A szobrászat és a festészet kialakulása a paleolitikum idején Európa

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A május 26-i előadás összefoglalója
Advertisements

Hogy hajtogassunk papírrepcsit? Összeállította: Bözöri Imre április. 3.
A ló.
A FÖLD, ÉLETÜNK SZÍNTERE
Az őskori vallás.
Hogy is volt akkor valójában?
Az emberi élet előzményei, A mai ember kialakulása
A TERMELŐ EMBER.
„A történelem az élet tanítómestere.” /régi közmondás/
AZ AJANTA BARLANGOK INDIA.
Donatello és Michelangelo értelmezésében
A tér képi megjelenítése 1. rész Geometriai alapok
VADÁSZOK ÉS GYŰJTÖGETŐK
ŐSKOR.
3. lépés: Fenomenológiai elemzés
Energia – történelem - társadalom
Falfestészeti eljárások:
AZ ŐSKOR KULTÚRÁJA.
Az emberré válás folyamata
„Mélységes mély a múltnak kútja...”
A művészettörténet kiemelkedő alkotásainak megközelítése:
A romantika irodalmából
Segédanyag a vizuális kultúra tanulásához Horák György
Ismered?.
A számírás története.
Az őskor hitvilága,művészete
Az etruszkok eredetének kérdése (röviden)
Demográfia 2. A Világ népessége.
Év eleji információk Előadó: Hosszú Ferenc II. em Konzultáció: Szerda 9:50 – 10:35 II. em
A lineáris függvény NULLAHELYE
FÖLDRÉSZEK.
Mozgás és sebesség megjelenése a képzőművészetben
ŐSKOR MŰVÉSZETE 5.oszt. Nékám Róbertné.
A mai órán az őskor festészetével ismerkedünk meg!
A Helytelen Testtartás
A barokk, mint művészeti irányzat
A tengerszint változásai Az eusztázia
Barokk szobrászat.
Világ legrégebbi még lakott városa
Kultúra és kultúrák Az emberi kultúra mint evolúciós rejtvény.
EGYETEMES ÉS MAGYAR AGRÁRFEJLŐDÉS DR KOVÁCS JÁNOS.
Építészettörténet.
Az emberré válás folyamata
Szent Miklós élete Szent Miklós kultusza Legendakör ábrázolása Modern
Matematika felvételi feladatok 8. évfolyamosok számára
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Vegetáció- és tájtörténet I.. Európa tájtörténete I. Az első betelepülő ember: valamelyik interglaciálisban Stabil populációk: a Würm vége felé (neandervölgyi.
Vegetáció- és tájtörténet II.
AZ ESZTÉTIKUM ÉS A MŰVÉSZET KELETKEZÉSE
A klasszicizmus 24/A.
Elektronikus tananyag
A magyarság eredete és vándorlása
A világnépesség növekedése
Számtani és mértani közép
Újidő ( 65 millió évtől) Harmadidőszak ( 65 millió-2 millió) Paleocén Eocén Oligocén Miocén Pliocén Negyedidőszak ( 2 milliótól) Pleisztocén Holocén.
Gerincvédelem a mindennapokban
Az őskor művészete I.e. ~ – i.e Készítette: Ecseri István.
Világjárványok az emberiség életében
Készítette: Balázs Hanna, Erdélyi Gyula
AZ ÓKORI GÖRÖGORSZÁG MŰVÉSZETE
M ű vészeti korok szépségei Játékos vetélked ő Kriván Norbert Buzás Kristóf 12.C 12.A.
Őskor művészete Zetye Péter Előadása.
A paleolitikum. Homo naledi Mousteri ( ) Chatelperroni ( ) Aurignaci ( ) Hohlenstein Stadel Brassempouy.
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
Őskor és ókortörténet A paleolitikum Agócs Nándor
A MŰVÉSZET KEZDETEI Kr. e időszámításunk kezdetéig
A TERMELŐ EMBER.
Ausztrália természetföldrajzi nevezetességei
A Biblia és a képzőművészet
Összeállította: Halász Dávid
Előadás másolata:

A szobrászat és a festészet kialakulása a paleolitikum idején Európa területén

Auguste Rodin: 1883-tól: Csók-téma A 18. sz-ban felfedezett Húsvét-szigetek istenszobrai, i.e.4.sz., polinéz őslakók munkája Auguste Rodin: 1883-tól: Csók-téma Constantin Brancusi: Csók ,1907

Mit tudunk ? BAROKK v. MODERN MŰVÉSZET Termékenységszobrok Barlangrajzok Willendorfi Vénusz őskor

Részletek Lascaux / egy barlang! / falképeiből primitív Pablo Picasso 1881-1973 : egy lap a Vollard-szvitből; rézkarc

Alsó-paleolitikum: a Homo Sapiens kialakulása Első témáink: Alsó-paleolitikum: a Homo Sapiens kialakulása Középső-paleolitikum : a Homo Sapiens elvándorlása, a szobrászat kialakulása Felső-paleolitikum : a rendszeres temetkezés megjelenése; a festészet kialakulása Neolitikum : az építészet kialakulása i.e.500 000 i.e.400 000 i.e.300 000 i.e.200 000 i.e.100 000 i.e.30 0000 i.e.10 0000

Alsó – paleolitikum i.e.4 milliótól i.e. 200 000-ig Az ember kialakulása Középső – paleolitikum i.e. 200 000 - i.e. 30 000-ig Rendszeres temetkezés Felső – paleolitikum i.e. 30 000 - i.e. 10 000-ig Felmelegedés Homo Sapiens  i.e.50 000 - középső-p. -a mai Európa területére Solutré-i kultúra - a cro-Magnon-i ember pattintott kőeszközök idolok: a szobrászat megjelenése Középső – paleolitikum Felső – paleolitikum Magdalen kultúra barlangfestészet

Lándzsahegyek,kőbalták Magyarország területén a középső paleolitikum idejéből Az egyik ún. Bársony-házi szakóca Szeleta-barlang,Bükk Az Avason lévő kovabánya technikai forradalmat jelentett

Az eddigi utolsó jégkorszak, a Würm ideje ez jégkorszakok köztük lévő melegebb időszakok glaciálisok interglaciálisok ma A középső-paleolitikum ideje felső-paleolitikum i.e.75 000 i.e.30 000 i.e. 10 000 W Ü R M i.e.25 000 az eljegesedés csúcsa A földtörténeti kor a paleolitikum ideje alatt végig a pleisztocén holocén

A tengerek és óceánok szintje ma Akkor 100 m-rel a mai tengerszint alatt

Akkori átlaghőmérséklet 000 A Würm ideje

A : mai jéghatár B : Würm-i eljegesedés határa

jéghatár Berlin-Varsó-London sztyeppe -szobrászat kialakulása Gazdag élővilág, sok csont, állandó vándorlás /Pireneusok/ Franko-Kantábria a festészet kialakulása A nyári középhőmérséklet átlaga olykor a 15 C-t is eléri – akár 1 évig is: helybenmaradás 10x 1x

ábrázolás - értelmezés A szobrászatban : az ember önértelmezési folyamata állás Az állás jelkép : kimondja, hogy én ember vagyok Alberto Giacometti 1901-1966: Álló női alak, 1964 Első jelentésszint : álló alakok Második jelentésszint : az állás MIKÉNT-je az önjellemzés eszköze

A Alkoss két csoportot az alábbi szobrokból ! A két csoport lényegét, közös „vázát” rajzold le ! a./ b./ 1 2 3 4 a b …….. …….. 5 6 7 8

A Alkoss két csoportot az alábbi szobrokból ! A két csoport lényegét, közös „vázát” rajzold le ! a./1,3,6,8 b./2,4,5,7 1 2 3 4 a b frontális ponderált 5 6 7 8

Ablak Bejárat 2 perces mini-röpi Milyen görbületű az emberi gerinc? 2. Nevezz meg 2 pontot az emberi csontvázon, amelyeken az állás függőleges eredője áthalad ! Milyen ívű az emberi állkapocs ? 2. Hol található az emberi koponyán az öreglyuk;milyen helyzetű a síkja? PARABOLA KETTŐS „S”-ALAKÚ GÖRBÜLET A KOPONYAALAPON; VÍZSZINTES ÖREGLYUK MEDENCE-KERESZTCSONTI RÉSZ BELSŐ BOKÁK

Az állás adott, a rész és az egész ugyanúgy viselkedik. Az állás „miként”-je : FRONTÁLIS PONDERÁLT / KONTRAPOSZT Egyik lábon a testsúly Mindkét lábon a testsúly Asszimmetria Szimmetria Párhuzamosság Derékszög Az állás létrejön, egy rész sem mozdulhat úgy, hogy az egész ne változzon. Az állás adott, a rész és az egész ugyanúgy viselkedik. A B A B

A szobor a világ tükre : Őskor-ókor-----középkor Kl.görög-római-----reneszánsz-barokk FRONTÁLIS PONDERÁLT / KONTRAPOSZT A világot szembenálló erők kormányozzák A világ egység, ugyanarra halad Az állás létrejön, „történés” A nyugalmi állapot adott, az ember „van” egy rész sem mozdulhat úgy, hogy az egész ne változzon, saját magát képviseli Én-tudata feloldódik a rászabott életben

Rajzoljuk meg az állás-típusok fő tengelyeit ! – azaz: OKOSAN egy-egy pálcikaembet rajzoljunk- Próbáljunk egy szót,egy jelzőt alkalmazni rájuk!

A szobor nem az embert ábrázolja konkrétan, hanem a világképét. Feldőlt-e a fél lábára nehezedő ősember ? A szobor nem az embert ábrázolja konkrétan, hanem a világképét. Nem dőlt fel, de hogy felismerje azt, hogy nem dől fel, ahhoz azt kellene felismerne, hogy minden mindennel összefügg.

Impudique Galgenberg Grimaldi Monpasier Savignano /It./ /Au./

Lespugue kiegészítve „Lespugue-i Vénusz”

Milyen a közös befoglaló forma ?

Laussel-i Vénusz dombormű , 44cm A lausseli "Vénusz", v. más néven az ún. "bölényszarvat tartó Vénusz". Kb. 44cm magas, s valamikor okkerrel volt befestve, dús idomú, akárcsak az őskori ábrázolások egyéb nőalakjai. Laussel-i Vénusz dombormű , 44cm

Willendorfi Vénusz A Willendorfi Vénusz egy 11,1 cm-es, női alakot formázó szobrocska. 1908-ban bukkant rá Josef Szombathy régész az ausztriai Willendorf közelében található kőkori lelőhelyen. Szemcsés mészkőből faragták (mely alapanyag nem jellemző a lelőhely környékén), és vörös okkerrel festették.A lelőhely 1990-es újbóli rétegvizsgálata után a szobrot 22 000-24 000 évesre becsülik. Aránylag keveset tudunk a szobor eredetéről, a készítés módszereiről, és eredeti kulturális jelentőségéről. A szobor készítője nem a reális ábrázolásra törekedett, hanem sokkal inkább idealizált nőalak megformázására. A szeméremajkak, a mellek és a gömbölyű has kifejezetten hangsúlyos, ezek a termékenységgel való erős kapcsolatra utalnak. A női mellhez mindig szimbolikus tartalmak kapcsolódnak. Az ősi kultúrákban az anyaság, a táplálás szimbóluma volt. Ennek megfelelően az ábrázolásokon dús keblek jelennek meg, mint a bőség, a jólét kifejezői. A figura apró kezeit a melle felett összefonja, nincsenek határozott arcvonásai, a fejét hajfonatok, vagy valamiféle fejfedő borítja. Egyes modern elemzések tiltakoznak a szobrocska megnevezése ellen, amely önkéntelenül is a kövérkés figura összehasonlítását sugallja a klasszikus Vénusz elképzelésekkel. Más vélemények szerint a kis figura ironikus megnevezése jól esik egybe azzal, amit mi az akkori primitivitásról, nőkről, és ízlésről gondolunk. Ezzel párhuzamosan más hivatalos vélemények a szobor a kőkorszaki Európa Föld-Anya istenségeként azonosítja a szobrocskát. Más vélemények szerint a szobrocska az előkelő társadalmi pozíciót szimbolizálja a vadászó-gyűjtögető közösségben, a hangsúlyos termékenységben a biztonság és a siker jelképeit látják. A szobor lábának kialakítása nem teszi lehetővé, hogy megálljon. E miatt valószínűsíthető, hogy azt inkább kézben tartották, mintsem csak nézték volna. Néhány archeológus az anya-istenség helyett sokkal inkább szerencsehozó kabalának tartja. A Willendorfi Vénusz jelenleg a bécsi Naturhistorisches Museumban tekinthető meg. A szobor felfedezése és elnevezése óta számos hasonló szobrot fedeztek fel (igen sokat Magyarországon is). Ezeket közösen Vénusz-figuráknak hívjuk.

Matriarchális társadalom 20 szülésből egy csecsemő nő fel: anya- és csecsemőhalandóság magas. Nincs 30 évesnél idősebb női csontlelet. A termékenységgel összefüggő formák felnagyítottak, ami nem függ össze vele, kicsi vagy elmarad Kövérség? Szteatopygia?Terhesség? Kis idol Fontos a nő, a szobrok a vágyott termékenység szimbólumai.

szteatopygia = zsírfarúság Zsírtárolás a nehéz időkben - i.e. 10 000-ig genetikusan meghatározott vonás Ma esetenként jön elő két vadászó életmódú embercsoportnál :Dél – Afrikában és az andamanoknál.

Kik azok az andamanok ? A legrégebbi emberek Afrika és India közötti szigeteken elzárva éltek ill. élnek – 1996-ban 37 fő….

Brassempuoi-i fej 3,5 cm , csont i.e.30 000

Henry Moore : Fekvő alak, 1939

A második nyaki és az egyik ágyéki csigolyánk Henry Moore : Kétrészes fekvő alak,1963-64 A második nyaki és az egyik ágyéki csigolyánk

1.nyaki 2. nyaki Henry Moore : Csigolyák háti ágyéki

A szobrászatról

Mi a 3. dimenzió ? Észlelésünk 2 dimenziós a csecsemő tanulja a 3. dimenziót 3 dimenziós alapmondatok A szobrászati élmény lényege : a formák minősége a forma pedig minősíti a teret Mi a szobor? Nem fotel nem sziluett nem kifeszített háló - térbeli, pozitív forma, plusz jelentéstartalommal

A festészet kialakulása a felső-paleolitikumban Az ember –Homo Sapiens- kialakulását i.e. 250 000-re tehetjük. A középső paleolitikum legfontosabb ténye a kialakult Homo Sapiens elvándorlása D-K Afrika területéről, és fokozatos elterjedése a kontinenseken. A középső - paleolitikum végére tehetjük Európa területére érkezését. Ekkor Európa területén a Homo Neanderthalensis egyedei éltek. Ők nem hoztak létre művészi alkotást, kőeszközeik egyoldalúak .Talán képesek voltak elvont képzeteket elgondolni / agytérfogatuk meghaladta az emberét/, de nem tették meg a kifejezésig való lépést /anatómiájuk miatt nem voltak képesek a beszédre sem/. Az ide érkező Homo Sapiens kreatívabb, rövid idő alatt megváltoztatta életfeltételeit :specializált eszközök, csere. A közlés iránti igény megnőtt:szükség van a kapcsolatteremtésre – népességnövekedés miatt, tagolódás miatt . A beszélt nyelv kialakulása ekkorra esik. Ugyanúgy a közlés iránti igényből sarjad a művészi kifejezés ténye is. Elsőként a szobrászat alakul ki ekkor ,technikája révén az eszközkészítésből nőve ki, de szimbólumteremtő jellegénél fogva azt is mutatja, hogy a H.S. szellemi képességei felülmúlták „elődeikét”. A felső paleolitikumban születik meg a festészet. A festészet kialakulása a felső-paleolitikumban A földtörténeti kor a paleolitikum egész ideje alatt a pleisztocén, melyre jellemzőek a jégkorszakok – glaciálisok-, illetve a köztük lévő melegebb időszakok, az interglaciálisok. Az eddigi utolsó jégkorszak a középső - paleolitikumban kezdődött i.e.75 000-ben, és a felső - paleolitikumban ért véget i.e. 10 000 táján.Az eljegesedés csúcsa i.e.25 000-re tehető / mindig lassabb a teljes lehűlésig vezető út,a felmelegedés gyorsabb /,ekkor a H.S. már Európa területén tartózkodik, tehát át kell élnie egy jégkorszakot / Afrika területén az eljegesedés nem okoz drámai változásokat, ellentétben az itteni területekkel/.S ekkor, az eljegesedés csúcsán jelennek meg az első barlangrajzok!

Antonio Sautuola Henry Bruil Trois Freres Lascaux Niaux 1872 : Altamira barlang Henry Bruil Maria Sautuola 1900-1940 : Pech Merle Trois Freres Lascaux Niaux Tuc d’Audoubert barlangok

Alsó– paleolitikum i. e. 4 milliótól - i. e Alsó– paleolitikum i.e. 4 milliótól - i.e. 200 000-ig:amikor az ember kialakulása Középső – paleolitikum i.e. 200 000 - i.e. 30 000-ig: amikortól rendszeres temetkezés+szobrászat Felső – paleolitikum i.e. 30 000 - i.e. 10 000-ig : amikortól felmelegedés 3 4 1 2 Az ember Európa területére érkezése:…………………… Európa a Würm idején Töltsd ki a megbeszéltekkel ! Alkoss 2 csoportot! 8 ………… Rajzolj pálcika-emberkéket ! DE OKOSAN !IÍrj alájuk egy jelzőt! 5 7 6 …………………… és …………….….….. ………… Melyik barlangot ki fedezte fel? Pech Merle Niaux Trois Freres Lascaux Altamira Tuc d’Audoubert Rajzold körbe mindegyik idol fényképét, és állapítsd meg a jellemző befoglaló formát ! Rajzold melléjük! A befoglaló forma: Antonio Sautuola Henry Bruil Karikázd be a tudatos kompozícióra utaló részleteket!

Egy abri ( menedékhely): 4-5-nagy horda – 400-600 fős –Dél- Fr.o. területén I.e. 20 000 ben itt 2000-3000 fő élhetett – egész Európában kb. 10 000 fő ! - ,tehát ez a hely különösen sűrűn lakott. Helybenlakás akár egy évig is –táplálékbőség- gazdag szertartáskultúra A közlés iránti igény megnövekedése –nyelv,művészet

Tuc d’Audoubert 500 lábnyom – 6 gyerek / 13-15 évesek , táncolva / és felnőttek

B fújás, bekarcolás, szénnel húzott vonal, földszínek oldalnézet, legjellemzőbb nézet: mindig minden látszódik nincs környezet Sorolj fel jellegzetességeket !

Lascaux

A mű határai…? Hol?

C Fedmetszés Keress „bizonyítékokat” a „- tudatos-” kompozícióra ! Ismétlődés Fedmetszés Kikerüli a másik formát

4 és félszer színekkel kitöltve Lascaux :rendszere van, ismétlődések : Téma: nagy bika közepes ló kis állatok 5x bekarcolva 4 és félszer színekkel kitöltve intermezzo : szarvas állatok

Jelenet : a szereplőket nem a véletlen sodorta egymáshoz. Az emberábrázolás előzmény nélküli.

Mi az ok ? totemhit vadászmágia Avatási szertartás : -bizonyítás -tisztítás -tanítás Homeopatetikus vadászmágia: . Hasonlót teszek, hogy biztosítsam a sikert . Egyenként kerültek volna a falra. A totemőst tabu védi Tabu= negatív mágia , a ne tedd Az itt ábrázolt állatok 99%-a növényevő Éhenhalnának, ha az ábrázoltakat nem ennék.

Altamira

Niaux lábnyomok

Pech Merle Körbefújt kezek !

5 KÉRDÉS a paleolitikumhoz 1.Az állás két típusa 2.Híres idolok 3. A leghíresebb barlangok felfedezői 4. Mi a rendszere a lascaux-i barlangnak? 5.Mai álláspontunk szerint a létrehozás okai 1.Frontális, ill. ponderált 2.Willendorfi, lespuguei, grimaldi,lausseli 3.Antonio Sautuola, Henry Breuil 4. Téma és intermezzo. Téma :1 nagy bika, 1 közepes bika v. ló, valamint alul több kis ló. Mindez 5X. Intermezzók : kisebb szarvas állatok 5. Avatási szertartás tanító részében helyszínek