Nevelés- és oktatásszociológia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A sportszocializáció.
Advertisements

A szociológia mint tudomány
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Első előadás.
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Szociológia és szociológiatudomány
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
A szociológia, mint tudomány
A személyiség.
Szocializáció Fogalmak:
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Az intézményes nevelés: szervezet, a „rejtett tanterv”,
A VEZETÉSTUDOMÁNY TÖRTÉNETE, ALAPVETŐ VEZETÉSI ISKOLÁK
Szociális tanulás formái
A társadalmi modernizáció és a szociológiai gondolkodás gyökerei
Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak Társadalmi problémák szociológiája Levelező.
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Az ipari forradalom következményei és hatása
A család szerepe, jellemzői
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
Kulturális antropológia /I.
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
A magyar társadalom demográfiai helyzete, egészségi állapota az ezredfordulón. A szocializáció folyamata.
A szocializáció zavarai, deviancia jelenségek
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
Környezet-gazdaságtan Környezet és tudomány. Ember és környezete Környezet: természetes és mesterséges elemek A Húsvét-szigetek esete A környezet döntő.
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
A szociológia kilakulása, tárgya, szemléletmódja
Összehasonlító gazdaságtan
A szociológia „előfutárai” és az „Alapító atyák”
Kuti Éva Szociális gazdaság, nonprofit szektor, civil társadalom Versengő koncepciók és intézményi leképeződésük.
A PEDAGÓGIA ALPJAI.
NEVELÉSELMÉLET.
4. előadás A szociáldarwinizmus után
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
Funkcionalisták Dr Skrabski Árpád. Saint Simon ( ) A társadalmat mozgató erők: megszokás amely intézményekben ölt testet újításra való hajlam.
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
DE BTK Neveléstudományok Intézete Neveléstudományi MA.
M.Tamás Márta Mentálhygiéne M.Tamás Márta
Erfurt, München, 1920 Marx és Durkheim mellett a modern szociológia alapító atyja Az „Objektivitás” 1913-ban jelent meg.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK
ELŐADÓ: DR. BODNÁR GABRIELLA
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Szociológia előadás I. Dr. Kovács Ernő egyetemi docens
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
A VILÁG A XIX. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
A NEVELÉS CÉLJA. Emil Durkheim: A homo duplex modell szerint az embernek két oldala az individuális, önző biológiai, továbbá az erkölcsi értékekre fogékony.
Társadalmi kiscsoportok, konformitás és deviancia
Az iskolai szervezet és fejlesztése
I. MI A SZOCIOLÓGIA?. Mai órán Félévi követelmények A szociológia, mint tudomány.
III. A szociológia története. 1. Az előfutárok Claude Henri Saint-Simon ( ) - a megszokás ereje és az újításra való hajlam - teológiai, katonai.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Generációk közötti kapcsolatok és kulturális transzmisszió Gisela Trommsdorff: Intergenerational Relations and Cultural Transmission Feitel Balázs,
Az ipari forradalom Az ipari forradalom következményei és hatása.
A szocializáció folyamata
I. MI A SZOCIOLÓGIA?.
DE BTK Nevelés- és Művelődéstudományi Intézet
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Előadás másolata:

Nevelés- és oktatásszociológia Hegedűs Judit hegedus.judit@ppk.elte.hu http://hegedus.name

Mi a szociológia? A társadalmi élet törvényszerűségeit kutató tudomány A szociológia kérdései Ténykérdések Összehasonlító kérdések Fejlődési kérdések Elméleti kérdések

A szociológia tudományának gyökerei önálló társadalomtudomány saját tárgykör, saját elméletek, saját módszerek

A szociológia kialakulásának társadalmi feltételei iparosodás, hagyományos társadalmi intézmények, értékek és normák megváltozása társadalmi problémák

Mi a haszna? A társadalmi helyzetek megértése A kulturális különbségek tudatosítása A politikai döntések hatásainak megítélése Az önismeret növelése

A társadalom és egyén viszonya Arisztotelész: az ember „állami életre hivatott élőlény egyén és társadalom viszonya Durkheim Giddens

Az egyén és a társadalom kapcsolatát befolyásoló tényezők Jövedelem Lakókörnyezet Iskoláztatás Gyermekek száma Devianciára való „hajlam”

Egyén és közösség Ökoszociális környezet Fejlődéselméleti megközelítés szerint Pszichoszomatikus jellemzők Biogén és pszichogén szféra egysége

Emberkép Homo öconomicus – haszonelvűség Homo pszichologicus – lelki tényezők Homo politicus - hatalomvágy

A szociológia története Társadalmi utópiák: Platón – Állam Morus Tamás – Utópia Campanella – Napváros Rousseau – Társadalmi szerződés

A szociológia születése: előfutárok Claude Henri Saint-Simon (1760-1825) Három társadalomtípus: a teológiai, a katonai és az ipari társadalmat. Az ember és az ipar – adminisztráció Auguste Comte (1798-1857) a szociológia, mint önálló társadalomtudomány (az elnevezés tőle származik) pozitivizmus – oksági magyarázat/előrejelzés megfigyelés, összehasonlítás, törvények, történelmi módszer

A szociológia születése: alapító atyák Karl Marx (1818-1883) a kapitalista társadalmi-gazdasági rendszer elemzése, ellentmondásainak feltárása a kapitalizmus összeomlása – kizsákmányolás A tőke (1867) Emile Durkheim (1858-1917) a társadalmi integráció feltételei társadalmi munkamegosztás oka és funkciói Kollektív tudat Az öngyilkosság (anómia)

Mi a nevelésszociológia? Nincs egységes meghatározás Értelmezési lehetőségek: A nevelés szociológiája Pedagógiai szociológia Iskolaszociológia Az oktatásügy szociológiája

Környezetkutatások A gyermek és környezetének kapcsolata Szociálpedagógia szerepe és feladata Ökológiai szemlélet - szociálökológia Oktatásökológia

Struktúrakutatások Társadalmi szerkezet empirikus kutatása Témák Társadalmi helyzet meghatározottsága Az intézményes nevelés és a társadalom felépítése.

Kultúrakutatások Etnológia A kultúra elemeinek szerepe generációkban Szocializáció és szocializációs kutatások Berstein szociolingvisztikai kutatásainak eredményei

Alkalmazott kutatások jelentősége Funkcionalista, kritikai elemek Nevelés és oktatás szemléletbeli átalakulása

Társadalomkritikai kutatások A társadalom és nevelés viszonyának kritikája Változatás területei Szabad iskola, alternatív iskola szerint az iskola a társ. egyenlőtlenségek legfontosabb oka.

Nevelésszociológiai alapfogalmak

Vagyis megtanul emberi módon élni és viselkedni… (Bagdy Emőke) Szocializáció …a társadalomba való beilleszkedés folyamata, melynek során az egyén megtanulja megismerni önmagát és környezetét, elsajátítja az együttélés szabályait. Vagyis megtanul emberi módon élni és viselkedni… (Bagdy Emőke)

Meghatározások biológiai egyedből társadalmi lény az egyén internalizálja közvetlen környezete kultúráját egymáshoz kapcsolja a nemzedékeket (Turnbull, 1984)

A szocializáció folyamata

A szocializáció színterei Szociális tanulás