Ártatlanságra ítélve - gyermekkorú elkövetők a gyermekvédelmi és igazságszolgáltatási rendszer határán - Herczog Mária Gyurkó Szilvia Budapest, 2006. március.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Családoktól tanulunk Kutatást végezte: Hegedűs Réka és Dávid Beáta 2005 Home-Start International Otthon Segítünk Alapítvány MTA Szociológiai Kutatóintézet.
Advertisements

Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
A gyermekvédelmi rendszer működése és hiányosságai
Szakmai Tanácskozás Miskolc
1 A gyermek- és ifjúságvédelmi intézményrendszer helye és szerepe a fővárosi oktatás rendszerében Fővárosi Pedagógiai Napok Modellváltás a fővárosi intézményrendszerben.
Az iskolai szociálismunka
A Társadalmi Bűnmegelőzés Nemzeti Stratégiája és kapcsolódási pontjai a Nemzeti Drogstratégiához Gyökös Melinda Hotel Hélia, Budapest június 24.
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
Személyes gondoskodást végző személyek körében végzett igényfelmérő kutatás bemutatása Nemzeti Csal á d- é s Szoci á lpolitikai Int é zet C í m: 1134 Budapest,
Hivatalos programoldal: /hirek/666-coaching-fezstival-2013.html.
MAT Kongresszus Siófok, nov Mozgó elterelés három városban a Kék Kockánál.
Veszélyeztető magatartás gyanúja  időnként előforduló, enyhébb jelenségek  rizikó tényezők  háttérben inkább a szülők tájékozatlansága áll.
Sose rázd a kisbabádat Dr. Kovács Zsuzsanna április 30.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
A gyermekvédelmi ellátórendszer szerepe a bűnmegelőzésben
Társadalmi tényezők szerepe a párválasztásban és a családi életben Herczog Mária Budapest, novenber 9.
Alkalmazható-e a mediáció az interneten elszenvedett jogsérelmek orvoslásában? Dr. Baracsi Katalin családjogi szakjogász, internetbiztonsági szakértő,
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
A társadalmi kohéziót erősítő bűnmegelőzési és reintegrációs programok módszertani megalapozása-kiemelt projekt (TÁMOP 5.6.2/10-1),
A pártfogó felügyelő szerepe és feladata a jelzőrendszerben Budapest, március 28.
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Családi napközi.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Workshop A gyermekvédelmi jelzőrendszer működésének
Változások a szabálysértési jogban
A rendőrségi szervezetváltozások szerepe, a nyomozás hatékonysága A rendőrségi szervezetváltozások szerepe, a nyomozás hatékonysága dr. Dinók Henriett.
Dr. Kovács Zsuzsanna, Dr. Scheiber Dóra, Toma Andrea
MindenGyerek Budapest
A gyermekvédelem felelősség(e) Budapest,2008. február 20.
Óvodai és iskoláztatási támogatás lehetőségei és korlátai Herczog Mária TÁRKI - Világbank műhelykonferencia május 7. Novotel Hotel.
A társadalmi bűnmegelőzés évi cselekvési programja Gönczöl Katalin Büntetőpolitikai szakállamtitkár.
Az oktatási segédanyagokhoz szükséges ismeretanyag összeállítását a megyei rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési osztálya gerontológiai szakemberek bevonásával.
A társadalmi kohézió erősítése bűnmegelőzési és reintegrációs programokkal TÁMOP kiemelt projekt.
Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium
Nemzeti stratégia a bűnmegelőzésről összeállította: Finszter Géza
Az orvos szabálysértési felelőssége
2011. JÚNIUS 28. NYÍRBÁTOR A GYERMEKVÉDELEM ZSÁKUTCÁI A MENTÁLISAN SÉRÜLT FIATALOK GONDOZÁSA SORÁN.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
Fiatal elkövetők és sértettek az ERÜBS tükrében
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
A szociálpolitika kulcsproblémái gyermekvédelmi metszetben Gyermekvédelmi napok 2011 „Szakmafejlesztés a gyermekvédelemben” konferencia Budapest, 2011.
1 A gyermekvédelmi szakellátás fővárosi sajátosságai és fejlesztési szükségletei „A gyermekvédelmi szakellátás fejlesztése Budapesten” Fővárosi Gyermekvédelmi.
Forrás: X. Konszenzus füzet Fontos  a megelőzés  a hatékony prevenció érdekében szükséges az összehangolt együttműködés az országos és helyi.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Személyes gondoskodást végző személyek körében végzett igényfelmérő kutatás bemutatása Nemzeti Csal á d- é s Szoci á lpolitikai Int é zet C í m: 1134 Budapest,
gyermek- és ifjúságvédelmi koordinátor
A társadalmi bűnmegelőzés stratégiája egy éves tapasztalatai.
II. Kerületi Védőnői Szolgálat gyermekvédelmi tevékenysége
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ
A TÁRSADALMI BŰNMEGELŐZÉS REGIONÁLIS JELLEMZŐI
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
VÉDŐNŐK A CSALÁDOK SZOLGÁLATÁBAN
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
A kockázatértékelés és a megelőző pártfogás Szakmai nap Kecskemét 2015
a gyermekvédelem rendszerében Megelőző pártfogás szakmai nap
Tájékoztatás a gyermekkori és fiatalkori bűnelkövetés megyei helyzetéről a jegyzők és a gyermekjóléti szolgálatok adatszolgáltatása tükrében. Vajdáné Kovács.
A három pillér elve (vertikális) az elkövetővé válás esélyének csökkentése + az áldozattá válás esélyének csökkentése + a bűnalkalmak kontrollja „Bűnmegelőzés.
A gyermekjóléti szolgáltatás és a Szécsényi Gyerekesély Program kapcsolata Varsány községben Nagyné Mákos Izolda Családgondozó, Varsány.
A helyettes szülői ellátás működése
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Család – és Gyermekjóléti Központ
Csókay László KPSZTI április 13.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Ártatlanságra ítélve - gyermekkorú elkövetők a gyermekvédelmi és igazságszolgáltatási rendszer határán - Herczog Mária Gyurkó Szilvia Budapest, március 28.

I. A kutatás és eredményei

Előzmények és kutatási módszertan  Az elmúlt 5 évben közel azonos a gyermek és fiatalkorú elkövetők száma  Nagy társadalmi visszhang / média reakciók  Szakmai viták a korhatárról és a gyermekkori bűnelkövetés kezeléséről A bűnelkövetők, a fiatalkorú bűnelkövetők és a gyermekkorú elkövetők száma összes bűnelkövetőfiatalkorúgyermekkorú

1. kutatási fázis: háttérkutatás a nemzetközi tendenciák, szabályok és gyakorlat feltárására 2. kutatási fázis: együttműködésben az ICsSzEM-mel adatgyűjtés a gyermek- és fiatalkorú elkövetőkről [3. (tervezett) fázis: interjúk szakemberekkel, gyermekekkel] Célcsoport: gyermekjóléti szolgálatok – ennek okai Az adatgyűjtés előtt feltett kérdések: 1. Mi történik a nyomozás elrendelése és megszüntetése között (adatfelvétel, exploráció,)? 2. Sor kerül-e és milyen következménnyel jelentésre a rendőrség, iskola, gyermekjóléti szolgálat, jegyző, gyámhatóság részéről, (ki kinek, hogyan)? 3. Milyen következményekkel jár, ha a gyermekjóléti szolgáltató tudomására jut az elkövetés ténye (családgondozás, esetkonferencia, védelembe vétel, szakellátásba utalás)? 4. Milyen ismeretekkel bírnak, illetve milyen ismeretek hiányoznak a gyermekvédelmi ellátásban (szélesen értelmezve) az érintett gyerekek szükségleteire és az alkalmazható, hatékony segítségnyújtásra, beavatkozásokra vonatkozóan?

5. Hány gyerek, hová, milyen ellátásba és milyen időtartamban, milyen eredményességgel kerül be? 6. A későbbi fiatalkorú elkövetők közül hányan vannak a korábbi elkövetők és mi történt velük ennek megelőzésére? 7. Mi segített, vagy miért nem volt szükség segítségre azoknak az esetében, akik nem követnek el többé semmilyen bűncselekményt? 8. Van-e összefüggés a gyermekvédelmi rendszerben szolgáltatók működési feltételei és a gondozás színvonala között?

Eredmények  gyermekjóléti szolgálat küldte vissza a kérdőívet, amelyben településre vonatkozóan voltak adatok (69%-os válaszadás)  Legmagasabb visszaküldési arány: Komárom, Szolnok,Zala; legalacsonyabb visszaküldési arány: Pest, Szabolcs  A válaszadó szolgáltatók 2004-ben összesen gyermeket gondoztak, ebből et vettek védelembe  A gyerekjóléti szolgáltatók számára ismert kiskorú elkövetők száma: (nem mind 2004-ben követte el a szabálysértést/bűncselekményt). Az elkövetők 60%-a fiú, 27%-a lány (n.a.: 13%)  Összesen esetkonferenciát tartottak a szolgáltatók, ebből esetben gyerekkorú elkövető ügyében  Több, mint jelzés érkezett a szolgáltatókhoz 2004-ben, ebből vonatkozott elkövető gyermekre

Tapasztalatok  a gyermekjóléti szolgáltatók és a rendészeti igazgatás közötti együttműködés, információáramlás, a gyermekvédelmi jelzőrendszer működése nem problémamentes, nem kellően körvonalazottak az együttműködés szakmai keretei;  a személyi, tárgyi, anyagi erőforrás hiánnyal küzdő gyermekvédelmi szolgáltatók munkájának marginális részét jelenti a gyermekkorú elkövetőkkel való foglalkozás és nem kötődik össze a veszélyeztetettség, gondozás, megelőzés szakmai koncepció alapján;  az elkövetővé vált gyermekek és családjaik több, mint 70%-a ismert volt a gyermekjóléti szolgáltatók számára már az elkövetést megelőzően is – további vizsgálatot kíván, hogy miért nem volt ez elégséges a megelőzéshez;

 a gyermekvédelmi jelzőrendszer legaktívabb tagjai elkövető gyermek esetén: rendőrség, oktatási intézmény, illetve a jegyző (bár ez utóbbi esetében az értesítés továbbítása a fő tevékenységük a rendőrségi, gyámhatósági jelzésekről);  az ellátórendszerben nem jelenik meg az elkövetővé vált gyermekek egy része (az ICsSzEM-OKri Kutatás adati szerint a gyermekkorú elkövetők megközelítőleg 15-20%- a). Nem tudjuk, hogy hol van a többi, történik-e velük valami?  az elkövetővé vált gyermekek nem szükségleteiknek megfelelő ellátásban részesülnek az elkövetést követően –a nyújtott szolgáltatás esetleges, nem korrelál az elkövetett cselekmény súlyával és típusával;  az elkövetővé vált gyermekek esetében legnagyobb arányban családgondozásra (63%) és védelembe vételre (24%) került sor – ennek módszertani vonatkozásairól és hatékonyságáról ez a vizsgálat nem tud számot adni;

 az elkövetővé válás kockázati tényezői között az ellátórendszer tagjai legnagyobb arányban a család rossz társadalmi-szociális helyzetét, és a gyermek tanulási problémáit emelték ki;  adatgyűjtés problémái (az ellátórendszerben és a rendőrség-gyermekvédelmi rendszer között is);  a gyermekek demográfiai jellemzői nem különböznek a más kutatásból és a statisztikákból ismert jellemzőktől.  a vizsgálat egyik céljáról – a gyermekvédelmi koordinátorok alkalmazásának, tevékenységének hatásáról, eredményességéről nem sikerült adatokat nyernünk ebben a fázisban, részvételük további elemzést igényel.

II. A kutatás során figyelembe vett jogszabályok és a feltárt jogi anomáliák

Nemzetközi tendenciák, szabályok és gyakorlatok  „kiegyensúlyozott igazságszolgáltatási modell”: gyors, adminisztratív jellegű eljárás, alkalmazkodik az elkövető korához, személyes életkörülményeihez / veszélyeztetettségéhez  Felértékelődik a prevenció szerepe / a társadalom alrendszereinek (a közösségek) bevonása az eljárásba  „Látencia” (nem csak az elkövetésnél, hanem az eljárás végén is)

Az Európa Tanács 20. (87) számú ajánlása értelmében fiatalkorúaknál:  A szabadságelvonással járó büntetés kivételes kell, hogy legyen  Szélesíteni kell a szabadságelvonással nem járó következmények skáláját  Az elterelés és a mediáció beépítése a rendszerbe  Különös figyelmet kell fordítani az áldozatok kártalanítására és az eredeti állapot helyreállítására  Állami és civil intézményrendszer létrehozása az elkövetővé váló gyerekekkel, fiatalokkal való foglalkozásra

Releváns magyar szabályok  Társadalmi Bűnmegelőzés Nemzeti Stratégiája  Az adatszolgáltatás tekintetében [Gyvtv.]  A gyermekvédelmi jelzőrendszerről és annak működtetéséről [Gyvtv. 17.§ (2) bek., 68.§, 23/2003. IM-BM együttes rendelet]  Az elkövetett cselekményekről[Sztv., Btk., Be.]  Az alkalmazható következményekről [Btk. 22.§ és az Fk. rendelk., Gyvtv. 15.§]

További adatok, eredmények: Kriminológiai Tanulmányok 43. szám