Az üzleti tervezés alapjai
Az üzleti terv felépítése Az alábbi séma megfelel az általános követelményeknek (Vecsenyi János: Kisvállalkozások indítása és működtetése, 2009) Címlap Összefoglaló A vállalkozás általános bemutatása Az iparág, a piac és a versenytársak elemzése Termékek és szolgáltatások
Az üzleti terv felépítése Működési, üzemeltetési terv Marketing terv Emberek és szervezet Kockázatok és kockázatkezelés becslése Pénzügyi és finanszírozási terv Mellékletek
A vállalkozós folyamata Piac termék Termék Működés Ötlet Háttér Start Ismeretek Üzleti terv Kadocsa György: Vállalkozások szervezése Amicus Kiadó Budapest, 2003.
~I. Címlap ~ Főként külső forrásszerzésnél lényeges, segíti az üzleti terv kezelését, nyilvántartását, elbírálását Fontosabb adattípusok: A vállalkozás neve, jogi formája A vállalkozás székhelye, elérhetőségei Vállalkozás alapításának év Vállalkozás működési köre, profilja A vezető(k), képviselő(k) neve, elérhetősége Bankszámla-információk A vállalkozás azonosító (adószám, cégjegyzékszám, KSH- azonosító stb.) A terv bizalmas kezelésére vonatkozó igény
~ II. Vezetői összefoglaló ~ Röviden (1-6 oldal) ismerteti a vállalkozást, a tevékenységi köröket, a célokat és a finanszírozást Mi a vállalkozás sajátos tulajdonsága, ami képessé teszi a fennmaradásra Miért érdemes befektetni - befektekő lehet, hogy csak ezt olvassa el Az olvasónak megkönnyíti az üzleti terv értelmezését, előzetesen összefoglalja annak lényegét Egyes esetekben önállóan alkalmas a figyelem felhívására Csak a teljes terv elkészülte után írjuk meg!
~ II. Vezetői összefoglaló ~ Megmutatja: Terv célját Termékek/szolgáltatások jellemzőit Üzleti modellt Várható piaci helyzetet Piacra jutási stratégiát Tulajdonosokat Működtetés kulcsszereplőit Gazdasági terv lényegét Nyereség Megtérülés Visszafizetés (hitel)
~ III. Vállalkozás leírása ~ Tömör összefoglalás szükséges, a későbbiekben az egyes elemek még kifejthetők A következők kerüljenek bemutatásra: Kielégíteni kívánt igény Termékek és szolgáltatások, kielégíteni kívánt igény (A vállalkozás története, aktuális „fejlődési szakasza”, profilja, termékei, helye a piacon) A rendelkezésre álló anyagi (pl. telephely, gépek) és humán (vállalkozó-munkatársak, szakképzetségük, tapasztalatuk) pénzügyi(vagyon, hitel) erőforrások Forgalom A vállalkozás céljai (pl. piaci helyzet stabilizálása, bizonyos árbevétel-szint elérése, új termékek bevezetése, új piac meghódítása)
~ IV. Ágazati elemzés ~ Tartalmazza, hogy az ágazat milyen várható piaci terjedelmet, trendet, dinamikát „diktál” a vállalkozásnak A mikro- és makro-környezet elemzése, benne a vállalkozás helyének, szerepének körvonalazása. Célpiac konkretizálása Lehetőségek az üzletágban Fontos elemei: Piacszegmentálás (vevőcsoportokra bontás) A célpiac – vevőcsoport(ok) – kijelölése, akiknek a term/szolg fontos és hasznos Versenyhelyzet elemzése Pozícionálás (versenytársaktól való megkülönböztetés)
~ IV. Ágazati elemzés ~ Javaslatok Világosan kell mutatnia, hogy Van piaci igény Van fizetőképes kereslet, vevőcsoport, akiknek a term/szolg fontos és hasznos Ki is képes a vállalkozás elégíteni ezt az igény Képes nyereséget elérni
~ IV. Ágazati elemzés ~ Világosan kell mutatnia, hogy van piaci igény Iparági trendek és kilátások Célpiacok Célpiaci tapasztalatok A versenytársak elemzése Jogszabályi korlátozások
~ IV. Ágazati elemzés ~ A. Iparági trendek és kilátások Iparág leírása - Milyen igényeket milyen cége elégítenek ki? Az iparág mérete és története Az iparág jellemzői és trendjei A főbb vevőcsoportok Az iparág vonzereje Az iparág kritikus sikertényezői
~ IV. Ágazati elemzés ~ B. Célpiacok A célpiac körülhatárolása A célpiac mérete Piaci térhódítás Árazás, ár és haszonkulcs cél A célpiac egyes azonosítási lehetőségei Reklámhordozók Vásárlási szokások és ciklusok Az elsődleges célpiac várható változásai Másodlagos célpiac jellemzői
~ IV. Ágazati elemzés ~ C. Célpiaci tapasztalatok Az eddigi vevőktől származó visszajelzések A vevők változtatási igénye
~ IV. Ágazati elemzés ~ D. A versenytársak elemzése Meglévő – piaci részesedés Lehetséges új belépők A vállalkozás versenyelőnye/versenyhátránya Vevői igény kielégítése Minőség Ár Idő Piaci térhódítás Hírnév Tőkeerő Kulcsemberek
~ IV. Ágazati elemzés ~ D. A versenytársak elemzése A célpiac fontossága a versenytárs(ak) számára Új versenytársak megjelenésének korlátai
~ IV Ágazati elemzés ~ E. Jogszabályi korlátozások Hatósági előírások Ezek várható változásai
~ V. Termékek és szolgáltatások ~ Célja a fejezetnek, bmutassa a vállalkozásnak Termékeit, szolgáltatásait kivülállók számára (technikai részleteket a mellékletbe) Azt a különlegességét, amivel a piaci igényt kielégíti
~ V. Termékek és szolgáltatások ~ A termék/szolgáltatás a vevő szemszögéből A termék/szolgáltatás életciklus-jellemzői Szabadalom, védjegy K+F tevékenységek
~ V. Termékek és szolgáltatások ~ A ~ V. Termékek és szolgáltatások ~ A. A termék/szolgáltatás a vevő szemszögéből Sajátos előny a vevő számára Vevő számára fontos jellemzők Versenytársakhoz viszonyított előny Kialakítás foka Ötlet Mintapéldány Kis sorozat ...
~ V. Termékek és szolgáltatások ~ B ~ V. Termékek és szolgáltatások ~ B. A termék/szolgáltatás életciklus-jellemzői Termék/szolgáltatás helyzete az életgörbén Az életgörbét várhatóan befolyásoló tényezők
~ V. Termékek és szolgáltatások ~ c. Szabadalom, védjegy Létező vagy függőben lévő szabadalom Szabadalmazható vagy védhető jellemzők Nem szabadalmazható vagy védhető jellemzők Jogi megállapodás a tulajdonosokkal és alkalmazottakkal Nem kizárólagos megegyezés Versenyt kizáró egyezmények
~ V. Termékek és szolgáltatások ~ D. K+F tevékenységek Jelenlegi fejlesztések Jövőbeli fejlesztési fejlesztések főbb állomása A várható eredmények Új termék/szolgáltatás Meglévő termék/szolgáltatás új generációja Kiegészítő termék/szolgáltatás Mások K+F tevékenysége Közvetett/közvetlen versenytársak Vevők Szállítók
~ VI. Működési és üzemeltetési terv ~ Az üzemeltetés/termelési folyamat Telephely Gépek, berendezések Alapanyag beszerzés Szállítás/teljesítés
~ VI. Működési és üzemeltetési terv ~ A ~ VI. Működési és üzemeltetési terv ~ A. Az üzemeltetés/termeléi folyamat Technológia Tapasztalat Gazdaságos üzemnagyság Közvetlen ktgcsökkentési lehetőség
~ VI. Működési és üzemeltetési terv ~ B. Telephely Földrajzi hely Megközelíthetőség Kapcsolódás más üzletekhez
~ VI. Működési és üzemeltetési terv ~ C. Gépek, berendezések Kapacitás Kapacitás bővítési lehetőségek
~ VI. Működési és üzemeltetési terv ~ D. Alapanyag beszerzés Kritikus alapanyagok Szállítási határidők Fizetési feltételek Kritikus hiányok az alapanyag-ellátásban Kapcsolat a legfontosabb szállítókkal JIT lehetőségei
~ VI. Működési és üzemeltetési terv ~ E. Szállítás/teljesítés Teljesítési feltételek Fizetési feltételek teljesítés esetén Legfontosabb vevők, forgalmazók Kapcsolat a legfontosabb vevők, forgalmazók
~VII. Marketing terv ~ Annak bemutassa, hogy a vállakozás képes értékesítési céljait megvalósítani Átfogó marketing stratégia Ár Értékesítés Eladásösztönzés
~VII. Marketing terv ~ A. Átfogó marketing stratégia A piac meghódításának stratégiája A piac megtartásának stratégiája A piacbővítés stratégiája Forgalmazási csatornák Kommunikáció
~VII. Marketing terv ~ B. Ár Ktg-nyereség központú ár vagy Versenyár vagy Piaci ár
~VII. Marketing terv ~ c. Értékesítés Az értékesítési apparátus Értékesítéssel foglalkozók száma Toborzás és betanítás Javadalmazás Az értékesítés tevékenysége A potenciális vevők azonosítása A potenciális vevők rangsorolása A potenciális vevők megközelítésének meghatározása A potenciális vevőkre fordítható összeg
~VII. Marketing terv ~ D. Eladásösztönzés Speciális eladásösztönző akciók Hirdetések, reklámok
~ VIII. Emberek és szervezet ~ A szervezet jogi formája Tulajdonos társak Tulajdonosok jogai A vállalkozás vezetőinek rövid életrajza, szakmai tapasztalata Munka- és felelősség megosztás
~ VIII. Emberek és szervezet ~ A. A szervezet jogi formája Egyéni vállalkozó Bt Kft Zrt/Nyrt Szövetkezet
~ VIII. Emberek és szervezet ~ B. Tulajdonos társak Nevek Tulajdonhányad Részvétel az irányításban
~ VIII. Emberek és szervezet ~ c. Tulajdonosok jogai Jogosítványok Szavazati jogok
~ VIII. Emberek és szervezet ~ D ~ VIII. Emberek és szervezet ~ D. A vállalkozás vezetőinek rövid életrajza, szakmai tapasztalata Nevek Beosztás Hatás és felelősségi kör Különleges szaktudás, képesség, szakma, vezetői tapasztalat Jövedelem és egyéb juttatás
~ VIII. Emberek és szervezet ~ E. Munka- és felelősségmegosztás Szervezeti séma Szervezeti séma szöveges ismertetése
Példa szervezeti sémára:
~IX. Kockázatok ~ Mi van akkor, ha: A vállalkozás gyengeségei jelentősebbek a vártnál Kedvezőtlen külső körülmények Felkészülés az akadályelhárításra
~IX. Kockázatok ~ A. A vállalkozás gyengeségei jelentősebbek a vártnál Gyengeség főbb területei: Értékesítés Üzemeltetés Fejlesztés Vezetés Fizetőképesség
~IX. Kockázatok ~ B. Kedvezőtlen külső körülmények Keresletcsökkenés Fizetéselmaradás Verseny Elvárások változása
~IX. Kockázatok ~ C. Felkészülés az akadályelhárításra Ellenstratégiák, kivédési megoldások Akciók
~X. Pénzügyi terv ~ Előzetes jövedelemterv és eredménykimutatás- terv Pénzforgalmi/likviditási terv Előzetes mérleg Fedezetszámítás A szükséges pénzforrás A pénzforrás felhasználása
~XI. Mellékletek ~ Termékleírások, tervrajzok Piackutatási adatok, egyéb számítások Szerződések, hivatalos levelek, ajánlatok Szállítok árajánlata Hatósági engedélyek Egyéb a terv megalapozottságát alátámasztó dokumentumok, számítások
Felhasznált irodalom, forrás Kadocsa György: Vállalkozások szervezése Amicus Kiadó Budapest, 2003. Vecsenyi János: Kisvállalkozások indítása és működtetése, Perfect Kiadó 2009. Pető István: Az üzleti tervezés alapjai Szomor Tamás: Művelődésgazdaságtan