A DISPUTA, MINT SZEREPJÁTÉK. TÖRTÉNELMI LEVEGŐ JÓ INTÉZMÉNYI ADOTTSÁGOK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Számadás a talentumról
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Az olvasástanítás módszere:
A DISPUTA JÁTÉK ODROBINA ZOLTÁN
2. osztályos példa Bubernik Eszter
Széchenyi tehetségműhely
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Könyvtárhasználati verseny
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP /
Színjátékos tehetséggondozó projekt
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
HOGYAN ÉPÜL BE A VILÁGÖRÖKSÉG AZ ISKOLA HELYI TANTERVÉBE
PÉLDÁK, ÖTLETEK VITÁZÁSHOZ
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
Fejlesztési koncepció
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
A történelemtanítás általános funkciói, módszerei
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolaérettség kérdése
Büntetőrúgások. Végrehajtás A játékvezető kijelöli azt a kaput, amelynél a rúgásokat elvégzik A játékvezető pénzfeldobással sorsol, és amelyik csapatkapitány.
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Játékelméleti alapfogalmak előadás
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Projektmunka.
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Testi és szellemi fogyatékos gyermekek ápolása
A feladatok szerepe Kaposi József.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
A BELGA LABDARÚGÓ SZÖVETSÉG UTÁNPÓTLÁS NEVELÉSI FILOZÓFIÁJA
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
A team-munka elméleti alapjai
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
A közösségépítés mint a készség- és képességfejlesztés eszköze (Gulyás Gabriella) Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom, május
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
A szövegszerkesztés menete
4. osztályos példa Bubernik Eszter
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Indító gondolatok 2000-ben egy nemzetközi vizsgálat szerint 32 ország tanulói közül a magyar diákok mondták legtöbben, hogy nem szeretik az iskolát, mert.
Gyermekvilág régen és ma
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Drámajáték a magyarórán
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Útmutató Tippek, típushibák, megoldások és némi statisztika.
Vallás A vallás a természetes értékrendre vezető lelkiismereti szabadság, vagy a természetellenesség eltűrésének diktátori eszköze? Veled Európa, de nélküled.
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
A programcsomag Felépítése Előnyei Használata. A programcsomag összeállítása Alapja: kompetencia alapú oktatás, koncepció (gyakorlati haszon); Programtanterv:
A talentum A tehetségfejlesztés programja SZOMBATHELY(kick-off)
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
Új tanulásszervezés – mit és miért kell tennünk?
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
A vitázásról avagy: Így (is) fejlesztünk az Adyban.
A második születés kora A kamaszkor és a kamaszmediáció sajátosságai Busai Barbara október 27.
Új tendenciák a történelem-tanításban
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
A mozgókép kultúra és médiaismeret tantárgy lehetőségein keresztül
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Előadás másolata:

A DISPUTA, MINT SZEREPJÁTÉK

TÖRTÉNELMI LEVEGŐ JÓ INTÉZMÉNYI ADOTTSÁGOK

DRÁMAPEDAGÓGIAI FOGLALKOZÁSOK DIÁKOKNAK

ÁTÉLÉS – MOTIVÁCIÓ ÉRZELMI TÖLTŐDÉS

HOGYAN? – TOVÁBB!

MOTIVÁCIÓ + KÉPESSÉG = KOMPETENCIA

A DHD PROGRAM DRÁMA HONISMERET DISPUTA

A PROGRAM ÉPÍTŐKÖVEI

DRÁMA – AZ ÁTÉLÉS HONISMERET – A FELFEDEZÉS DISPUTA– A MEGÉRTÉS

A DRÁMA, mint a probléma érzékelésének, tudatosulásának és a vele való szerep-védte viszony kialakításának helye

A HONISMERET, mint a felfedezések, az ismeretgyűjtés terepe

A DISPUTA, mint - a kritikus gondolkodás, - a szabályozott vita és - a vélemények tiszteletének színtere

MI A DISPUTA (DEBATE)? SOKRÉTŰ KÉPESSÉGEKET FEJLESZTŐ SZABÁLY - JÁTÉK VITA-VERSENYJÁTÉK

A JÁTÉK ELEMEI § BÍRÓ ÁLLÍTÓ- TÉTELMONDAT – TAGADÓAZ ÉRVEK CSATÁJA

A disputa SZABÁLYAI lecsupaszítva - dióhéjban: 1. Rendszerint két, háromtagú csapat játssza. 2. Előre meghatározott tételt kell bizonyítaniuk, ill. cáfolniuk. 3. A csapatok mellett kijelölünk egy páratlan számú bírákból álló bizottságot is. 4. Húzás alapján történik az állító és a tagadó csapat kiválasztása. 5. Elhangzik az állító csapat beszéde (a tétel definiálása, értelmezése; érvek). 6. Elhangzik a tagadó csapat beszéde (ebben már reagálnak az állító csapat érveire úgy, hogy cáfolják azokat, majd következnek a saját ellenérveik).

7. Az érvek elhangzása után az ellenfél csapata feltehet kérdéseket, amikre az érvelő csapatnak felelnie kell. 8. A csapatokból egy körben csak egy ember beszél. 9. A vita akkor ér véget, mikor a harmadik ember is elmondja beszédét (ebben már új érveket nem hozhat fel, csak összegezheti az eddigieket, és bizonyíthatja saját érveik erősebb voltát). 10. Abban az esetben, ha a tétel állítása avagy tagadása során felvetődő érvvel valójában mi magunk nem értünk egyet, akkor is tudnunk kell alátámasztani, hiszen a játék az érvelésre épül. Természetesen az olyan témákat, tételeket, melyek lelkiismereti szempontból nem képezhetik a játék alapját, célszerű elkerülni.

CÉLÉRTÉK FÓKUSZ KRITÉRIUM

A disputa elemei a drámában: a gyerekek a drámaórán azokban a helyzetekben és azon viszonyok között mozoghatnak a szerep és a játéktér biztonságában, amikkel kapcsolatban már mint kívülállók a grund végén vitatkozni fognak. A foglalkozáson spontán módon úgy gyűjtik a záró vitához első érveiket és ellenérveiket, hogy a drámaóra alatt tudatosuló problémát vagy dilemmát meg is élik.

A dráma elemei a disputában: az osztály, annak kisebb csoportja illetve egyénei az érvelésben vagy a cáfolatban felhasználhatják a nyitó foglalkozás és az ismeretszerzés során megélt és itt reprodukált konvenciókat: tablót, belső hangot, fórum színházat, kiscsoportos improvizációt, stb.

A DISPUTÁZÁS ÉRTÉKEI A kommunikációs készség és képesség fejlesztése A kooperációs készség és tolerancia A kritikus és logikus gondolkodás Az ismeretszerzés és rendszerezés Az érdekérvényesítés

Hogyan válasszunk jó vitatémát? - világosan kell megfogalmazni a tételt - a tétel két oldalról megközelíthető legyen - nagyjából azonos súlyú érvek szóljanak mellette és ellene - a tétel megfeleljen a vitában résztvevők szellemi szintjének - érdeklődésre számot tartó témaválasztás

TÖRTÉNELMI VÁLASZTÁSOK Az államalapítás kora Róma vagy Bizánc? Pogányság vagy kereszténység? Háború vagy béke? Szeniorátus vagy primogenitúra? Szokásjog vagy törvények? Bűnbocsánat vagy kiátkozás? Korona vagy kard?

Fejlesztési feladatok Ember és társadalom műveltségi terület - Ismeretszerzés, tanulás - Kritikai gondolkodás - Térben-időben való tájékozódás - Kommunikáció - A reflexiót irányító kérdések

disputa szakértői A dráma mintha- közegéből itt a disputa szakértői közegébe lépnek a gyerekek (megjegyzendő, hogy a disputa, mint szakértői játék maga is egyfajta drámaforma), ahol a disputázás három alapelve működik: Vitázz, hogy tanulj! Tudj érvelni a tételmondat mellett és ellen! Tiszteld a másik véleményt!