Szoftevrismeret Operációs rendszerek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Alaplap.
Advertisements

A számítógép műszaki, fizikai része
1 Számítógépek felépítése 9. előadás I/O rendszerek.
Rendszertervezés Hardver ismeretek.
A számítógép felépítése
Hardver alapok I. 10. osztály.
Memória.
Neumann-elvek A számítógép legyen teljesen elektronikus, külön vezérlő és végrehajtó egységgel. Kettes számrendszert használjon. Az adatok és a programok.
Operációs rendszerek. Szoftver: Számítógépeken futtatható programok és a hozzájuk tartozó leírások, dokumentumok. Program: A számítógép számára értelmezhető.
A számítógép működése II.
Számítógépek felépítése sínrendszer, megszakítás
Az operációs rendszer.
A számítógép alapegységei
A számítógép felépítése
Belső memóriák tipusai
A Neumann-elvű számítógép jellemzői:
a számítógép kézzelfogható részei.
Az operációs rendszerek
Központi feldolgozó egység (CPU)
CISC - RISC processzor jellemzők
2 tárolós egyszerű logikai gép vázlata („feltételes elágazás”)
A memória tárolja a végrehajtandó programokat és a feldolgozásra váró adatokat. A számítógép memóriája adattárokból áll. Minden ilyen adattár memóriaelemekből.
Sínrendszer.
Egy egyszerű gép vázlata
A számítógép működése TAKÁCS BÉLA
Miben hasonlítanak egymásra a mai és az ötvenes évek számítógépei? Takács Béla Melyek a közös tulajdonságaik ?
Miben hasonlítanak egymásra a mai és az ötvenes évek számítógépei? Takács Béla Melyek a közös tulajdonságaik ?
Programrendszer 2. Erőforrás – erőforrás elosztás 3. Indítja és ütemezi a programokat 4. kommunikáció 2 Takács Béla.
A számítógép Hardver: a számítógép és az azt kiszolgáló egyéb berendezések (az összes „kézzelfogható” számítástechnikai kellék). Szoftver: a számítógépen.
Számítógépes üzemmódok
Hardvereszközök Hardvereszközök I.rész. Hardvereszközök CPU Memóri a Input Háttértárolók Outpu t A számítógép felépítési elve Neumann elvek: 1.Soros utasításvégrehajtás.
A számítógép felépítése
A számítógép alapegységei. A számítógép a belsőleg tárolt program segítségével automatikusan hajtja végre a programokat. A memória utasítások és adatok.
Az operációs rendszereK
Operációs rendszer.
A számítógép teljesítménye
Erőforrások: Hardver Manver Szoftver.

Neumann János és elvei.
A személyi számítógép részei:
Számítógépek története, felépítése összefoglalás
Az operációs rendszerek feladata, fajtái, felépítése
A Neumann-elvŰ számítógép
A számítógép elvi felépítése
A Neumann-elvek 3. ÓRA.
A Neumann-elvű gépek A Neumann elvek:
Egy első generációs gép (az IAS) felépítése
Óravázlat Készítette: Kucsera Mihály és Toldi Miklós
A számítógép felépítése
Ismerkedjünk tovább a számítógéppel
Írja fel a tizes számrendszerbeli
Mikroprocesszorok Működés.
Számítástechnikai alapismeretek 2. (TK o.)
A számítógép felépítése
Operációs rendszerek I.
ifin811/ea1 C Programozás: Hardver alapok áttekintése
1 A számítógépek felépítése jellemzői, működése. 2 A számítógép feladata Az adatok Bevitele Tárolása Feldolgozása Kivitele (eredmény megjelenítése)
Neumann elvű számítógép. Neumann János ► Neumann János december 28-án Budapesten született ► 1930-ban emigrált az USA-ba.
Operációs rendszerek Fogalommeghatározás. Az operációs rendszer fogalma ???
A NEUMANN-ELVŰ SZÁMÍTÓGÉP. A számítógép:  Információk tárolására, feldolgozására szolgáló eszköz.
Operációs rendszerek Az operációs rendszerek működésének alapfogalmai.
Sz&p prof.
Operációs rendszerek.
Neumann elvek, a számítógép részei
Neumann elvek és a Neumann elvű számítógép felépítése
Operációs rendszerek.
A számítógép felépítése
Az operációs rendszer  Minden jog fenntartva.
A számítógép működésének alapjai
Számítógépek felépítése 9. előadás I/O rendszerek
Előadás másolata:

Szoftevrismeret Operációs rendszerek

Neumann elv 1. Tárolt program 2. Kettes számrendszer 3. Vezérlőegység(CP) 4. ALU-egység 5. Perifériák

CPU: vezérlés; aritmetikai, logikai műveletek Memória: gyors elérés, kikapcsolás után Perifériák: kapcsolattartás, háttértárak – adatok, utasítások tárolása

Perifériák közötti átvitel Programozott(polling): folyamatos állapotlekérdezés Megszakításos(IRQ): megszakításvezérlőn keresztül értesíti a CPU-t. Közvetlen memória átvitel(DMA):CPU megadja a memóriacímet és a blokk méretét

Operációs rendszerek története Kezdetben: sorbanállás a gép előtt, lyukkártya (keveredés), foglalás, open shop Később: felhasználó, operátor; BATCH – kötegelt feldolgozás Majd: monitor™; felhasználó, segédszámítógép, szalag, operátor; szalag; prog.; számítógép;

Többfeladatos rendszerek (Multiprogramozás) DMA,processzor, mágnesdob Multiprogramozás, processzor jobb kihasználása

Átlapoló rendszerek (pipeline)

Operációs rendszer feladatai 1. Perifériák különbözősége egységes felület 2.Megszakítások kezelése 3. Eszközök közös használata konfliktuskezelés 4. Munkák sorrendje és azok elosztása 5. Memóriagazdálkodás

Interaktív rendszerek Kötegelt rendszerek: nincs részeredmény, nem lehet beavatkozni a fealdatokba A lyukkártyát és a mágnesszallagot felváltotta az interaktív terminál.

Interaktív rendszerek feldatai Válaszidő: órák, napok  mp Adminisztrálás mellett visszajelzés a felhasználónak, órajel megjelenése Parancsnyelv megjelenése – felhasználóbarát Munkafolyamatok on túl – felhasználók kezelése, jogosultságok

Interaktív rendszerek Valós idejű rendszerek: atomerőművekben.

Többprocesszoros rendszerek Egy időben több feladat végrehajtása Szimmetrikus: minden processzor egyenértékű és az operációs rendszer választ közülük Aszimetrikus: az egyik lehet a „főnök”, a másik számításokat, a harmadik a perifériákat kezeli.

Folyamatok Program(task): utasítások sorozata Folyamat(process): végrehajtás alatt lévő program Folyamatleíró blokk: azonosítja a folyamatot, tartalmazza a folytatáshoz szükséges adatokat. Szálak: Hasonlítanak a folyamatokra, de nincs folyamatleíró blokkjuk. Operációs rendszer magjában találhatók meg, a kernelben.

Erőforrások Memória, processzoridő, ki és bemeneti eszközök, adat, postafiók ... ...vagyis minden ami egy folyamat végrehajtásához szükséges.

Erőforrások fajtái Elvehető(preemptive): processzor és a memória; A folyamatleíró blokk tartalmaz mindent. Nem elvehető (non preemptive): csak akkor szabadul fel ha a folyamat lemond róla(nyomtató, mágnesszalagos egységek, memóriablokkok)

Operációs rendszerek szerkezete Felhasználói folyamatok Rendszerhívások Válaszok Rendszermag(KERNEL) Eszközmeghajtók Megszakítások Hardver

Operációs rendszerek szerkezete Rendszermag: erőforrások elosztása és kezelése Rendszerhívások, válaszok: felhasználói folyamatok és a kernel közötti kommunikáció. Eszközmeghajtó, megszakításkezelés: ezen keresztül érik el a perifériák az operációs rendszer magját. A perifériák megszakítás kéréssel hívják fel magukra az oprációs rendszer figyelmét.