A nevelés stílusa
nevelmelet@freemail.hu http://nevelmelet.try.hu mrazikjulianna@freemail.hu
nevelő hatás Szándékolt ráhatás A nevelt szociokulturális minőségében maradandó változást idéz elő Egyéni képességek fejlesztése
A nevelés eredmény A nevelő hatás következménye „állapotváltozás” A tanulói énkép: az általa megfogalmazott kompetencia-érzés befolyással van a teljesítményére
Szülők neveléssel kapcsolatos nézetei 1. Az iskola tisztességre neveljen 2. Az iskola az anyanyelv-elsajátítás színtere 3. gondolkodásfejlesztés Nem fontos: a vallási, politikai, színtér, a szórakozás és a játék „A jó gyereket nem kell nevelni”
A hallgatók neveléssel kapcsolatos nézetei Az előzetes képzetek határozzák meg, mit tartanak fontosnak A képzés során ezt figyelembe kell(ene) venni A nevelési stratégiájukat ennek mentén tudnák kialakítani.
A hallgatói prekoncepció és a képzés eltérő volta miatt a hallgató úgy érzi, h. a képzés nem járul hozzá, hogy jó tanár legyen = gyenge átvitel Okai: hosszú távú rögzülés, Sztereotípiák hatása
Az elméleti fogalmak használata gondot okoz a gyakorlatban (:fogalmi térkép) A pedagógiai tudás nem mozaik,- hanem rendszer-szerű
Tanárkép Hatalmi szerep (29%) Alkotó szerep (27%) Mesterség (19%)
A nevelési típusok Milyenek a nevelési eljárások Ezen eljárások aránya a nevelési folyamat egészében Függőségi és tekintélyviszonyok
Baldwin: „kontroll-kapcsolat”: a demokratikus családok érdeklődőek, de agresszívek. A kontroll a konformizmusra hat, a kreativitás ellen = kevesebb agresszió
Melyik az ideális kombináció? (az engedékeny a negatívat is „engedi) Ranschburg: Meleg-engedékeny Meleg-korlátozó Hideg-engedékeny Hideg-korlátozó Melyik az ideális kombináció? (az engedékeny a negatívat is „engedi)
Baumrind -szülői kontroll -a kapcsolat nyíltsága -érettség Törődés-gondozás, mely a fiúk-lányok esetében eltérő: a lányoknál eleve kisebb elvárások
A felnőtt nevelő hatása A kortárs csoport hatása miatt kb. 10. életévtől a nevelős hatást külső hatásként értelmezik = ellenállóvá válnak (konfliktus) A közvetlen nevelői interakciók ellenkező hatást fognak kifejteni A nevelői tevékenység áttételessé válik Szükségletformálássá Aktivitássá A tevékenység folyamatában magában valósul meg
Negatív hatások: -A tevékenység és a magatartás túlszabályozása -Szabályok: a „közepes sántáknak mankó” -Szélsőséges spontaneitás
Direkt hatások -Szokások beidegzése -Magatartás-tevékenység kialakítása -tudatosítás., meggyőzés Indirekt hatások -Egyesekre irányul -A közösségi tev. Visszahat az egyénre -Kortársi interakciók