A szobrászat és a festészet kialakulása a paleolitikum idején Európa területén
Auguste Rodin: 1883-tól: Csók-téma A 18. sz-ban felfedezett Húsvét-szigetek istenszobrai, i.e.4.sz., polinéz őslakók munkája Auguste Rodin: 1883-tól: Csók-téma Constantin Brancusi: Csók ,1907
Mit tudunk ? BAROKK v. MODERN MŰVÉSZET Termékenységszobrok Barlangrajzok Willendorfi Vénusz őskor
Részletek Lascaux / egy barlang! / falképeiből primitív Pablo Picasso 1881-1973 : egy lap a Vollard-szvitből; rézkarc
Alsó-paleolitikum: a Homo Sapiens kialakulása Első témáink: Alsó-paleolitikum: a Homo Sapiens kialakulása Középső-paleolitikum : a Homo Sapiens elvándorlása, a szobrászat kialakulása Felső-paleolitikum : a rendszeres temetkezés megjelenése; a festészet kialakulása Neolitikum : az építészet kialakulása i.e.500 000 i.e.400 000 i.e.300 000 i.e.200 000 i.e.100 000 i.e.30 0000 i.e.10 0000
Alsó – paleolitikum i.e.4 milliótól i.e. 200 000-ig Az ember kialakulása Középső – paleolitikum i.e. 200 000 - i.e. 30 000-ig Rendszeres temetkezés Felső – paleolitikum i.e. 30 000 - i.e. 10 000-ig Felmelegedés Homo Sapiens i.e.50 000 - középső-p. -a mai Európa területére Solutré-i kultúra - a cro-Magnon-i ember pattintott kőeszközök idolok: a szobrászat megjelenése Középső – paleolitikum Felső – paleolitikum Magdalen kultúra barlangfestészet
Lándzsahegyek,kőbalták Magyarország területén a középső paleolitikum idejéből Az egyik ún. Bársony-házi szakóca Szeleta-barlang,Bükk Az Avason lévő kovabánya technikai forradalmat jelentett
Az eddigi utolsó jégkorszak, a Würm ideje ez jégkorszakok köztük lévő melegebb időszakok glaciálisok interglaciálisok ma A középső-paleolitikum ideje felső-paleolitikum i.e.75 000 i.e.30 000 i.e. 10 000 W Ü R M i.e.25 000 az eljegesedés csúcsa A földtörténeti kor a paleolitikum ideje alatt végig a pleisztocén holocén
A tengerek és óceánok szintje ma Akkor 100 m-rel a mai tengerszint alatt
Akkori átlaghőmérséklet 000 A Würm ideje
A : mai jéghatár B : Würm-i eljegesedés határa
jéghatár Berlin-Varsó-London sztyeppe -szobrászat kialakulása Gazdag élővilág, sok csont, állandó vándorlás /Pireneusok/ Franko-Kantábria a festészet kialakulása A nyári középhőmérséklet átlaga olykor a 15 C-t is eléri – akár 1 évig is: helybenmaradás 10x 1x
ábrázolás - értelmezés A szobrászatban : az ember önértelmezési folyamata állás Az állás jelkép : kimondja, hogy én ember vagyok Alberto Giacometti 1901-1966: Álló női alak, 1964 Első jelentésszint : álló alakok Második jelentésszint : az állás MIKÉNT-je az önjellemzés eszköze
A Alkoss két csoportot az alábbi szobrokból ! A két csoport lényegét, közös „vázát” rajzold le ! a./ b./ 1 2 3 4 a b …….. …….. 5 6 7 8
A Alkoss két csoportot az alábbi szobrokból ! A két csoport lényegét, közös „vázát” rajzold le ! a./1,3,6,8 b./2,4,5,7 1 2 3 4 a b frontális ponderált 5 6 7 8
Ablak Bejárat 2 perces mini-röpi Milyen görbületű az emberi gerinc? 2. Nevezz meg 2 pontot az emberi csontvázon, amelyeken az állás függőleges eredője áthalad ! Milyen ívű az emberi állkapocs ? 2. Hol található az emberi koponyán az öreglyuk;milyen helyzetű a síkja? PARABOLA KETTŐS „S”-ALAKÚ GÖRBÜLET A KOPONYAALAPON; VÍZSZINTES ÖREGLYUK MEDENCE-KERESZTCSONTI RÉSZ BELSŐ BOKÁK
Az állás adott, a rész és az egész ugyanúgy viselkedik. Az állás „miként”-je : FRONTÁLIS PONDERÁLT / KONTRAPOSZT Egyik lábon a testsúly Mindkét lábon a testsúly Asszimmetria Szimmetria Párhuzamosság Derékszög Az állás létrejön, egy rész sem mozdulhat úgy, hogy az egész ne változzon. Az állás adott, a rész és az egész ugyanúgy viselkedik. A B A B
A szobor a világ tükre : Őskor-ókor-----középkor Kl.görög-római-----reneszánsz-barokk FRONTÁLIS PONDERÁLT / KONTRAPOSZT A világot szembenálló erők kormányozzák A világ egység, ugyanarra halad Az állás létrejön, „történés” A nyugalmi állapot adott, az ember „van” egy rész sem mozdulhat úgy, hogy az egész ne változzon, saját magát képviseli Én-tudata feloldódik a rászabott életben
Rajzoljuk meg az állás-típusok fő tengelyeit ! – azaz: OKOSAN egy-egy pálcikaembet rajzoljunk- Próbáljunk egy szót,egy jelzőt alkalmazni rájuk!
A szobor nem az embert ábrázolja konkrétan, hanem a világképét. Feldőlt-e a fél lábára nehezedő ősember ? A szobor nem az embert ábrázolja konkrétan, hanem a világképét. Nem dőlt fel, de hogy felismerje azt, hogy nem dől fel, ahhoz azt kellene felismerne, hogy minden mindennel összefügg.
Impudique Galgenberg Grimaldi Monpasier Savignano /It./ /Au./
Lespugue kiegészítve „Lespugue-i Vénusz”
Milyen a közös befoglaló forma ?
Laussel-i Vénusz dombormű , 44cm A lausseli "Vénusz", v. más néven az ún. "bölényszarvat tartó Vénusz". Kb. 44cm magas, s valamikor okkerrel volt befestve, dús idomú, akárcsak az őskori ábrázolások egyéb nőalakjai. Laussel-i Vénusz dombormű , 44cm
Willendorfi Vénusz A Willendorfi Vénusz egy 11,1 cm-es, női alakot formázó szobrocska. 1908-ban bukkant rá Josef Szombathy régész az ausztriai Willendorf közelében található kőkori lelőhelyen. Szemcsés mészkőből faragták (mely alapanyag nem jellemző a lelőhely környékén), és vörös okkerrel festették.A lelőhely 1990-es újbóli rétegvizsgálata után a szobrot 22 000-24 000 évesre becsülik. Aránylag keveset tudunk a szobor eredetéről, a készítés módszereiről, és eredeti kulturális jelentőségéről. A szobor készítője nem a reális ábrázolásra törekedett, hanem sokkal inkább idealizált nőalak megformázására. A szeméremajkak, a mellek és a gömbölyű has kifejezetten hangsúlyos, ezek a termékenységgel való erős kapcsolatra utalnak. A női mellhez mindig szimbolikus tartalmak kapcsolódnak. Az ősi kultúrákban az anyaság, a táplálás szimbóluma volt. Ennek megfelelően az ábrázolásokon dús keblek jelennek meg, mint a bőség, a jólét kifejezői. A figura apró kezeit a melle felett összefonja, nincsenek határozott arcvonásai, a fejét hajfonatok, vagy valamiféle fejfedő borítja. Egyes modern elemzések tiltakoznak a szobrocska megnevezése ellen, amely önkéntelenül is a kövérkés figura összehasonlítását sugallja a klasszikus Vénusz elképzelésekkel. Más vélemények szerint a kis figura ironikus megnevezése jól esik egybe azzal, amit mi az akkori primitivitásról, nőkről, és ízlésről gondolunk. Ezzel párhuzamosan más hivatalos vélemények a szobor a kőkorszaki Európa Föld-Anya istenségeként azonosítja a szobrocskát. Más vélemények szerint a szobrocska az előkelő társadalmi pozíciót szimbolizálja a vadászó-gyűjtögető közösségben, a hangsúlyos termékenységben a biztonság és a siker jelképeit látják. A szobor lábának kialakítása nem teszi lehetővé, hogy megálljon. E miatt valószínűsíthető, hogy azt inkább kézben tartották, mintsem csak nézték volna. Néhány archeológus az anya-istenség helyett sokkal inkább szerencsehozó kabalának tartja. A Willendorfi Vénusz jelenleg a bécsi Naturhistorisches Museumban tekinthető meg. A szobor felfedezése és elnevezése óta számos hasonló szobrot fedeztek fel (igen sokat Magyarországon is). Ezeket közösen Vénusz-figuráknak hívjuk.
Matriarchális társadalom 20 szülésből egy csecsemő nő fel: anya- és csecsemőhalandóság magas. Nincs 30 évesnél idősebb női csontlelet. A termékenységgel összefüggő formák felnagyítottak, ami nem függ össze vele, kicsi vagy elmarad Kövérség? Szteatopygia?Terhesség? Kis idol Fontos a nő, a szobrok a vágyott termékenység szimbólumai.
szteatopygia = zsírfarúság Zsírtárolás a nehéz időkben - i.e. 10 000-ig genetikusan meghatározott vonás Ma esetenként jön elő két vadászó életmódú embercsoportnál :Dél – Afrikában és az andamanoknál.
Kik azok az andamanok ? A legrégebbi emberek Afrika és India közötti szigeteken elzárva éltek ill. élnek – 1996-ban 37 fő….
Brassempuoi-i fej 3,5 cm , csont i.e.30 000
Henry Moore : Fekvő alak, 1939
A második nyaki és az egyik ágyéki csigolyánk Henry Moore : Kétrészes fekvő alak,1963-64 A második nyaki és az egyik ágyéki csigolyánk
1.nyaki 2. nyaki Henry Moore : Csigolyák háti ágyéki
A szobrászatról
Mi a 3. dimenzió ? Észlelésünk 2 dimenziós a csecsemő tanulja a 3. dimenziót 3 dimenziós alapmondatok A szobrászati élmény lényege : a formák minősége a forma pedig minősíti a teret Mi a szobor? Nem fotel nem sziluett nem kifeszített háló - térbeli, pozitív forma, plusz jelentéstartalommal
A festészet kialakulása a felső-paleolitikumban Az ember –Homo Sapiens- kialakulását i.e. 250 000-re tehetjük. A középső paleolitikum legfontosabb ténye a kialakult Homo Sapiens elvándorlása D-K Afrika területéről, és fokozatos elterjedése a kontinenseken. A középső - paleolitikum végére tehetjük Európa területére érkezését. Ekkor Európa területén a Homo Neanderthalensis egyedei éltek. Ők nem hoztak létre művészi alkotást, kőeszközeik egyoldalúak .Talán képesek voltak elvont képzeteket elgondolni / agytérfogatuk meghaladta az emberét/, de nem tették meg a kifejezésig való lépést /anatómiájuk miatt nem voltak képesek a beszédre sem/. Az ide érkező Homo Sapiens kreatívabb, rövid idő alatt megváltoztatta életfeltételeit :specializált eszközök, csere. A közlés iránti igény megnőtt:szükség van a kapcsolatteremtésre – népességnövekedés miatt, tagolódás miatt . A beszélt nyelv kialakulása ekkorra esik. Ugyanúgy a közlés iránti igényből sarjad a művészi kifejezés ténye is. Elsőként a szobrászat alakul ki ekkor ,technikája révén az eszközkészítésből nőve ki, de szimbólumteremtő jellegénél fogva azt is mutatja, hogy a H.S. szellemi képességei felülmúlták „elődeikét”. A felső paleolitikumban születik meg a festészet. A festészet kialakulása a felső-paleolitikumban A földtörténeti kor a paleolitikum egész ideje alatt a pleisztocén, melyre jellemzőek a jégkorszakok – glaciálisok-, illetve a köztük lévő melegebb időszakok, az interglaciálisok. Az eddigi utolsó jégkorszak a középső - paleolitikumban kezdődött i.e.75 000-ben, és a felső - paleolitikumban ért véget i.e. 10 000 táján.Az eljegesedés csúcsa i.e.25 000-re tehető / mindig lassabb a teljes lehűlésig vezető út,a felmelegedés gyorsabb /,ekkor a H.S. már Európa területén tartózkodik, tehát át kell élnie egy jégkorszakot / Afrika területén az eljegesedés nem okoz drámai változásokat, ellentétben az itteni területekkel/.S ekkor, az eljegesedés csúcsán jelennek meg az első barlangrajzok!
Antonio Sautuola Henry Bruil Trois Freres Lascaux Niaux 1872 : Altamira barlang Henry Bruil Maria Sautuola 1900-1940 : Pech Merle Trois Freres Lascaux Niaux Tuc d’Audoubert barlangok
Alsó– paleolitikum i. e. 4 milliótól - i. e Alsó– paleolitikum i.e. 4 milliótól - i.e. 200 000-ig:amikor az ember kialakulása Középső – paleolitikum i.e. 200 000 - i.e. 30 000-ig: amikortól rendszeres temetkezés+szobrászat Felső – paleolitikum i.e. 30 000 - i.e. 10 000-ig : amikortól felmelegedés 3 4 1 2 Az ember Európa területére érkezése:…………………… Európa a Würm idején Töltsd ki a megbeszéltekkel ! Alkoss 2 csoportot! 8 ………… Rajzolj pálcika-emberkéket ! DE OKOSAN !IÍrj alájuk egy jelzőt! 5 7 6 …………………… és …………….….….. ………… Melyik barlangot ki fedezte fel? Pech Merle Niaux Trois Freres Lascaux Altamira Tuc d’Audoubert Rajzold körbe mindegyik idol fényképét, és állapítsd meg a jellemző befoglaló formát ! Rajzold melléjük! A befoglaló forma: Antonio Sautuola Henry Bruil Karikázd be a tudatos kompozícióra utaló részleteket!
Egy abri ( menedékhely): 4-5-nagy horda – 400-600 fős –Dél- Fr.o. területén I.e. 20 000 ben itt 2000-3000 fő élhetett – egész Európában kb. 10 000 fő ! - ,tehát ez a hely különösen sűrűn lakott. Helybenlakás akár egy évig is –táplálékbőség- gazdag szertartáskultúra A közlés iránti igény megnövekedése –nyelv,művészet
Tuc d’Audoubert 500 lábnyom – 6 gyerek / 13-15 évesek , táncolva / és felnőttek
B fújás, bekarcolás, szénnel húzott vonal, földszínek oldalnézet, legjellemzőbb nézet: mindig minden látszódik nincs környezet Sorolj fel jellegzetességeket !
Lascaux
A mű határai…? Hol?
C Fedmetszés Keress „bizonyítékokat” a „- tudatos-” kompozícióra ! Ismétlődés Fedmetszés Kikerüli a másik formát
4 és félszer színekkel kitöltve Lascaux :rendszere van, ismétlődések : Téma: nagy bika közepes ló kis állatok 5x bekarcolva 4 és félszer színekkel kitöltve intermezzo : szarvas állatok
Jelenet : a szereplőket nem a véletlen sodorta egymáshoz. Az emberábrázolás előzmény nélküli.
Mi az ok ? totemhit vadászmágia Avatási szertartás : -bizonyítás -tisztítás -tanítás Homeopatetikus vadászmágia: . Hasonlót teszek, hogy biztosítsam a sikert . Egyenként kerültek volna a falra. A totemőst tabu védi Tabu= negatív mágia , a ne tedd Az itt ábrázolt állatok 99%-a növényevő Éhenhalnának, ha az ábrázoltakat nem ennék.
Altamira
Niaux lábnyomok
Pech Merle Körbefújt kezek !
5 KÉRDÉS a paleolitikumhoz 1.Az állás két típusa 2.Híres idolok 3. A leghíresebb barlangok felfedezői 4. Mi a rendszere a lascaux-i barlangnak? 5.Mai álláspontunk szerint a létrehozás okai 1.Frontális, ill. ponderált 2.Willendorfi, lespuguei, grimaldi,lausseli 3.Antonio Sautuola, Henry Breuil 4. Téma és intermezzo. Téma :1 nagy bika, 1 közepes bika v. ló, valamint alul több kis ló. Mindez 5X. Intermezzók : kisebb szarvas állatok 5. Avatási szertartás tanító részében helyszínek