Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tanári kommunikáció A hullám című film kapcsán

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tanári kommunikáció A hullám című film kapcsán"— Előadás másolata:

1 Tanári kommunikáció A hullám című film kapcsán
Szőke-Milinte Enikő PPKE

2 A kommunikáció mint tranzakció

3 Énállapotok (Eric Berne)
Gyermek-én: személyiségünk szerves részévé válik, amit kora gyermekkorunkban tanultuk (érzéseket fejezünk ki) az engedelmeskedő és a lázadó Szülő-én:    szüleink vagy nevelőink megfigyeléséből, azonosításából és gyakran utánzásából származik a kritikus szülő; a nevelő-gondoskodó szülő Felnőtt-én: személyiségünknek ez a része az érzelemmentes gondolkodáshoz kapcsolódik a problémamegoldással és a tényszerű kommunikálással foglalkozunk

4 Eric Berne „rejtett tranzakciók sorozata, amely pontosan meghatározott, előre nem látható kimenetel felé halad” (tudattalan, rejtett jelleg; előre látható módon történő megismétlődés) tranzakció – társas beszélgetés alapegysége rejtett tranzakció – egyidejűleg közvetít egy nyílt társadalmi szintű és egy rejtett, pszichológiai szintű üzenetet

5 Jack Dekninck „tanult manipulatív tevékenység, mely félreismerésből fakad” (lényeges információk figyelmen kívül hagyása vagy torzítása), ezért nem képesek pontosan észlelni és értékelni a tényeket, problémákat, saját lehetőségeiket – túloznak, felnagyítanak, hárítanak, jelentéktelenítenek

6 Vann Joines folyamat, melynek rejtett motívuma kívül esik a Felnőtt (énállapot „itt és most”-ra) tudatosságon, akkor válik explicitté, amikor a résztvevők átkapcsolják viselkedésmódjukat (váratlan viselkedésváltás, amitől lelepleződik az addig rejtett motívum), zavartság érzésével végződik, ezért egymást kezdik hibáztatni

7 Rejtett motívumok: mások figyelme az idő kitöltése
vélekedések megerősítése tartalmatlanná vált kapcsolat továbbvitele negatív élmények, érzések kifejezése valódi érzések elfedése saját korábbi helyzetmegoldási modellek megerősítése a szervezetben elfoglalt pozíció

8 A játszma szerkezeti elemei
Horog - a játszmára való felhívást képviselő tranzakcionális inger Gyenge pont – a tranzakcionális válasz, amelyben a partner elfogadja a játszmára való felhívást Átkapcsolás – a játszmának az a pontja ahol a játékos a nyereség érdekében szerepet vált Szembesülés – a partner által közvetlenül az átkapcsolás után megtapasztalt pillanatnyi zavar Kiegyenlítés – a játszma résztvevői összegyűjtik a különféle sztrókokat a kiértékeléshez

9 Hatékonyság: a rejtett cél rejtve maradt és megvalósult

10 A kommunikáció mint problémamegoldás (participáció)

11 Funkcionális modell (Horányi Özséb)
Állapot, a kommunikátor egy lehetséges állapota Probléma helyzet – szükséglet, szerep A probléma felismeréséhez és megoldásához szükséges tudás elérhetősége Együttműködés – versengés A probléma felismerése és megoldása A felkészültségek megszerzése Hatékonyság – a probléma megoldódott

12 A kommunikáció mint rituálé
a valóságra nem mint valami eleve adottra kell tekintenünk, hanem éppen a kommunikáció által létrehozott társadalmi jelenségre nemcsak a valóság létrehozására, de annak folyamatos fenntartására is szolgál a kommunikáció a kommunikáció során nem a valóságból leszűrt információkat adjuk tovább beszédpartnerünknek, hanem magában a beszélgetésben fogjuk megteremteni a valóságot

13 Szociális facilitáció
Mások jelenléte (az együtt-cselekvés vagy a puszta jelenlét) javítja a teljesítményt = társas növekmény. (Elsősorban egyszerű feladatok esetén.) ASCH kísérlet Stanley Milgram: ENGEDELMESSÉG (befolyásolja: 1.A hatalom közelsége és legitimációja; 2.Az áldozat közelsége;3. A társas támogatás (csoportnyomás) aránya az engedelmességre vagy az engedetlen.

14 Rab-kísérlet –Ph. Zimbardo
La zone Xtréme

15 AUTOKRÁCIA POLITIKAI RENDSZER EGYEDURALOM
A HATALOM EGYETLEN SZEMÉLY VAGY EGY KIS CSOPORT KEZÉBEN ÖSSZPONTOSUL SZEMÉLYES KARIZMA, ERŐFORRÁSOK ELLENŐRZÉSE, HAGYOMÁNY

16 IDEOLÓGIA (SZLOGENEK, LÉGZÉS, ÜLÉS, MOZGÁS, ÖSSZEFOGÁS, FEGYELEM, TETT)
ELLENSÉGKÉP – WIELANDNAK MEGMUTATNI, JOBBAK MINT AZ ANARHISTÁK DEMAGÓGIA-MEGHÓDÍTJUK EGÉSZ NÉMETORSZÁGOT

17 „MI TUDAT” - KULTÚRA NÉV SZLOGENEK EGYENRUHA VEZETŐ EMBLÉMA HONLAP
PROFIL KÖSZÖNÉS ELLENSÉGKÉP UNIFORMIZÁLT BÁNÁSMÓD


Letölteni ppt "Tanári kommunikáció A hullám című film kapcsán"

Hasonló előadás


Google Hirdetések