A szervezeti együttműködések szintjei és szerepe a jelenkor szociális problémáinak megoldásában Dr Váry Annamária Klinikai és pályatanácsadó szakpszichológus,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Tisztelettel köszöntöm
Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat mint képzőintézmény Bencze Györgyné Hajni.
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
Az eredményeket nem látni, hanem érezni kell Az EQUAL program hatása és kihatása Május 20 VGYKE.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
Az OFA támogatási tevékenysége Programok ben.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Nyitó rendezvény „Motiváló képzések és kapcsolódó szolgáltatások a ”Pro-Team” Nonprofit Kft-nél.” TAMOP A2-12/ október 18.
általános főig. helyettes
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
1 Foglalkoztatási paktumok helyzete Magyarországon, jó gyakorlatok Örkény június 24.
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat működése Előadó: Pátkai Andrásné szolgálatvezető Budapest, 2006.október 24.
”PRO-TEAM” REHABILITÁCIÓS NONPROFIT KFT. Versenyszféra Fórum „Munkaerő-piaci szolgáltatások a „Pro-Team” Nonprofit Kft-nél.” TAMOP /
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt projekt Elítéltek többszakaszos,
Reintegrációs tanácsadó munkakör
A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt projekt Elítéltek többszakaszos,
Büntetés-végrehajtási
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
MTA Regionális Kutatások Központja Szociális gazdaság a gyakorlatban Dr. G.Fekete Éva főmunkatárs, osztályvezető MTA Regionális Kutatások Központja, Miskolc.
Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium Társadalmi kohéziót erősítő bűnmegelőzési és reintegrációs programok módszertani megalapozása TÁMOP A projekt.
A társadalmi kohézió erősítése bűnmegelőzési és reintegrációs programokkal TÁMOP kiemelt projekt.
Együttműködési lehetőségek és megoldások a foglalkoztatási és szociális terület munkájában Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális.
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
OFA Hálózat évi tevékenységei
Az EU-s hálózati munka tapasztalatai a hajléktalan- ellátásban FEANTSA
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
NŐ az ESÉLY! Esélyegyenlőségi program Zala megyében A projekt az Európai Unió és a Magyar Köztársaság támogatásával valósul meg.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Az Esélyegyenlőség és az ESZA alapelveinek érvényesítése Európai Unió Magyarország -Budapest Európai jogfejlődés Luxemburgi és Lisszaboni folyamat.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
A foglalkoztatási paktumok célja Megismerni a térség foglalkoztatási helyzetét Összehangolni a térség gazdasági és humánerőforrás fejlesztési tevékenységeit.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
TERÜLETI PAKTUM. A PAKTUM BEMUTATÁSA szeptember 25-én aláírták a Területi Foglalkoztatási és a Társadalmi Integráció a Központi Régióban Paktumot.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Az Ifjúság Program. Az ifjúsági projektek meghatározása Nemzetközi ifjúsági projekt: olyan projekt, amely a résztvevők személyiségfejlődését.
Adományozási kultúra az Európai Unióban Előadó: Dr. Talyigás Katalin.
A BARANYA PAKTUM MARKETINGTERVE. Környezetelemzés – Baranya megye fős lélekszáma az ország lakosságának 4%-át teszi ki Népesség fogyó tendenciája.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
AdRisk Community action on Adolescent and Injury Risk – Közösségi összefogás a fiatalok baleseti kockázatának csökkentésére Európai szintű szituáció-elemzés,
A kiemelt projekt eredményei: a módszertani feladatok és a hálózatépítés tükrében Avagy az „emberorientált” hálózat működése a hajléktalan-ellátáson belül.
Foglalkoztatási Paktum Magyarországon Gere János.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Az EQUAL program és sajátosságai TE IS + ÉN IS = MI IS PÉCS 2007 május 09.
Munkaerőpiaci-szolgáltatásokat végző szervezetek lehetőségei
„Út a munkához” program tapasztalatai
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
A TÁMOP szerepe a büntetés-végrehajtási szervezet életében
Lorem ipsum.
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Előadás másolata:

A szervezeti együttműködések szintjei és szerepe a jelenkor szociális problémáinak megoldásában Dr Váry Annamária Klinikai és pályatanácsadó szakpszichológus, szervezetfejlesztési tanácsadó

Szociális problémák a jelenkorban Szegénység Társadalmi kirekesztődés, Munkanélküliség Az Unió lakosságának mintegy 16% él szegénység által fenyegetve, ez azt jelenti, hogy minden 5 emberből egy.

Történelmi kitekintés 1975-ben tárgyalta először az EU a szegénység kérdését, majd valamivel később a társadalmi kirekesztődést is. 1992-ben a szociálpolitika egyik fő céljaként fogalmazták meg a társadalmi kirekesztődés elleni harcot (Maastricht-i egyezmény). 2000 – Európa Tanács megfogalmazza azokat a közös célokat, melyek elvezettek a nemzeti cselekvési tervekhez, „a koordinálás nyitott módszere” alapján. 2006-tól kezdődően a nemzeti tervek beszámolói szociális téren három fő témára vonatkoznak, ezek: a társadalmi beilleszkedés, a nyugdíjak és a hosszú távú gondoskodás.

TÁVLATOK Az inaktivitásból eredő káros gazdasági és társadalmi folyamatokért nem tehető felelőssé egyetlen intézmény sem, amely a kérdéssel foglalkozik, azonban mindegyik tehet azért, hogy csökkentse azok hatásait. A hatékonyságot ezen a területen a résztvevők stratégiai partnerségben történő együttműködése növeli. Az Unió jelenlegi álláspontja szerint[1], „az aktív integrációs politikák sikere számos szereplő részvételén és együttműködésén múlik. [1] Az Európai Közösségek Bizottsága, közlemény: A szociális védelem korszerűsítése a nagyobb társadalmi igazságosság és társadalmi kohézió érdekében: a munkaerőpiacról leginkább kiszorultak aktív integrációjának elősegítése, Brüsszel, 2007.10.17. 4-5 oldal;

A társadalmi integráció követelményei[1]: 2006-tól Európa-szinten követelmény: Az alapvető forrásokhoz való garantált hozzáférés biztosítása, jogok és szolgáltatások a társadalmi részvétel biztosítására, a kirekesztődés extrém formáinak kezelése és harc a diszkrimináció formái ellen, melyek kirekesztődéshez vezetnek. Az aktív társadalmi beilleszkedés biztosítása mindenki számára, a munkaerőpiacon való részvétel támogatása, a szegénység és kirekesztődés elleni harc. Annak biztosítása, hogy a társadalmi befogadást támogató szociálpolitika koordinálásban a kormányzat minden szintje és a releváns érintettek részt vegyenek …beleértve a gazdaságot, a költségvetést, az oktatást és képzést, valamint a strukturális alapok felhasználást. [1] Developing local social action, 2008 január, UNCCAS 15 oldal;

Társadalmi problémák megoldási alternatívái Az egyén szintjén Együttműködésben Csoportok Szervezetek Közösség-alapú megközelítésben A fenti módok ritkán találhatók meg tiszta formában, izoláltan.

Individuális megoldás: Az egyén felelősségét hangsúlyozza, neki kell erőfeszítést tenni a helyzet megoldásáért.

Az együttműködés szintjei Integrált együttműködés Szinergikus együttműködések Stratégiai partnerség Partnerség Rendszeres formális kapcsolat Eseti, formális kapcsolat Informális kapcsolatok Izolált működés

Együttműködés: egy társadalmi probléma megoldásában több szervezet a saját eszközeivel tevékenyen részt vesz.

Formális együttműködések Kölcsönös információ csere Ügyfélkörről általában, és konkrétan (pl. havonta) Helyi munkaerő-piaci helyzetéről, pályázati lehetőségekről, programokról Saját akcióikról, stb. Közös fellépések, akciók Állás-, képzési börzék, vállalkozói fórumok, Új beruházással kapcsolatos munkahely teremtés, leépítések, Támogatott projektek, célcsoport programok, esélyegyenlőségi programok Térségi média (PR), „e” szolgáltatások, stb. Szakmai fórumok Egyeztető szakmai fórumok Egyeztető szakpolitikai fórumok Kölcsönös beszámolók, stb.

Szinergikus együttműködés: egy időben különböző hatások egymást erősítik

A szinergia hatása Lényeges eleme az egyidejűség, a különböző támogatásoknak egy időben kell hatniuk. Eltérő irányokból érkező hatások érvényesülnek: pl. képzés mellett egészségi állapot kezelése, segítő kapcsolat hatása, stb.

Integráció: Egyes részek beilleszkedése egy egészbe Tervszerű összekapcsolást Összehangolás

Integrált együttműködés jellemzői Közös tervezés, közös célok Hosszabb távú együttműködés Egységes adatbázis Összehangolt szolgáltatások Közös értékelési rendszer Munkamegosztás Összehangolt fejlesztések

KÖZÖSSÉG ALAPÚ megközelítés: a helyi kezdeményezésekre fekteti a hangsúlyt

Közösség alapú megközelítés A helyi közösség szerepvállalása a foglalkoztatási problémák kezelésében az Európai Unió foglalkoztatáshoz kapcsolódó prioritásainak egyike. Szoros összefüggést mutat az integrált megközelítéssel: minden megoldás a helyi közösség érintett szereplőinek/csoportjainak, összehangolt fellépésével valósul meg. A legjobb példák gyakran az Európai Szociális alapok támogatásával kerülnek kidolgozásra. Ismert példái a Paktumok

Az együttműködést facilitáló tényezők Szubjektív elköteleződés tájékozottság A szakmai ismertek folyamatos bővülése Újabb, segítő szakmák megjelenése Jövőkép Objektív Irányelvek a szakpolitika szintjén Források EU kezdeményezések CSR: corporate social responsibility

Az együttműködés akadályai Objektív – külső tényezők a szervezeti működés, (racionális legális bürokráciák, változások) Magas ügyfélszám Erőforrások hiánya A szakmai felkészültség túl specifikus, szűk területet érint Nincs tradíciója az együttműködésnek Fogalmi zavarok Szűkös motiváló eszköztár Szubjektív – belső tényezők BIZONYTALANSÁG Félelmek Ellenállás Elköteleződés hiánya Megerősítések hiánya Jövőkép hiánya Szakmai kultúra hiányosságai Többirányú leterheltség

JÖVŐKÉP: A társadalmi befogadás megvalósítása - több EU közösségi kezdeményezés forrásai hazai strukturális alapok helyi összefogás és kezdeményezések

A fenntartható szervezeti együttműködés megalapozása – SYNORG modell Együttműködések a Van kiút- partnerségben a fogvatartottakért Equal projektben (bv. intézetek, Pártfogó felügyelői szolgálat, civil szervezetek, munkaügy), külföldi tapasztalatok megismerése. Helyzetfelmérés és a partnerek igényeinek elemzése (kérdőívek a potenciális partnerek számára, a kapott adatok feldolgozása) A helyi szintű együttműködések alapozás/megerősítése

Helyzetfelmérés és a partnerek igényeinek elemzése Adatgyűjtés: kérdőíves és interjú, mely a célcsoporttal kapcsolatos attitűdre, együttműködésekre és szakmai ismeretekre, az infrastruktúrára kérdezett rá. Büntetés-végrehajtási intézetek 10 Pártfogó Felügyelői Szolgálat, Önkormányzatok, családsegítők 20 Munkáltatók/vállalkozók 29 Munkaügyi szervezet Civil szervezetek 21

Eredmények A megkérdezett minta alapján a munkáltatókról egy olyan kép bontakozik ki, amely szerint nem zárkóznak el a volt fogvatartottak foglalkoztatásától, de látják annak nehézségeit. Az önkormányzatok szerepvállalása a volt fogvatartottak beilleszkedésének segítésében változó, úgy tűnik alacsonyabb intenzitású, mint ahogy azt feltételezni lehet. a civil szervezetek részvételét a volt fogvatartottak munkaerőpiaci reintegrációjában elsősorban a szakmai oldalról kell erősíteni. Az elköteleződés létezik és az ügyfelek a látókörükben vannak

Szakmai nap a munkaerőpiaci reintegrációt támogató együttműködések kialakításához CÉLKITŰZÉS munkaerő-piaci reintegrációs tevékenység fejlesztése. kapcsolatfelvétel, a folyamatban érintett szervezetekkel, intézményekkel a meglévő együttműködések továbbépítése, hálózatépítés, beleértve a civil szférát. A munkáltatók megszólítása, bevonása, egyrészt azon munkáltatókat, akikkel már van kapcsolat, illetve további munkáltatók. A jövőbeni pályázati együttműködések magalapozása (pl.TÁMOP 3.5.6.) előkészítése. Helyi jó gyakorlatok felkutatása, bemutatása.

A szakmai napok 2008. április 18-30 között kerültek lebonyolításra, Meghívottak: Munkaügyi szervezet (helyi, és/vagy regionális szint) Munkáltatók: A közérdekű munka büntetés végrehajtásában közreműködő szervezetek. Olyan gazdasági szervezetek, amelyek foglalkoztatnak volt elkövetőket. Potenciális gazdasági szervezetek (akikkel még nem sikerült munkakapcsolatot kiépíteni). Profitorientált vállalkozásokat tömörítő szervezetek: Helyi iparkamarák, stb. Helyi önkormányzatok, ezen belül szociális irodák képviselői, Családsegítő szolgálat, gyermekjóléti szolgálat, Regionális Forrásközpontok, Nonprofit szervezetek (alapítványok, egyesületek, közhasznú társaságok) Olyan segítő szervezetek, akik hátrányos helyzetű személyek, csoportok foglalkoztatására specializálódtak. Előny, ha van olyan működő, vagy befejezett projekt, amelynek bemutatása tanulságos lehet a résztvevők számára. Büntetés-végrehajtási intézet, Szakképző szervezetek, Egyéb

Tapasztalatok A munkáltatók nagyon szűk körben képviseltették magukat, hasonlóan az önkormányzati intézmények képviselői is; a munkaügyi szervezet – akár regionális szinten is –, képviseltette magát a regionális képző központok is számos megyében megjelentek. a regionális forrásközpontok, illetve a civil szervezetek széles körű reprezentáltak voltak.

Következtetések Az iparkamarák, az elsődleges munkaerő-piaci munkáltatók munkaerő igényét a piaci mozgástér határozza meg, bizonyos szakmákban munkaerő hiány van. A munkáltatók számára kevéssé vonzó az elkövetők foglalkoztatása. Az alacsonyabb képzettséghez kötött, szakképzetlenség nélkül betölthető álláshelyekre inkább túlkínálat van. Az elsődleges munkaerő-piaci munkáltatókat kevéssé motiválja, hogy a hátrányos helyzetűek mellett segítő szervezet áll, amely segíti őt a szociális, életvezetési vagy krízishelyzetek kezelésében. A regionális képző központok és a pártfogó felügyelői szolgálat között alacsony szintű az együttműködés; a képző központok kínálata nincs összhangban a munkaerő-piaci igényekkel. A pártfogó felügyelők szűk körében ismert, hogy az egyes szakmák kompetenciákra lebontottak, és egyre több képzési program ennek mentén halad.

Köszönöm a figyelmet!