Az üzleti tervezés alapjai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az üzleti tervezés alapjai
Advertisements

Szoftverminőség, 2010 Farkas Péter. SG - Sajátos célok  SG 1. Termék / komponens megoldás kiválasztása  SP 1.1. Alternatívák és kiválasztási kritériumok.
Az üzleti terv.
Nagy zsolt istván – szakterületi tanácsadó
Üzleti terv.
10. Tétel Sikeresen működő üzletét az igényeknek megfelelően bővíteni szeretné. Ehhez szüksége van egy üzleti terv elkészítésére. Foglalja össze, hogy.
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
Versenyelemzés 8.fejezet.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
A piac Szakiskola.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment 2. előadás
A külső környezet elemzése
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Kérdések a ZH-hoz.
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Tájékoztató jellegű információk!. Versenyképesség javítása külső befektetővel
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
SZEMÉLYZETI MARKETING
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Ipari középvállalat projektvezetőjének tapasztalatai az integrált vállalatirányítási szoftver bevezetési szakaszában Projektmenedzsment Fórum A kis-
Mérleg, eredménykimutatás, cash flow
Kérdések a második zh-hoz
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
1. előadás A vállalkozások indítása és működtetése
Az EEM helye a menedzsmentben
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
A marketingkörnyezet elemzése
Művelődésgazdaságtan 2. előadás Szomor Tamás A m űvelő désgazdaságtan tárgya  A művelődést, kultúrát gazdasági szemszögből jellemzi - makro megközelítés.
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban Bevezetés. 2 Követelmények  8:30-10:25  8:30-9:15.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
A MARKETING FOLYAMATA.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
Hogyan, és miért gondolkozzunk vállalkozóként rendszerben az üzleti tervezés során és a gyakorlatban? „Ötletből pénzt”
Vállalkozások szervezése Az üzleti terv I.
Szegmentáció & pozicionálás.
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
Vállalkozásmenedzsment I.
IVSZ START-UP KONFERENCIA ÉS VERSENY ÁPRILIS 4. A versenyre való jelentkezés határideje: március 10..
Sági Sándor (Kontroll Pont ‘91 Kft). Üzleti terv Üzleti koncepció„Pénzügyi” terv Befektető tájékoztatása, pótlólagos pénzügyi forrás szerzése Folyamatos.
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE 2. A célkitűzés. 2. A reklámcélok megtervezése.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
Cégnév Üzleti terv. Célkitűzések A cég hosszú távú céljainak egyértelmű bemutatása –Használjon a cég növekedését alátámasztó kifejezéseket, de legyen.
Kombinált Mikrohitel A Mikrovállalkozások fejlesztéséért.
Indítás „Zöld mezős” vállalkozással 0-ról indított vállalkozás Előnyei: – Vállalkozó elképzelései szerint alakítható Hátrány: – Időigényes – Nehéz hitelezőt,
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
A TERMÉK- ÉS A MARKETINGKONCEPCIÓ KIFEJLESZTÉSE
A külső környezet elemzése
Termék-piacfejlesztési stratégiák (Ansoff-mátrix)
Az ISO 9001 jelenlegi helyzete
Üzleti terv bemutatása
Vállalati terv bemutató
SZEGMENTÁLÁS CÉLPIACKÉPZÉS POZÍCIONÁLÁS
VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez?
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Üzleti terv.
Üzleti terv bemutatása
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
Értékesítési oktatás Előadó: [Név].
Cégnév Üzleti terv.
Üzleti terv.
Előadás másolata:

Az üzleti tervezés alapjai

Az üzleti terv felépítése Az alábbi séma megfelel az általános követelményeknek (Vecsenyi János: Kisvállalkozások indítása és működtetése, 2009) Címlap Összefoglaló A vállalkozás általános bemutatása Az iparág, a piac és a versenytársak elemzése Termékek és szolgáltatások

Az üzleti terv felépítése Működési, üzemeltetési terv Marketing terv Emberek és szervezet Kockázatok és kockázatkezelés becslése Pénzügyi és finanszírozási terv Mellékletek

A vállalkozós folyamata Piac termék Termék Működés Ötlet Háttér Start Ismeretek Üzleti terv Kadocsa György: Vállalkozások szervezése Amicus Kiadó Budapest, 2003.

~I. Címlap ~ Főként külső forrásszerzésnél lényeges, segíti az üzleti terv kezelését, nyilvántartását, elbírálását Fontosabb adattípusok: A vállalkozás neve, jogi formája A vállalkozás székhelye, elérhetőségei Vállalkozás alapításának év Vállalkozás működési köre, profilja A vezető(k), képviselő(k) neve, elérhetősége Bankszámla-információk A vállalkozás azonosító (adószám, cégjegyzékszám, KSH- azonosító stb.) A terv bizalmas kezelésére vonatkozó igény

~ II. Vezetői összefoglaló ~ Röviden (1-6 oldal) ismerteti a vállalkozást, a tevékenységi köröket, a célokat és a finanszírozást Mi a vállalkozás sajátos tulajdonsága, ami képessé teszi a fennmaradásra Miért érdemes befektetni - befektekő lehet, hogy csak ezt olvassa el Az olvasónak megkönnyíti az üzleti terv értelmezését, előzetesen összefoglalja annak lényegét Egyes esetekben önállóan alkalmas a figyelem felhívására Csak a teljes terv elkészülte után írjuk meg!

~ II. Vezetői összefoglaló ~ Megmutatja: Terv célját Termékek/szolgáltatások jellemzőit Üzleti modellt Várható piaci helyzetet Piacra jutási stratégiát Tulajdonosokat Működtetés kulcsszereplőit Gazdasági terv lényegét Nyereség Megtérülés Visszafizetés (hitel)

~ III. Vállalkozás leírása ~ Tömör összefoglalás szükséges, a későbbiekben az egyes elemek még kifejthetők A következők kerüljenek bemutatásra: Kielégíteni kívánt igény Termékek és szolgáltatások, kielégíteni kívánt igény (A vállalkozás története, aktuális „fejlődési szakasza”, profilja, termékei, helye a piacon) A rendelkezésre álló anyagi (pl. telephely, gépek) és humán (vállalkozó-munkatársak, szakképzetségük, tapasztalatuk) pénzügyi(vagyon, hitel) erőforrások Forgalom A vállalkozás céljai (pl. piaci helyzet stabilizálása, bizonyos árbevétel-szint elérése, új termékek bevezetése, új piac meghódítása)

~ IV. Ágazati elemzés ~ Tartalmazza, hogy az ágazat milyen várható piaci terjedelmet, trendet, dinamikát „diktál” a vállalkozásnak A mikro- és makro-környezet elemzése, benne a vállalkozás helyének, szerepének körvonalazása. Célpiac konkretizálása Lehetőségek az üzletágban Fontos elemei: Piacszegmentálás (vevőcsoportokra bontás) A célpiac – vevőcsoport(ok) – kijelölése, akiknek a term/szolg fontos és hasznos Versenyhelyzet elemzése Pozícionálás (versenytársaktól való megkülönböztetés)

~ IV. Ágazati elemzés ~ Javaslatok Világosan kell mutatnia, hogy Van piaci igény Van fizetőképes kereslet, vevőcsoport, akiknek a term/szolg fontos és hasznos Ki is képes a vállalkozás elégíteni ezt az igény Képes nyereséget elérni

~ IV. Ágazati elemzés ~ Világosan kell mutatnia, hogy van piaci igény Iparági trendek és kilátások Célpiacok Célpiaci tapasztalatok A versenytársak elemzése Jogszabályi korlátozások

~ IV. Ágazati elemzés ~ A. Iparági trendek és kilátások Iparág leírása - Milyen igényeket milyen cége elégítenek ki? Az iparág mérete és története Az iparág jellemzői és trendjei A főbb vevőcsoportok Az iparág vonzereje Az iparág kritikus sikertényezői

~ IV. Ágazati elemzés ~ B. Célpiacok A célpiac körülhatárolása A célpiac mérete Piaci térhódítás Árazás, ár és haszonkulcs cél A célpiac egyes azonosítási lehetőségei Reklámhordozók Vásárlási szokások és ciklusok Az elsődleges célpiac várható változásai Másodlagos célpiac jellemzői

~ IV. Ágazati elemzés ~ C. Célpiaci tapasztalatok Az eddigi vevőktől származó visszajelzések A vevők változtatási igénye

~ IV. Ágazati elemzés ~ D. A versenytársak elemzése Meglévő – piaci részesedés Lehetséges új belépők A vállalkozás versenyelőnye/versenyhátránya Vevői igény kielégítése Minőség Ár Idő Piaci térhódítás Hírnév Tőkeerő Kulcsemberek

~ IV. Ágazati elemzés ~ D. A versenytársak elemzése A célpiac fontossága a versenytárs(ak) számára Új versenytársak megjelenésének korlátai

~ IV Ágazati elemzés ~ E. Jogszabályi korlátozások Hatósági előírások Ezek várható változásai

~ V. Termékek és szolgáltatások ~ Célja a fejezetnek, bmutassa a vállalkozásnak Termékeit, szolgáltatásait kivülállók számára (technikai részleteket a mellékletbe) Azt a különlegességét, amivel a piaci igényt kielégíti

~ V. Termékek és szolgáltatások ~ A termék/szolgáltatás a vevő szemszögéből A termék/szolgáltatás életciklus-jellemzői Szabadalom, védjegy K+F tevékenységek

~ V. Termékek és szolgáltatások ~ A ~ V. Termékek és szolgáltatások ~ A. A termék/szolgáltatás a vevő szemszögéből Sajátos előny a vevő számára Vevő számára fontos jellemzők Versenytársakhoz viszonyított előny Kialakítás foka Ötlet Mintapéldány Kis sorozat ...

~ V. Termékek és szolgáltatások ~ B ~ V. Termékek és szolgáltatások ~ B. A termék/szolgáltatás életciklus-jellemzői Termék/szolgáltatás helyzete az életgörbén Az életgörbét várhatóan befolyásoló tényezők

~ V. Termékek és szolgáltatások ~ c. Szabadalom, védjegy Létező vagy függőben lévő szabadalom Szabadalmazható vagy védhető jellemzők Nem szabadalmazható vagy védhető jellemzők Jogi megállapodás a tulajdonosokkal és alkalmazottakkal Nem kizárólagos megegyezés Versenyt kizáró egyezmények

~ V. Termékek és szolgáltatások ~ D. K+F tevékenységek Jelenlegi fejlesztések Jövőbeli fejlesztési fejlesztések főbb állomása A várható eredmények Új termék/szolgáltatás Meglévő termék/szolgáltatás új generációja Kiegészítő termék/szolgáltatás Mások K+F tevékenysége Közvetett/közvetlen versenytársak Vevők Szállítók

~ VI. Működési és üzemeltetési terv ~ Az üzemeltetés/termelési folyamat Telephely Gépek, berendezések Alapanyag beszerzés Szállítás/teljesítés

~ VI. Működési és üzemeltetési terv ~ A ~ VI. Működési és üzemeltetési terv ~ A. Az üzemeltetés/termeléi folyamat Technológia Tapasztalat Gazdaságos üzemnagyság Közvetlen ktgcsökkentési lehetőség

~ VI. Működési és üzemeltetési terv ~ B. Telephely Földrajzi hely Megközelíthetőség Kapcsolódás más üzletekhez

~ VI. Működési és üzemeltetési terv ~ C. Gépek, berendezések Kapacitás Kapacitás bővítési lehetőségek

~ VI. Működési és üzemeltetési terv ~ D. Alapanyag beszerzés Kritikus alapanyagok Szállítási határidők Fizetési feltételek Kritikus hiányok az alapanyag-ellátásban Kapcsolat a legfontosabb szállítókkal JIT lehetőségei

~ VI. Működési és üzemeltetési terv ~ E. Szállítás/teljesítés Teljesítési feltételek Fizetési feltételek teljesítés esetén Legfontosabb vevők, forgalmazók Kapcsolat a legfontosabb vevők, forgalmazók

~VII. Marketing terv ~ Annak bemutassa, hogy a vállakozás képes értékesítési céljait megvalósítani Átfogó marketing stratégia Ár Értékesítés Eladásösztönzés

~VII. Marketing terv ~ A. Átfogó marketing stratégia A piac meghódításának stratégiája A piac megtartásának stratégiája A piacbővítés stratégiája Forgalmazási csatornák Kommunikáció

~VII. Marketing terv ~ B. Ár Ktg-nyereség központú ár vagy Versenyár vagy Piaci ár

~VII. Marketing terv ~ c. Értékesítés Az értékesítési apparátus Értékesítéssel foglalkozók száma Toborzás és betanítás Javadalmazás Az értékesítés tevékenysége A potenciális vevők azonosítása A potenciális vevők rangsorolása A potenciális vevők megközelítésének meghatározása A potenciális vevőkre fordítható összeg

~VII. Marketing terv ~ D. Eladásösztönzés Speciális eladásösztönző akciók Hirdetések, reklámok

~ VIII. Emberek és szervezet ~ A szervezet jogi formája Tulajdonos társak Tulajdonosok jogai A vállalkozás vezetőinek rövid életrajza, szakmai tapasztalata Munka- és felelősség megosztás

~ VIII. Emberek és szervezet ~ A. A szervezet jogi formája Egyéni vállalkozó Bt Kft Zrt/Nyrt Szövetkezet

~ VIII. Emberek és szervezet ~ B. Tulajdonos társak Nevek Tulajdonhányad Részvétel az irányításban

~ VIII. Emberek és szervezet ~ c. Tulajdonosok jogai Jogosítványok Szavazati jogok

~ VIII. Emberek és szervezet ~ D ~ VIII. Emberek és szervezet ~ D. A vállalkozás vezetőinek rövid életrajza, szakmai tapasztalata Nevek Beosztás Hatás és felelősségi kör Különleges szaktudás, képesség, szakma, vezetői tapasztalat Jövedelem és egyéb juttatás

~ VIII. Emberek és szervezet ~ E. Munka- és felelősségmegosztás Szervezeti séma Szervezeti séma szöveges ismertetése

Példa szervezeti sémára:

~IX. Kockázatok ~ Mi van akkor, ha: A vállalkozás gyengeségei jelentősebbek a vártnál Kedvezőtlen külső körülmények Felkészülés az akadályelhárításra

~IX. Kockázatok ~ A. A vállalkozás gyengeségei jelentősebbek a vártnál Gyengeség főbb területei: Értékesítés Üzemeltetés Fejlesztés Vezetés Fizetőképesség

~IX. Kockázatok ~ B. Kedvezőtlen külső körülmények Keresletcsökkenés Fizetéselmaradás Verseny Elvárások változása

~IX. Kockázatok ~ C. Felkészülés az akadályelhárításra Ellenstratégiák, kivédési megoldások Akciók

~X. Pénzügyi terv ~ Előzetes jövedelemterv és eredménykimutatás- terv Pénzforgalmi/likviditási terv Előzetes mérleg Fedezetszámítás A szükséges pénzforrás A pénzforrás felhasználása

~XI. Mellékletek ~ Termékleírások, tervrajzok Piackutatási adatok, egyéb számítások Szerződések, hivatalos levelek, ajánlatok Szállítok árajánlata Hatósági engedélyek Egyéb a terv megalapozottságát alátámasztó dokumentumok, számítások

Felhasznált irodalom, forrás Kadocsa György: Vállalkozások szervezése Amicus Kiadó Budapest, 2003. Vecsenyi János: Kisvállalkozások indítása és működtetése, Perfect Kiadó 2009. Pető István: Az üzleti tervezés alapjai Szomor Tamás: Művelődésgazdaságtan