Kisebbségek, nemzetiségek, etnikumok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. - Tóth Attiláné dr. Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. Tóth Attiláné dr.
Az iskolai szociálismunka
Pompsofmso mőpof őa A cigány identitás változása az asszimiláció és a szegregáció tükrében, avagy miért nem tudnak (akarnak?) integrálódni az iváni cigányok?
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
Társadalmi rétegződés, életmód, szabadidő
Készítette: Batári Csilla Andragógia MA L II. félév.
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
A holokauszt tanítása iskolámban
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Közoktatási esélyegyenlőség a Dráva mentén Szentendre, május 27.
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
Társadalmi tényezők szerepe a párválasztásban és a családi életben Herczog Mária Budapest, novenber 9.
Negyedik előadás Március 11
Az intézményes nevelés: szervezet, a „rejtett tanterv”,
A cigányság integrációja Magyarországon
Magyarország etnikai szerkezete
Többség – kisebbség helyzete Magyarországon
Magyarország etnikai szerkezete
Kozma Judit „Jó gyakorlat - rossz gyakorlat” a roma állampolgárokkal végzett szociálpedagógiai munkában Miskolc, szeptember 12.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
A család szerepe, jellemzői
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
Kisebbségi kultúrák.
Kisebbségek, etnikumok
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
IN / TOLERANCIA Strédl Terézia Selye János Egyetem, Komárom
A multikultúra megítélése
Fogyasztásszociológia Balogh Eszter. Miről szól a kurzus? Szociológiai aspektusok Közgazdasági aspektusok.
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Történelem – középszintű témakörök
év szerencsétlenség vagy sikertelenség ?
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Kulcsár László: A MULTIKULTÚRALTÁS SZOCIOLÓGIAI ÉS TÖRTÉNETI DIMENZIÓI – kutatási inspirációk - Sopron Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
A program megvalósulását az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány támogatja Előadó: Oláh Anita Khetanipe Egyesület Cím: 7621 Pécs, Béri Balogh Ádám u.
Állam és polgár II. Nemzetiségek és egyéb jogi státuszok
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
Állampolgári jogok és kötelességek
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Speciális gyermekvédelem
A munkahelyi diszkrimináció
Multikulturális nevelés
2011-es népszámlálási adatok Decsről : iskolázottság, gazdasági aktivitás, nemzetiség, vallás Készítette: Herke Boglárka.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A cigányság helyzete Magyarországon 2007/08. tanév, 2. félév Mai magyar társadalom II. Páthy.
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Faj, Nemzet, Etnikai csoport, Kisebbségek Tantárgyfelelős: Dr
Védőnői gondozás nehézségei a hátrányos, leszakadó réteg körében Maradáné Veréb Vanda 2011.március 09.
Európa válasz(kísérlete) a gyermekszegénységre Dr. Lux Ágnes Országgyűlési Biztos Hivatala Eurochild Április Szécsény.
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE.
Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub október 24.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Budapesti tanárok migrációs nézetei
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
Előadás másolata:

Kisebbségek, nemzetiségek, etnikumok

Nemzeti és etnikai kisebbség „… minden olyan, a Magyar Köztársaság területén legalább egy évszázada honos népcsoport, amely az állam lakossága körében számszerű kisebbségben van, tagjai magyar állampolgárok, és lakosság többi részétől saját nyelve és kultúrája, hagyományai különböztetik meg, egyben olyan összetartástudatról tesz tanúbizonyságot, amely mindezek megőrzésére, történelmileg kialakult közösségei érdekeinek kifejezésére és védelmére irányul.” (Kisebbségi törvény, I. fejezet 1. §)

Nyelv, kultúra, hagyomány Kisebbség által használt nyelv: bolgár, cigány, görög, horvát, lengyel, német, örmény, román, ruszin, szerb, szlovák, szlovén, ukrán

A Nemzeti és Etnikai Kisebbségek Jogairól szóló 1993-as törvény A kisebbségek közösségi jogai hagyományok, nyelv ápolása, tárgyi és szellemi kultúra megőrzése és gyarapítása; társadalmi szervezetek és önkormányzatok létrehozása) Egyéni kisebbségi jogok nyilatkozatra senki nem kötelezhető nemzetiségi hovatartozásáról politikai és a kulturális esélyegyenlőség kulturális jogok

Kisebbségi oktatás A tanulóknak joguk van kisebbségi oktatáshoz Az oktatás nyelve a magyar v. bármely kisebbség nyelve lehet Kisebbségi önkormányzatok egyetértési joga, iskolafenntartási joga Kiegészítő támogatás!!!

A nemzeti és etnikai oktatás irányelve Kisebbségi oktatás formái: Anyanyelvű oktatás Kétnyelvű kisebbségi oktatás Nyelvoktató kisebbségi oktatás Cigány kisebbségi oktatás Interkulturális oktatás Fő cél: leszakadás megakadályozása, második oktatási esély megteremtése

A kisebbségekhez tartozó tanulók iskolai kudarcának lehetséges okai A kisebbségi csoportnak a többségi társadalomban elfoglalt kedvezőtlen pozíciói A kisebbségi jogok érvényesülésének hiánya A kisebbségekhez tartozó gyermekek hátrányos megkülönböztetése Az oktatás méltányosságának mértéke

A szegregált iskolarendszer káros hatásai. Miért romlik le az oktatás minősége szegregált körülmények között? Tanárok túlterhelése Teljesítmény-követelmények leszállítása A tanulók motivációjának leromlása A problémás gyerekek össze- sűrítése A tanulással szembehelyezkedő kortárscsoporti szubkultúra kialakulása A tanárok munkaterhelésének növekedése változatlan bérek mellett: a tanári bérek „leértékelődése” Tanári kontraszelekció

Roma gyerekek

Történet Őshaza: Magyarország: Észak-India nyugati területe – Pandzsab Közép-Ázsia Észak-Perzsia Magyarország: 15. század idején jelentek meg Magyarországon Vándorló életmód – menlevelek Viszonylagos nyugalom a 18. századig (I. Lipót, 1701; Mária Terézia, 1749)  asszimilációs törekvések! 1893: első cigányösszeírás: 280.000 fő, a lakosság 1,8% 1940’-es évek: Endre László – roma holokauszt

A cigányság helyzete Magyarországon 1945-től napjainkig 1945 után: telepek, sátrak, vályogkunyhó 1950-es évek: gyárak – munkások Telepek felszámolása - erőszakos mosdatások, fertőtlenítések A Magyarországi Cigányok Kulturális Szövetsége 1960-as és 70-es évek: a cigánytelepek felszámolására irányuló program (CS lakások) Cigány gyerekek beiskolázása 1980-as évek: Viszonylag kedvező helyzet

A cigányság helyzete ma Munkanélküliség: 30 %-os foglalkoztatottság Területi egyenlőtlenségek Kitelepülési próbálkozások Létrejöttek a kisebbségi, köztük a cigány önkormányzatok. Kialakult egy cigány értelmiségi réteg. Romológia tanszékek szerveződtek . Jelentősen megszaporodott a cigánysággal foglalkozó publikációk. Cigány nyelvű kiadványok száma megnőtt. Cigány nemzetiségi iskolák jöttek létre.

A cigány népcsoport belső tagolódása

Foglalkozások Fémműves foglalkozások: kovács, lakatos, szegkovács, foltozók (kolompár) Faműves foglalkozások: teknővájók (beás) Sármunka Kosárfonás

Szokások és életmód Öltözködés Vendéglátási szokások

A cigányság szociológiai jellemzői Iskolai végzettség – nagyon alacsony: férfiak alig 40, nők alig 30 %-a fejezi be a nyolc általánost Foglalkoztatottság: a cigányok ¼-ének van munkahelye Jövedelmi viszonyok: munkából származó jövedelmek, nem munkaviszonyból származó rendszeres jövedelem, kiegészítő, nem rendszeres jövedelmek Lakáskörülmények

Cigány családok és gyermekeik Házasság – párválasztás Családhoz való erős kötődés Öregek tiszteletben tartása Asszonyok szerepe – családok összetartása

Gyermeknevelési szokások Következetlenség Gyermekcentrikus Saját közösség által megszabott normáknak megfelelő teljesítménycentrikusság Tartós érzelmi melegség Nincs szigorú időbeosztás Szabadosság

A gyermeknevelés korszakai Csecsemőkor: abszolút kiszolgálás korszaka  nem alakul ki a „biológiai óra” Felállástól biológiai érésig: állandó izgalom korszaka, nagy türelem  nincs dackorszak, szeparációs szorongás Biológiai érés kezdetétől (10 éves kortól) kicsinyített felnőtt, nincs serdülőkor

Roma gyermek az óvodában Kisebb arányban vesznek részt az óvodában Túlféltés problémája

Roma gyermek az iskolában Kudarcorientáltság: Kultúra mássága Hátrányos helyzet Családi szocializáció – szociális hiányok Nyelvi hátrányok A nem roma származású szülők tiltakozása

Nyelvi szocializáció az ember nyelvileg és kulturálisan kompetenssé válik kulturálisan szervezett, interaktív folyamat egész életen át tartó folyamat kultúraspecifikus normák, interakciós minták az írásbeliséggel való találkozás milyensége Bernstein nézetei: kidolgozott és korlátozott nyelvi kódok

Interkulturális nevelés „nem az a feladata, hogy egy általánosként tételezett értékrendet mindenek fölé helyezve ahhoz idomítsa a gyerekeket, hanem mindenkit a saját kultúrájának bázisán a saját csúcsaira juttasson fel, a megszerezhető műveltség gazdag tárházát felkínálva választásra. Nem a roma kultúra ellenében kell szocializálni a gyerekeket, sőt, a roma kultúrát az iskola életének szerves részévé kell tenni. Tudomásul kell venni azokat a sajátosságokat, amelyekkel a roma gyerekek otthonról hozott kultúrájuk folyamán rendelkeznek, az iskolának ehhez igazodnia kell, még akkor is, ha ez évszázadok alatt kidolgozott, mára már kőbe vésettként tisztelt szabályok újragondolását és esetleg alapvető átalakítását követeli is meg.” (Nahalka István)

Multikulturalizmus Okai: globalizáció, a kommunikációs rendszerek változása, migráció, turizmus Multikulturalizmus: elkülönülő kultúrák együttélése Együttélés jelenthet egymás mellettiséget és egymásra hatást egyaránt.

Multikulturalizmus eredete és szintjei Eredője lehet: Hosszú távú történelmi folyamat Középtávú-migrációd-esemény Rövidtávú politikai folyamat Kiterjedése különböző szinteken: Globális Makroszintű Mezoszintű Mikroszint Egyéni szint

Stratégiák Asszimiláció Marginalizálódás Szegregáció Szeparáció Integráció Inklúzió

Multikulturális nevelés történetének szakaszai „Ethnic studies” szakasz, „Multietnikus oktatás” szakasza Nők és fogyatékkal élők oktatási jogainak teljes körű biztosítása Elmélet és gyakorlat összefüggéseinek kutatásokkal való segítése

Multikulturális nevelés dimenziói tartalmi integráció tudáskonstrukciók előítéletek csökkentése esélyegyenlőség pedagógiája az iskola kultúrájával, szervezetével foglalkozó elképzelések.

Multikulturális iskola jellemzői a nevelőtestület értékrendje nyelvi pluralizmus etnikai és kulturális sokszínűség Tanítási stílusok Etnikai egyenrangúságot Tananyag etnikai vonatkozásai Rasszizmus felismerése, ellene való küzdelem A multikulturális pedagógiai törekvések a pedagógia minden területére kiterjednek