A kohéziós politika hatása a foglalkoztatási szintjére és minőségére Magyarországon (TÁRKI- Kopint-Tárki- PPH konzorcium) Az uniós fejlesztések ex-post.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÚMFT Gazdaságfejlesztési programok sajtóbeszélgetés július 9., Budapest Burány Sándor, államtitkár Kocsis Magdolna, IH vezető GfP sajtóbeszélgetés.
Advertisements

A magyar gazdaság versenyképessége Vojnits Tamás április 2.
Dél-Dunántúli Regionális Forrásközpont Szolgáltató Nonprofit Kft.
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - az NYDOP
MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet,
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat modernizációjának értékelése Cseres-Gergely Zsombor – Scharle Ágota -
Az OFA támogatási tevékenysége Programok ben.
VÁLLALATI TANÁCSADÁS Közép-Dunántúli Régió Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - a KDOP-projekt bemutatása.
Az ÉRÁK szerepe a megújuló szakképzésben- felnőttképzésben Soós Roland ÉRÁK.
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - a DDOP
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Nemzetgazdaságunk ágazati megoszlása a GDP%-ában
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
A VÁSÁROSNAMÉNYI KÜLÖNLEGES VÁLLALKOZÁSI KISTÉRSÉGEK MINT TERÜLETFEJLESZTÉSI PREFERENCIÁK Készítette: Orbán Nóra.
A területi politika koncepcionális eszközei Dr. Aubert Antal tanszékvezető, egyetemi docens.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Hol is állunk? Hamecz István A Közgazdasági és monetáris politikai szakterület vezetője február 2.
Lengyelország és Magyarország foglalkoztatáspolitikájának és munkanélküliségi helyzetének összehasonlítása XXX. Jubileumi OTDK Társadalomtudományi Szekció.
Munkaerő-piaci szereplők kapcsolata év a munkaerő-piacon.
Munkanélküliség.
Munkaerőmigránsok és hazatérők - kísérlet a válság hatásának mérésére
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
„Út a munkához „ program Simon Gábor államtitkár.
as programozási időszak Balás Gábor Nemzeti Fejlesztési Hivatal.
Növekedési dilemmák Simor András Műhelybeszélgetés az Európai Társadalmi Jelentés apropóján 2008 június 10.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék
Az Esélyegyenlőség és az ESZA alapelveinek érvényesítése Európai Unió Magyarország -Budapest Európai jogfejlődés Luxemburgi és Lisszaboni folyamat.
BUDAPEST FŐVÁROS TELEPÜLÉSI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMJA Foglalkoztatás politika Előadó: Koltai Luca FKFSZ Kht. Fővárosi Esélyegyenlőség Módszertani.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Ifjúsági munkanélküliség Magyarországon
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Munkaintegráció útjai Zalában, a második esély iskolák szerepe.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Zalai alternatív munkaerő-piaci szolgáltatások bemutatása.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
HEFOP/2004/1.3.1 A HEFOP – „Második Esély” – Roma nők munkaerő-piaci (re)integrációjának elősegítése – projekt bemutatásán keresztül a roma nők esélyegyenlőségének.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
TÁMOP / Munka és tanulás – Munkahelyi képzések támogatása a Közép-dunántúli Régió mikro- és kisvállalkozásainál.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
MUNKAERŐPIACI FOLYAMATOK Nyugat-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ, Szombathely Szentgotthárd, február 15.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
Tájékoztató az Ifjúsági Foglalkoztatási Kezdeményezés (Youth Employment Initiative - YEI) végrehajtásáról Jogszabályi háttér 1304/2014 EU Rendelet IV.
Nagyvállalatok nagy pályázati lehetősége!
ZALAI INNOVATÍV FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM MEGVALÓSÍTÁSA TOP-5.1.1
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Foglalkoztatási együttműködések szabolcs-Szatmár-bereg megyében
Európai Uniós ismeretek
Munkaerő-piaci helyzetkép A munkaerőválság makrogazdasági okai
TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI HELYZETKÉP
„Út a munkához”program
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
Helyi Foglalkoztatási Együttműködések az Edelényi kistérségben
Előadás másolata:

A kohéziós politika hatása a foglalkoztatási szintjére és minőségére Magyarországon (TÁRKI- Kopint-Tárki- PPH konzorcium) Az uniós fejlesztések ex-post és időközi értékelései az Európai Bizottság és a visegrádi országok megközelítésében Nemzetközi értékelési konferencia Budapest, május 6.

Vázlat  Az értékelés témája  Az értékelés fókuszai, módszerei  Az egyes módszerek részletesebb bemutatása  Az értékelés általános hipotézisei  Az értékelés specifikus hipotézisei  Konklúzió helyett: előzetes értékelési eredmények (megjegyzés: az értékelés október végén zárul)

Az értékelés témája  Mely beavatkozások növelik nagyobb valószínűséggel eredményesen és hatékonyan a foglalkoztatás szintjét?  A strukturális beavatkozások hatása  a munkahelyek teremtésére  a munkahelyek megtartására  a teremtett / megőrzött munkahelyek minőségére  a teremtett / megőrzött munkahelyek időtartamára

Az értékelés fókusza, módszerei  Az I. NFT GVOP és HEFOP operatív programjai ( közötti időszak) A beavatkozások hatása  a vállalkozások támogatása esetén  az oktatás és képzés támogatása esetén  Többféle értékelési módszer kombinálása  Másodelemzés leíró statisztikai elemzésekkel és ökonometriai becslésekkel (PPH)  Kérdőíves adatfelvétel a támogatott vállalkozások körében  Fókuszcsoportos interjúk a képző intézményekkel  Esettanulmány a legjobb gyakorlatokról

A másodelemzéses vizsgálatok fókusza (PPH)  Korábbi nemzetközi vizsgálatok alapján benchmark-adatbázis építése a hatásossági és hatékonysági szempontok következetes vizsgálatához (a kitűzött célok elérése, illetve a szélesebb értelemben vett társadalmi-gazdasági hatások szempontjából)  A foglalkoztatási célú és az egyéb támogatások elkülönítése  A támogatások eloszlásának vizsgálata leíró statisztikai elemzéssel: mely régiók, térségek, szektorok, vállalatok felé áramlanak?  Ökonometriai becslések: a foglalkoztatási hatások vizsgálata regresszióval (párosítással kombinált különbségek különbsége módszer)

A kérdőíves adatfelvétel fókusza  A teremtett, illetve a fenntartott munkahelyek száma  ágazatok szerint,  az alkalmazottak képzettségi szintje szerint  az alkalmazottak kora, neme szerint  az alkalmazottak speciális csoportjaira fókuszálva (fogyatékkal élők, hosszútávú munkanélküliségből kilábalók) Megszűnt és teremtett munkahelyek  jövedelem, illetve képzettség szerint  Lekérdezés 1000 elemű mintán  ágazatok szerinti reprezentativitással  az alkalmazottak képzettsége, kora, neme, speciális csoportjai esetében megfelelő elemszám biztosítására törekedve

A fókuszcsoportos vizsgálatok fókusza  A működő képzések  Ezek közül az ESzA oktatási és képzési beavatkozásainak keretében folyó képzések  Sikeresnek, illetve kevésbé sikeresnek ítélt képzések  Információk, visszajelzések az egyes képzések eredményességéről  Visszacsatolás: változtatások a képzéseken ( között)  Képzések megoszlása érdeklődés szerint  Új, nem kielégített képzési igények  Változtatási javaslatok az ESzA oktatási és képzési beavatkozásainál  Fókuszcsoportos beszélgetés a képző intézményekkel egy fejlett, illetve egy fejletlen régióban  A magasabb, illetve az alacsonyabb képzettségű munkavállalók képzésével kapcsolatos esetlegesen eltérő szempontok feltárása

Általános hipotézisek (döntően a kvalitatív vizsgálatokhoz)  Általánosabb, az empirikus közgazdasági szakirodalom alapján vázolható hipotézisek amelyek elsősorban – de nem kizárólag – kvalitatív módszerekkel (itt: fókuszcsoportos interjúk, esettanulmány) vizsgálhatók  Az értékelés tényleges elkészítése során a hipotézisek és a módszerek közötti relációk természetszerűleg folyamatosan finomodnak, és a hipotéziseknek az értékelés elején szándékoltan tág köre is érdemben szűkül Megjegyzés H: hipotézis SH: segédhipotézis (a megelőző hipotézishez kapcsolódóan)  1) A munkahelyek a foglalkoztatási támogatás nélkül nem jöttek volna létre (tehát nem volt holtteher-hatás) /H/  2) A vállalatoknak nyújtott foglalkoztatási támogatások észlelt foglalkoztatás-növelő hatása csak látszólagos, a vállalatok csak formálisan hoznak létre új állásokat a támogatás hatására /SH/  3) Ha a foglalkoztatási támogatásokkal a KKV-szektor vállalkozásait célozzák meg, akkor ezek fajlagos foglalkoztatás-növelő hatása erősebb, mintha a támogatások nagyobbrészt a transznacionális vállalatok felé áramlanak. /H/  4) A fiatal munkaerő alkalmazási költségeinek foglalkoztatási támogatással való csökkentésének foglalkoztatásra gyakorolt nettó pozitív hatása nem jelentős. A támogatások fő haszonélvezői az alacsony képzettségű munkavállalók. /H/

Általános hipotézisek (folyt.)  5) A munkanélküliek képzésére fordított források hatékonysága (a fajlagos ráfordítás által elért foglalkoztatás-bővülés) egészében véve alacsonyabb, mint a foglalkoztatási támogatásoké. /H/  6) A leghátrányosabb helyzetű munkanélküliek képzése az átlagosnál is csekélyebb pozitív foglalkoztatási hatással jár. /SH/  7) A munkahelyeken adott szakképzések foglalkoztatási hatása erősebb, mint az osztálytermi általános képzéseké. /SH/  8) A speciális (csak vállalat-specifikus tudást nyújtó) képzések állami támogatása jelentős holtteher-veszteséget eredményez. /SH/  9) A képzés inkább a munkához jutás valószínűségét javítja, mint az állás megtartásának a képességét. /H/  10) A munkaügyi kirendeltségek érdemi fejlesztése érzékelhetően enyhíti az érintett térség foglalkoztatási problémáit. /H/  11) Az egyedi beruházási támogatások nem járnak jelentős pozitív foglalkoztatási hatással, a holtteher-veszteség miatt. /H/  12) A városok elérhetőségének a javítása számottevően növelte a foglalkoztatottságot az érintett kistelepülésekben. /H/  13) Az autópálya-építések pozitív foglalkoztatási hatása az érintett területeken legjobb esetben is csekély. /SH/  14) A gyermekintézmények fejlesztésére fordított források érzékelhetően javították az érintett településekben a foglalkoztatottságot. /H/  15) A kisebb térségekre, kevés projektre jelentős forrásokat koncentráló turizmusfejlesztési programok érzékelhető foglalkoztatási hatással jártak. /H/

Specifikus hipotézisek (döntően a másodelemzéses vizsgálatokhoz)  A támogatások áramlásáról :  1) A támogatás mértéke a munka-intenzívebb szektorokban magasabb.  2) A munkaerő-intenzívebb vállalatok több támogatást kapnak.  3) Az alacsony foglalkoztatottságú térségek több támogatást kapnak.  4) A nem foglakoztatási célzatú támogatások eloszlása eloszlásuk egyenletes térségi illetve vállalati csoport szinten.  5) A hazai és az EU-s pályázatok egymást kiegészítő, nem pedig helyettesítő rendszerek.  A foglalkoztatási hatásokról:  1) A foglalkoztatási hatás mértéke eltér nullától.  2) A foglalkoztatási hatás mértéke a más országokban megfigyelt empirikus benchmark-kal megegyezik.  3) A foglalkoztatási hatás az NFT keretében finanszírozott programoknál meghatározott indikátorok célértékével megegyezik.  4) A foglalkoztatási hatás a makrobecsléstől nem tér el.  A munkafókuszú transzferek hatásáról:  1) A munkaerő-intenzív szektorokban a foglalkoztatási hatás eltér a nem munkaerő-intenzív szektorokétól.  2) A munkaerő-intenzívebb vállalatoknál a hatás magasabb.

Specifikus hipotézisek (folyt.)  A kohéziós típusú (területi) hatásokról :  1) A foglalkoztatási hatás az észak-keleti és a déli régiókban eltér a fejlett régióktól.  2) A hatás az aktivitási rátával összefügg térségi szinten.  3) A hatás a munkanélküliségi rátával korrelál térségi szinten.  4) A hatás összefügg a fejlettségi besorolással térségi szinten.  5) A hatás korrelál a HDI értékekkel térségi szinten.  A különböző típusú EU-s illetve az EU-s és hazai konstrukciók által nyújtott támogatások hatásáról:  1) A foglalkoztatási hatás nagyobb a foglalkoztatás-javító célzatú transzfereknél, mint a nem foglalkoztatási célzatú transzfereknél.  2) A célcsoport-orientált (tartós munkanélküliek, romák, csökkent munkaképességgel rendelkezők, nők, idősebbek csoportjait célzó) transzferek foglalkoztatási hatása megegyezik a nem-célcsoportorientált transzferek hatásával.  3) Nincs különbség a hazai és az EU-s támogatások között a foglalkoztatási hatásban.

Köszönjük a figyelmet! Kopint-Tárki – PPH - TÁRKI Budapest, május 6.