A kommunikáció története

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1. A kommunikáció fogalma, fajtái folyamata
Advertisements

Információ, adat, kommunikáció
Mozgókép és médiaismeret
Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
A kommunikáció.
A publicisztikai és tájékoztató műfajok
Informatikai alapfogalmak
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
A participációs és a rituális modell
Az információszerzés.
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
A kommunikációról általában
Kommunikációs stratégiák
Picasso: Festival Mondial HUNGART ©
Az információ rögzítése, tárolása, átviteli módjai
„A gyermek évszázada” Szabolcs Éva.
A számítástechnika és informatika tárgya
Kommunikáció.
P1P1 C PU- C PU+ C PU° C PR+ C PR- C PR° C PR+ C PR- C PR° C BEHNV+ C BEHNV- C BEHNV° C BEHNV+ C BEHNV- C BEHNV° P: Személy D: Dekódolás E: Kódolás (folyamatos,
A kommunikáció általános modellje
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Informatika.
Az információs társadalom jogi alapkérdései, alapfogalmai
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
A marketingkommunikáció
NEVELÉSELMÉLET.
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
Kommunikáció a szervezetben
A kommunikáció A FORRÁS v. ADÓ, aki küldi az információt, aki pedig fogadja az a célszemély, a NYELŐ v. VEVŐ. Az üzenet  a kommunikáció tárgya ( amiről.
A marketingkommunikáció
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
A nyelv, mint jelrendszer
Esettanulmány és módszertan
Agresszió elleni program Millenáris. Valami hiányzik, és mástól követeljük.
Az éghajlatváltozás kommunikációja a médiában Innováció és kommunikáció III. Megyeri Nóra - Turcsán Edit.
A kommunikáció.
A kommunikáció tényezői
A kommunikációra alapozó elméletek
Készítette: Veres Róbert Médiatechnika I. BKF-SZKI.
Az alapvető kommunikáció
Fekete Vivien Galambos Edit
Címlap Bevezetés az információelméletbe Keszei Ernő ELTE Fizikai Kémiai Tanszék
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A kommunikáció értelmezése
Kommunikáció.
Modellek a számítógép megismeréshez Takács Béla
Informatikai alapfogalmak
Információelmélet 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató- és.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Kommunikáció Boda Klaudia 12.c. Mi a kommunikáció? A kommunikáció tájékoztatás, információk cseréje közlése valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Manipulál-e a média?.  Média és a közönség viszonyának kérdése?  Befolyásol-e vagy sem?  Média legfontosabb információ forrás  Szabadidőnk többségét.
A kommunikáció tényezői és funkciói
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
A kommunikáció A FORRÁS v. ADÓ, aki küldi az információt, aki pedig fogadja az a célszemély, a NYELŐ v. VEVŐ. Az üzenet  a kommunikáció tárgya ( amiről.
Tanári kommunikáció A hullám című film kapcsán
A KOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI A SZERVEZETBEN
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Kommunikáció típusai.
A KOMMUNIKÁCIÓ MODELLJEI. S HANNON -W EAVER MODELL.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Előadás másolata:

A kommunikáció története

Ősrobbanás – 13,7 milliárd éve Homo Sapiens Sapiens - 77 ezer éve Írás megjelenése – i.e. 2. évezred Gutenberg-galaxis – i.sz. 1440 Telefon –1876 (Alexander Graham Bell)

Rádió megjelenése - 1920 Film (1900) TV – 1927 Internet – 1973

A kommunikáció területei

Információelmélet – kibernetika  információátadás mindenféle rendszerben (atomok világától a galaktikákig) Technika  információátadás ember alkotta, technikai rendszerekben (telefon, számítógépek stb.) Társadalmi kommunikáció  információátadás az emberek között a társadalmi szféra rendszereiben Biológia  az élő szervezetek különféle rendszereiben folyó - többnyire biokémiai úton indukált - információátadás.

Interdiszciplináris pszichológia szociológia szociálpszichológia pedagógia nyelvészet antropológia műszaki tudományok stb.

Az emberi kommunikáció

az ember képtelen nem kommunikálni kontextus-ban zajlik tér/idő faji és társadalmi hovatartozás életkor nem rendkívül bonyolult jelenségek és folyamatok összessége 

Rajzos kommunikációs modellek 1. Shannon-Weaver (1949) Információforrás  adó  jel *vett jel  vevő  inf. Befogad *zaj Csatornazaj: pl. mikrofonhiba, telefonkábel problémája, térerő hiánya. Környezeti zaj: a dekódolást teszi lehetetlenné, vagy nehezíti. Szemantikai zaj: az üzenet megformálása volt hibás, s ebből adódik a zavar.

2. Wilbur Schramm modellje (1954) Üzenet Kódolás Kódolás Interpretálás Interpretálás Dekódolás Dekódolás * visszacsatolással egészíti ki

3. Roman Jakobson modellje *nemcsak az egyes elemeket rajzolta fel, hanem a hozzájuk tartozó funkciókat is

4. zaj zaj

enkód: a közlés módjának, formai sajátosságának, jelrendszerének (más szóval szimbólumainak) megválasztása jel: a választott kód elemi egysége dekód: a közlő által választott kód "megfejtése", amelynek két feltétele van: a fogadónak ismernie kell a közlő által választott kódot (ellenkező esetben közvetítő eszközt vagy személyt kell igénybe vennie) az üzenet jelentéstartalmának azonosnak kell lennie a közlő és a fogadó számára. csatorna: a jeleket közvetítő közeg zaj: a jelek továbbhaladását lassító, zavaró vagy akadályozó körülmény a csatornában.

A közlési folyamat végbemenetele szempontjából a kommunikáció lehet: teljes - amikor a fogadótól értékelhető válasz érkezik részleges - amikor a közlő észleli, hogy a fogadó "vette" az üzenetet, de válasz nem érkezik; egyoldalú: - amikor a közlő nem tudja, hogy üzenete eljutott-e a fogadóhoz.

A kommunikáció funkciói Információs funkció: a kommunikációs folyamat résztvevői között tájékoztatás történik, mely során tényeket, ezek magyarázatát közöljük. A közléshez fűződő érzések, illetve az érzések magyarázata is ide tartozik. Érzelmi funkció: a közlő személyiség belső feszültségeinek feloldására kerül sor az érzelmek kifejezésével. Elégedettség, öröm, bosszúság, aggodalom, bánat, lelkesedés stb. egyaránt ide tartozik, ugyanis a ki nem fejezett, visszafojtott pozitív érzelmek éppúgy feszültséget okoznak, mint a negatívak.

Motivációs funkció: a kommunikációs folyamatokban a közlő fél a legtöbbször a fogadót rá akarja bírni valamire: cselekvésre, magatartásváltoztatásra, közös vélemény kialakítására, valamilyen körülmény, esemény, jelenség elkerülésére stb. E funkció leginkább a meggyőzés, a bátorítás révén jut kifejezésre. Ellenőrzési funkció: újabb kommunikációs kapcsolatfelvétel segítségével tudjuk meg, hogy az eredeti elérte-e célját? Ehhez azonban kommunikációs céljainknak nagymértékben tudatosnak kell lenniük. A funkció segítségével tárjuk fel kommunikációs partnereink indítékait.

A legjelentősebb kommunikációs iskolák

1. Tranzakciós iskola A kommunikációt szimpla üzenetátadásnak tartja adó és vevő között. Kulcsszava ezeknek az elméleteknek az átadás. A kommunikációt befolyásoló tényezőket csak részlegesen képesek beépíteni a modellbe. A tranzakciós megközelítés megfelel pl. egy levélírás –feladás- elolvasás folyamatban, de nem vagy csak nehézkesen működik egy párbeszéd modellálásakor. (Rajzos modellek is tartoznak ehhez a megközelítéshez: Shannon-Weaver, Schramm, Jacobson.) Barnlund és Berne neve is ide sorolható.

2. Interakciós modellek A tranzakciós modellek úgy tekintenek a kommunikáció tartalmára, melyet a kommunikációban résztvevő felek közösen hoztak létre, nincs kitüntetett szereplő, aki üzenetet küld, aktívan, s egy passzív befogadó. Itt az aktivitás mindkét félre jellemző. Ehhez az iskolához szorosan kapcsolódik az a nyelvfilozófiai iskola, mely a késő Wittgensteinre építve kidolgozta a beszédaktus-elméletet (John Austin, John Searle, Paul Grice). Az elmélet azt a tételt dolgozza ki, miszerint a szavainkkal nem csupán megnevezni tudunk, pl: Ez asztal, ez szék,stb, hanem a szavakkal cselekedni is lehet. Ez esetben a megnevezés, a kimondás létrehozás és cselekvés is egyben. Pl.: Egy hajó elnevezése: „Ezt a hajót Nautilusznak nevezem el.” Ezen mondat kimondásával egyben végre is hajtottam az elnevezési aktust is.

3. Kultivációs iskola George Gerbner nevéhez fűződik az elmélet, s kifejezetten tömegkommunikációs elmélet. Gerbner azt vizsgálja, hogy a szocializáció szerepét miként vette, veszi át a szülőktől, tanároktól a média, elsősorban a televízió. A kisgyerekek manapság már nem feltétlenül a szüleiktől tanulják meg, hogy mi a szép és mis a helyes, mi a követendő és mi a csúnya, kerülendő, hanem a televíziós minták alapján. Gerbner vizsgálataiban arra törekszik, hogy megmutassa azokat a területeket, ahol a televízió különösen sokat torzít, s emellett erősen fellép a televíziót elárasztó erőszakkal szemben.

4. Participációs iskola Horányi Özséb nevéhez köthető, aki úgy véli a kommunikációt az emberek arra használják, hogy felismerjék életükben a problémás helyzeteket, illetve közösen, segítséggel megoldják azokat.

5. Rituális modell A kommunikáció rituális elméletének megalkotója James W. Carey. véli, hogy a valóságra nem mint valami eleve adottra kell tekintenünk, hanem éppen a kommunikáció által létrehozott társadalmi jelenségre. Ugyanakkor kiemeli, hogy nemcsak a valóság létrehozására, de annak folyamatos fenntartására is szolgál a kommunikáció.