Nevelés- és oktatásszociológia Hegedűs Judit hegedus.judit@ppk.elte.hu http://hegedus.name
Mi a szociológia? A társadalmi élet törvényszerűségeit kutató tudomány A szociológia kérdései Ténykérdések Összehasonlító kérdések Fejlődési kérdések Elméleti kérdések
A szociológia tudományának gyökerei önálló társadalomtudomány saját tárgykör, saját elméletek, saját módszerek
A szociológia kialakulásának társadalmi feltételei iparosodás, hagyományos társadalmi intézmények, értékek és normák megváltozása társadalmi problémák
Mi a haszna? A társadalmi helyzetek megértése A kulturális különbségek tudatosítása A politikai döntések hatásainak megítélése Az önismeret növelése
A társadalom és egyén viszonya Arisztotelész: az ember „állami életre hivatott élőlény egyén és társadalom viszonya Durkheim Giddens
Az egyén és a társadalom kapcsolatát befolyásoló tényezők Jövedelem Lakókörnyezet Iskoláztatás Gyermekek száma Devianciára való „hajlam”
Egyén és közösség Ökoszociális környezet Fejlődéselméleti megközelítés szerint Pszichoszomatikus jellemzők Biogén és pszichogén szféra egysége
Emberkép Homo öconomicus – haszonelvűség Homo pszichologicus – lelki tényezők Homo politicus - hatalomvágy
A szociológia története Társadalmi utópiák: Platón – Állam Morus Tamás – Utópia Campanella – Napváros Rousseau – Társadalmi szerződés
A szociológia születése: előfutárok Claude Henri Saint-Simon (1760-1825) Három társadalomtípus: a teológiai, a katonai és az ipari társadalmat. Az ember és az ipar – adminisztráció Auguste Comte (1798-1857) a szociológia, mint önálló társadalomtudomány (az elnevezés tőle származik) pozitivizmus – oksági magyarázat/előrejelzés megfigyelés, összehasonlítás, törvények, történelmi módszer
A szociológia születése: alapító atyák Karl Marx (1818-1883) a kapitalista társadalmi-gazdasági rendszer elemzése, ellentmondásainak feltárása a kapitalizmus összeomlása – kizsákmányolás A tőke (1867) Emile Durkheim (1858-1917) a társadalmi integráció feltételei társadalmi munkamegosztás oka és funkciói Kollektív tudat Az öngyilkosság (anómia)
Mi a nevelésszociológia? Nincs egységes meghatározás Értelmezési lehetőségek: A nevelés szociológiája Pedagógiai szociológia Iskolaszociológia Az oktatásügy szociológiája
Környezetkutatások A gyermek és környezetének kapcsolata Szociálpedagógia szerepe és feladata Ökológiai szemlélet - szociálökológia Oktatásökológia
Struktúrakutatások Társadalmi szerkezet empirikus kutatása Témák Társadalmi helyzet meghatározottsága Az intézményes nevelés és a társadalom felépítése.
Kultúrakutatások Etnológia A kultúra elemeinek szerepe generációkban Szocializáció és szocializációs kutatások Berstein szociolingvisztikai kutatásainak eredményei
Alkalmazott kutatások jelentősége Funkcionalista, kritikai elemek Nevelés és oktatás szemléletbeli átalakulása
Társadalomkritikai kutatások A társadalom és nevelés viszonyának kritikája Változatás területei Szabad iskola, alternatív iskola szerint az iskola a társ. egyenlőtlenségek legfontosabb oka.
Nevelésszociológiai alapfogalmak
Vagyis megtanul emberi módon élni és viselkedni… (Bagdy Emőke) Szocializáció …a társadalomba való beilleszkedés folyamata, melynek során az egyén megtanulja megismerni önmagát és környezetét, elsajátítja az együttélés szabályait. Vagyis megtanul emberi módon élni és viselkedni… (Bagdy Emőke)
Meghatározások biológiai egyedből társadalmi lény az egyén internalizálja közvetlen környezete kultúráját egymáshoz kapcsolja a nemzedékeket (Turnbull, 1984)
A szocializáció folyamata
A szocializáció színterei Szociális tanulás