együttjár az elszigetelődéssel, bizonytalansággal, az ismeretlentől való félelemmel, és a szorongással szorongás oldására: másodlagos köteléket keres az ember (vallási, társadalmi, kulturális stb. okból való kapcsolódás egy csoporthoz) valahová való tartozás oldja a szorongást, de a csoportnak való alávetettséggel is jár a szabadság elvesztése autoriter magatartás: mazochista és szadista törekvések a magány és gyengeség elviselhetetlen érzésétől való megszabadulás érdekében individuális éntől való megszabadulás tekintélyelvű karakter torz menekülési mechanizmus eredménye autentikus lét lehetősége bármilyen társadalomban egyén választása
Az orvos rejtett szadizmusa élesen kritizálta Freudot személyisége: autoriter, patriarchális, érzelmi hidegség, elvakították személyes ambíciói elmélete: az ember egzisztenciális problémáit biológiai szükségletek problémáivá redukálja (elvette az Ödipusz komplexust és halál ösztönt) pszichológia kulcsproblémája nem a szükségletekben rejlik, hanem a személyiségnek a világhoz fűződő sajátos viszonyában a pszichoanalitikus terapeuta kívülállása, értékítéletektől való tartózkodása, szenvtelensége ~ burzsoázia tolerancia a konfliktusok elmosása, a status quo fenntartása a semlegesség maszkja: leplezi az orvos rejtett szadizmusát
Ferenczi rehabilitálása Fromm Ferenczi elméletét és személyét látta a PA megújítására legalkalmasabbnak Ferenczi aktívabb, érzelemtelibb, elfogadóbb, az együttműködést és kölcsönösséget jobban előtérbe helyezi Freudnál. Fromm szerint Ferenczi felismerte a Freudétól eltérő technika szükségességét, de félt elszakadni PA megalkotójától Jones történetírói módszerének kritikája: a történelem sztálinista újraírásához hasonlította a PA kritikája: önmagába zárt totalitariánus mozgalom
Fromm értékelése kritika: azt feltételezi, hogy a boldogság és lelki egészség egy alapvetően represszív társadalom keretein belül, a fennálló radikális megváltoztatása nélkül is elérhető szakított Freudnak a szexualitás elsőbbségét hirdető felfogásával és biológiai determinizmusával differenciált (biológiai, történelmi, társadalmi) személyiségelmélet ideológusként: humanista megközelítés, tömegkultúra, háború elleni felszólalás szocializmus koncepciója: önmegvalósító ember és az önigazgató társadalom eszméjén alapuló demokratikus szocializmus eszméje, kritizálta a kelet-európai kommunista rendszereket „Birtokolni vagy létezni” c. könyvében (1976) idealizált világképe + pszichoanalízis és marxizmus szintézise nem valósulhatott meg, de hatása megmaradt társadalomlélektani törekvések (Frankfurti Iskola), filozófia, közgazdaságtan, és pedagógiai mozgalmak, szolidaritási akciók
Wilhelm Reich munkássága: Freudomarxizmus és szexuálpolitika
Wilhelm Reich munkássága: Freudomarxizmus és szexuálpolitika egyéni elfojtásról szóló freudi pszichoanalízis a társadalmi elnyomásról szóló marxista társadalomelmélet freudomarxista irányultságú szociálpszichológia
Wilhelm Reich munkássága: Freudomarxizmus és szexuálpolitika elméletének és munkásságának központjában: a szexualitás szexuálisan kiszolgáltatott társadalom okai következményei
Wilhelm Reich (1897-1957) született: 1897 Dobrzynica német kultúrájú asszimiláns zsidó család családi tragédiák: korán árva lesz német gimnázium Czernovitzban 1916-1918: katonai szolgálat I. világháború után Bécsben orvostanhallgató 1919: megismerkedik Freuddal 1920: tagság a Bécsi Pszichoanalitikus Egyesületben jó nevű fiatal pszichoanalitikus lesz Bécsben 1927: csatlakozik az osztrák munkásmozgalomhoz 1930: Berlin – Német Kommunista Párt SEXPOL mozgalom
Wilhelm Reich (1897-1957) 1933: kizárás a kommunista pártból (‘A fasizmus tömegpszichológiája’ miatt) és a Nemzetközi Pszichoanalitikus Egyesületből (baloldali nézetei miatt) 1933-39: emigráns élet Skandináviában 1939 emigráció az Egyesült Államokba New York: New School of Social Research tanára (pszichoanalitikus orvostudomány) 1942 – Maine: orgon labor (Organon) orgonsugárzás – rákkutatás (orgonterápia) 1954: feljelentés a Food and Drug Administration által kuruzslásért 1957: börtön, szívrohamban hal meg
Reich Bécsben: orgazmus és karakter szexológia szeminárium Freud pszichoanalízis szexuális zavarban szenvedők analízise szexuálökonómiai elmélet: orgasztikus potenciál hiánya/zavara neurózis: szexuális energia megrekedéséből fakadó szorongás genitalitás korai elfojtása a hátterében analitikus terápia célja: orgasztikus potenciál helyreállítása a megrekedt energis genitális úton való levezetésével új szexualitásdiskurzus kialakítása PA radikális átalakítása (önismereti modell háttérbe szorítása) biológiai bázis (szexuális ösztön) Freud szándékának megvalósítása (PA, mint természettudomány)
személyiségtorzító és A tömegek szexuális nyomorának háttere: represszív társadalmi-politikai-gazdasági berendezkedés erkölcsi normarendszer emberellenes vonásai családi elnyomás személyiségtorzító és pusztító hatás
Reich Bécsben: orgazmus és karakter szocializáció: ösztönvágyak társadalmi követelmények konfliktusa elfojtás tünet torz védekezés: karakterpáncél tömegpszichológiai mozgalom: társadalmi torzulások + egyéni patológia családi viszonyok + tekintélyelvűség „a karakterstruktúra nem más, mint egy adott korszak szociológiai folyamatainak kikristályosodása”
Reich Bécsben: orgazmus és karakter karakteranalízis : „a legkülönfélébb módon megnyilvánuló ellenállásoknak az én állandósult jellemvonásaiként való értelmezése” karakterstruktúra kialakítása: szexuálökonómiai egyensúly karakterpáncél nélküli ember genitális karakter neurotikus jellem libidórögzülés szorongás reakcióképződés nárcisztikus, szadomazochisztikus tünetképződés alárendelődő + autoriter személyiség
Reich Bécsben: tömegpszichológiai mozgalom I. világháború tömeges háborús neurózis analitikus poliklinikák 1927. július 15: bécsi munkástüntetés hatására csatlakozás a baloldali politikai mozgalomhoz 1928: Sozialistische Gesellschaft für Sexualberatung und Sexualforschung szexuálpolitika: gazdasági kizsákmányolás mellett a represszív szexuálmorál felelős a kapitalista gazdasági-társadalmi rend fennmaradásáért PA szerepe: kifejezi a társadalom szexuális elnyomását és küzd ellenük
Reich Berlinben: Sexpol mozgalom 1930: Berlinben kedvezőbbek a feltételek az elképzelések megvalósításához támogatás a KPD értelmiségi szárnyának részéről 1931: Deutsche Reichsverband für Proletarische Sexualpolitik (SEXPOL) „…abból a célból alakult, hogy a szexuálreform-mozgalmat, amely addig apolitikus és szétforgácsolt volt, egységes vezetés alatt egyesítse, osztályszerű, forradalmi tartalommal töltse meg, és céltudatos szexuálpolitikai platformra helyezze” programnyilatkozata megfelelt a kommunista mozgalom jelszavainak, célkitűzéseinek
Reich Berlinben: Sexpol mozgalom szexuális felszabadulás tömegnyomor felszámolása szexuális elnyomás függőség erősítése forradalmi célok elnyomása szociálpolitikai reformok: ingyenes fogamzásgátló eszközök, anya- és gyermekvédelem, szexuális és mentálhigiéniai központok, olcsó bérű munkáslakások építése modernizációs törekvések
A fasizmus tömegpszichológiája (1933) a fasizmus a kispolgárok tömegmozgalma, patriarchális uralom személyiségtorzító hatásai kizárás a kommunista pártból (és az analitikus egyesületből) mű célja: karakterológia + tömegpszichológia összekapcsolása
A fasizmus tömegpszichológiája (1933) család karakter fasizmus „a fasizmus ideológiája azokra a torz szükségletekre épít, amelyek az elfojtott s mégis folyton kísértő szexualitásból táplálkoznak” autoritás + lázadás kombinációja fasizmus térnyerése
Reich 1933 után Nemzetközi Pszichoanalitikus Egyesület „marxista ellenzékének” aktív tagja: „Freuddal Freud ellen” kizárás kiábrándulás a Szovjetunió szexuálpolitikájából és szocializmusból „munka-demokrácia”: autonómia és önigazgatás antipolitikai álláspont hirdetése szexuálökonómia továbbfejlesztése: természetvallás és orgonómia
Reich munkásságának értékelése Reich személye: őrült kuruzsló vagy tudományos zseni? levezethető-e a fasizmus egyetlen társadalmi rétegből? kompakt fasiszta személyiségtípus kialakítása Hitler „új embertípus” álma igazolódik személyiségtípusok azonosítása és ellenük való harcolás alaphelyzet és kontextus feltérképezése szexuális felszabadítás társadalmi- gazdasági felszabadulás? hatás hirdetése diákmozgalmak test szerepe a pszichoterápiában Gestalt terápia, szomato-pszichoterápia
Erich Fromm analitikus szociálpszichológiája és Wilhelm Reich munkássága Erich Fromm: Menekülés a szabadság elől. Akadémiai Kiadó, Bp. 1993. Erich Fromm: A tehetetlenség érzéséről. Thalassa 17. 2006, 2-3. 71-94. old. Erős Ferenc: Analitikus szociálpszichológia , 191-222. old. Wilhelm Reich: Pszichoanalízis és szocializmus. Thalassa 17. 2006, 2-3. 61-70. old. Erős Ferenc: Analitikus szociálpszichológia. 109-166. old.