Oktatási reform – 2007 Dr. Hiller István oktatási és kulturális miniszter Budapest, 2007. május 2.
Az oktatási reform alapelvei Esélyegyenlőség Minőség Hatékonyság
Felsőoktatási törvény
Felsőoktatási reform Fő célkitűzések: Képzési szerkezet felülvizsgálata Finanszírozás rendszerének újragondolása Hallgatói juttatások rendszerének újragondolása Minőségbiztosítás, minőségellenőrzés Felsőoktatási infrastruktúra fejlesztése
A törvénymódosítás célja Minőség Kiszámítható finanszírozás A felsőoktatási kutatás-fejlesztés, innováció bővítése (pólus programok sikere)
Kiszámítható finanszírozás A felsőoktatás állami támogatása 2007 2010 214 Mrd Ft 241
Nincs több InterCity professzor! Egy oktató – egy intézmény A képzés minősége Nincs több InterCity professzor! Egy oktató – egy intézmény ( állami támogatáshoz csak egy intézményben vehető figyelembe ) Fontos az oktatók érdemi jelenléte az intézményben Kutatásszervezés, hallgatók, oktatók tudományos munkájának vezetése 2009-ben lép hatályba
Felsőoktatási intézmény Vállalkozás Felsőoktatási intézmény Szellemi alkotás Közös vállalkozás
Méltányosság a hallgatóknak Mentesül a képzési hozzájárulás fizetés alól A terhességi-gyermekágyi segélyben A gyermekgondozási segélyben (gyes) A gyermeknevelési támogatásban (gyet) A gyermekgondozási díjban (gyed) részesülő
Közoktatási törvény
A törvénymódosítás célja Segíteni a közoktatás hatékonyabb megszervezését Ösztönözni a kistérségi társulásokat Visszaszorítani a szegregációt Növelni a szakképzés hatékonyságát Ellenőrizni és jutalmazni a minőséget
Oktatásszervezés Bővül a többcélú intézmények köre: Új lehetőség: Eddigi lehetőség: bölcsőde, óvoda, iskola, könyvtár, gyermekvédelem lehetett együtt Új lehetőség: egységes iskola-kollégium napközi több iskola tanulói részére vagy a kollégiumban Alapfokú művészetoktatás az egységes iskolában
Oktatásszervezés Nem állami intézmények: Tanulói létszáma 25%-át kötelezően a település/kerület jelentkező gyermekei közül veszi fel A halmozottan hátrányos helyzetű gyermekeket előnyben kell részesíteni Csökkenti az önkormányzatok terheit
Óvodai nevelés 2008. január 1-ig 2010. augusztus 3-ig Ahol nem elég a férőhely, vagy nincs óvoda, ott az önkormányzat: 2008. január 1-ig 2010. augusztus 3-ig megoldja a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek óvodai nevelését 3 éves kortól valamennyi óvodai igényt kielégíti
Szakképzés Pályakövetési rendszer a tanuló szolgáltat adatot, ha nem helyezkedett el a munkahely szolgáltat adatot Első ízben a 2008/2009-es tanévben végzettek adataiból Regionális fejlesztési és képzési bizottság Összehangolja a munkaerő-piaci igényeket és a szakképzés irányát regionális szinten Helyi szakképzés-szervezési társulás Az iskolai rendszerű szakképzés összehangolása, működtetése Pedagógusok társulási szintű foglalkoztatása
Minőségértékelés A pedagógusok értékelése A munkáltatónak figyelembe kell vennie a teljesítményértékelés eredményeit Kereset-kiegészítés a teljesítményértékelés alapján A tanuló fejlődésének nyomon követése Kötelező részt venni az országos mérési, értékelési feladatokban Adatok személyazonosításra alkalmatlan módon
A tankönyvpiac rendjéről szóló törvény
Garanciák a diákoknak és szülőknek Tankönyvként forgalmazás: Csak amit a tankönyvvé nyilvánítás mellett felvettek a hivatalos tankönyvjegyzékbe is Árkorlát: tankönyvjegyzékre csak az kerülhet fel, ami a miniszter által meghatározott ár alatt van A tankönyv előállítója köteles feltüntetni a tankönyvön a tankönyvvé nyilvánítás tényét Tankönyvjegyzék a minisztérium honlapján
Tankönyvkölcsönzés Ösztönözzük a tankönyvkölcsönzést Ha a tankönyv többéves felhasználása biztosítható pl. atlasz, szótár, szöveggyűjtemény Használt tankönyvek forgalmazása: Közreműködhet a Könyvtárellátó Közhasznú Társaság Hatékonyabb és gazdaságosabb lesz a könyvek felhasználása
Hatályba lépés A törvény 2008. január 1-jén lép hatályba Nem érinti azokat a kedvezményeket, amelyeket a tanulók a 2007/2008. tanévre kapnak
Köszönöm a figyelmet!